Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 8941
Sitat av nikita Vis innlegg
En fødsel er MINST like fysisk krevende som en abort, nei, faktisk LANGT MER. Det er LANGT flere komplikasjoner som kan skje ved fødsel enn abort. Årlig dør TUSENVIS av kvinner i VESTLIGE LAND på grunn av fødselskomplikasjoner. Abort er tilnærmet ufarlig om det utføres av helsepersonell.

Slutt å guilt trip vaginainnehavere.
Vis hele sitatet...

Det er vel ingen som har sagt at en fødsel er noe flisespikkeri i forhold til en abort?
Sitat av dropkick Vis innlegg
Det er vel ingen som har sagt at en fødsel er noe flisespikkeri i forhold til en abort?
Vis hele sitatet...
Hvorfor brukes det da som argument i denne tråden? Det er liksom bare to utfall av en gravid kvinne: abort (spontan eller fremprovosert) eller fødsel.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hvorfor brukes det da som argument i denne tråden? Det er liksom bare to utfall av en gravid kvinne: abort (spontan eller fremprovosert) eller fødsel.
Vis hele sitatet...

altså. Det var noen som skrev at abort var en ganske stor påkjenning for kvinnen , hvor du svarer "Right wing propaganda. Kun kulturelt betinget skyldfølelse"

Og senere skriver du " HVA TROR DU EN FØDSEL ER DA?"

Så det er jo du som har bragt det på banen som et såkalt argument. Begge deler er en stor påkjenning for kvinnekroppen både fysisk og psykisk.
Sitat av dropkick Vis innlegg
altså. Det var noen som skrev at abort var en ganske stor påkjenning for kvinnen , hvor du svarer "Right wing propaganda. Kun kulturelt betinget skyldfølelse"

Og senere skriver du " HVA TROR DU EN FØDSEL ER DA?"

Så det er jo du som har bragt det på banen som et såkalt argument. Begge deler er en stor påkjenning for kvinnekroppen både fysisk og psykisk.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke abort ikke kan være fysisk krevende, jeg sier bare at sammenlignet med en fødsel, er det _ingenting_.

Og jeg står fast ved at den fysiske skyldfølelsen er kulturelt betinget.
Sitat av nikita Vis innlegg
Jeg sier ikke abort ikke kan være fysisk krevende, jeg sier bare at sammenlignet med en fødsel, er det _ingenting_.

Og jeg står fast ved at den fysiske skyldfølelsen er kulturelt betinget.
Vis hele sitatet...
Det er greit at du står fast ved det, men da bør du skrive det på en annen måte. På kommentaren om at en abort var en fysisk påkjenning for kvinnen så skriver du at det er propaganda og at det kun er kulturelt betinget skyldfølelse.

når du setter inn ordet "KUN" i den setningen betyr det for leseren " nei, en abort er ikke en fysisk påkjenning det er KUN skyldfølelse "

You see?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
nikita: Har du noe belegg for å hevde at skyldfølelsen kun er pga. samfunn eller kultur?

14 ganger så sikkert er ganske mye sikrere, men «_ingenting_» er å ta i.
Sitat av Jonta Vis innlegg
nikita: Har du noe belegg for å hevde at skyldfølelsen kun er pga. samfunn eller kultur?
Vis hele sitatet...
Dette er selvfølgelig veldig vanskelig å gi et godt svar på, men jeg kan bekrefte at vår "babymani" er et moderne fenomen. Tidligere samfunn har veldig sjeldent giddet å gi døde spebarn en begravelse, f. eks. Noen samfunn har til og med ikke giddet å snakke med barna før barna selv har lært å mestre samfunnets språk.
Freak
Susa's Avatar
Trådstarter
Sitat av nikita Vis innlegg

