Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 20992
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Selvfølgelig hadde jeg andre betalingskort, men for meg er dette en prinsippsak!
Vis hele sitatet...
Er det mulig..?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Om det skulle stå om livet har de sikkert litt vann du kan få.
Vis hele sitatet...
Om det skulle stå om liv så kan du med nødretten ta det som måtte være nødvendig for liv og helse.
Man får tusenlapper ved å ta ut i butikk, Kiwi for eksempel.
Og om det står om livet, da hadde du ikke kunne gått på apoteket frivillig, som en annen sa. Du hadde vært på sykehus
Sist endret av Oatre; 22. juni 2013 kl. 13:28.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det er jo helt utrolig hvor forbanna folk blir her da
Vis hele sitatet...
Det kan jo skyldes at mange her jobber eller har jobbet i butikk og er dritt lei møkkakunder som skal gjøre prinsippsak ut av hver minste lille ting de er misfornøyd med.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg bruker i utgangspunktet kun kort som gir meg fordeler.
Vis hele sitatet...
Så skaff deg Visa-kort med trumf. De har trumf på Shell.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
TS, jeg tipper du er en av de stamkundene der de ansatte tenker "faen, ikke han" i det du går inn i butikken.
Å ha dette med veksel som en prinsippsak er helt høl i huet for meg. Tenk på handlinga som nettopp det, en handel. Du og butikken skal bli enige om en pris og så betaler du og går. Det er ingen som tvinger butikken til å gå med på vilkårene dine, så vær glad du fortsatt blir møtt av en (sannsynligvis) hyggelig betjening, og husk at du får akkurat samme behandling som alle andre som kjøper cola med tusenlapper.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Det er jo helt utrolig hvor forbanna folk blir her da
Jeg opplever ALDRI problemer med tusenlapper andre steder enn denne stasjonen. Selvfølgelig hadde jeg andre betalingskort, men for meg er dette en prinsippsak! Jeg bruker i utgangspunktet kun kort som gir meg fordeler. Hadde jeg på forhånd fylt diesel og kjerringa bak kassa ikke kunne tatt imot pengene mine, fikk de selv komme til meg å hente det de skulle - MED veksel. De skal da for faen ikke gjøre det til mitt problem at de ikke har vekslepenger.

Nå har denne stasjonen blitt rana x antall ganger, men allikevel burde de ha nok veksel i kassa. Det mener jeg uansett hva dere sier om saken

Jobber selv i servicebransjen og veksle penger gjør jeg "hver dag".

Og du som spør om dette er konfirmasjonspenger; hvor dum er du egentlig? I samme setning som vi snakker om et kreditt/betalingskort, så spør du om jeg er konfirmant i år?
Vis hele sitatet...
Du kan være så sta du bare vil. Stasjonen kan nekte deg betjening som dem selv ønsker.
De har ikke deg som kunde fordi butikken godtar dine premisser. Du har lov til å handle hos dem fordi du godtar deres.
Dont like it? Drit i å handle der og stikk til en annen butikk neste gang.

Må du på død å liv betale med tusenlapper så får du bare venne deg til at ikke alle har veksel til deg. Du kan da enten velge mellom enten å betale med mindre sedler/mynter, kort eller du kan dra til neste butikk og håpe dem har veksel.
Sist endret av Bombasa; 22. juni 2013 kl. 14:02.
Henviser ts til:

http://freak.no/forum/showthread.php...terende+kunder

Forøvrig skjønner jeg godt at man ønsker å bruke kort som gir fordeler, men da er det mulig å anskaffe seg visa med trumf, Coop MasterCard eller Shell MasterCard. Forøvrig anbefaler jeg visa med trumf eller Coop MasterCard når du skal kjøpe cola, og henviser deg til å gjøre det på en dagligvarebutikk neste gang hvor de har mye bedre muligheter for å skaffe veksel på en enkel måte tidlig på dagen.

Grunnen til at jeg spøkte med om du var konfirmant var fordi det er typisk oppførsel av en 15-åring å bastant skulle vise fram sine "enorme rikdommer" ved å betal for en halvliter cola med en tusenlapp.

