Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 42477
Sitat av _subzero_ Vis innlegg
Så kjenner jeg at jeg nesten begynnner å bli litt anti muslim.. Hele fremtoningen til hele religionen dems provoserer meg... Hvorfor skal de holde på sånn??
Vis hele sitatet...
Samtlige, 100%, muslimer jeg kjenner, fremstiller islam som en nestekjærlig religion. Slik tror jeg de aller, aller fleste muslimer over hele verden også praktiserer sin religion. Husk at de du ser i nyhetene utgjør en ekstremt liten andel av verdens muslimer. Det at de bruker islam som argument for å drive krig, vold og terror betyr ikke at det er islam sin feil - og i alle fall ikke alle muslimer sin feil.

Nå vet jeg ikke hva du konkret sikter på med "kritiserer vesten helt blindt", men det skjer mye rart overalt i verden. Også i vestlige land. Vestlige land gjør faktisk en del som er relativt kritikkverdig. Hvis du faktisk har noen muslimske venner på Facebook som blindt hater alle vestlige land, så er det for all del synd, men nok en gang - det er ikke islams feil. De er et fåtall.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
http://falkvinge.net/2012/11/15/we-s...not-terrorism/

Every year, on average, 40 Europeans die in terrorist attacks. When you compare the policies and billions plown down into this number, you quickly discover that we should not be spending billions to fight terrorism, but to fight bathtubs. Over five times as many people drown in bathtubs every year.
Vis hele sitatet...
Artikkelen ble skrevet i 2012. Er virkelig verdt å lese den.

Hva har skjedd siden TwinTowers? Hele verdenssituasjonen har endret seg. Tidligere skulle man ikke ha overvåkning overalt, man skulle ikke våpen slengende overalt og sikkerhetskontroller var nesten ikke-eksisterende. Etter 9/11/2001 så har "forsvarsindustrien" tjent billioner og de fortsetter å håve inn pengene. Jo mer man tror på den konstante frykten om terror, jo mer føler man at man har et behov for noe man ikke trenger. Hold kjeft da mann, du er en idiot som kommer med disse konspiratoriske greiene din. Det er den typiske responsen du kan forvente deg hvis du stiller deg kritisk til terror og alle pengene som blir brukt på terrorbekjempelse. Hvem ekspanderte Afghanistan-konflikten sist? Joa, det var amerikanerne. Hvem gikk inn i Irak på falske premisser? Jo det var amerikanerne. Hvem er det som har hauset opp terrorfrykten? Jo, det var også amerikanerne.

Man har altså klart å lobbyert en frykt for terror som generer MILLIARDER hvert år. Milliarder som går til korrupte, slasker, tyver, despoter, smuglere, politikere, eiere av fabrikker osv.

Og, siden de slipper denne informasjonen til offentligheten så er det gjerne fordi, 1. det er en reell trussel, 2. den er så reell at det er ikke bare rykter som man kan avvente, 3. man vet ikke hvor det/den/dem skal finne sted, derfor mobiliserer man alt over hele linja (gjerne dårlig intel), 4. man har tatt høyde for at folket blir paniske, frykten stiger osv.

For en gang skyld er jeg glad jeg bor i nord, normalt så klager man jo på at man er en så liten del av norge, men denne gangen holder jeg kjeft og nyter freden her i gokk .
Jeg er redd for at slike trusler skal gjøre at myndighetene føler de må innføre masse overvåkning og sikkerhetstiltak for å vise handlekraft som fører til at vi går steg for steg mot politistat. Og i tillegg vil de nok komme gjennom med det med folkets røst, fordi alle er redde (noe man kan gi media skylden for).

Det er faktisk det som er mest skremmende med slike situasjoner, hvor mye dumt politikere kan finne på å gjøre for å vise handlekraft.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg er redd for at slike trusler skal gjøre at myndighetene føler de må innføre masse overvåkning og sikkerhetstiltak for å vise handlekraft som fører til at vi går steg for steg mot politistat. Og i tillegg vil de nok komme gjennom med det med folkets røst, fordi alle er redde (noe man kan gi media skylden for).

Det er faktisk det som er mest skremmende med slike situasjoner, hvor mye dumt politikere kan finne på å gjøre for å vise handlekraft.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette som har skjedd etter 9/11/2001. Politikere som skulle være handlekraftige i sin kamp mot terrorister (les: islamister). Midtøsten ble noen grader varmere i satelittovervåkning, infiltrører, kamper osv. der man var på jakt etter terrorister. Plutselig var terrorister noe som var sterkt på agendaen. USA hadde ikke før dette blitt angrepet (utenom Pearl Harbour) på egen jord og derfor ble det nesten en slags hjertesak å vise at, man er ikke knekt, men man er sterkere enn aldri før og man er klar til å jakte terrorister.

