Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3842
Har desverre ingen bilder, siden det har forsvunnet så raskt hver gang jeg har sett det. Dette er plagsomt, og jeg skyr vaneligvis ikke flyvende innsekt utenom de plagsomme som for eksempel kveps, klegg og hestebrems. Er ikke så redd innsekt, men akuratt dette er også plagsomt på en måte.


Det er like pågående som en klegg nermest og det flyr på samme måte som en møll, litt amatørmessig og sakte og virker som det er helt rødt, flere små rødlige vinger tror jeg. På størrelse med en møll, men det har fortsatt ikke samme kroppsform som en møll altså, mer som en stor klegg, eller øyenstikker, med raske røde vinger, eller rød kropp.

Har kun sett det på tidlig kveld og til og med så sent som kl 12 om kvelden. Akuratt nå, når jeg tok en sigg ut ruta kom det seg nesten inn. Jeg kipper meg hver gang jeg ser det fordi det er så pågående og rart. Kan det være en type øyestikker? Jeg må ivertfall peive det bort.

Håpte virkelig det fantes noen med litt peiling på hva innsekter som befinner seg i norge, som gidder å gjette litt med bilder.

Kan hende det var dødfødt å lage denne tråden, men jeg grubler alltid over hva f** dette er, og jeg har prøvd å googla litt også uten hell.
Til opplysning så befinner jeg meg i Møre og romsdal, nermere sagt Sunnmøre/Ålesund
Ligna den litt på den her?
Trådstarter
Sitat av Kloroplast Vis innlegg
Ligna den litt på den her?
Vis hele sitatet...
Ja faktisk, den der hadde ivertfall nok rødt eller oransje på seg til å være det. Glemte å legge til at den har noen lange føtter som henger å dingler når den flyver. Likevel synest jeg den så litt liten ut men godt mulig er en sånn. Hva er navnet?
Mitt forslag er "Spør en biolog!"! Det er ikke alltid insektekspertene er inne der, så det kan hende "ikke eksperter" svarer. Men jeg tror muligheten for å få godt svar der, er en god del høyere enn her. Men du må opprette en konto der.

Etter din beskrivelse, så er det ikke umulig at spørsmålet ditt er og forblir fruktløst. Det er i Norge funnet ca. 12 907 arter insekter. Selvsagt kan antageligvis de fleste velges bort med en gang. Men det sier allikevel noe om artsmangfoldet. Sammen med at det antageligvis er mange flere arter å oppdage. Om dette ikke var ille nok, så er noen arter innen noen grupper insekter, midd og edderkopper så lik hverandre, at en må plukke ut kjønnsorganer og studere disse, for sikkert komme til art. Jeg har selv sett flere ganger på SeB (Spør en biolog), at en kommer ikke lengre enn til familie eller slekt per bilde.

Så vil du ha et pålitelig svar, bør du minst ha et godt skarpt bilde av insektet. Kanskje du bør fange det, og legge det på sprit. Bioetanol fra Biltema eller Europris (det viktige er at den er sterk og har blank farge) burde fungere utmerket. Noen filtrerer rødsprit også, selv om dette er forbudt. Men de regner med, at reaksjonene blir ikke så strenge til den salgs bruk. Så kan du legge det på et glass i sprit, og sende det til ett av Universitets-museene i landet. Det på Tøyen er et godt valg.

Ellers hvis du er interessert i det som vokser, kryper og lever rundt deg, så er kanskje det å lære om biomangfold en morsom hobby for nettopp deg. Du får en del turer ut i parker, grønne lunger, skog og mark. Du vil også få noen flotte opplevelser, om dette er noe du liker. Sammen med, at hvis du blir flink innen dette, så kan du påvirke kunnskapen innen den gruppen du velger i en betydelig grad.
Men jeg har ett tips, det er og ikke begynne med å gape over for mye. Det kan rett og slett bli en alt for tøff bit og svelge.

Jeg driver mest med botanikk (planter og litt sopp), har kommet opp på et respektabelt nivå, men har fortsatt en del hull innen kjennskap innen planteverdenen i Norge. Men hullene blir mindre og mindre, og de blir lettere og lettere og få mindre.
Jeg har hatt en del veldig gode opplevelser igjennom denne hobbyen. Jeg var kanskje over snittet heldig, da jeg fikk jobbe med en pensjonert botanikkprofessor fra Ås. Han døde dessverre i 2013, men du verden hvor mange gode minner jeg har fra turer med han! Sammen med, at jeg i ettertid har funnet en del funn, der noen har vært ganske viktige (bl.a. en nå i år i juni, en ny storforekomst av dragehode). Jeg har fått en sesongjobb fra fylkesmannen i Hedmark (2015), der det gikk ut på å kartlegge rynkerose langs Mjøsa, men jeg utvidet det til svartelisteplanter flest. Det ble en ganske nedslående sak, om hvor mye mange hageplanter sprer seg i naturen på Hedmarken. Her ser du kart over funnene.

