Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7504
Hei, jeg driver ett enkeltmannsforetak som selger digitale koder til ett spill på nett.

for å holde det enkelt selger jeg for 250000 i måneden, med en innkjøpspris på 40%

Dvs 250k inn, 100k ut.

Jeg sitter da igjen med 150000 i måneden, hver månede.

Jeg har tilnærmet ingen andre utgifter, så jeg sitter igjen med 140k i måneden, som da egentlig skal betales tilnærmet 50% skatt på, 28% inntektsskatt, 11 pensjonsgreier og 9% topskatt som da blir 48% til sammen.



Er det noe jeg kan investere i? Kan jeg ekspandere til ett annet market? Kan jeg spre inntekten min ut over fler år, slik at jeg slipper toppskatt?

Jeg har ikke noe imot skatt, men å betale halvparten hver måneden blir rett og slett for mye for min smak.

Er det noen som har anbefalinger, på hvordan jeg kan beholde mer av pengene mine? Evt noe jeg kan kjøpe/investere i, som da blir en utgift og firmaet mitt går da 30000 i overskudd hver månede som jeg tar ut mot skatt. Og jeg sitter da igjen med 110000 i verdi i ett eller annet som jeg kan selge nå og da, som ikke taper seg noe særlig i verdi.

Jeg driver allerede med salg av digitale ting, så mulighetene er sikkert enorme, men jeg klarer ikke helt å se mulighetene.

En annen faktor er jo att det jeg driver med nå, en dag vil ta slutt, og jeg vil da prøve å ha satt av nok penger til å kunne begynne med noe annet, evt starte med noe annet nå! Og det nytter faktisk ikke å skattebort 50% av pengene for å så bruke de til noe annet.
Firmaet ditt kan investere direkte i noen fond med en spesiell type konto (f.eks. Zero på Nordnet), så kan du slippe å betale skatt hvert år på gevinst, men betale skatt den dagen du vil ta ut penger som en engangsskatt => større avkastning, "renters renter"-konsept.

Gratulerer forresten, god cashflow! Send meg PM dersom du lurer på noe ang. investeringer.

Hilsen investor
Sist endret av Spirituell; 9. desember 2013 kl. 01:49.
Er det evt en arbeidstittel på en person som innehar den informasjonen jeg søker?
Investeringsrådgiver eller noe sånt?

En person som har peiling, og veit hvordan jeg kan ekspandere og beholder mer, evt spre det ut over lengre perioder for å minske skatten
Som vanlig Får man tips fra folk som ikke vet hva de snakker om. Om du så investere 100% av overskuddet ditt hos Nordnet må du fortsatt betale det samme beløpet i skatt. Investering er ikke det samme som kostnad. Denne taurean må du ikke høre på.

Det første du burde gjøre er å opprette AS. Da betaler du iallfall kun 27% (fra 2014) inntil du tar ut pengene som lønn eller utbytte.

Har du forøvrig sjekket ut reglene for mva? Med mindre alt salget ditt er til utlandet kan du få en koselig regning i posten.
Takk for svar!

95% av penger som kommer inn er fra utland, dvs jeg er nærmer meg mva grensen på 50k for de resterende 5%, så dette vil jeg ta tak i iløpet av uken.

Om jeg da endrer til AS, så vil jeg være nødt til å skatte 28% av alt overskudd.
I mitt eksempel blir det da 28% av 140k i måneden. Grovt regnet sitter jeg da med 100k i AS'et.

Hva kan jeg evt bruke pengene på da?
Hvis jeg da skal ta dette ut som lønn, så må jeg uansett betale 35% skatt eller mer på de resterende 100k, som da gjør at jeg sitter igjen med 65k.

Som da igjen er mindre enn hvis jeg rett og slett casher ut alt mot 48% skatt hver månede.
Så ser ikke helt hvordan ett AS vil hjelpe meg heller?