Er det noe positivt som kan komme ut av dette så er det en opprustning av militære og politiet. Det har vært en jevn nedrustning av militæret særlig, i Norge. Når Olavsvern ble solgt for 38 millioner så nådde man et nytt minimalpunkt på grafen. Basen hadde blitt opprustet og påkoster over 5 mrd., men ble solgt for 38 millioner.

Norge har nesten ikke beskyttelse skulle vi bli angrepet. Norge har ikke beskyttelse skulle det bli utført et terrorangrep. Vi har enda ikke fått et helikopter, noe som ble lovet av politikerne etter 22.7.

I Norge lever vi tydeligvis på drømmer, håp og kjærlighet.
For å være ærlig tror jeg vi kan ta det helt med ro, Norges forsvar er vel ikke det dårligste og vi har mange som burde hjelpe om det skulle skje noe. Leste riktignok på nett at sikkerheten på togstasjoner osv skulle forbedres men så ikke en kjeft inne på togstasjonen jeg..
Jeg vil tro de fleste sikkerhetstiltak som skjer er ting vi ikke ser. Vi ser de bevæpnede politifolkene, men det er vel for det meste det.

Og det sendes nok ganske mange interne skriv rundt på forskjellige arbeidsplasser for å iverksette tiltak, min egen inkludert. Ansatte som blir bedt om følge mer med, etc.

Personlig tror jeg Anders Cameroon Østensvig Dale på en måte eller annen er involvert i det som skjer. Enten om han er planlagt å være direkte med på et angrep, eller om han har vært med på å planlegge. Men det få man jo evt. vente og se om man finner ut av.

Interessant at han sin oppføring på Wikipedia nå er under diskusjon om den skal slettes:
http://no.wikipedia.org/wiki/Wikiped...8stensvig_Dale
Ettersom alt PST har gått ut med som virker "konkret" er at det skjer innenfor en tidsbegrenset periode.
http://www.nrk.no/norge/advarte-mot-...dag-1.11847883

Hva tror dere?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jeg har lest en del av de kommentarene på div nettaviser og jeg må bare si : What the FUCK!

De med flest "likes" er jo de mest rasistiske kommentarene som finnes. Tenker folk virkelig sånn? Hater nordmenn alle muslimer i norge? Det virker som mesteparten vil bare ha de ut av landet. Jeg husker også muslimene fikk skylda for 22 juli før det motsatte ble bevist. har ikke folk lært noen ting?
Vis hele sitatet...
Det er nok antakelig mye det at kommentarfeltene i aviser tiltrekker seg idioter. Det er jo et problem at såpass mange tenker sånn, men samtidig er det ikke direkte representativt for befolkningen. Heldigvis.
Er det noen her som er inne på litt samme tanker som meg og vurderer om dette kan være for å teste beredskapen?
Tenker da på å "lekke ut" at de skal angripe for å se hva slags respons de får og finne ut hvilke som mål som står svakest/ dårlig vakthold?

Hvis man prøver å gjøre ting smart ville man jo kanskje prøvd å være så taktisk som mulig og ikke bare fyre løs på alle og enhvermann og håpe på å treffe så mange som mulig.

Samtidig synes jeg pressekonferansen(e) er ganske tåpelige, det eneste PST-sjefen kunne si var at informasjonen er kildesensitiv og at de ikke kan si noe mer.
"Morsomt" hvis hele greia er misforstått og at de egentlig kun er på vei hjem til familie etter lang tid hjemmefra.
Ganske kvalmt å sitte og se hvordan folk "mener" muslimer er. Terrorister eller misforståtte fromme grønnsakshandlere. Skulle tro man snakket om svin.

Trykk avler mottrykk, noe vi har glemt i vår eskapisme, og at vi kaller det terrorisme og "kan ikke forstå hvordan noen kan gjøre noe sånt" er intet annet enn barnlig.

Som vi vil hyle.
Siste nytt fra Aftenposten er at mandag er en dag det kan skje og at ytterlige opptrappinger vil skje.

Brydde meg ikke så mye i starten, men nå begynner det å merkes litt.

"Etter det TV 2 erfarer frykter PST at det varslede terrorangrepet mot Norge vil komme førstkommende mandag."

