Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 11517
Hei!

Det har seg sånn for tiden at jeg har gått sykemeldt siden januar, i mitt yrke som drosjesjåfør…
Dette er et yrke jeg faktisk liker veldig godt, men ikke overraskende er det dog et yrke hvor man virkelig jobber mange timer for pengene sine. Jeg har kjørt som "bare rakkern" i 1,5 år før jeg endte opp sykemeldt. Arbeidsuke på 60-70 timer er vel ikke utenkelig, hvorav eneste fridag var søndag.

Situasjonen min er sånn at jeg er ekstremt trøtt og daff til enhver tid. Det er sjeldent jeg ikke sovner på ettermiddagen, og hovedgrunnen til sykemeldinga er først og fremst fordi jeg ikke klarer holde øynene oppe når jeg kjører bil. Jeg holder rett og slett på å sovne bak rattet til enhver tid, uansett f. Alle blodprøver er fine, tappa 5 glass og det var ingenting feil med meg, gitt..

Legen har med dette nevn omskolering som alternativ. Når jeg tenker omskolering, tenker jeg først og fremst på akademiske yrker hvor man ender opp ved en kontorpult. Vel, det kommer faktisk ikke til å skje for mitt vedkommende. Jeg er overhodet ikke interessert i å bli sperret bak en kontorpult ut livet.

Det jeg har aller mest lyst til (tro det eller ei), er å bli elektriker. Syns det virkelig kjempeålreit, og yrket er såpass beskytta og lovregulert at jeg anser det som trygt ut min arbeidskarriere (er 22 år).

Er det noen som vet hvordan det for meg er å omskoleres til elektriker? Vil NAV overhodet være interessert i at jeg tar et håndtverkeryrke?
Ser for meg omskolering kun blir innvilget om yrket blir skikkelig traust og rolig. Finner svært lite om mennesker som omskolerer seg denne veien her. De fleste går fra håndtverkeryrker og over til roligere yrker - så jeg er spent på mulighetene mine rundt dette..

Ellers, innspill ?
Skyt løs om dere trenger mer info for å kunne svare meg
Er virkelig gira på noe arbeid snart… Begynner å kjenne på kjedsomheten ved å traske rundt hjemme hele dagen

Takk
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2014 kl. 01:18.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Jeg fikk som svar av nav når jeg var på din alder at jeg var for ung for omskolering, de mente det var vanelig for folk på den alderen og gå på skole/ha flere utdanninger. Men det er mange brødhuer i Nav.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Legen min hadde vært i kontakt med NAV som svarte at de var villige til å se på muligheter for omskolering. Noe konkret svar har jeg derimot ikke fått. Ei heller søkt eller vært i kontakt med noen saksbehandler.
Legen min mener uansett at jeg ikke er klar for dette, noe som sikkert stemmer. Men om jeg går stort flere måneder nå så vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Begynner å bli rastløs og lei

Drosjekjøring er uansett uaktuelt. Ingen sjanse for at jeg kommer tilbake igjen fulltid i det yrket der - da møter jeg veggen igjen. Nå har vi òg mista kjøring, som gjør at det er helt usannsynlig vanskelig å leve av dette yrket uten å jobbe seg istykker.

Er veldig motivert for jobb. Er ikke en person som ønsker å leve livet på trygd.. Men jeg trenger et yrke hvor jeg kan bruke meg selv litt, og snekker er ikke et alternativ. Får nok av å pusse opp dette huset. Elektriker er det eneste av håndtverker-yrkene jeg ser for meg kan være morsomt. Dessuten er sjansen stor for arbeid i nordsjøen med elektroutdannelse.
Jeg har hørt 25 år som aldersgrense selv, uten å ha kilder på det. Jeg er emektriker selv, og husker vi hadde en kar på nærmere 40 år inne som lærling, mener dette var gjennom NAV. Uansett skal det gå ann å gå som hjelpearbeider i fem år, og så ta fagprøven. Som hjelpearbeider har du rundt 150 kr timen, så om du finner en arbeidsgiver som lar deg jobbe timene du er vandt med slipper du å gå ned i lønn
Etter min erfaring med NAV, så er ikke dette rigide grenser, men grenser som kan tøyes. Det hender faktisk, at de får lov til å se an situasjonen.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Har hørt at 26 er aldersgrense, men dette er etter hva jeg har skjønt ikke så strengt. Kan legen dokumentere godt nok for meg, så tror jeg ikke NAV ser på alder.
Jeg har heller ingen utanning, noe som hverken er gunstig for meg eller for Norge i fremtiden.