Ps: 365, Re:Member er også kort som gir fordeler og aksepteres av de fleste bensinstasjoner i Norge.
Sist endret av OnklD; 22. juni 2013 kl. 14:59.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
De skal da for faen ikke gjøre det til mitt problem at de ikke har vekslepenger.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ditt problem! Hvis du ønsker å betale 1000 kroner for en flaske cola så tror jeg du får lov til det! Når du ønsker vekslepenger tilbake - som butikken ikke har - så er det du som gjør det til ditt problem.

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Nå har denne stasjonen blitt rana x antall ganger, men allikevel burde de ha nok veksel i kassa. Det mener jeg uansett hva dere sier om saken
Vis hele sitatet...
Vent.... hva? Kan du forklare meg hvordan i alle dager du klarer å resonnere deg fram til det der? Du vet at stasjonen har blitt ranet flere ganger. Da pleier det å strammes inn på kontantbeholdning og rutiner rundt pengebehandling. Og allikevel mener du at de burde ha tilstrekkelig veksel i kassa til alle som kommer innom?

Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jobber selv i servicebransjen og veksle penger gjør jeg "hver dag".
Vis hele sitatet...
Dette har jeg virkelig store vansker med å tro på. Jeg ønsker at du gir meg et ordentlig svar på dette scenarioet:
  • Du står i kassa på stedet du jobber
  • Det kommer inn 15 kunder
  • Alle kjøper varer for mellom 15-50 kroner
  • Alle betaler med 1000 lapper
  • Du har 2000 i veksel i kassa. Blanding av 200, 100, 50-lapper og alle mynter
  • Sjefen er ikke på jobb, du er alene
  • Du har ropt ut til alle i køen og spurt om noen kan veksle - ingen kan fordi alle har bare 1000-lapper
  • Du har løpt over til nabo-butikken og spurt om de kan veksle. Han har ikke noen veksel igjen, siden det kom innom 2 stykker som betalte med 1000-lapper

Etter at du har ekspedert 2 av de 15 kundene har du 2 1000-lapper i kassa, 2 tjuekroninger, 1 femmer og 3 1-kroner. Hva gjør du når tredjemann kommer og skal kjøpe en cola og betale med en 1000-lapp?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Selvfølgelig hadde jeg andre betalingskort, men for meg er dette en prinsippsak!
Vis hele sitatet...
Dette er så flaut å lese at jeg begynner å tro hele tråden er trolling fra din side. Prinsippet ditt er at de absolutt skal veksle den tusenlappen din hver gang du skal kjøpe en brus uansett om de ikke har vekslepenger. Du er høvdingen i denne butikken, og alle de ansatte der inne skal høre på deg, eller så skal du klage dette inn og lage et nummer ut av det.

Nei seriøst...voks opp!
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg er glad for at du trollet oss TS og ikke er det triste mennesket du utga deg for å være. Grunnen til at jeg og andre reagerer så kraftig er at slike kunder faktisk finnes.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Klart de har.
Vis hele sitatet...
Nej, dumme kvinnfolk. Du har helt feil.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Nej, dumme kvinnfolk. Du har helt feil.
Vis hele sitatet...
Vis begrunnelse.

Ett privat foretak har full rett til å nekte å handle med deg, med hvilken begrunnelse de vil. (så lenge den ikke er basert på rase, etc.)
Er det ikke opp til butikken hvem de vil yte service til, så lenge de ikke diskriminerer på rase, religion, legning eller kjønn? Således var jeg av den oppfatning av at de kan velge å prioritere sikkerhet (mindre penger i kassen) fremfor at en liten shitkid har lyst å betale med tusenlappen han har fått for og rydde hagen til naboen.