Jeg trenger utgifter
Jeg ønsker att foretaket mitt går 30000 i overskudd, og resten av det orginale overskuddet blir brukt til å kjøpe/gjøre noe som gjør at langsiktig kan jeg tjene mer penger, eller "spare" penger i form av noe for å unngå toppskatten på 9%, samt prøve å tenke framover og hva som skjer den dagen det her er slutt.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Du kan vel kjøpe ting for bedriften din som egentlig er personlige ting? Huset kan være kontor og bil er firmabil osv.

Sparer noen kroner på den måten iallefall.
Sist endret av ArtOfHacking; 9. desember 2013 kl. 08:27.
Fradrag for hjemmekontor er 1600 pr år.
Kvota for pc, skjermer, laptop, ipads, iphone, internett og telefon regning er allerede fylt opp.
ikke så mye mer jeg kan putte inn der.

Har allerede en brukanes bil, som jeg da kan selge og kjøpe ny på ass, men det løser ingenting langsiktig og hjelper meg heller ikke med å bruke pengene jeg tjener til å tjene mer.

Takk for tipset uansett.
Investering i aksjer/fond osv. kan være lurt for å få høyere avkastning på den frie kapitalen enn hva du kan få i rente i bank, men med mindre du faktisk taper penger på investeringene hjelper det dessverre ikke på det skattemessige resultatet. Er derimot noen ting du kan se på:

Investering i eiendom kan avskrives, slik at eierskapet fremstår som en kostnad i skatteregnskapet. Med prisstigning kan den forhåpentligvis selges med gevinst, og da blir det en skattepliktig inntekt, men lenger fram i tid. Avhenger av at investeringen er av en viss størrelse og at det faktisk blir prisstigning. Ofte vil man også leie ut, og inntektene vil da i de fleste tilfeller overgå avskrivingskostnadene og du er like langt.

Det beste for deg ser ut til å være aktiviteter som krever investeringer idag for å gi inntekter i fremtiden. Har du eksempelvis en ide om et nytt produkt, som du enten trenger å markedsføre en stund, eller hjelp fra andre firma/konsulenter for å utvikle videre før det kan bli lønnsomt senere vil disse kostnadene gi fradrag fra inntekten du har idag.

Skattesystemet er dessverre utformet slik at man ikke skal kunne drive så mye skattetilrettelegging, men dette er det jeg kommer på i farta. Er sikkert andre måter å gjøre det på også.
Er nok sant det.

Grunnen til at jeg begynte å tenke var det vinsalget som var ett sted i Norge for noen sager siden.

Om jeg kunne invistert store mengder penger i noe som mest sannsynlig aldri taper noe særlig, så ville det vært gull.
Men da må jeg uansett sikkert betale en slags "skatt" for det jeg har på "lager"
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Er nok sant det.

Grunnen til at jeg begynte å tenke var det vinsalget som var ett sted i Norge for noen sager siden.

Om jeg kunne invistert store mengder penger i noe som mest sannsynlig aldri taper noe særlig, så ville det vært gull.
Men da må jeg uansett sikkert betale en slags "skatt" for det jeg har på "lager"
Vis hele sitatet...
Er nettop det, kjøp av for eksempel vin med intensjon om å selge det på et senere tidspunkt, vil registreres som uttak fra bankkonto men føres mot eiendeler (lager) og vil ikke bli en kostnad. Det som er gunstig i eksempelet med vin, er at de forhåpentligvis har prisstigning, og denne prisstigningen trenger du ikke betale skatt på idag, skatt blir det først når du selger.
Kjapt forklart så betaler du samme skatten totalt sett i et enkeltpersonforetak og et AS. Men forskjellen er at i et AS så kan du skyve på skatten ved f.eks ikke å ta ut alle pengene. Med 1,8 mill i overskudd så ville jeg gått over til et AS hvis jeg var deg. Og bare tatt ut lønn så mye som du trenger, og latt resten stå i AS. Da slipper du med 28% for den delen du lar stå igjen i AS til den dagen du tar de ut. Du kan ta skattefri omdanning og komme deg over i et AS fra 1. januar 2014.

