Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  168 94184
Likeretter var det ja. Viste ikke det norske ordet

Vet du hvor man får tak i? Evt pris? Utenom elfa

Helst noe som får plass inni en liten boks
Du kan jo bygge en? med 4 dioder? Bam!
Skal leden blinke i takt med musikken, eller lyse konstant? I sistnevnte tilfelle trenger du en likeretter ja, men om den skal blinke i takt med musikken så passer det jo veldig bra at den sperrer negative spenninger!
Den skal jo selvfølgelig ikke lyse konstant

Men subben leverer AC, som da vil si at dioden vil være av i halvparten av tiden.
Har kommet over et lite problem ang. noen motstandere i en forsåvidt enkel krets.

Har 8 Super-Bright Flux LED (disse) koblet i parallell, som i sammen med 7 blå LED (i parallell) danner to strenger, også i parallell. Regnet ut hvor stor motstand jeg trenge til hver av strengene og kom frem til dette:

Strømkilde: 4,9V 450mA DC
7 blå LED: 30mA, Vf 3,2V - 3,8V
8 Super-Bright Flux LED: 20mA, Vf 1,8V - 2,2V

Etter mine beregninger må jeg ha 8,2 Ohm på strengen med blå LED og 22 Ohm på den med røde LED. Kretsen ser da slik ut. Hadde ikke lavere motstandere enn 10 Ohm.

Problemet er at motstandene som går til strengen med de røde LED'ene blir glovarme og lysstyrken på alle LED'ene blir veldig lav (spesielt de blå). Bytter jeg ut de motstandene jeg har med noen større, går lysstyrken drastisk ned (noe jeg ikke ønsker).

Finnes det en enda bedre løsning som gjør at jeg kan beholde lysstyrken og i tillegg unngå at motstandene brenner opp?
Du parallellkobler enkelt og greit ikke lysdioder på den måten. Skal du parallellkoble flere LEDs, skal hver parallelle streng ha sin egen strømbegrensende motstand
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Glenni Vis innlegg
Den skal jo selvfølgelig ikke lyse konstant

Men subben leverer AC, som da vil si at dioden vil være av i halvparten av tiden.
Vis hele sitatet...
Du finner likerettere i nesten alt av forbrukerelektronikk. Se etter en brikke med fire ben som sitter plassert like etter trafoen. Er den merket med +, - og to vekselsstrøms symboler, så er det den. Se alternativt etter fire dioder. Ofte sort av farge og med en sølvring på den ene siden. Disse er gjerne litt større enn det du finner av vanlige motstander (dem med 3-4 fargede ringer).

Så trenger du en LED og en motstand i tillegg. Tipper en motstand på noen hundre Ohm vil passe. Altså en med rød fargekode like ved siden av den gullfargede ringen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Satt her og målte på subwooferen min, vurderer og legge til LED på den.

Når den spilte hardt, så spilte den på 14V. Men dette ble målt i AC. Hva trenger jeg for å gjøre den om til DC? En "rectifier" afaik.
Vis hele sitatet...
Liten stund siden dette ble spurt etter, men tenkte kanskje det er andre som vil kontrollere leds med lyd.

Snakker man om en led som kobles til utgangen av den forsterker vil noe slikt ville vært ideelt:
http://i50.tinypic.com/25h1n5v.png

Motstandsverdien må regnes ut alt etter spenning og hva slags led det er. Kondensatorer gjør så du får utbytte av hele AC bølgen, jo større den er jo "seigere" og jevnere vil lyset være.