Har ikke vært i kontakt med noen elektrofirmaer ang. stilling som hjelpearbeider, men har vært i kontakt med samtlige i mitt fylke, samt en del over fylkesgrensen. Markedet er mettet her nede nå, ble anbefalt å flytte til Vestlandet av opplæringskontoret. I mitt distrikt er det fortsatt 30 elever fra VGs som står uten lærlingplass - så at jeg, uten noen bakgrunn fra elektro, skal få plass - nei, det anser jeg som usannsynlig.

Hadde NAV derimot støttet omskolering for meg, kunne jeg tilbydd meg å begynt som lærling, fulltid i bedrift (4,5 år), hvorav de 3 første åra får jeg betalt fra NAV. Det vil si, 3 års gratis arbeidskraft for bedriften. Dermed kunne sjansene mine vært betraktelig større.

Det jeg lurer mest på ved denne tråden, er om NAV vil kunne støtte noe sånt - eller om de antageligvis vil ha meg til å studere på høgskolenivå? For det skjer ikke. Uaktuelt for meg å utdanne meg innen et yrke jeg garantert hater. Det har jeg gjort èn gang for mye - bortsettfra at jeg sa opp før jeg tok fagbrevet.
Sist endret av Life Goes On; 7. juni 2014 kl. 02:19.
NAV ordnet skole til en venn av meg som er 25 år, men min mor på snart 50 år som også trenger det var for gammel.

(Legger meg ikke bort i om det er rett eller galt med alder og slikt, men tenkte jeg ville dele.)
Sitat av Life Goes On
Det jeg lurer mest på ved denne tråden, er om NAV vil kunne støtte noe sånt - eller om de antageligvis vil ha meg til å studere på høgskolenivå? For det skjer ikke. Uaktuelt for meg å utdanne meg innen et yrke jeg garantert hater. Det har jeg gjort èn gang for mye - bortsettfra at jeg sa opp før jeg tok fagbrevet.
Vis hele sitatet...
For meg virker du umoden og du kommer med noen merkelige uttalelser i tråden.
At du kommer til å hate jobben din om tar en utdannelse? Er du klar over hvor mange spennende yrker og utdanninger det finnes? Kanskje du skulle brukt tiden nå når du er sykemeldt til å faktisk sette deg veldig godt inn i de forskjellige mulighetene som finnes? Samle informasjon, feks kontakte studieveileder, men selvsagt også lese om studietilbud rundt i det ganske land.

Bare tenk alt av kule ting du kan jobbe med som krever utdannelse. Det er hundrevis om ikke tusenvis av muligheter.
Å avfeie alt med å si at du kommer til å hate det virker lite modent. Vi snakker om en investering i din fremtid.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Du må kontakte ditt nærmeste NAV-kontor og be om et møte. Forklar din situasjon og hva du ønsker.

Du har mange muligheter. NAV kan støtte skolegang for deg. Det finnes kveldsskoler der du på 1 år går gjennom det man vanligvis bruker 2 år på. Deretter kan du søke om lærlingplass på ordinær måte. NAV kan også være behjelpelige med å finne lærlingplass.

Det er også muligheter for at NAV gir deg lønn mens du jobber hos noen. Som regel vil NAV at arbeidsgiver skal gi deg lønn etter en viss periode. Men dette er noe NAV og arbeidsgiver finner ut av sammen.

NAV er tøyelig så lenge de tror på deg. Ditt største problem tror jeg blir "hvorfor tar du ikke opp studielån og begynner å studere?"

Uansett, lykke til
Sist endret av bipbapbop; 7. juni 2014 kl. 15:53.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
At du ikke kan akseptere at jeg ikke ønsker et yrke hvor jeg sitter foran en datamaskin hele dagen, det er faktisk opptil deg.

Jeg har et ønske om å ha et yrke hvor jeg kan bevege meg litt, som kan være interessant. Syns elektriker virker veldig spennende, med mange ulike arbeidsmuligheter. Hvis du mener jeg er umoden fordi jeg ikke vil gå på høgskole, så kan du bare holde deg vekk, da jeg ønsker saklige svar og ikke skriverier om hvor umoden jeg er fordi jeg og du ikke har samme holdning til karriervalg.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
At du ikke kan akseptere at jeg ikke ønsker et yrke hvor jeg sitter foran en datamaskin hele dagen, det er faktisk opptil deg.