Men skattesatsen blir ca 48% uansett for begge løsningene. Men den delen du beholder i AS'et kan skyves på laaaaaangt inn i fremtiden, slik at det oppleves som 28%.
Dersom du tror inntektene vil vedvare over lengre tid, bør du kanskje vurdere å opprette et holdingselskap.

http://www.regnskapshjelp.no/fagstoff/holdingselskap/
Noe du bør tenke på er å spre risikoen om det er mye penger det er snakk om. Kanskje også vurdere obligasjonsfond som grunnbase, for så å vurdere hvilket aksjefond som passer deg. Det som er bra med obligasjonsfond er at risikoen blir betydelig lavere og man har en jevn avkasting, noe tilsvarende 9% som vil slå hvilken som helst rente i banken. Deretter kan man plassere i fond man har tro på, f.eks. DnB sitt Nordic Technology som har gått veldig bra i år. Om det etterhvert blir millioner vi snakker om ville jeg tatt kontakt med en bank og spurt om private banking http://en.wikipedia.org/wiki/Private_banking
Høres ut som att AS kanskje er veien å gå.
Definitvt lukrativt å la alt stå der, og ta ut det jeg trenger.
Denne 28% beskattning på omsettning i AS, er den månedlig, kvartalvis, eller årlig?

Litt usikker på om jeg vil investere i type fond, eller i en bedrift.

Jeg har null peiling, men er det marked for å "kjøpe" seg inn i små eller mellomstore bedrifter? altså man spytter inn x kroner i egenkapital og blir da "deleier" av noe.

Etter det året jeg har hatt, kan jeg umulig gå tilbake å jobbe for timeslønn for noen andre, jeg er nødt til å bruke pengene mine på å kjøpe meg inn i noe "eget" og jobbe for mine egne penger.
Det jeg holder på med nå vil ikke vare for alltid.
En annen fordel med AS er vel at hvis du selv er adm.dir, så er du en vanlig arbeidstaker i firmaet ditt, og har vanlige sosiale rettigheter slik som "vanlige" arbeidstakere har?

Altinn har litt info om AS som selskapsform
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Høres ut som att AS kanskje er veien å gå.
Definitvt lukrativt å la alt stå der, og ta ut det jeg trenger.
Denne 28% beskattning på omsettning i AS, er den månedlig, kvartalvis, eller årlig?

Litt usikker på om jeg vil investere i type fond, eller i en bedrift.

Jeg har null peiling, men er det marked for å "kjøpe" seg inn i små eller mellomstore bedrifter? altså man spytter inn x kroner i egenkapital og blir da "deleier" av noe.

Etter det året jeg har hatt, kan jeg umulig gå tilbake å jobbe for timeslønn for noen andre, jeg er nødt til å bruke pengene mine på å kjøpe meg inn i noe "eget" og jobbe for mine egne penger.
Det jeg holder på med nå vil ikke vare for alltid.
Vis hele sitatet...
Årlig. Men hvis AS'et betalte 100 000 i skatt i år X, så betaler du 100 000 i forskudd for år X+1. Dette skjer våren X+1 med endelig avregning på høsten.

Det er noe dyrere å ha AS, og siden det er lønnskjøringer så bør du også ha en regnskapsfører som hjelper deg. Vil tippe 20 000 - 30 000 dyrere i året, men du har bedre arbeidstaker rettigheter enn du har nå i ditt enk.personforetak.

Det er mange mindre foretak som er ute etter folk med kapital, men det er vanskelig å skille klinten fra hveten. (eller motsatt, du ønsker å sitte med hveten )
Mye nytt her på engang nå.

