Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 1210
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Oppsett:

Intranett: VLAN 1: Vivotek 8161 RTSP Multicast kamera ip 192.168.1.82 IGMP gruppe: 239.128.1.102.

Kundenett: VLAN 2: Windows 7 pc, ip 192.168.3.10

Nettverk: Cisco SG300 switch, Multicast filtering er skrudd på, vlan 1 med IGMP gruppe 239.128.1.102 kommer opp automagisk, vlan 2 kommer opp med samme IGMP gruppe adresse etter at jeg prøvde å nå adressen fra klientpcen.

Begge gruppene har respektive dynamiske oppføringer på portene på kildene (vlan 1 har kameraporten som dynamisk og vice versa på vlan 2).

Tilleggsinfo: Jeg er relativt n00b når det kommer til disse streamingmetodene, jeg mistenker at kameraet ikke streamer slik jeg tror: i kameraet har jeg selv satt opp adressen 239.128.1.102, at den alltid multicaster, men selve streamen må hentes fra rtsp://192.168.1.82/storesal.sdp det skjer nada om jeg prøver å hente noe fra udp://@239.128.1.102 (fra samme vlan).

Såeh, kall meg en jævla nybegynner som aldri skulle prøvd seg på noe slikt men henvis meg i det minste til noe lesestoff..
Hittill har jeg pløyd igjennom Cisco SG300 Administration guide
Configuring IP Multicast Routing
samt en håndfull forumtråder som omhandler ip multicast across vlans
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
Trådstarter DonorCrew
Jeg knakk gåten helt tilfeldig nå nettopp, og ettersom jeg hater, og jeg må virkelig presisere hvor mye, virkelig hater folk som har et problem, løser det og ikke nevner hvordan de løste det, så skal jeg beære dere med hva som fikset ting:

Først og fremst, kameraet i seg selv streamer ikke UDP multicast, selv om kameraet spesifiserer multicast adresser for streams går det ikke an å hente noe fra multicastadressene (ikke på samme vlan en gang).
Så det jeg har gjort er å sette opp VLC på en pc på samme vlan som kameraet (vlan 1) som henter stream via rtsp fra kameraet og kringkaster det videre (man finner en rask forklaring her).
Det så ut som om det var Cisco sin egne tv vlan funksjoner som skulle redde dagen, så konfigen på switchen er som følger:

VLAN Management->Port VLAN Membership-> velg interface som klient er koblet til, og legg til vlan 1 som TV multicast i tillegg til untagged vlan 2)


VLAN Management->Accessport Multicast TV VLAN->Multicast group to VLAN
Legg til en entry, skriv inn IGMP gruppeadresse (i mitt tilfelle 239.128.1.185) og VLANet som tjeneren står i (pcen med vlc som streamer) i mitt tilfelle 1.

I menyen, rett under har du "Port Multicast TV VLAN Membership"
Velg VLAN som tjeneren står i (VLAN 1), trykk Go, og velg kundeportene på switchen som skal ha tilgang til streamen.

Enda et par hakk ned på menyen har man Customer port Multicast TV VLAN, under der velger du CPE VLAN to VLAN og velger vlan 2 som customer og vlan 1 som tv vlan.

Vips så spratt streamen opp på klienten!

NB: IGMP snooping og bridge filtering står fremdeles på under multicast konfigurasjonen!
Sist endret av Dodecha; 12. juni 2014 kl. 16:23.