Sitat av Penina Vis innlegg
Ganske kvalmt å sitte og se hvordan folk "mener" muslimer er. Terrorister eller misforståtte fromme grønnsakshandlere. Skulle tro man snakket om svin.

Trykk avler mottrykk, noe vi har glemt i vår eskapisme, og at vi kaller det terrorisme og "kan ikke forstå hvordan noen kan gjøre noe sånt" er intet annet enn barnlig.

Som vi vil hyle.
Vis hele sitatet...
Folk flest sitter jo ikke og mener at alle muslimer er terrorister eller grønnsakshandlere, men noen få gjør det. Akkurat som noen få muslimer går mot det ekstreme.

"For radikale islamister er Vesten i krig med islam. Men det stanser ikke der. For en ekstrem gruppe som ISIL er ikke bare kristne, men også muslimer som ikke deler akkurat deres tolkning av Koranen, Guds fiender.»"

Hvilken annen religion kjører et slikt løp nå om dagen? Er jo ikke rart folk blir skeptiske. Folk flest er jo ikke gira på å lese hele jævla koranen for å lære heller.
Sist endret av Source; 25. juli 2014 kl. 13:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Se der, ja, allerede har de "amerikanske" tendensene begynt å vise seg. Lenge leve fryktsamfunnet
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
I tilfelle folk ikke merket det, så foregår det en pressebrief atm:
http://www.nrk.no/nyheter/1.11848826
Sist endret av Freddy_fred5; 25. juli 2014 kl. 14:42.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
ISIL som organisasjon som har blitt ekskludert ut ifra Al-Qaida-relaterte grupperinger i Syria og Irak (som f.eks Al-Nusra), og er en broket forsamling jihadister fra vestlige land, arabiske land og en og annen asiat og afrikaner. De kriger mot Al-Qaida samt FSA-grupper i Syria.
Ekskludert fordi de ble ansett som for ekstreme, både i bruken av vold og sin perverterte tolkning av skriftene i religionen.

Trenger man egentlig å si mer, når folkene som ga ut de nyeste truslene er ekskludert fra et Al-Qaida, fordi Al-Q mener fremmedkrigerne i ISIL er for rabiate og u-taktiske??
Hadde jeg vært jihadist ville jeg blitt flau.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. juli 2014 kl. 15:03.
Noe som setter en heller vammel bismak i halsen min etter pressekonferansen, er den klare undertonen om at «Du skal være redd». Det vil si, naturligvis blir man urolig for slike offentliggjøringer, men de kunne gjerne satt punktum etter å ha gitt informasjon om hva som foregikk, i stedet kommer bl.a. Anundsen med oppfordringer om at man skal være «aktpågivende» og flere har bedt folk om å være årvåkne, osv. Attpåtil konstaterer Anundsen at dette i større grad vil bli en del av hverdagen i Norge fremover – akkurat som om dette er første antydningen til terror i Norge.

Dette er heller unyttige utsagn som ikke egentlig bidrar til annet enn å skape en unødvendig urolighet og skepsis blant folk, spesielt med så lite informasjon som man har pr. i dag. Aller helst tror jeg denne trusselen, uansett om den skulle bli avverget eller ikke, vil bli brukt for alt den er verdt av Frp i fremtiden, når bl.a. diskusjonen om allmenn væpning av politikonstabler uunngåelig når overflaten igjen. Problemet med dette er at det vil gjøre at viktige politiske avgjørelser kan bli tatt på fullstendig feil grunnlag og feil premisser. Det viktigste er å ikke la frykten ta kontrollen og dominere justis- og sikkerhetspolitikken, som man har sett flere eksempler på i andre land, men dessverre viser regjeringen liten interesse av å bidra til at dette skjer.

For øvrig har jeg lagt merke til at mange knytter dette til innvandring, at årsaken til at Norge nå er et terrormål for (muligens) ISIL eller andre større organisasjoner, nettopp er innvandringen. Mange kommentarfelt preges av hovmodige antydninger om «Hva var det vi sa?» Problemet mitt er at det ikke er en automatisk sammenheng her, spesielt ikke at akkurat Norge skal bli et mål pga. innvandring. I stedet virker det for meg mer nærliggende å anta at Norge er i søkelyset i kraft av å være et NATO-land, som bl.a. var blant de flinkeste i klassen både i Afghanistan og bombingen av Libya. Dette blir selvsagt spekulasjoner, og avhengig av en rekke «hvis» og «om», så lenge man ikke vet mer enn man gjør. Men det er det også å anta at dette er en konsekvens av innvandring, eller i det hele tatt at de mulige terroristene er nordmenn. Hvis det faktisk er ISIL eller tilsvarende sammenslutninger står bak, hvorfor skulle disse ha interesse av å ramme spesifikt Norge simpelthen på bakgrunn av innvandringspolitikken?


