Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1854
Jeg og 2 venner skal på en 2 ukers bil/dykkeferie nedover europa i sommer.

Jeg har aldri gjort noe slikt før og lurer på om det er noen reisemål som er verdt å oppleve (undervann) :P.

Jeg er keen på vrak dykk samt gortter. Vet at han ene er interrisert i dyrelivet så det er vel et must.
Gjør selvfølgelig ikke noe om det er litt uteliv i byene/stedene vi drar innom.

Verd å nevne er at vi alle har PADI AOWD pluss at jeg bygger på med vrakdykking (skal i hverfall ta det før vi drar).

Alle som har noen forslag spytt ut. Jeg er åpen for alt :)
Har ikke tatt noen lignenede tur selv, men... Det er jo veldig fint i middelhavet og svarte havet. Utolig sikt (ingen begrensning). Hvis jeg var deg ville jeg kanskje dratt til vest europesik land, da får du sikkert en billig og utrolig bra ferie! Romania, Tyrkia, Hellas er jo noen forslag. Hvis du skal gjøre andre ting enn å dykke (hvorfor vil man det?!?!) så er kanskje Italia bedre. De er jo kjent for utrolig bra arkitektur osv, samt at det ligger jo midt i middelhavet... Hvis du bor i Oslo området ville jeg tatt en tur innom Dykkersport, der har de god peiling!
har ikke dykket sør for nord norge før da men;
danmark skal ha en del store skuter som ikke ligger for dypt og skal være eldorado. har sett flere på natur program greier på tv..

sør frankrike (middelhavet) blir vel ganske så bra med tanke på coral rev og syden greier..

forøvrig vil jeg anbefale en tur hit opp til nordnorge. er sinnsykt med vrak her rundt harstad og narvik..

edit: cmas ** her
voktern's Avatar
Trådstarter Donor
Vi har ikke kommet så lant som til planlegging av turen enda. Eneste er et at den skal avsluttes i athen. Resten er ikke avgjort.

Planen er at vi skal dykke hele dagen. Og kose seg litt med noen pils/damer om kvelden/natten

Sefølgelig åpne for spennende nattdykk.

Kurses på dykkesport så jeg kjenner til de, men jeg tenkte at siden det er så mange brukere her det mange som har gode forslagt til reisemål.

Men som sakt vi er helt åpne for alle forslag. Turen ble en realitet i går kveld så vi har ingen formeninger om når vi drar hvor vi drar etc.
Dykker ikke selv, men kjenner flere som dykker. De sier at Sjarman Sheik (garantert feil skrevet) i Egypt er veldig populært, blant annet pga veldig(!) klart vann og rikt dyreliv. Vet ikke helt om det er noen feite skip å kikke på, men.. Tror stedet er verdt å ta med i vurderinga uansett (og det er billig øl der)
Hm, det er jo mange muligheter da. Hvis dere har god tid kan dere jo ta noen dykk i danmark som psych sier. Så kan dere dra til sør-frankrike og hele kyst-veien til helleas! Garantert mange bra dykke-destinasjoner der... Men ta en prat med de på dykkesport, de er veldig behjelpelige (hvertfall når man har kjøpt tre komplette dykkesett og henvis andre til dem... )!

edit: Sharem-el-sheik er bra ja! Men tror det blir litt lang for en bil tur... Det er visstnok DEN beste dykke destinasjonen i VERDEN!

Ellers vil jeg legge til at det er veldig bra i Nord-Norge og! Har vært to turer til stokkøya (www.stokkoya.no) og der er det fantastisk. Typen som eier campingplassen (den eneste...) dykker selv og har GOD peil på hvor det er bra. Ellers gleder jeg meg til folkehøyskole på lofoten der jeg skal ta dykkelinja!
Sist endret av alenes; 19. mai 2004 kl. 10:38.
voktern's Avatar
Trådstarter Donor
Eneste som hindrer oss er vel tiden så egypt er vel lite aktuelt. Om vi ikke finner på å ta et fly fra et eller annet jalla land da.

Er klar over at det er mye fine dykkemål i norge men nå er greia at vi skal ha litt syden feeling.

Får vel ta men en prat med dykkesport.no etterhvert.

Noen som har noen store internasjonale dykkeportaler?

Kommer vel en fin tur rapport litt ut på sensommern om noen er interriserte.
er veldig intresert i rapport ja!
For to år siden var jeg i hellas. Det var en helt utrolig opplevelse å dykke der. Sikt som man bare drømmer om. Var 25 meter sikt. Helt sykt. Så hellas er å annbefale. Selv skla jeg på dykkerferie til Mexico i sommer. Blir knall. Gleder meg som en unge.
Jeg vært og dykket i nesten alle kystland i nordeuropa, og jeg kan ihvertfall fortelle deg hvor dere ikke bør dra for å dykke. (ihvertfall siktmessig)
Styr unna de baltiske statene og alt som har med østersjøen å gjøre.
Danmark, Nederland, Belgia og nordFrankrike har for det meste ganske dårlig sikt. Finnes sikkert mange vrak å se, men det er ikke så gøy likevel med ~2 meter sikt.