Ang. led drivere vil en variabel spenningsregulator som en LM317 fungere bra. En motstand settes mellom adjust og utgangen til regulatoren, dette vil gi en konstant strømkilde. Strømmen regnes ut ved å dividere 1.25 med motstandsverdien.
Sist endret av Plecto; 18. november 2012 kl. 23:26.
Spørs om poenget her er LEDs som bare pynter, eller om han skal ha LEDs som blinker i takt med bassen da!
Så sant du ikke velger en kondensatorverdi som er alt for stor vil den blinke i takt med bassen, men det er ikke nødvendigvis ideelt at den er alt for responsiv, dette er noe man må teste seg fram med for å se hvilken kondensatorverdi man liker.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er det nødvendig med motstand i serie med LED'en dersom strømkilden har en spenning som er enten identisk med forventet spenningsfall over LED'en eller litt lavere? Tenker da spesielt på høyeffekt-LED.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av LTd Vis innlegg
Er det nødvendig med motstand i serie med LED'en dersom strømkilden har en spenning som er enten identisk med forventet spenningsfall over LED'en eller litt lavere? Tenker da spesielt på høyeffekt-LED.
Vis hele sitatet...
Om du har ei straumkjelde som leverer gitt straum så nei. Om du har ei spenningskjelde som leverer gitt straum så ja.
Er det nødvendig med motstand i serie med LED'en dersom strømkilden har en spenning som er enten identisk med forventet spenningsfall over LED'en eller litt lavere? Tenker da spesielt på høyeffekt-LED.
Vis hele sitatet...
Det hadde gått helt fint, men det ville vært svært vanskelig å forutse hvor mye effekt den ville bruke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du har ei straumkjelde som leverer gitt straum så nei. Om du har ei spenningskjelde som leverer gitt straum så ja.
Vis hele sitatet...
Det er en spenningskilde jeg har ja. Tenkte å bruke et 12V batteri (3s LiPo) til å drive en 3W led (Vf ca 3V) og måtte regulere dette med en motstand, eller å bruke en egen spenningskilde til led'en på 3V. (2xAAA eller noe slikt).
Det er en veldig god tilnærming å si at LEDs, og dioder generelt, ikke har noen indre motstand. Det vil si at så fort du kobler på en spenningskilde og påfører en spenning over diodespenningen (ofte oppgit som Vf), så vil den trekke så mye strøm som kilden klarer å levere, og med mindre det er et nesten oppbrukt batteri eller noe annet med høy indre motstand, så vil LEDen gå i stykker svært raskt. Derfor må du bruke en motstand for å begrense strømmen. Det holder ikke om du bruker en egen spenningskilde på LEDen om du ikke har en seriemotstand i tillegg.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er en veldig god tilnærming å si at LEDs, og dioder generelt, ikke har noen indre motstand. Det vil si at så fort du kobler på en spenningskilde og påfører en spenning over diodespenningen (ofte oppgit som Vf), så vil den trekke så mye strøm som kilden klarer å levere, og med mindre det er et nesten oppbrukt batteri eller noe annet med høy indre motstand, så vil LEDen gå i stykker svært raskt. Derfor må du bruke en motstand for å begrense strømmen. Det holder ikke om du bruker en egen spenningskilde på LEDen om du ikke har en seriemotstand i tillegg.
Vis hele sitatet...
Hvis spenningsfallet over dioden er oppgitt å være ca 3V og man bruker f.eks 12V så må man ha motstand i serie ja, men dersom kilden ikke har større spenning enn spenningsfallet som er oppgitt for led'en, trenger man det fortsatt?

Hvis jeg skal bruke en motstand i serie med en led som trekker 1A med spenningsfall 3V mot en spenningskilde på 12V så må den vel være på 10Ohm og tåle 10W??

Eventuelt, er det andre måter å løse det på uten å måtte bruke en motstand, pwm med arbeidssyklus på ~10%?
Sitat av LTd Vis innlegg
Hvis spenningsfallet over dioden er oppgitt å være ca 3V og man bruker f.eks 12V så må man ha motstand i serie ja, men dersom kilden ikke har større spenning enn spenningsfallet som er oppgitt for led'en, trenger man det fortsatt?
Vis hele sitatet...
Ja. Det vil si, det vil ikke være en god løsning med en drivspenning som er på samme nivå som diodespenningen, fordi du da ikke har noe spenning igjen å regulere strømmen med. If er ikke et mål på hvor mye strøm dioden trekker ved spenningen Vf, det er et mål på maksimal strøm den tåler. Du kan i praksis anse den som en kortslutning som begynner å lede ved Vf og har Vf som maksimalt spenningsfall.