Sitat av Olympic Vis innlegg
Se der, ja, allerede har de "amerikanske" tendensene begynt å vise seg. Lenge leve fryktsamfunnet
Vis hele sitatet...

Det er deilig å være hvit i Norge nå. Dette burde være et tidspunkt for Norge å vise oss som den fornuftige nasjonen vi forsøkte å fremstå som etter 22. juli, men vi faller dessverre til typiske tendenser i slike situasjoner.
Terroristene har jo egentlig på en måte allerede seiret, når man ser usikkerheten og frykten truslene har påført.
Selv tror jeg ikke det kommer til å skje noe som helst.

Har ikke hørt noe om økte sikkerhetstiltak i nærliggende land? Kanskje de tar turen over grensen i stedet, og at dette er en lure-manøver?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Generelt synes jeg folk er jævlig kresne og bortskjemte - de er misfornøyde når myndighetene IKKE informerer om en potensiell trussel, og de er misfornøyde når myndighetene går ut og advarer i det offentlige, for da er det plutselig blitt hysterisk!

Hva vil dere (ha) egentlig?? Det er ikke rart det ikke er noe søndagsskole å drive et land.
Sist endret av aeon_illuminate; 25. juli 2014 kl. 20:21.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Generelt synes jeg folk er jævlig kresne og bortskjemte - de er misfornøyde når myndighetene IKKE informerer om en potensiell trussel, og de er misfornøyde når myndighetene går ut og advarer i det offentlige, for da er det plutselig blitt hysterisk!

Hva vil dere (ha) egentlig?? Det er ikke rart det ikke er noe søndagsskole å drive et land.
Vis hele sitatet...
Folk er uenige.
Noen mener det er bra at PST går ut med denne typen informasjon, andre ikke. De som er enige og fornøyde holder stort sett fred; det er de misfornøyde som skriker høyest. Derfor virker det som om 'folket' alltid er misfornøyd.

Innvendingen din hadde gitt mening hvis folket bestod av én person, men i et samfunn er det både normalt og ønskelig at meninger varierer.
Jeg synes her, at PST har behandlet denne saken på skikkelig vis så langt!
Men (som vanlig) er det VG og Dagbladet ++ som blåser dette opp så voldsomt!
Regjeringe har nå godkjent bruk av militære styrker om politiet skulle trenge hjelp. Dette i tillegg til politireserven som ligger ann til å bli kalt inn om dette fortsetter.
Sist endret av Ueland; 25. juli 2014 kl. 22:45.
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Denne meldingen går rundt på Facebook nå:

Fikk nettopp denne meldingen av en venninne;

Terror trusselen er reell. Si ifra til fam og venner. En i stefam sitter høyt i pst. Situasjonen er mer alvorlig enn de velger å gå ut med. De leter etter 6 terrorister nå, som de mener har i oppdrag å drepe flest mulig. Hold dere unna sandvika storsenter, nasjonal, oslo s og gardermoen!
Vis hele sitatet...
Dette kan være løgn, men dette kan også være sant. Umulig å vite.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Denne meldingen går rundt på Facebook nå:



Dette kan være løgn, men dette kan også være sant. Umulig å vite.
Vis hele sitatet...
Eh, det er facebook. Uansett hvilken storsak det er snakk om så ender det i en massiv rykteflom på facebook. Hadde tatt hele den meldingen med en halv bøtte salt og heller sjekket noen litt mer troverdige kilder etter oppdatering på terrortrusselen.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Denne meldingen går rundt på Facebook nå:

Dette kan være løgn, men dette kan også være sant. Umulig å vite.
Vis hele sitatet...
PST har kommentert denne (og tilsvarende):

http://www.tv2.no/2014/07/25/nyheter...-norge/5842269

PST sier at folk må være kritiske til det som sprer seg på sosiale medier, og at dette ikke er informasjon som stammer fra dem.
Vis hele sitatet...
Men som du skriver, man vet jo aldri. PST vet jo med svært høy sannsynlighet mer enn det de går offentlig ut med.
Sist endret av Ezukiel; 26. juli 2014 kl. 00:35.
Tror svært lite på Facebook meldinga. Det er Facebook. Selvom en i "stefammmen" sitter høyt oppe i PST har de taushetsplikt. Alt på Face er jo bullshit så.
For eksempel: "Hackere har funnet ut en ny måte å si dritt under ditt navn,de lager en facebook bruker med nytt navn og bruker ditt bilde og adder dine venner. Dette er en superbra måte å hacke på, pass på for folk under ditt navn".