Så, 140000 inn, 28% i skatt, så sitter ASet igjen med 100k

Jeg tar ut 20000 hver månede mot 35% skatt, da sitter ASet igjen med 80k

Hva er arbeidsavgiver avgift?
Kan jeg nå bruke pengene i ASet til å investere i ett annet AS?
Kjøpe akjser i et annet AS?

Dette løser ihvertfall problemet med å porsjonere ut pengene, slik at jeg kan ta ut penger i lang tid fremover.

Nå må jeg da evt finne noe å bruke disse pengne, slik at jeg kan få mer igjen, senere, altså da kjøpe meg inn i ett annet as, kjøpe noe, investere inn i noe.

Hva for eksempel med bitcoins?
Dette er såvidt jeg vet bare mva pliktig på salg, til normenn.

Hva hvis jeg kjøper bitcoins for 80000, betaler ingen moms på kjøp
Selger om 2 år, eller når prisen er høyere, kjøper inn mer når prisen er lavere.
Merk da att jeg kun selger til utlendinger, og slipper da og betale moms.
Kan dette funke?

Det blir da spekulativt og jeg kan tape en god del penger, men tenker langsiktig og har tro på det digital valuta står for.

Er evt skatten på "varer, lager, verdier" lavere enn den overskuddsskatten jeg betaler på penger inn (28%)
Sist endret av Ajesto; 9. desember 2013 kl. 13:26.
Not my final form
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Hva er arbeidsavgiver avgift?
Vis hele sitatet...
Avgift som oppstår fordi du lønner noen i aksjeselskapet.
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Kan jeg nå bruke pengene i ASet til å investere i ett annet AS?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du. Vanligvis lønner det seg derimot å investere på personlig hånd dersom du skal kjøpe aksjer i et børsnotert selskap utenfor EØS.


Sitat av Ajesto Vis innlegg
Er evt skatten på "varer, lager, verdier" lavere enn den overskuddsskatten jeg betaler på penger inn (28%)
Vis hele sitatet...
Du betaler ikke skatt på "varer, lager, verdier" Det du vil betale skatt på er renteinntekter finansielle aktiva gir deg, eller utbytte eventuelle aksjer gir deg.

Sitat av Trapazoid Vis innlegg
En annen fordel med AS er vel at hvis du selv er adm.dir, så er du en vanlig arbeidstaker i firmaet ditt, og har vanlige sosiale rettigheter slik som "vanlige" arbeidstakere har?

Altinn har litt info om AS som selskapsform
Vis hele sitatet...
Ja. Du har rett på 100 % sykepenger, dagpenger ved ledighet, og fødselspenger. Kontra 65 % i et ENK (?).

I tillegg har du rett til å motta skattefrie satser for bilgodtgjøresle og reise/diett.

edit: ...og minstefradrag som lønnstaker.
Sist endret av Sølvsjel; 9. desember 2013 kl. 13:55.
Hva er arbeidsgiver avgiften på da?

Jeg har 2 ønsker, posjonere ut omsettning over en lengre periode, et AS løser dette.
Det andre er å investere firmapenger i noe, hvis ikke det lar seg gjøre, er det nesten like greit å få samboern til å starte ett enkeltmannsforetak, ta halvparten av salgene og ta ut alt mot 39% skatt, slipper da toppskatten.
Mest sannsynlig 14,1%. Som du igjen får 28% fradrag for. Tro meg når jeg sier at beskatningen er ca lik uavhengig av hva du velger. Eneste fordelen med AS er at du dytter på beskatningen inn i fremtiden.

AS funker på begge kravene dine. Du kan investere i det du måtte finne interessant.

I ditt tilfellet så vil lavest mulig skatt være at deg og sambo tar ut så mye lønn at dere begge får brukt årlig minstefradrag + evt andre fradrag dere måtte ha (ca 220 000). Men med tanke på trygderettigheter så ville jeg lagt meg på en lønn 6 ganger Grunnbeløpet (ca 530 000).