Tenk om vi hadde brukt euro; tror du at du kunne tatt med 500 euro lappen din hvor som helst for å kjøpe en is? Nicht.
ble nektet å få billett med en 500 lapp på bussen i Bergen og trusler fra bussjaføren, endte med kundeklage etc. lovlig betalingsmiddel er gyldig i alle transaksjoner, men private aktører kan nekte da det er privat eiendom etc, men selskaper med kontrakt med det offentlige er vell en annen historie
Sist endret av kurtjorg; 28. juni 2013 kl. 13:39.
Sitat av kurtjorg Vis innlegg
ble nektet å få billett med en 500 lapp på bussen i Bergen og trusler fra bussjaføren, endte med kundeklage etc. lovlig betalingsmiddel er gyldig i alle transaksjoner, men private aktører kan nekte da det er privat eiendom etc, men selskaper med kontrakt med det offentlige er vell en annen historie
Vis hele sitatet...
På buss i Oslo er 200kr seddelen den største man kan betale med, nettopp fordi Ruter ikke vil ha unødvendig mye veksel og store sedler hos sjåføren. Hvordan dette er spesifikk i Bergen vet jeg ikke, men jeg regner med at det er noe av det samme. Er det regler fra firmaet sin side og du ikke følger dem kan de fint nekte å yte tjenester.
Sist endret av Bl4derunner; 28. juni 2013 kl. 14:07. Grunn: Cuz PI = 3,141592653589793238462643383279502884197169399
Sitat av ttj Vis innlegg
I en verden som er styrt av penger så har ikke bedriften nok til å veksle din usle 1000lapp er latterlig, neste gang ber du h*n gå i safen å veksle.
Latskap heter det i mine øyne alle normale bedrifter/butikker skal kunne klare å veksle en 1000lapp? Forstår at det kan bli et problem på kollektiv etc.

Men som folk sier så er det ikke noe krav til å gi kundeservice det er bare en bonus is a lie
Og kunden har alltid rett
Vis hele sitatet...
Nok til å veksle en 1000 lapp? Har du jobbet i butikk og vet hvordan dette er? Er det alle vanlige medarbeidere som har tilgang på safen? Vet du at det var vekslepenger i safen? Kunden har alltid rett meg i r*ven.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Nej, dumme kvinnfolk. Du har helt feil.
Vis hele sitatet...
Hva som er riktig eller galt i denne saken er jo åpenbart ikke helt opplagt siden den nå går over flere sider der folk presenterer ulike meninger og historier. Et enlinjers svar av typen "ja, dette er riktig" kan sikkert ansees som et rimelig svar tidlig i tråden, men nå? Ta deg ei bolle. Spesielt siden det er et tilsvar på en lite informativ post, så burde du tatt deg bryet med å utdype hvorfor du mener det forholder seg slik.

Videre reagerer jeg sterkt på at du bruker formuleringen 'dumme kvinnfolk'. Dette er et ordvalg jeg ofte ser, og hadde jeg like ofte sett 'dumme mannfolk', så hadde jeg ikke lagt noe i det. Slik er det dessverre ikke, og jeg kan ikke annet enn anta at du er en misogyn drittsekk, dog muligens ubevisst.

Avlutningsvis: det er ikke ofte jeg pirker på språk, men jeg ble virkelig i dårlig humør av å lese posten din. I tillegg er feilene såpass grove at jeg anser litt språkrøkting som nødvendig. Du begår to alvorlige feil. Den ene er at du ikke klarer å stave ordet 'nei' riktig. Den andre går på dette med rett og galt: man har rett, men man tar feil. Jeg forventer nesten at du nå skal begynne å sutre over dysleksi, men begge disse feilene skyldes latskap og manglende språklig bevissthet. Vennligst spar oss.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. januar 2019 kl. 15:42.
Ser ikke helt problemet her...

Om personen bak kassa ikke har tatt ut noen former for veksel på starten av dagen, så burde h*n revurdere jobben sin.


For å veksle en 1000 lapp ved kjøp av brus, så trenger du kun: 1 500 lapp, 2 200 lapper, 1 femtilapp og opptil 30 kr i smått.
Det eneste som "kan" være problemet, er 500 lappen... Men man burde alltid ha 2-3 slike liggende.


Så amøbe bak kassa, enkelt og grett.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ikke helt problemet her...

Om personen bak kassa ikke har tatt ut noen former for veksel på starten av dagen, så burde h*n revurdere jobben sin.


For å veksle en 1000 lapp ved kjøp av brus, så trenger du kun: 1 500 lapp, 2 200 lapper, 1 femtilapp og opptil 30 kr i smått.
Det eneste som "kan" være problemet, er 500 lappen... Men man burde alltid ha 2-3 slike liggende.