Dessuten om man skal drepe flest mulig sprenger man seg ikke selv i lufta. Da må du gå full rambo, og om du begynner å skyte hauger av folk der det er armert politi blir du stoppa fort tenker jeg
Sist endret av Oatre; 26. juli 2014 kl. 00:49.
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Denne meldingen går rundt på Facebook nå:



Dette kan være løgn, men dette kan også være sant. Umulig å vite.
Vis hele sitatet...
Jeg kan garantere deg at det er løgn, desverre finnes det 1: folk som finner opp slikt og 2: folk som deler slikt uten å tenke seg lm 2 ganger
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Folk er uenige.
Noen mener det er bra at PST går ut med denne typen informasjon, andre ikke. De som er enige og fornøyde holder stort sett fred; det er de misfornøyde som skriker høyest. Derfor virker det som om 'folket' alltid er misfornøyd.

Innvendingen din hadde gitt mening hvis folket bestod av én person, men i et samfunn er det både normalt og ønskelig at meninger varierer.
Vis hele sitatet...
Sjølsagt, ser den - og det du sier er én måte å se det på. Min mening er at mennesker i Norge allerede får mer enn nok av relevant & ikke minst urelevant informasjon, om ting som ISIL og Syria. Massemedia informerer - og i stor grad også desinformerer. Likeså myndighetene, bare det er mindre desinformasjon og mer skremselstaktikk. Idéelt sett skulle jeg ha ønsket litt mindre info, og hatt en god kvalitet på infoen som gis ut.

Folk flest bryr seg fint lite om ISIL, og de færreste vet nøyaktig hva det er. ISIL har jo drevet på i årevis siden den siste Irakkrigen, og allerede i 2011 kom de inn i Syria. De kom i mediene for noen måneder siden.. Jeg tror det er en god strategi; vise at man gir F, men holde business as usual, samtidig være forberedt på strakstiltak i tilfelle det skjer noe.
(..) En annen ting ift "bortskjemthet"; jeg mener folk forventer seg altfor, altfor, for mye. Det er ikke slik at myndighetene kan kontrollere enhver Syriafarer, uten å ty til DDR-metoder (selv de klarte ikke å kontrollere alt, nårsomhelst hvorsomhelst). Men når det skjer noe (Åsta-ulykken, 22/7) har myndighetene klart å feile grasalt, flere ganger.


(..) Satt på spissen; trass infoen vi har fått siste tiden om potensielle terrormål - foreldre til unger som skal på Norway Cup trenger ikke å bekymre seg, eller i hele tatt ha fokus på det. ISIL er neppe interessert i Norway Cup, trass mengden islamistangrep verden over de siste 15 år er sannsynligheten liten for at de går mot SÅ myke mål. Eksempel: det var betydelig mindre frykt i etterkant av terrorangrepet i Madrid 2004(spania generelt) vs situasjonen i hhv London og USA. Media der lagde ikke et like stort vræl ut av det - og frykten for muslimer er mindre i Spania enn et England.

Tldr; Imo 22/7 ble greit håndtert i etterkant, og trusselen fra den kanten. Likevel bommet man rimelig totalt mt.p beskyttelse av liv, helse og eiendom.
Sist endret av aeon_illuminate; 26. juli 2014 kl. 03:15.
Måtte dra litt på smilebåndet når politimannen bruker uttrykk som "teppebombet med informasjon" altså. Merkelig uttrykk hvetfall i en slik situasjon
100% Grønn
Hemmelige Freak's Avatar
Trådstarter
Flyforbud over Bergen sentrum nå:
http://www.dagbladet.no/2014/07/26/n...orge/34510922/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hemmelige Freak Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har antakeleg meir med at dei ikkje ønsker fly i lufta over sentrum enn at dei ser på det som seriøs terrortrussel.

For det er ingen jagerfly i lufta rundt Bergen for å handheve forbodet, så om terrorister får tak i eit fly nær Bergen kan dei truleg fly inn i sperra område før nokon rekk å reagere tipper eg. Dessutan tipper eg at ingen er særlig lystne på å skyte på fly over sentrum - det at eit fly kræsjer i sentrum vil i utgangspunktet skade og drepe mange.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Har antakeleg meir med at dei ikkje ønsker fly i lufta over sentrum enn at dei ser på det som seriøs terrortrussel.