Jeg har et ønske om å ha et yrke hvor jeg kan bevege meg litt, som kan være interessant. Syns elektriker virker veldig spennende, med mange ulike arbeidsmuligheter. Hvis du mener jeg er umoden fordi jeg ikke vil gå på høgskole, så kan du bare holde deg vekk, da jeg ønsker saklige svar og ikke skriverier om hvor umoden jeg er fordi jeg og du ikke har samme holdning til karriervalg.
Vis hele sitatet...
Hvis du søker omskolering fordi du blir "sliten" av å jobbe deg i hjel i den jobben du har nå og ønsker en "spennende" jobb, er svaret enkelt og greit glem det!

Hadde det vært så enkelt for folk i begynnelsen av 20 åra og dukke opp på NAV kontoret og be om omskolering fordi de ikke liker yrket sitt tror jeg staten fort hadde gått konkurs! Du får enten finne deg en jobb på egenhånd som du synes er spennende, studere og ta lån som alle andre eller tippe lotto!
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Greia her er at NAV har sagt de kan være villige til å se på muligheter med omskolering...... Ok?
Lurer på sjansene mine for å få lov til å gå elektro, eller om de stort sett krever at du velger fag hvor man ikke på noen måte klarer slite seg ut?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
At du ikke kan akseptere at jeg ikke ønsker et yrke hvor jeg sitter foran en datamaskin hele dagen, det er faktisk opptil deg.

Jeg har et ønske om å ha et yrke hvor jeg kan bevege meg litt, som kan være interessant. Syns elektriker virker veldig spennende, med mange ulike arbeidsmuligheter. Hvis du mener jeg er umoden fordi jeg ikke vil gå på høgskole, så kan du bare holde deg vekk, da jeg ønsker saklige svar og ikke skriverier om hvor umoden jeg er fordi jeg og du ikke har samme holdning til karriervalg.
Vis hele sitatet...

Igjen. Umoden.
Det er da hundrevis av yrker du ikke trenger å sitte foran en datamaskin.
Det er ikke slik at det kun er håndverksyrker som gjør at du kan være i bevegelse om du trodde det. Du trenger virkelig en samtale med en studierådgiver.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hvilke yrke kan du anbefale, da? Jeg har bare fullført 2 år på studiespesialisering..
Kommer på disse nå i farta:

Sykepleier - de løper dagen lang
Naturforvalter . du får traske rundt i skog og mark og får betaling
Offiser - sjelden de sitter lenge i ro
Skipper
Journalistikk - fritt yrke der du er ute å jakter scoop
Veterinær alltid på farten
Eiendomsmegler - Ofte visninger og møter med klienter
Utviklingsstudier - få deg godt betalt jobb i hjelpeorganisasjoner og reise verden rundt i jobb
Arkologi - grav i jord og let etter "skatter" Mye ute.
Skogbruk - forvalt skog enten for private eller staten - masse tid utendørs
Prest - Preken 1 gang i uken resten av tiden mye omgang med mennesker
Bygg og annlegg
Geologi - reis verden rundt
Marin biolog - du kan feks drive med dykking for å samle prøver
Lærer utdanning - jobbe med mennesker - du kan feks spesialisere deg på idrett
Sosialantropologi - er du heldig kan du få feltarbeid i Sør Amerika eller Asia eller jobbe med svenske samer etc


Ponget mitt er at det er nesten uendelige muligheter å velge mellom. For meg virker det som om du har vokst opp med foreldre som ikke har høyere utdanning også gjør det at du tenker veldig tradisjonelt. Ja jeg sier jo dette basert kun på hva du skriver så jeg kan jo ta feil. Men jeg forsøker ikke på noen måte å disse deg eller rakke ned på deg.

Tvert imot så har du nå en unik mulighet til å gjøre et valg som virkelig kan andre livet ditt i årene fremover. Du kan gå igang med en utdannelse uten å stresse med studielån, ekstra jobb for å klare leia etc. Og det valget du gjør nå er så viktig for deg at jeg bare forsøker å få deg til å se alle mulighetene du har.

Det er nok mange flere yrker du kan velge enn de jeg lista opp. Derfor anbefaler jeg deg på det sterkeste å snakke med en studieveileder. Ring feks videregående der du bor og spør om et møte med studieveileder.

Lykke til og tenk nøye gjennom hva du velger.