Så amøbe bak kassa, enkelt og grett.
Vis hele sitatet...
Regner med det er rutiner på hva man skal ha, og ikke bare "nei, bare forsyn deg av safen med det du mener kassa burde ha".
når jeg jobbet på shell for lenge siden fikk vi max ha 2k i kasse blackkoz, hadde ferdige kasser med 2000 i fra de på forrige skift. måtte flere ganger i løpet av min karriære si nei til folk som kom inn med tusenlappene sine.

alle penger ble droppet i en safe etter man er ferdig med skift, så går ikke å veksle fra de som jobbet før deg.

tror nok mange av de folka egentlig bare ville veksle pengene sine, da får de dra i banken...



så om jeg starter dagen med 2000 i kassa, så kommer det 2 folk inn å kjøper en tyggis med en tusenlapp, da sitter jeg med to tusenlapper i kassa å får ikke gitt folk resten av dagen veksel

du ser ikke problemet? se igjen.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ser ikke helt problemet her...

Om personen bak kassa ikke har tatt ut noen former for veksel på starten av dagen, så burde h*n revurdere jobben sin.


For å veksle en 1000 lapp ved kjøp av brus, så trenger du kun: 1 500 lapp, 2 200 lapper, 1 femtilapp og opptil 30 kr i smått.
Det eneste som "kan" være problemet, er 500 lappen... Men man burde alltid ha 2-3 slike liggende.


Så amøbe bak kassa, enkelt og grett.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at mannen bak kassa styrer hva som skal og hva som ikke skal være i kassa ved vaktskiftet?

Sjefen bestemmer dette. Er det større kjeder det er snakk om så er det gjerne sjefen til sjefen til kassamannen som setter opp retningslinjer om hva som skal skje ved vaktskifte. Hvor pengene skal, hvor mye som skal, hvem som har tilgang til safen etc.

Oppsummert: Karen i kassa har ikke tilgang/lov/kontroll/mulighet til å hente større summer kontanter slik at løkhoder som betaler med tusenlapper kan få veksel. Dette er for å forhindre ran, ikke bare av ranere i butikken, men av de ansatte. Hvor mange ungdommer tror du ikke hadde tømt den safen ganske fort hvis de hadde fri tilgang til mangfoldige titusen kroner i kontanter.
Ved mange butikker og bensinstasjoner har jeg sett klistremerker hvor det står "butikk-ansatte har ikke tilgang til safen". Dette er for å minske risikoen for at de skal få besøk av ranere som krever at de som arbeider der skal åpne safen.


Hvorfor går du rundt med tusenlapper på deg, fremfor å ha litt mindre veksel?
Sitat av Fishface Vis innlegg
Ved mange butikker og bensinstasjoner har jeg sett klistremerker hvor det står "butikk-ansatte har ikke tilgang til safen". Dette er for å minske risikoen for at de skal få besøk av ranere som krever at de som arbeider der skal åpne safen.


Hvorfor går du rundt med tusenlapper på deg, fremfor å ha litt mindre veksel?
Vis hele sitatet...
Man får ofte 1000 lapper fra minibanker osv..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Settoz Vis innlegg
Man får ofte 1000 lapper fra minibanker osv..
Vis hele sitatet...
Det har jeg faktisk aldri fått, og jeg har flere ganger tatt ut 20 - 40.000
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Det har jeg faktisk aldri fått, og jeg har flere ganger tatt ut 20 - 40.000
Vis hele sitatet...
Kommer vell an på hva banken har å fylle på med, fikk selv en 1000 lapp senest forje uke.
Etter å ha jobbet i servicebransjen i mange år, kan jeg med sikkerhet fastslå at kunden IKKE alltid har rett.
I butikken der jeg jobber, begynner vi dagen med 200, 100 og 50 lapper, men alltid nok til å veksle. Det ligger altså 5-6000 der. Har aldri nektet noen og å kjøpe noe med en 1000-lapp. Det eneste det hender jeg sier nei til er uttak, alt etter hvor mye penger det er i kassa.