Nei, følelser er en kjemisk reaksjon som kan bli utløst av ulike ting.
Vis hele sitatet...
Du motsier jo deg selv her. Kultur eller kjemi?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Du motsier jo deg selv her. Kultur eller kjemi?
Vis hele sitatet...
De utelukker ikke hverandre. Kulturen kan være en utløsende faktor for den kjemiske reaksjonen, på samme måte som placebo effekten kan sette i gang kroppslige reaksjoner.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Seriøst, gutter, det må ha vært to aliens jeg hørte? Eller er det jentenes ansvar at det ikke blir barn ut av det?
Vis hele sitatet...
Til syvende og sist, ja. Det er deres kropp og derfor dere som har mest kontroll over om det blir barn eller ikke (menn har ikke p- eller angrepiller dessverre).
Sitat av Jonta Vis innlegg
nikita: Har du noe belegg for å hevde at skyldfølelsen kun er pga. samfunn eller kultur?
Vis hele sitatet...
Så tidlig i svangerskapet som det er snakk om med abort (oftest opp til uke 12), så har ikke kroppen satt inn "støtet" enda. Den har ikke begynt å pope hormoner og sette i gang morsinstinktet, og det er ikke et selvstendig liv, kun en celleklump i magen - ikke ulikt en svulst.

Dødfødsler, senaborter osv. er en annen sak. Så siden folk ynder å flisespikke så vannvittig i denne tråden, så får jeg spesifisere at de ytterst sære tilfellene hvor abort utføres (og da for å beskytte mors liv og helse) sent i svangerskapet, så er nok det en påkjenning som ikke bare kan tilleggs kulturen.

Skyldfølelsen før det, er i all hovedsak begrunnet i tanken om barnet og at det kunne være et liv, og bla bla bla. Ja, lottokupongen min kunne og vært vinnerloddet. Hulk hulk, og cry me a river. Og det er i all hovedsak kulturelt betinget.
Sist endret av nikita; 26. november 2013 kl. 19:18.
Det har vel egentlig lite å si om vi fra naturens side er programmert til å kjenne skyldfølelse etter en abort eller ikke. Faktum er at en abort i høyeste grad han være en psykisk så vel som fysisk påkjenning.

Men on topic, både prevensjon og abort er vel greit dekket i seksualundervisningen (sevlfølgelig alltid med rom for forbedring). Det hadde dog kanskje ikke vært så dumt å få litt om det juridiske rundt abort, foreldreomsorg og barnebidrag inn i pensum i tillegg?

Sitat av nikita Vis innlegg
Så tidlig i svangerskapet som det er snakk om med abort (oftest opp til uke 12), så har ikke kroppen satt inn "støtet" enda. Den har ikke begynt å pope hormoner og sette i gang morsinstinktet, og det er ikke et selvstendig liv, kun en celleklump i magen - ikke ulikt en svulst.

Dødfødsler, senaborter osv. er en annen sak. Så siden folk ynder å flisespikke så vannvittig i denne tråden, så får jeg spesifisere at de ytterst sære tilfellene hvor abort utføres (og da for å beskytte mors liv og helse) sent i svangerskapet, så er nok det en påkjenning som ikke bare kan tilleggs kulturen.

Skyldfølelsen før det, er i all hovedsak begrunnet i tanken om barnet og at det kunne være et liv, og bla bla bla. Ja, lottokupongen min kunne og vært vinnerloddet. Hulk hulk, og cry me a river. Og det er i all hovedsak kulturelt betinget.
Vis hele sitatet...
Uansett om den psykiske påkjenningen er kulturelt betinget eller ikke, så tar du jo ikke høyde for den fysiske påkjenningen i det hele tatt. Og den har fint lite med kultur å gjøre. Poenget er at en abort uansett ikke er kos og gøy og morsomt, takket være kulturen vår eller ei, og bør på ingen måte brukes som prevensjon.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Til syvende og sist, ja. Det er deres kropp og derfor dere som har mest kontroll over om det blir barn eller ikke (menn har ikke p- eller angrepiller dessverre).
Vis hele sitatet...
Vil heller si at det er opp til den som ikke har lyst på barn sitt ansvar. Neida, menn har ikke p-piller men de har kondom .

Sitat av nikita Vis innlegg
Så tidlig i svangerskapet som det er snakk om med abort (oftest opp til uke 12), så har ikke kroppen satt inn "støtet" enda. Den har ikke begynt å pope hormoner og sette i gang morsinstinktet, og det er ikke et selvstendig liv, kun en celleklump i magen - ikke ulikt en svulst.