Og flere av disse utdanningene vil også gjøre at du har gode muligheter for å jobbe på plattform.
Med enklere jobb en drillerne og bedre lønn. Men med samme feite turnus
Sist endret av frtoretang; 7. juni 2014 kl. 20:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NAV bruker å si at de skal se på mulighetene for omskolering, men det skjer ikke så lenge du ikke er over 25 år eller har en skikkelig skade som gjør at du absolutt IKKE kan jobbe i det yrket du er utdannet.
Når du blir 25 år og du får omskolering (Hvis du får dette), så er det som regel på VGS nivå du må gå. Da kommer NAV med tips til yrker som passer deg ut i fra de opplysningene du har gitt de tidligere.

NAV kommer til å prøve å pushe deg på forskjellige kurs de har, praksis plasser etc før du i det hele tatt får omskolering. De vil ikke omskolere deg og la deg utdanne deg til et yrke du plutselig kan bli lei av etter 6 mnd. Her vil de ha deg på utplassering i kanskje 6 mnd først for å se om du liker yrket.

Men siden du bare er 22 år og fortsatt har 3 år igjen til du får omskolering, så er det masse praksisjobber du kan ta igjennom NAV. Min samboer har vært i kontakt med NAV i over 6 mnd nå pga skader som gjør at hun ikke kan jobbe innenfor sitt yrke. Men siden skadene ikke er så alvorlig at hun er sengeliggende 24/7 så får hun ikke omskolering før hun er 25 år.

Så at NAV skal se på muligheten for omskolering har man hørt før

Men snakk med NAV. De er alltid behjelpelige (Med det de kan). Spør de om praksis ut i bedrift hos f.eks en elektriker. Hvis du gjør det, så er de MYE bedre å ha med å gjøre etter en stund når de ser at du er villig til å prøve noe.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
NAV bruker å si at de skal se på mulighetene for omskolering, men det skjer ikke så lenge du ikke er over 25 år eller har en skikkelig skade som gjør at du absolutt IKKE kan jobbe i det yrket du er utdannet.
Når du blir 25 år og du får omskolering (Hvis du får dette), så er det som regel på VGS nivå du må gå. Da kommer NAV med tips til yrker som passer deg ut i fra de opplysningene du har gitt de tidligere.

NAV kommer til å prøve å pushe deg på forskjellige kurs de har, praksis plasser etc før du i det hele tatt får omskolering. De vil ikke omskolere deg og la deg utdanne deg til et yrke du plutselig kan bli lei av etter 6 mnd. Her vil de ha deg på utplassering i kanskje 6 mnd først for å se om du liker yrket.

Men siden du bare er 22 år og fortsatt har 3 år igjen til du får omskolering, så er det masse praksisjobber du kan ta igjennom NAV. Min samboer har vært i kontakt med NAV i over 6 mnd nå pga skader som gjør at hun ikke kan jobbe innenfor sitt yrke. Men siden skadene ikke er så alvorlig at hun er sengeliggende 24/7 så får hun ikke omskolering før hun er 25 år.

Så at NAV skal se på muligheten for omskolering har man hørt før

Men snakk med NAV. De er alltid behjelpelige (Med det de kan). Spør de om praksis ut i bedrift hos f.eks en elektriker. Hvis du gjør det, så er de MYE bedre å ha med å gjøre etter en stund når de ser at du er villig til å prøve noe.
Vis hele sitatet...

Nei du sier stemmer ikke. Kjenner 2 som har fått omskolering via NAV. Begge er under 25. Er godt mulig at 25 er en slags veiledende alder for NAV men den er definitivt ikke absolutt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Nei du sier stemmer ikke. Kjenner 2 som har fått omskolering via NAV. Begge er under 25. Er godt mulig at 25 er en slags veiledende alder for NAV men den er definitivt ikke absolutt.
Vis hele sitatet...
Leste du i det hele tatt hva jeg skrev? Eller leste du bare: Nei, 25, omskolering etc?
Jeg skrev at det er 25 års grense for omskolering, men at bare et fåtall får omskolering under 25 år pga av enkelte ting som gjør at de ikke kan jobbe med det de er utdannet som. Selvfølgelig finnes det slappe saksbehandlere i NAV, men det er denne regelen de går etter.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Til du som sier foreldrene mine er underutdannet. Stemmer nok at de ikke har feite mastergrader fra noen heftig bra skoler, men mora mi har drivi forretning med suksess og overskudd samtlige år siden jeg var en liten kid, mens faren min har vært daglig leder og hatt diverse sjefsstillinger i flere bedrifter. De har bygd seg opp, muligens hatt flaks - men ingen fete utdannelser. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg klarer meg uten utdannelse..