Syns forresten ikke at det er unormalt med 1000-lapper, kan gjerne ha 20-30 liggende etter en dag..
Hva du en dag har uflaks, og blir ranet da? Da er plutselig tapet mye større om du har 5-6000 der enn om du har 500.
Jobber på en butikk der det er minst 5 ansatte til en hver til, og for å være ærlig hadde jeg ikke brydd meg en dritt om jeg skulle blitt ranet når jeg er på jobb.. Så lenge ingen hadde blitt skada, og jeg hadde fått lønna mi!
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Jobber på en butikk der det er minst 5 ansatte til en hver til, og for å være ærlig hadde jeg ikke brydd meg en dritt om jeg skulle blitt ranet når jeg er på jobb.. Så lenge ingen hadde blitt skada, og jeg hadde fått lønna mi!
Vis hele sitatet...
Hva er penget ditt? At du er en tøffing?
okey, siden du ikke har noe mindre enn en tusen lapp så regner jeg med at du har en del penger. Er det ikke bare å handle noe unødvendig vas slik at du kommer opp til nærmeste 100?
Sitat av Uflaks Vis innlegg
I butikken der jeg jobber, begynner vi dagen med 200, 100 og 50 lapper, men alltid nok til å veksle. Det ligger altså 5-6000 der. Har aldri nektet noen og å kjøpe noe med en 1000-lapp. Det eneste det hender jeg sier nei til er uttak, alt etter hvor mye penger det er i kassa.

Syns forresten ikke at det er unormalt med 1000-lapper, kan gjerne ha 20-30 liggende etter en dag..
Vis hele sitatet...
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Jobber på en butikk der det er minst 5 ansatte til en hver til, og for å være ærlig hadde jeg ikke brydd meg en dritt om jeg skulle blitt ranet når jeg er på jobb.. Så lenge ingen hadde blitt skada, og jeg hadde fått lønna mi!
Vis hele sitatet...

Dersom butikken er medlem av en kjede bryter dere da garantert med kassainstruks / rutiner og dersom dere er en selvstendig butikk er ledelsen idioter (det er de forøvrig uansett om de tillater dere å ha 20-30K i tusenlapper i kassen)

Uansett er det latterlig dårlig ledelse å ha så dårlig kontroll på kassen som dere åpenbart har, både i forhold til internt svinn og i forhold til ran. Det er ingen som kan pålegge dere å drive smart, men å skryte av idiotiske rutiner er en noe spesiell greie...

Det som kunne vært spennende å vite er om resten av butikken preges like mye av like manglende rutiner og styring som det kassene åpenbart gjør, da er jeg spent på å høre hvordan det går når dere får kontroll av mattilsynet.
Sist endret av Cikey; 29. juni 2013 kl. 11:41.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Uflaks Vis innlegg
Jobber på en butikk der det er minst 5 ansatte til en hver til, og for å være ærlig hadde jeg ikke brydd meg en dritt om jeg skulle blitt ranet når jeg er på jobb.. Så lenge ingen hadde blitt skada, og jeg hadde fått lønna mi!
Vis hele sitatet...
Jeg skulle betalt mye for å se sikkerhetsopptaket av deg som pisser deg ut når du får en pistol presset mot tinningen og spurt om hvor resten av pengene er.
Var overhode ikke meningen å skryte, ville bare få frem at det ikke er så veldig uvanlig med 1000-lapper...
Og det er kun på veldig travle dager det blir liggende såpass mye penger i kassa, rekker vi å tømme den, gjør vi det. Er ikke bare bare å gå gjennom butikken med masse penger, fort da det blir problemer.
Har dere ikke droppsafe rett ved kassene da? Vi må droppe flere ganger iløpet av et skift, og droppsafen blir tømt vær kveld etter stenging
Nei, ikke ved kassa, bare på kontoret.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nei, men da får de gi han det de har av veksepenger. Har selv fått 100 kr av peppes fordi de ikke har nok veksepenger. Enig med TS, er fucked om man ikke kan bruke gyldige penger til å kjøpe ting...
Vis hele sitatet...
Det er en ting om de ikke har veksel til til deg når du kjøper for 500ish kroner, men noe helt annet når du prøver å betale 33 kroner med en 1000lapp. Jeg er sikker på at dette ikke hadde vært noe problem om han hadde kjøpt 20 enheter leskende drikke.
Aaah mine gooode gamledager der jeg jobbet som låseansvarlig på den lokale Rimi butikken. ALLE kassene startet med 2000,- (noe som selvsagt varierer) og ettersom at de som jobbet i kassen ikke hadde tilgang til safen var det jeg og de 2-3 andre (som ikke jobbet samtidig) som ble tilkalt når det trengtes veksel. Som oftes gikk det greit, men det var noen få ganger iløpet av min tid at vi var tom for veksel i safen også noe som selsagt kunne skape problemer. Jeg har iløpet av mine 7 år innen dagligvare opplevd en del, men selv med div. sure kunder osv har jeg aldri opplevd at noen av prinsippsak skal betale med en 1000 lapp når de har andre mulige betalingsmetoder.