Dødfødsler, senaborter osv. er en annen sak. Så siden folk ynder å flisespikke så vannvittig i denne tråden, så får jeg spesifisere at de ytterst sære tilfellene hvor abort utføres (og da for å beskytte mors liv og helse) sent i svangerskapet, så er nok det en påkjenning som ikke bare kan tilleggs kulturen.

Skyldfølelsen før det, er i all hovedsak begrunnet i tanken om barnet og at det kunne være et liv, og bla bla bla. Ja, lottokupongen min kunne og vært vinnerloddet. Hulk hulk, og cry me a river. Og det er i all hovedsak kulturelt betinget.
Vis hele sitatet...
Man kan da vel for faen ha følelser fordet? Ikke bare for den jævla celleklumpen men for at man må gjennom selve aborten. Man kan ha et ønske om barn men så faller man for abortpress og da er det vel ikke så innmari rart om man er lei seg for en abort. Når man tar en abort kan mange kvinner også få skyldfølelse for å ha ødelagt for seg selv i fremtiden " hva om jeg ikke kan få barn i fremtiden?". Du mener at en kvinne har rett til å bestemme over egen kropp men ikke over egne følelser bare fordi du mener at så lenge man har lært en følelse i en kultur så er det bullshit?

Hormoner har man da hele jævla tida. En kvinne kan ha en sterk morsfølelse til katta si om det er det det står på.

Har du vært gravid eller tatt en abort før?

skyldfølelse er fortsatt en legitim følelse ( som alle andre følelser ) selv om du mener den er kulturelt betinget.
Sitat av dropkick Vis innlegg
Vil heller si at det er opp til den som ikke har lyst på barn sitt ansvar. Neida, menn har ikke p-piller men de har kondom .
Vis hele sitatet...
Jeg syns det er en svært utrivelig måte å dele ansvar på, men du har rett i at det er slik lovgivningen er i dag.

Hva med å heller gi ansvaret til den som faktisk har lyst på barnet? Begge partene kan gjøre en tabbe, men jenter har muligheten til å bokstavelig talt angre. Menn må pent vente på mens jenta bestemmer seg om hun skal kvitte seg med barnet eller beholde det.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg syns det er en svært utrivelig måte å dele ansvar på, men du har rett i at det er slik lovgivningen er i dag.

Hva med å heller gi ansvaret til den som faktisk har lyst på barnet? Begge partene kan gjøre en tabbe, men jenter har muligheten til å bokstavelig talt angre. Menn må pent vente på mens jenta bestemmer seg om hun skal kvitte seg med barnet eller beholde det.
Vis hele sitatet...

Det er jo det samme. Hvis jeg som kvinne har lyst på barnet og du ikke så må jo du beskytte deg. Hvis det er du som vil ha barn og jeg ikke så er det jeg som må beskytte meg. Det er nyaktig det samme bare sagt med andre ord.

Hvis begge ikke har lyst på barn , men f.eks kvinnen sier at hun ikke tar abort ved en eventuell graviditet så må man som mann passe ekstra på. Man kan aldri vite at kvinnen er slurvete eller ikke med pilla.
Sitat av dropkick Vis innlegg
Det er jo det samme. Hvis jeg som kvinne har lyst på barnet og du ikke så må jo du beskytte deg. Hvis det er du som vil ha barn og jeg ikke så er det jeg som må beskytte meg. Det er nyaktig det samme bare sagt med andre ord.