For det er ingen jagerfly i lufta rundt Bergen for å handheve forbodet, så om terrorister får tak i eit fly nær Bergen kan dei truleg fly inn i sperra område før nokon rekk å reagere tipper eg. Dessutan tipper eg at ingen er særlig lystne på å skyte på fly over sentrum - det at eit fly kræsjer i sentrum vil i utgangspunktet skade og drepe mange.
Vis hele sitatet...
Kan være mulig. Må ikke glemme at Norge produserer det beste anti aircraft rakettsystema i verden, mulig de har slikt gjemt på Marinebasen i Bergen som de kan bruke siden regjeringen også da har gitt Forsvaret mulighet til og hjelpe.
Sitat av Bruflat Vis innlegg
mulig de har slikt gjemt på Marinebasen i Bergen som de kan bruke siden regjeringen også da har gitt Forsvaret mulighet til og hjelpe.
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg avkrefte.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruflat Vis innlegg
Kan være mulig. Må ikke glemme at Norge produserer det beste anti aircraft rakettsystema i verden, mulig de har slikt gjemt på Marinebasen i Bergen som de kan bruke siden regjeringen også da har gitt Forsvaret mulighet til og hjelpe.
Vis hele sitatet...
Problemet er at med radius på forbodssona på 1.4nm så har du 30 sekunder på å handle frå ytterkant til sentrum av flyforbodssona om flyet har 300km/h. Det er knapt mogeleg å skyte ned om du har bestemt deg, og langt mindre for ein kommandostruktur til å avgjere om det skal skytast ned eller ikkje - og politisk kostnad ved å skyte ned noko er ekstremt stor, i tillegg til at det garantert vil krepere mange på bakken om du vel å skyte ned eit fly over ei stor folkemengd.

Så nei, det er ikkje eit brukbart alternativ.
Radius på flyforbud sonen er på 1.4nm , og forbudet går fra Grnd til 2500 ft her er hele NOTAM for forbudet .

TEMPO RESTRICTED AREA ACTIVATED OVER BERGEN CITY PSN 602300N0052000E
WITH RADIUS 1.4NM. EXCEPTION HOSP, SAR, MIL AND POLICE
LOWER LIMIT: GND UPPER LIMIT: 2500FT AMSL
blir ikke overrasket om det ikke skjer noe som helst, men at om et par måneder eller noe så dukker det opp noen nye lovforslag ala DLD eller værre som går glatt gjennom pga frykt... bank i bordet for at ingenting skjer uansett..
Selv hvis terrortrusselen er en absolutt garanti for at 10 nordmenn vil sprenges i filler et sted i Norge er det fortsatt større sjanse for å dø i trafikken i år..

At folk tar til orde for ekstremt dyre sikkerhetstiltak med en langt ifra garantert effekt for sikkerhet - men en helt garantert effekt i form av mindre frihet og mer overvåkning, det skremmer meg.

Har dere alle sovet gjennom de det siste tiåret med massehysteri, meningsløse kriger og særlig USA sine stormskritt mot å bli en total politistat? Alt dette skjer på grunn av idioter som dere totalt blottet for evne til å sette ting i perspektiv.

Så til topic, jeg mener det i utgangspunktet burde være selvsagt at PST går ut med slik informasjon i et opplyst demokrati. Samtidig så er det som jeg er inne på over tydeligvis langt igjen før selv den Norske befolkningen kan defineres som "opplyst". Nettopp fordi folk er så hysteriske og ikke evner å foreta en objektiv vurdering av informasjonen så mener jeg at det ideelle hadde vært å la folk gå videre uvitende. At hver jævla bestemor som ser en muslim med koffert ringer inn til PST vil neppe avverge noe som helst.

Det kanskje mest tungtveiende faktum er dog nettopp hysteriet som oppstår i ettertid dersom myndighetene holder tilbake intel og det mot formodning faktisk skulle være mer enn tomme ord.

Pinlig å¨tenke på at graden av hysteri i forskjellige scenarier er den avgjørende faktor for hvordan myndighetene kan forholde seg til disse sakene.
Sist endret av Tøffetom; 27. juli 2014 kl. 13:26.
Gode poeng fra Tøffetom.

Frykt som grunnlag for lov og orden er et høyst tvilsomt virkemiddel, som
i enkelte tilfeller kan få mildt sagt uheldige konsekvenser.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
http://www.dagbladet.no/2014/07/27/n...mark/34518385/


Gode poeng. Må si meg hvertfall delvis enig etter kjapp lesing.
Hele denne terrorsaken gjør meg ganske forvirra.