NAV har ikke sagt til meg at de er villige til å se på omskolering, de har sagt det til legen min. Jeg har aldri i hele mitt liv ført en samtale med noen fra NAV-systemet. Men det kan kanskje være en idè for meg å ta et møte med en saksbehandler ect., så jeg kan få noen svar.

Kan godt ta en praksisplass jeg, men tviler på at jeg får den muligheten eventuelt før jeg havner på AAP, og da snakker vi leeeenge til. Jeg har tross alt bare gått hjemme i litt over fire måneder. Kjeder meg dog ihjel allerede.

Håper det løser seg da.. har jo hørt om folk som har fått omskolering i ung alder og. Nå er det sikkert mer alvorlig stilt med disse menneskene, men. Vet faktisk ikke hva som feiler meg heller. Er tydeligvis "frisk" på alle prøver.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Til du som sier foreldrene mine er underutdannet. Stemmer nok at de ikke har feite mastergrader fra noen heftig bra skoler, men mora mi har drivi forretning med suksess og overskudd samtlige år siden jeg var en liten kid, mens faren min har vært daglig leder og hatt diverse sjefsstillinger i flere bedrifter. De har bygd seg opp, muligens hatt flaks - men ingen fete utdannelser. Det betyr selvfølgelig ikke at jeg klarer meg uten utdannelse..


NAV har ikke sagt til meg at de er villige til å se på omskolering, de har sagt det til legen min. Jeg har aldri i hele mitt liv ført en samtale med noen fra NAV-systemet. Men det kan kanskje være en idè for meg å ta et møte med en saksbehandler ect., så jeg kan få noen svar.

Kan godt ta en praksisplass jeg, men tviler på at jeg får den muligheten eventuelt før jeg havner på AAP, og da snakker vi leeeenge til. Jeg har tross alt bare gått hjemme i litt over fire måneder. Kjeder meg dog ihjel allerede.

Håper det løser seg da.. har jo hørt om folk som har fått omskolering i ung alder og. Nå er det sikkert mer alvorlig stilt med disse menneskene, men. Vet faktisk ikke hva som feiler meg heller. Er tydeligvis "frisk" på alle prøver.
Vis hele sitatet...

Du får praksisplass før du får AAP hvis du selv ønsker dette
Min samboer er sykmeldt og har vært dette i snart 1 år nå og får praksis fra NAV.
Har også 2 bekjente som har praksisplass fra NAV. Han ene har vært ute i 3 forskjellige jobber i 2 år nå og han andre fikk praksis etter å ha vært sykmeldt i 2 mnd.

Få en samtale med en saksbehandler så får du nok informasjon.
Vet ikke hvordan det er hos deg, men her så får man beskjed om at NAV ikke blir koblet inn før etter 6 mnd sykmeldt så lenge du ikke kontakter de selv
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hva kommer min nåværende arbeidsgiver til å tenke om jeg plutselig går ut i praksisplass og ikke kan utøve arbeid for han? Føler moralsk sett det blir veldig feil, selv om jeg vet jeg ikke skal tilbake i dette yrket.

Men da skal jeg faktisk ringe NAV til uka for å avtale et møte med noen der oppe. Praksisplass hadde vært helt nydelig, for jeg må virkelig innrømme at jeg kjeder meg veldig mye for tiden..

Ingen ønskesituasjo for meg hele denne NAV-driten. Alltid vært imot dette systemet, og folk som bruker det. Men ser på dette som min eneste sjanse til å få meg en grei utdannelse nå.. Ting blir fort vanskelig med to millioner i gjeld, hus, bikkje, samboer, bil…. A4-livet
Sist endret av Life Goes On; 8. juni 2014 kl. 00:39.
Hm bor du på en liten plass så kan det være at drosje eier lett får høre om det. I en større by ville jeg ikke tenkt noe på det. Uansett hva sjefen din må tenke så har du jo all rett på din side. Problemet kan jo være om han er hevngjerrig eller av dem som liker å prate om andre. Worst case så kan han gjøre det slik at blir vanskelig for deg å finne praksisplass lokalt.

Sikkert bedre råd å få fra andre som erfaring rundt dette.

Skjønner godt du kjeder deg, men tenk på helsa først og fremst.
Kanskje du feiler noe som han Monsen karen?
Sist endret av frtoretang; 8. juni 2014 kl. 02:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.