Tror dere bør konsentrere dere om middelhavet!
Ellers er det, som psych|Com sier, veldig bra mange steder i nordnorge.. Har hatt noen av mine beste dykk noen gang i utkanten av Tromsø

Sivilt har jeg cmas **.
Militært har jeg sertifikat på det meste, bla. Siva+ Heliox rebreather til 81 meter og slangedykking.

PS: (De beste dykka jeg noengang har hatt var i Thailand, som har et helt vanvittig naturlandskap og dyreliv under vann. Anbefales!)
Rivieran i Frankrike. Rundt Cannes er det helt nydelig! Lover deg en stoooor opplevelse!
Athen er ikke det beste har jeg hørt, der skal det visst være masse forurensning, men hvis du derimot ser på øyene rundt så....


Ellers vil jeg anbefale å dykke i Marseilles, noe jeg selv har gjort. Der har de _utrolig_ mye fint å se på under vann, og lederene er flinke og greie. Har dykket på vrak der, og det tror jeg må være det beste dykket jeg noen gang har hatt. Hvis du dykker der er det en helt enorm sikt, og lyset rekker ned til det uendelige, så du merker ikke når du kommer ned på store dyp. Kom selv ned på 27 meter uten at jeg merket det. Masse blekksprut der også, som er veldig gøy når de blir redd. Tok på en selv. Vannet er så varmt at du nesten kan dykke uten våtdrakt, og jeg sender de største anbefalinger om å dykke i Marseilles (i Frankrike, that is..).
voktern's Avatar
Trådstarter Donor
Ettersom jeg har leilighet i cannes kommer vi til å være der et par dager så det blir nok utvilsomt dykking i områdene rundt.
I Mexico, eller mer presist Cozumel. Rundt der sies det at det skal være det klareste vannet i verden. Min far var der og snorklet en gang, og det skulle visstnok være helt fantastisk klart vann og frodig natur/dyreliv. Hva det angår med skipsvrak og slik vet jeg ingenting om, men det finnes sikkert noen her og der hvis det er av spesiell interesse.
Kombiner dykkingen med øy hopping i Hellas. Jeg er ingen dykker, men var på øy hopping i Hellas i fjor, annbefaler det på det sterkeste.. Siden dere skal på biltur vil det ikke være noe problem å transportere alt utstyret fra plass til plass.

Om dere går for øy hopping så ikke planlegg turen mer en f.eks. en ferjebilett fra havnebyen til Athen (husker ikke hva den heter) til f.eks Leros, og hotell for ett par dager. Fin liten øy med ca 10000 beboere, ingen politi osv (det var der jeg "hoppet" først og reiste rundt på diverse øyer slik det passet meg best). Så tar dere resten turen som den kommer. Kjøp en øy hopping guide bok og reis til plassen som frister og reis videre når dere har sett det som er å se..

Edit: Husk att de greske øyene er delt opp i to deler. Kykladene og en annen. Det er en enorm prisforskjell på de forskjellige gruppene pga turiseme. Møtte en norsk turist som hadde reist fra en gruppe til en annen. Når han reiste fra den "billige" delen fikk han 3 øl for en euro od i den dyre delen kostet en øl tre euro (husker ikke hvem som var hva)
Sist endret av RoadKill; 24. mai 2004 kl. 05:20.
Hmm.. Er svaert lite dykke kyndig egentlig. Men eg ahr naa alikavel vaert aa dykka utenfor Rhodos (ein av de greske oyene)

Vatne ( i august /september) er krystal klart aa varmt nok til aa droppe baade full vaat drakt aa spring suit. Grei deal. Sikten er meget lang, aa eg trur det er ein god del holer og undervanns formasjoner o.l pga den porose kalksteinen oya bestaar av. Dyre livet var dessverre ikkje for fargerikt i forhold til bilder du ser paa tv'en osv. Antar det har litt med salt mengden i middelhavet aa gjer. Men ta med ei bolle eller eit gammelt brod, saa blir det travelt nok. ^^

Anbefaler!
Opprinnelig postet av Arganath
Dyre livet var dessverre ikkje for fargerikt i forhold til bilder du ser paa tv'en osv. Antar det har litt med salt mengden i middelhavet aa gjer.
Vis hele sitatet...
En annen grunn er nokk og overfiske..
Eg snakker fargerik flashy fisk her.. Ikkje mat fisk.

Men du e muligens inne paa noke though.