Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 8535
Heisann!
Jeg er nokså elektronikkn00b, men har fått et prosjekt i hende jeg har lyst til å prøve meg på. Det virker i utganspunktet simpelt nok: jeg fikk en gammel Kenwood Major som hadde tatt kvelden. Hun som hadde den før sa at den plutselig begynte å gå sakte og dårlig, så begynte det å lukte litt rart. Jeg skrudde maskinen fra hverandre og fant en kondensator som hadde est ut og sprukket. Dette var en slags elektrolyttkondensator tror jeg; den var firkantet og av plast og hadde lekt en brunsvart guffe utover kretskortet. Nå, basert på det jeg har kunnet lese meg til virker disse symptomene rimelige. Derfor tenker jeg å lodde av den gamle kondensatoren og sette på en ny en, og se om jeg får liv i maskinen - den er ellers behandlet ekstremt pent og alt av ekstrautstyr følger med.

Nuvel, selve kondensatoren er merket med "0,15uF" og "3.8MHz". Det er her tre ting jeg stusser på. Den ene er at jeg synes det høres ut som nokså lite til en såpass stor motor? Fra wikipediaartikkelen om motorkondensatorer:
Run capacitors are rated in a range of 1.5–100 microfarads [...]
Start capacitors above 20 microfarad (µF) are always non-polarized aluminium electrolytic capacitors with non solid electrolyte and therefore they are only applicable for the short motor starting time.
Vis hele sitatet...
Jeg får ikke helt dette til å stemme med det som står på motoren (mener å huske at den trekker max 650W, men litt usikker). Det andre jeg stusser på er at kondensatoren er oppgitt med en (resonans?)frekvens; det er jo snakk om en kjøkkenmaskin, ikke radioutstyr! Den tredje tingen er at det er ulik konvensjon på tegnsettingen; 0,15uF og 3.8MHz, komma og punktum om hverandre. Kan jo være slurv, men jeg synes det virker rart. Kan det være at kondensatoren egentlig er på 15uF og at kommaet skiller to ulike verdier?

Uansett, så må jeg finne en ny kondensator, for den som står i er gåen. Er det nødvendig å ha en med samme frekvens, eller holder det at kapasitansen er riktig og spenningen >= 230V? Jeg tenkte her å ta litt godt i; kondensatorer koster ikke all verden pr. stykk på farnell, så hvis jeg går opp til 500V eller mer, så burde vel det holde enten den er ratet for likestrøm eller vekselstrøm? Er det noe annet jeg må ha i mente? Det finnes veldig mange forskjellige typer kondensatorer, men ingen av de aktuelle jeg har sett på er spesielt dyre eller store, og tåler mye høyere temperaturer enn kjøkkenmaskinen skal lage. Har det da noe å si om jeg bruker den ene eller den andre typen?
Jeg lurte på å ta denne, denne eller denne. Ingen spesiell grunn egentlig, men da slapp jeg å kjøpe 50 stykker og specsa matcher (tror jeg?).
Sist endret av Myoxocephalus; 21. juni 2021 kl. 20:37.
Det finnes et hav av kondensatorer ute på markedet og det kan nok være lurt å få fatt på en tilsvarende som du allerede har. Har du sjangs å ta et skikkeligt bilde av den der en kan se hva som står på den så vil det gjøre jobben med å finne alternaltiver mye lettere.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
så hvis jeg går opp til 500V eller mer, så burde vel det holde enten den er ratet for likestrøm eller vekselstrøm?
Vis hele sitatet...
NEI, om du har en elektrolytt feks så er disse med + og -. Om du snur polariteten så har du lagd deg en kinaputt, samme om du sender vekselstrøm inn på den.
OK, takk!

Det er altså komponenten øverst i venstre hjørne som er gåen; den andre lignende saken nede i høyre hjørne ser intakt ut. Det er litt vanskelig å se teksten helt øverst på komponenten, men det er mulig. Uansett, der står det:

0,15μF ⓐ X

Jeg skrev forøvrig feil i stad; motoren trekker max 550W, ikke 650W. Et lite oversiktsbilde:
Sist endret av Myoxocephalus; 21. juni 2021 kl. 20:37.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...1-21&toc=18929
https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...4-18&toc=18929
Varenr i tilfelle elfa sine lenker kuker seg til igjen:
65-701-21
65-524-18

Prisen er ~ingenting, og før brukte elfa å sende slikt som vanlig brev om du betalte med kredittkort...
Før du bestiller bør du bruke fem minutter med linjal for å sjekke komponentmål. Ser forøvrig ikkje ut som elektrolyttkondensator, men meir som foliekondensator, og 0.15µF stemmer betre med foliekondensator enn elektrolytt. Elektrolytter funker dessutan dårleg med vekselspenning. Tok difor litt vilkårlege foliekondensatorer som hadde rett spenningsrating.
Sist endret av vidarlo; 6. mars 2014 kl. 21:50.
Aight!
Takker og bukker. Målene 24mm*15mm*7mm, så begge de du lenka til ligger veldig nære. Uansett, det er god plass å gå på alle veiene; jeg kunne fint ha fått plass til noe på størrelse med en mandarin nedi der. Da er bestillingen sendt, og vi venter i spenning.

Tusen takk for hjelpa, begge to!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hm, denne har jeg jo glemt av.
Kort oppsummering: operasjonen var en suksess og pasienten er tilsynelatende fullstendig leget. Det ble laget kake med den senest på 16. mai, og det fungerte utmerket. Ingen magisk røyk, svidd lukt, brann, elektrofyrverkeri eller smelta sikringer så langt.
Fantastisk initiativ av deg. Det er både økonomisk å miljøbesparende å reparere elektronikk når det er såpass enkle komponenter som har sviktet.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Alle gode ting har en ende...

Omtrent akkurat ved disse tider i fjor satt jeg der med loddebolten, milevis utenfor komfortsonen, og pirka. Jeg hadde aldri gjort noe slikt før, men jeg fikk altså liv i maskinen igjen. Ja, jeg unnlot helt bevisst å poste bilder av loddepunktene mine; de ser ut som noe katta har dratt med seg hjem, men den funka! Og den har nå tjent meg trofast i et års tid.
Men her om dagen var det slutt. Den gikk ikke skikkelig, så jeg skrudde den fra hverandre (igjen). Denne gangen var det imidlertid ikke snakk om noen sprukken kondensator, men mekanisk svikt: Planetgiret hadde knust. Jeg tipper at 30 år med slit på kjøkkenbenken hadde fått selv et nokså overdimensjonert stykke massivt aluminium til å oppleve materialtretthet. En kondensator gikk jo greit å skaffe, men reservedeler til en så gammel maskin blir nok adskillig verre. Jeg er redd den derfor må betraktes som fubar, med mindre jeg kommer over en tilstrekkelig lik maskin som har gått istykker av andre årsaker.

Uansett - Det blir vel litt som med gamlingene som havner på sykehjem; kureres de for kreften så dør de senere av multiorgansvikt eller influensa.

R.I.P.
Aldri si aldri :P Noe av det første som dukka opp på google http://www.4kenwood.co.uk/chef-food-...refine=gearbox
La den leve!