Når du skal beregne hvor mye skatt du effektivt betaler så må du tenke på at AS'et får fradrag for lønnskostnaden (28%), du betaler mindre skatt på de første 220 000', og mye skatt når du kommer opp i toppskatt (ca 6 X grunnbeløpet).

Mitt klare råd til deg: Omdann enk.personforetaket til AS, og finn deg en lokal regnskapsfører/revisor du har god kjemi med. Du har så mye omsetning i dag at du kan ha en del å tjene på å få litt råd.
Takk,
Skal til en regnskapsfører på fredagen!

Det siste her høres nok veldig smart ut.

Har prøvd å sende ut noen mailer til diverse små nettbutikker, for å høre om det er en investerings/innkjøps mulighet der.
Får se om det bærer noe frukter.

Lurer også veldig på dette med bitcoins, da jeg tror på ideen bak det.
Om jeg er nødt til å betale mva om jeg selger bitcoins til utlandet, eller om det bare er mva på norske salg.
For da kan jeg isåfall invistere en god del i bitcoins, som da blir en utgift i AS'et og forhåpentligvis om 1-2 år ha en mye bedre prisstigning enn det fond etc kan gi.
Sitat av Ajesto Vis innlegg
...
Lurer også veldig på dette med bitcoins, da jeg tror på ideen bak det.
Om jeg er nødt til å betale mva om jeg selger bitcoins til utlandet, eller om det bare er mva på norske salg.

For da kan jeg isåfall invistere en god del i bitcoins, som da blir en utgift i AS'et og forhåpentligvis om 1-2 år ha en mye bedre prisstigning enn det fond etc kan gi.
Vis hele sitatet...
Investeringen i bitcoins vil ikke gi fradrag i skatteregnskapet. På samme måte som med aksjer/fond vil det bare øke eiendeler og minske bankkontoen, inntekt/kostnad blir det først når gevinsten/tapet blir realisert, når du selger det. Det er selvfølgelig ingen problem å investere i Bitcoins om du vil det, men det gir ikke utslag på skatten før du evt. selger.

Akkurat hvilke regler som vil gjelde, er noe usikkert, men her er ihvertfall Skatteetaten sin foreløpige klassifisering av Bitcoins.

Når det gjelder mva, har Skatteetaten vurdert det slik at omsetning av bitcoins er mva-pliktig. Akkurat hvordan utregningen skjer ved kjøp/salg til utlandet kan forhåpentligvis finnes i merverdiavgiftsloven.

Nå er dette skatteetatens vurdering av Bitcoins, og det må nok først ta en runde i rettsystemet før virkelig praksis blir slått fast. Men vil du unngå rettsak er det lurt å følge skatteetatens retningslinjer.
Not my final form
For investeringer i obligasjoner og fond lønner det seg vel nesten alltid å investere på personlig hånd. Dersom du holder obligasjonene i ASet vil du først bli beskattet 28 % på inntekten, og så 28 % på utbytte etter skjerming. På personlig hånd vil du skattes 28 % av avkastningen. Ligningsverdien blir det samme for personen om de holdes i et AS.

Nå har jeg ikke tatt hensyn til at verdsettelsestidspunktet for personlige obligasjoner er 1.1 i ligningsåret, mens det for ikke-børsnoterte aksjer er 1.1 i inntektsåret etter hovedregelen (denne frafaller hvis det har vært en endring i aksjekapitel i inntektsåret).
Kommet i kontakt med en person, som driver ett norsk nettbutikk ved salg av elektroniske ting/telefon utstyr, som gjør det veldig bra.