Man snakker om en trussel man ikke vet hvor, når eller hvordan skal utføres. Man vet heller ikke hvem som skal utføre hva. Samtidig rangerer man trusselen som stor, noe minsket osv osv.

Det smaker rart av hele saken.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2014/07/27/n...mark/34518385/


Gode poeng. Må si meg hvertfall delvis enig etter kjapp lesing.
Vis hele sitatet...
Totalt uenig. Mange sier at det å varsle om et mulig terrorangrep fører til mye unødvendig frykt, personlig mener jeg at det å ha mer åpenhet bidrar til at man får en følelse over "kontroll" over situasjonen.

Hadde vært mye verre om man i etterkant av et eventuelt angrep fant ut av at PST visste om angrepet, men unnlot å gi denne informasjonen ut til offentligheten.
Sitat av Beis Vis innlegg
Hele denne terrorsaken gjør meg ganske forvirra.

Man snakker om en trussel man ikke vet hvor, når eller hvordan skal utføres. Man vet heller ikke hvem som skal utføre hva. Samtidig rangerer man trusselen som stor, noe minsket osv osv.

Det smaker rart av hele saken.
Vis hele sitatet...
PST sitter garantert på mer informasjon enn det som blir meddelt i mediene. Ifølge VG så vet PST også identiteten til de som har reist ut av Syria. Dessuten kan det virke mot sin hensikt å dele absolutt all informasjon utover det "vesentlige". Det eneste vi i den vanlige befolkningen "trenger" å vite er at det er en terrortrussel mot Norge, og at vi burde dermed være oppmerksomme og/eller forberedte.

Selvfølgelig hadde det vært fint å vite hvor også, men dette tviler jeg på at PST vet noe om, da de garantert hadde gitt ut informasjon om hvor i landet et eventuelt terrorangrep hadde vært planlagt for å enten hemme gjennomføringen av et angrep eller å stoppe det.

EDIT: Jeg må forøvrig legge til at dette er hvordan jeg _tror_ det er, ikke nødvendigvis hvordan det faktisk er hos blant andre PST akkurat nå.
Sist endret av Deadlock Radium; 27. juli 2014 kl. 20:39.
Jeg får det heller ikke helt til å stemme.. jeg tenker at med mindre de har hatt terroristene på telefonen og de sier de lurer litt på å dra hjem igjen, så kan jeg ikke skjønne hvordan risikoen plutselig kan ha blitt lavere. Det virker på meg å være rein gjetting og/eller ønsketenkning. Og i og med at de har den høyeste bemanningen og beredskapen noen sinne i store deler av landet så har jeg vondt for å tro at de vet særlig mye. Dette koster ekstremt mye å holde i gang.

Jeg syns forøvrig det er positivt å se at det lar seg gjøre å øke bemanning og beredskap når det trengs. Og jeg hørte på radioen at en bi-effekt av mye politi ute er mindre bråk generelt. Kanskje bemanningen skulle vært litt høyere til vanlig..

Enkelte har sagt at terroristene nå har vunnet allerede fordi de har klart å spre frykt. Det syns jeg er noe skikkelig pisspreik. Terroristene er ute etter å sprenge folk i luften. De sier seg ikke fornøyd med at 2 av 5 sier til vg at de er bekymret.
Sist endret av bo1e; 27. juli 2014 kl. 22:09.
Sitat av bo1e Vis innlegg
Jeg får det heller ikke helt til å stemme.. jeg tenker at med mindre de har hatt terroristene på telefonen og de sier de lurer litt på å dra hjem igjen, så kan jeg ikke skjønne hvordan risikoen plutselig kan ha blitt lavere. Det virker på meg å være rein gjetting og/eller ønsketenkning.
Vis hele sitatet...
Problemet ligger i at du har nøyaktig null forutsetninger for å vite hvordan de innhenter eller analyserer informasjon, med mindre du har jobbet sentralt i PST eller E-tjenesten selv. Når PST sier at de har grunn til å tro at trusselen er større eller mindre, mer eller mindre troverdig ser ikke jeg noen grunn til å betvile det, da det ikke er et åpenlyst motiv for at de skulle ønske å feilinformere befolkningen.