Som det ble nevnt tidligere, lukter vi troll? Om ikke, så virker du som en person hvor livet ditt går ut på å gjøre livet surt for alt og alle andre.
Sitat av Uflaks Vis innlegg
I butikken der jeg jobber, begynner vi dagen med 200, 100 og 50 lapper, men alltid nok til å veksle. Det ligger altså 5-6000 der. Har aldri nektet noen og å kjøpe noe med en 1000-lapp. Det eneste det hender jeg sier nei til er uttak, alt etter hvor mye penger det er i kassa.

Syns forresten ikke at det er unormalt med 1000-lapper, kan gjerne ha 20-30 liggende etter en dag..
Vis hele sitatet...
Det meste her er allerede sagt, men jeg klarer ikke dy meg. Jobber du i en kjede? Da har du her brutt kontrakten din når du forteller om interne rutiner å instrukser.

Jeg har forresten heller aldri hørt maken av å gjøre seg selv ransutsatt, god HMS sjefen din gjennomfører da


Jeg hadde blitt alvorlig bekymret om jeg som kasseansatt skulle hatt ansvar for 36.000 kr i kontanter.

Hilsen ei som faktisk har blitt ranet, å du vet ikke hva du snakker om gutten min. Jeg er ikke en lettskremt person men det var rimelig kjipt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av flexx Vis innlegg
Når man er et såpass sosialt avvik at man som kvinne henger på freak står man ikke i posisjon til å være arrogant. Satt veldig på spissen.
Vis hele sitatet...
Da vant du prisen for mest generaliserende, stigmatiserende og ikke minst undertrykkende kommentaren jeg har lest på Freak.no til dags dato.
Kommentaren din er også langt ifra hva tråden handler om og den er ikke informativ eller produktiv på noen som helst måte.

Til topic så er det vel bare å lese igjennom Vekselloven om det er spørsmål om veksel jus?
Jeg betaler som regel kontant og har aldri opplevd at kassen ikke kan ta imot den. Har heller aldri hørt om at det har skjedd med venner. Derfor føler hvertfall ikke jeg at dette er et problem.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Noxaran86 Vis innlegg
Til topic så er det vel bare å lese igjennom Vekselloven om det er spørsmål om veksel jus?
Vis hele sitatet...
Veksel er ikkje det du trur det er.
Som noen tidligere har nevnt, så er sentralbanklovens § 14 relevant. Her heter det:

Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge.
Vis hele sitatet...
Relevant er dog også avtalelovens § 36, hvor det heter:

En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.
Vis hele sitatet...
Når du betaler for en vare, så inngår du de facto en kontrakt, normalt sett underlagt forbrukerkjøpsloven, evt. kjøpsloven, dersom du er næringsdrivende. Til tross for at sentralbankloven oppstiller et krav om penger som tvungent betalingsmiddel, så ville det allikevel "virke urimelig" å gjøre loven gjeldende dersom den andre parten ikke faktisk har vekslepenger - fordi han/hun isåfall ville måtte avskrive kjøpesummen som et rent tap (han kunne jo ikke tatt 1000 kr for en flaske brus heller).