Sitat av LTd Vis innlegg
Hvis jeg skal bruke en motstand i serie med en led som trekker 1A med spenningsfall 3V mot en spenningskilde på 12V så må den vel være på 10Ohm og tåle 10W??
Vis hele sitatet...
Omtrent. Helt nøyaktig må den være 9 Ω og tåle minst 9 W.

Sitat av LTd Vis innlegg
Eventuelt, er det andre måter å løse det på uten å måtte bruke en motstand, pwm med arbeidssyklus på ~10%?
Vis hele sitatet...
Du må ha en form for strømbegrensning, og PWM alene gjør ikke dette. Men du kan bruke PWM i tillegg til en seriemotstand og på den måten slippe unna med mindre effektavsetting i motstanden.

Har du for eksempel muligheten til å rimelig høyfrekvent pulse 10 A med en duty cycle på 10% (forutsatt at LEDen tåler denne pulsstrømmen – her må du sjekke opp i databladet og sørge for at den tåler strømmen i den tiden den er aktiv), så vil dette bli den samme gjennomsnitteffekten i LEDen, fordi gjennomsnittstrømmen blir 1 A. Men siden motstanden da må begrense strømmen til 10 A, og 9 V vil ligge over den, trenger den å være på 0,9 Ω. Og siden gjennomsnittstrømmen er på 1 A, vil den gjennomsnittlig avsette snaut 1 W varme.
Sitat av Provo Vis innlegg
Ja. Det vil si, det vil ikke være en god løsning med en drivspenning som er på samme nivå som diodespenningen, fordi du da ikke har noe spenning igjen å regulere strømmen med. If er ikke et mål på hvor mye strøm dioden trekker ved spenningen Vf, det er et mål på maksimal strøm den tåler. Du kan i praksis anse den som en kortslutning som begynner å lede ved Vf og har Vf som maksimalt spenningsfall.


Omtrent. Helt nøyaktig må den være 9 Ω og tåle minst 9 W.


Du må ha en form for strømbegrensning, og PWM alene gjør ikke dette. Men du kan bruke PWM i tillegg til en seriemotstand og på den måten slippe unna med mindre effektavsetting i motstanden.

Har du for eksempel muligheten til å rimelig høyfrekvent pulse 10 A med en duty cycle på 10% (forutsatt at LEDen tåler denne pulsstrømmen – her må du sjekke opp i databladet og sørge for at den tåler strømmen i den tiden den er aktiv), så vil dette bli den samme gjennomsnitteffekten i LEDen, fordi gjennomsnittstrømmen blir 1 A. Men siden motstanden da må begrense strømmen til 10 A, og 9 V vil ligge over den, trenger den å være på 0,9 Ω. Og siden gjennomsnittstrømmen er på 1 A, vil den gjennomsnittlig avsette snaut 1 W varme.
Vis hele sitatet...
Tror jeg skjønner. Å bruke en motstand som avgir 3 ganger mer effekt enn led'en og er på størrelse med en legokloss er ganske uaktuelt . Hvordan løses dette i f.eks lommelykter med høyeffekt-leds? Bruker de lavere spenning, men fortsatt seriemotstand?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bare overse konklusjonen min om at PWM gjør at du får mindre effekt i seriemotstanden. Der blandet jeg med noe nesten tilsvarende for transistorer, og tenkte helt feil. Du får den samme effekten i seriemotstanden uansett, men PWM gir deg mulighet til å dimme lysstyrken kontrollert og lineært. Beklager at jeg farer med feilinformasjon.

Angående lommelykter med høyeffekt-LEDs, så er det sikkert forskjellige løsninger ute og går, men jeg vil anta at de aller fleste baserer seg på en rimelig tapsfri buck eller boost converter å få ut en spenning som er høy nok til å gi mulighet til strømbegrensning med seriemotstand, men samtidig lav nok til å ikke avsette mer effekt i motstanden enn nødvendig. Dette kan også gjøres litt mer avansert, slik at den synkende batterispenningen ikke påvirker strømmen gjennom LEDen før batteriet er så godt som helt tomt.