Det jeg derimot kan se, er en lang rekke argumenter for at de skulle ønske å holde befolkningen oppdatert på sikkerhetssituasjonen i Norge. Skulle et angrep finne sted og det i etterkant ble kjent at politiet hadde kjennskap til at det ville skje innen få dager ville det bli total slakt av hele politisektoren (ref Gjørv-kommisjonen.) I tillegg kan det ha en forebyggende effekt, og, som mange andre påpeker, at landet plutselig skulle rennes ned av bevæpnet politi uten at folk ble informert om hvorfor ville bare skapt forvirring og frustrasjon.
Det er klart at alt oss "utenforstående" kan gjøre er å spekulere med utgangspunkt i den tilgjengelig informasjonen. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å se for meg noe scenario der PST kan si noe om trusselnivået uten at de har fått informasjon direkte eller indirekte fra terroristene. Hvem andre enn terroristene selv kan påvirke trusselnivået? Hvis de er på vei til norge for å utføre terrorisme, så er eneste mulighet til et lavere trusselnivå at de har ombestemt seg. Eller?
Sist endret av bo1e; 27. juli 2014 kl. 22:48.
Det eneste problemet er at jeg ikke klarer å ta dette seriøst. Snakk om feilkommunikasjon. Hva i alle dager skulle terrorister gjøre i lille Norge? Til hvilken hensikt?
Sitat av bo1e Vis innlegg
Det er klart at alt oss "utenforstående" kan gjøre er å spekulere med utgangspunkt i den tilgjengelig informasjonen. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å se for meg noe scenario der PST kan si noe om trusselnivået uten at de har fått informasjon direkte eller indirekte fra terroristene. Hvem andre enn terroristene selv kan påvirke trusselnivået? Hvis de er på vei til norge for å utføre terrorisme, så er eneste mulighet til et lavere trusselnivå at de har ombestemt seg. Eller?
Vis hele sitatet...
Det finnes en lang rekke variabler som kan påvirke trusselnivået. Det kan være disse terroristene har blitt spanet på av andre lands etteretningsorganisasjoner og sett at dem har returnert tilbake til der dem kom fra. Kan være telefon avlyttning, innsamlig av datatrafikk eller at dem er blitt arrestert i Norge eller andre land som vi samarbeider med. Hva vet vi?

Må si at personlig er jeg ikkje så veldig skremt av denne trusselen, jeg er mer skremt av hva som kommer i årene framover. Økt overvåkning, mindre privatliv, bedre terrorberedskap. Vi kommer til å bli en lett versjon av USA. (Bare at vi sannsynligvis ikkje skal starte kriger i alle verdens land).
Sist endret av 0xFF; 27. juli 2014 kl. 23:42.
Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Det eneste problemet er at jeg ikke klarer å ta dette seriøst. Snakk om feilkommunikasjon. Hva i alle dager skulle terrorister gjøre i lille Norge? Til hvilken hensikt?
Vis hele sitatet...
Norge er et fredselskende ikke-islamsk demokrati som har bidratt med militære styrker i flere betente konflikter. Og har mottatt trusler ved flere anledninger, både på grunn av militær tilstedeværelse og ytringsfrihetssaker osv. Og hvem har sagt at terrorister og ekstreminster trenger rasjonelle grunner for å gjøre det de gjør? Det er vel en del av problemet med terrorister.
Sist endret av bo1e; 27. juli 2014 kl. 23:43.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av Seikatsu Vis innlegg
Hva i alle dager skulle terrorister gjøre i lille Norge? Til hvilken hensikt?
Vis hele sitatet...
Tenk deg noen fååå år tilbake.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Det finnes en lang rekke variabler som kan påvirke trusselnivået. Det kan være disse terroristene har blitt spanet på av andre lands etteretningsorganisasjoner og sett at dem har returnert tilbake til der dem kom fra. Kan være telefon avlyttning, innsamlig av datatrafikk eller at dem er blitt arrestert i Norge eller andre land som vi samarbeider med. Hva vet vi?

Må si at personlig er jeg ikkje så veldig skremt av denne trusselen, jeg er mer skremt av hva som kommer i årene framover. Økt overvåkning, mindre privatliv, bedre terrorberedskap. Vi kommer til å bli en lett versjon av USA. (Bare at vi sannsynligvis ikkje skal starte kriger i alle verdens land).
Vis hele sitatet...
Ja det er det jeg mener med direkte eller indirekte informasjon fra terroristene. Så får man vurdere selv hvor sannsynlig man tror det er. Men det er jo en mulighet, så lenge man ikke vet. Måten det blir presentert på gjør at jeg stusser litt.

Noen blir skremt av terrortrusler, og andre blir skremt av bedre beredskap hos de som skal forsøke å beskytte oss. Så forskjellig kan man være. Men jeg har vondt for å se at god beredskap i norge på noen måte skal bli et problem for folk som oppfører seg.
Sist endret av bo1e; 27. juli 2014 kl. 23:51.