Ergo ser vi at man sannsynligvis - dersom man ikke har vekslepenger for 1000 kr - vil kunne påberope seg avtalelovens § 36, og avstå fra å gjennomføre handelen. Sentralbanklovens § 14 kommer da egentlig ikke i spill.
Sist endret av Stormen; 3. juni 2014 kl. 13:22.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Som noen tidligere har nevnt, så er sentralbanklovens § 14 relevant. Her heter det:



Relevant er dog også avtalelovens § 36, hvor det heter:



Når du betaler for en vare, så inngår du de facto en kontrakt, normalt sett underlagt forbrukerkjøpsloven, evt. kjøpsloven, dersom du er næringsdrivende. Til tross for at sentralbankloven oppstiller et krav om penger som tvungent betalingsmiddel, så ville det allikevel "virke urimelig" å gjøre loven gjeldende dersom den andre parten ikke faktisk har vekslepenger - fordi han/hun isåfall ville måtte avskrive kjøpesummen som et rent tap (han kunne jo ikke tatt 1000 kr for en flaske brus heller).

Ergo ser vi at man sannsynligvis - dersom man ikke har vekslepenger for 1000 kr - vil kunne påberope seg avtalelovens § 36, og avstå fra å gjennomføre handelen. Sentralbanklovens § 14 kommer da egentlig ikke i spill.
Vis hele sitatet...
Om man ikke ønsker å ta i mot en tusenlapp er det enkleste å ikke inngå avtale, altså ikke ta i mot seddelen som betaling.
Sitat:
Bankens sedler og mynter er tvungent betalingsmiddel i Norge.
Vis hele sitatet...
Kom til å tenke at på statens vegvesen der vi kan taq teoriprøve osv tar de BARE kort. Der kan man ikke bruke kontant. Det er jo statens også det. Regner med at det er likt på alle biltilsyn og ikke bare min lokale. Noen som kan forklare den?
Sitat av HolteFS93 Vis innlegg
Kom til å tenke at på statens vegvesen der vi kan taq teoriprøve osv tar de BARE kort. Der kan man ikke bruke kontant. Det er jo statens også det. Regner med at det er likt på alle biltilsyn og ikke bare min lokale. Noen som kan forklare den?
Vis hele sitatet...
Tar utgangspunkt i følgende spørsmål som ble besvart: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/...html?id=722001

Her står deg følgende:
Retten for en forbruker til å betale med kontanter er etter lovens ordlyd absolutt, men begrenset til å gjelde oppgjør «hos betalingsmottakeren».
Vis hele sitatet...
Ut i fra hvordan jeg tolker dette - og siden du er hos betalingsmottakeren når du utfører selve teoriprøven virker det for meg som om de burde akseptert kontanter.

Fra sidene til vegvesenet står det at du skal kunne betale med kontanter på trafikkstasjonene. Så ut i fra hva jeg ser så kan du altså betale kontant.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...r+forerkort+mv.
Prisene (gebyrene) er gjeldende fra 1. januar 2014. På trafikkstasjonene kan du betale med kontanter eller bankkort (debetkort). Derimot aksepteres ikke betaling med kredittkort.
Vis hele sitatet...
Sist endret av etse; 3. juni 2014 kl. 17:17.
Sitat av HolteFS93 Vis innlegg
Kom til å tenke at på statens vegvesen der vi kan taq teoriprøve osv tar de BARE kort. Der kan man ikke bruke kontant. Det er jo statens også det. Regner med at det er likt på alle biltilsyn og ikke bare min lokale. Noen som kan forklare den?
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke om dette stemmer for alle slike stasjoner, men hovedgeskjeften er ikke salg. Og de har tydeligvis bestemt at de ikke gidder å bruke tid på fysiske penger.

Fysiske penger krever at de har nok vekslepenger, samt at det med jevnlig (daglig/ukentlig) bør leveres i banken (ev. nattsafe). Og dette hadde bundet opp tid for en person i skranken (som sannsynligvis hadde fått oppgaven) slik at du som kunde får litt dårligere service.

Edit: Da har etse funnet fine kilder.
Linken er dog vrien.
Sist endret av Grimdoc; 3. juni 2014 kl. 17:22. Grunn: Edit edatt dutt