Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3717
Har seg nå slik at jeg har bestilt noen kjølematter som jeg skal sette på skjermkortet. Da må jeg av med kjøleren. Da må jeg ha isopropanol og termisk pasta for å bruke på gpu.

Brukes det samme pasta på gpu som cpu? Regner med det og da tenkte jeg å bruke denne. Er Blårensen som Jernia selger brukbar til å rengjøre gpu med? Eller anbefales noe annet? Setter dette igjen "merker" (missfarging eller lignende) ?

Er kondensfjerner bedre alternativ?
Sist endret av Jens1; 11. november 2016 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva slags termiske matter?

Når det gjeld fjerning av kjølepasta funker både rødsprit og blårens utmerka, og misfarger i svært liten grad.
Har brukt blårens selv over gpu, cpu og HK-chipsett, fra biltema - fungerte flott det og mener den har høy % isopropanol, jo høyere jo bedre, er det for lav kan du få problemer men om jeg husker rett burde ~80%+ være bra.
Kjølepasta er stort sett samme, om du virkelig vil være pirkete kan du se etter en type laget for litt høyere temperatur da gpu vanligvis kjører varmere.. selv har jeg brukt noe gamle greier min far hadde liggende som er beregnet på elektronikk uten problem.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kva slags termiske matter?
Vis hele sitatet...
Tenkte kanskje spørsmålet ville dukke opp. Nå har det seg slik at jeg har ett Evga gtx 1070 sc gaming skjermkort. Her kan en lese litt mer hva det gjelder og i denne videoen rundt akkurat der det runder av til det femte minutt kan du se hvilke matter det er snakk om. Evga skulle ikke skippet disse i utgangpunktet, men en får jo løst det på en grei måte. Vil en ikke gjøre noe tilbyr de å bytte kortet slik at en får ett nytt kort som er ferdig fikset med thermal pads og nyeste Vbios.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Låner tråden litt-må man fjerne all gammel kjølepasta mellom hver gang om man holder på og setter av og på luftkjøler till cpu?

Det var medfølgende kjølepasta påsatt på luftkjøleren, en Pure rock 150 w TDP, men jeg har nå tatt av den en gang og så satt på den igjen. Etter at jeg tok av den så tørket jeg av restene av kjølepasta på cpu-overflaten med litt bomull og påførte så Arctic silver 5 på størrelse med en ert på cpu-overflaten. Jeg lot restene av den gamle kjølepastaen på undersiden av kjøleren være igjen før jeg satte kjøleren tilbake på cpu.en...

Er usikker på om mengden kjølepasta jeg påførte er nok-noen guider viser at man skal trekke en strek med kjølepasta over cpu-overflaten. Noen som har noen tips?
Limited edition
Moff's Avatar
Man MÅ ingenting. Hvis du ønsker, så kan du kjøre CPU-en uten kjølepasta også, og som regel vil den overleve. Kjølepasta har bare én funksjon, og det er å tette luftrommene som eksisterer mellom metallplaten på prosessoren, og metallplaten på kjøleelementet. Hvis du undersøker disse overflatene med det blotte øye, så vil de se 100% flate ut. Dette bør gi deg en indikasjon på at du trenger fantastisk lite kjølepasta for å tette alle luftbobler. Tommelfingerregelen på kjølepasta er derfor "less is more". Om det er én ting du bør prøve å unngå, så er det å ha på for mye. Det eneste du oppnår med for mye pasta er at du øker avstanden mellom kjøleren og prosessoren, og det bidrar til dårligere varmeoverføringsevne.

Ut i fra det du beskriver, så høres det for meg ut som du har tatt en stor andel av den pastaen som var der og tilført en ny mengde, som i seg selv skulle vært nok. Erter kommer i forskjellige størrelser selvsagt, men jeg tror du er på pluss-siden her.

Det mest optimale er selvsagt å vaske både kjøler og prosessor helt fri for gamle rester, og deretter ha på ny for hver gang du tar kjøleren av. Du må nesten selv ta en vurdering på om du orker å gjøre dette. Last ned noe programvare for å måle temperatur og kanskje ta en stress-test for å sjekke hvor varm prosessoren blir på det meste. Om du holder deg på trygg grunn ved maks load, så er det ikke nødvendig å gjøre noe. Hva som er en trygg temperatur er avhengig av hvilken prosessor det er snakk om.

Kan også legge til at noen har dokumentert forskjell på det å lage en "ert" og det å tegne en strek med pasta. Streken kommer som regel best ut, men forskjellene mellom de ulike teknikkene er så små at det kunne like gjerne vært andre faktorer som har skylden i resultatet. Jeg tror personlig ikke at det har noen som helst praktisk betydning hvilken teknikk du bruker, ettersom 1-4 grader varmeforskjell ikke hjelper merkbart på prosessorens ytelse uansett. Den teknikken som ofte blir frarådet er å fordele pastaen utover prosessoren før man fester kjøleren. Denne teknikken har i mange ulike tester vist seg å ha en merkbart dårligere varmeoverføringsevne.
Sist endret av Moff; 27. april 2017 kl. 17:57.