Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 988
Jeg leste et sted at da Ceausescu fikk bygget presidentpalasset sitt, brukte han 30% av regjeringens nasjonalbudsjett. Ble litt nysgjerrig på om det går an å finne ut sånn ca. hvor stor del av Norges nasjonalbudsjett som ble brukt på operaen i Oslo (evt. andre påkostede bygg) for å se galningens påfunn i perspektiv.
Operaen ble bygget i 2008 og kostet ca.4,4 milliarder kroner. Fant ikke tall for statsbudsjettet for 2008, meni 2016 var det på
1 242 milliarder kroner. Så får noen andre ta %
Med tallene Antimatter har funnet, blir det 0.0035%.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tja, med tanke på at byggingen lå på omtrent 3.5‰ tviler jeg på at operaen totalt traff noe mer enn 5-6 ‰. (Om vi runder 3.5‰ ned til 3‰ kostet operaen omtrent 1/100 del av presidentpalasset til Ceausescu, sett i forhold til de respektive nasjonalbudsjettene...)
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
(i realiteten ligger det vel nærmere 1/80, men så langt jeg bryr meg spiller det ingen trille.)
Mange grunner til att Ceausescu ble styrtet i sin tid, men en av de var nettopp den vannvittige pengebruken han å kona hadde på seg selv. Og selv om opera ofte blir omtalt som ett elitistisk kulturtillbud, så har det i hvertfall en vis samfunnsnyttig verdi i forhold til ett presidentpalas.

"Den opprinnelige kostnadsrammen var i 1999 satt til 3,3 milliarder kroner, og ble ved byggestart i 2003 oppjustert til 4,4 milliarder kroner. Den endelige bygningen ble rundt 200 millioner kroner rimeligere.
Sist endret av Antimatter08; 28. januar 2018 kl. 20:09.