Red:
Ellers må jeg beklage, at jeg glemte noen kilder!
Her er kilden på antall arter insekter (skapninger med 6 bein) funnet i Norge, her en antall edderkopper og midd (skapninger med 8 bein) funnet i Norge (842 arter). Mange av disse, må også kjønnsorganene ut, for å artsbestemme dem.

Jeg glemte også grunnen for å ta ut kjønnsorganet (beklager!).
Dette er av evolusjon, så er iallfall kjønnsorganet forskjellig fra art til art, sammen med antageligvis (kjønns) feromonene. Feromoner er luktstoffer, som iallfall vi mennesket ikke merker i den vanlige luktesansen, men vi har kanskje organer som merker dem allikevel. Men allikevel disse feromonene hos insekter og edderkopper, er ikke noe mennesker normalt har tilgang til å måle.
Da sitter vi igjen med kjønnsorganer. Disse har oftest en delvis unik form for hver art. Dette er for å hindre, at andre arter parrer seg, og danner hybrider. Det blir nesten som en nøkkel og et nøkkelhull. Så for vanskelige grupper, så er dette kanskje den beste måten å skille de på, hvis en ser bort ifra DNA-sekvensering (som er relativt kostbart).
Sist endret av aluminiumfluorid; 11. juli 2017 kl. 15:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Hei Aluminiumfluorid, takk for utfyllende svar.
Jeg har litt nyskjerrighet om naturvekster og hva de kan brukes til, habitat osv. Når det kommer til innsekter så er jeg ikke så veldig interesse akuratt, mer om hva det spesifikke dyret/innsektet gjør for å skaffe mat, oppfører seg og lignende. Jeg skal absolutt prøve å spør en biolog For det ergrer meg litt at jeg ikke finner ut av slikt. Jeg har for eksempel spurt mange om samme spørsmålet, og kun fått til svar "Det er vel en klegg eller øyenstikker" :P Dette insektet her prøver å fly kamuflert virker det som, for jeg ser det aldri før jeg snur meg mot en annen plass og da har det vært nært meg hele tiden.
Det finnes ikke så veldig mye insekter i norge i motsetning til mer sørlige klima. Og for eksempel et skremmende insekt mange ikke har sett her i Norge er Kjempetrevepsen. Den har en lang brodd og kan blir opp til 4.4cm lang, men den kan ikke stikke og den bor i uthula tømmer. https://www.google.no/search?q=kjemp...k1DAKSdr6qfeM:
Sitat av fjellape Vis innlegg
Det finnes ikke så veldig mye insekter i norge i motsetning til mer sørlige klima. Og for eksempel et skremmende insekt mange ikke har sett her i Norge er Kjempetrevepsen. Den har en lang brodd og kan blir opp til 4.4cm lang, men den kan ikke stikke og den bor i uthula tømmer. https://www.google.no/search?q=kjemp...k1DAKSdr6qfeM:
Vis hele sitatet...
Og ikke minst Geithamsen (Vespa crabro). Dette er en svært sjelden gigantisk veps som ikke ble observert med sikkerhet imellom 1911 og 2007. Den har senere blitt observert gjentatte ganger rundt om i Norge. I motsetning til kjempetrevepsen vil denne vepsen stikke, og stikket er ganske brutalt. Den er heldigvis ofte oppe i tretoppene og mindre aggressiv enn vanlig veps.

Som aluminiumfluorid anbefaler råder jeg deg til å forsøke ''spør en biolog'' forumet. Men selv der må du komme med bedre dokumentasjon på insektet for sikker identifisering. Forklaringen din var også noe vag, så jeg sliter med å danne meg et mentalt bilde av hva du så. Jeg håper du finner ut av hva det er, hvis du gjør det så del det gjerne med oss her på freak.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Update: Jeg fant ut av en bekjent at dette var bloddråpesverm, den er mest vanelig i nordland, men finnes også på vestlandet. Den jeg så ligna mest på det andre bildet til wikipedia, case closed.
https://no.wikipedia.org/wiki/Seksfl...C3%A5pesvermer
Sist endret av fjellape; 30. juli 2017 kl. 01:33.