Om i så tilfelle jeg skulle spytte inn 200000 i hans AS, for å bli medeier med x% eierdel, burde jeg ta kjøpe meg inn med penger som står i mitt as (allerede beskattet 28%) eller burde ta kjøpe meg inn med penger jeg har tatt ut som lønn? (som da er beskattet 28% og 35% i lønn)

Hvis det er noen som driver med noe, som kunne trengt en investor, så er jeg all ears! spennende det her
Sist endret av Ajesto; 9. desember 2013 kl. 20:52.
very impotent freak
Delusional's Avatar
Utbyttemessig er det ikke så forferdelig stor forskjell i skattebyrden. Aksjer som eies av selskap kan avhendes skattefritt, og utbytte selskapet mottar skattes med 3%. Og så blir det 28% skatt på utbytte fra selskap til deg.

Jeg vil anbefale deg om å snakke med en skattejurist som også har erfaring innenfor selskapsrett. Langt viktigere er det å få i stand en god aksjonæravtale, det koster deg litt der og da, men skulle du støte på problemer på veien vil det være penger vel brukt.
Forstår, takk for svar.

Ja da er det bare å begynne å lete etter ting å investere i
1. Opprett et holdingselskap
2. Overfør eierskap fra deg selv til holdingselskapet
3. "lei ut" boligen din som hjemmekontor til selskapet
4. Sett ting du kjøper på firmaet (eks "kontorrekvisitter", aka sofa, tv, mobil, +++)

slik sparer du masse skatt
Sist endret av satanpåski; 10. desember 2013 kl. 02:11.
Ajesto tjener du så mye på å selge skins i månden?
Sitat av satanpåski Vis innlegg
1. Opprett et holdingselskap
2. Overfør eierskap fra deg selv til holdingselskapet
3. "lei ut" boligen din som hjemmekontor til selskapet
4. Sett ting du kjøper på firmaet (eks "kontorrekvisitter", aka sofa, tv, mobil, +++)

slik sparer du masse skatt
Vis hele sitatet...
5. Bokettersyn
6. Skatteetaten kommer på besøk
7. De finner masse detaljer de henger seg opp i
8. Regnskapet kjennes ugyldig og du skjønnslignes
+++

du er nå gjeldsslave
Er det mulig å unngå toppskatt eller de pensjonsgreiene?

For eksempel Vegard fra Ylvis-brødrene betalte jo i 29% av inntekten i skatt. Selv om han tjente 6 363 039, gikk 1 840 565 av de i skatt. Hvordan har det seg til? Har dessverre ikke mye peiling på dette


http://www.dn.no/skattelisten/2009/V...ableYears=2009
Kjøpe leiligheter og leie dem ut.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kjøpe leiligheter og leie dem ut.
Vis hele sitatet...
TS leter etter enkle investeringer. Det der er en fulltidsjobb.
Sitat av Vontalo Vis innlegg
Er det mulig å unngå toppskatt eller de pensjonsgreiene?

For eksempel Vegard fra Ylvis-brødrene betalte jo i 29% av inntekten i skatt. Selv om han tjente 6 363 039, gikk 1 840 565 av de i skatt. Hvordan har det seg til? Har dessverre ikke mye peiling på dette


http://www.dn.no/skattelisten/2009/V...ableYears=2009
Vis hele sitatet...
Uten at jeg kjenner Vegard, så har nok en del fradrag. Sannsynligvis har hatt en boliglån han betaler på hvertfall.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
TS leter etter enkle investeringer. Det der er en fulltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Man kan jo bruke et firma som fikser alt da?
Sitat av Raymond Vis innlegg
Man kan jo bruke et firma som fikser alt da?
Vis hele sitatet...
Ja, og fakturerer deg deretter og lar deg sitte med all risiko. Kjempe investering!
Sitat av nikita Vis innlegg
Ja, og fakturerer deg deretter og lar deg sitte med all risiko. Kjempe investering!
Vis hele sitatet...
Opererer ikke de fleste med 10% av leieinntekten?
Sitat av Spirituell Vis innlegg
TS leter etter enkle investeringer. Det der er en fulltidsjobb.
Vis hele sitatet...
Bare i begynnelsen til du tjener nok til å få leid en vaktmester på deltid Har du ikke hode for business, mann? ^^ Hehe, du som er investor...