Hvis begge ikke har lyst på barn , men f.eks kvinnen sier at hun ikke tar abort ved en eventuell graviditet så må man som mann passe ekstra på. Man kan aldri vite at kvinnen er slurvete eller ikke med pilla.
Vis hele sitatet...
Ja ok, ansvaret for å beskytte seg er likt. Men valgfriheten om ansvar til et potensielt barn er ikke likt: Hvis jeg som mann ikke har lyst på barnet, og begår en tabbe ved å ikke bruke kondom/stole på dama at dama tar pillen/kondomen feilet, står jeg 50% ansvarlig ovenfor barnet selvom jeg ikke har lyst på det. En dame derimot har flere valgmuligheter for prevensjon, og kan ved å bruke både p-piller og spiral være 100% beskyttet, hun trenger ikke stole på ordet til mannen, kan ta angrepille, og om hun blir gravid er det hun som bestemmer om det skal bli et barn eller ikke.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ja ok, ansvaret for å beskytte seg er likt. Men valgfriheten om ansvar til et potensielt barn er ikke likt: Hvis jeg som mann ikke har lyst på barnet, og begår en tabbe ved å ikke bruke kondom/stole på dama at dama tar pillen/kondomen feilet, står jeg 50% ansvarlig ovenfor barnet selvom jeg ikke har lyst på det. En dame derimot har flere valgmuligheter for prevensjon, og kan ved å bruke både p-piller og spiral være 100% beskyttet, hun trenger ikke stole på ordet til mannen, kan ta angrepille, og om hun blir gravid er det hun som bestemmer om det skal bli et barn eller ikke.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er delvis enig. Men da må mener jeg også at man ikke kan angre seg på avgjørelsen i ettertid. Ønsker man ikke ansvar for barnet kan man heller ikke komme i etterpåklokskaphetens lys og ha lyst til å være pappa. Men så skal man huske på at barnet ikke har bedt om å komme til verden i det hele tatt, og man bør ha det littegrann i bakhodet. Og dessuten det er jævlig enkelt å ikke bli gravid.

man bør aldri stole på at noen går på pilla. Har man ikke lyst på barn så bør mannen ta på kondom uansett om dama går på pilla eller ikke. Hvis kondomet sprekker og dama blir gravid og ikke vil ta abort så er man fortsatt to om det. Det er ikke sikkert kvinnen heller har ønske om å få barn selv om hun ikke tar abort, det kan jo hende hun har etiske grunner eller religiøse. En mann kan godt la være å være pappa, eller en mor kan drite i å være mamma men det økonomiske bør fordeles likt.

Det er lettere for kvinner å angre seg senere for så å ta abort, men så er det lettere for gutter å bare gi faen og stikke fra ungen og. Man kan ikke skrive " mor : ukjent" når jordmoren akkurat har dratt ut kiden fra underlivet . Faren kan jo angre seg hele livet om man ser det sånn.

Nå legger jeg ballen død (taco til middag, yeej) Jeg ser poenget ditt og er ganske enig , men det er fler sider ved den saken.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ja ok, ansvaret for å beskytte seg er likt. Men valgfriheten om ansvar til et potensielt barn er ikke likt: Hvis jeg som mann ikke har lyst på barnet, og begår en tabbe ved å ikke bruke kondom/stole på dama at dama tar pillen/kondomen feilet, står jeg 50% ansvarlig ovenfor barnet selvom jeg ikke har lyst på det. En dame derimot har flere valgmuligheter for prevensjon, og kan ved å bruke både p-piller og spiral være 100% beskyttet, hun trenger ikke stole på ordet til mannen, kan ta angrepille, og om hun blir gravid er det hun som bestemmer om det skal bli et barn eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nå griper jeg sjangsen til og nevne at P-piller ikke er 100% sikkert, vet om ei som fikk kidd mens hu gikk på P-piller(begge var klare for og bli foreldre så det gikk greit) . Vet ikke med spiral, men en gylden regel er at ingen prevensjon er 100% sikker.

Jeg personlig mener at man ikke skal tenke på seg selv i en slik situasjon da det er ungen som skal være det viktigste og tenke over i denne diskusjonen, hvis ingen av foreldrene er klare for kids bør de ikke få det. Da ved enten abort eller aller helst prevensjon. Det og ikke ha en far kan være veldig tungt for ungen, eller bare det og vite at du ikke var ønsket kan være vanskelig og leve med.

Jeg får vondt når jeg leser argumenter som:
*Det er en stor fysisk og psykisk påkjennelse for kvinnen og ta abort.
*De begge var med på og ha samleie og de må ta konsekvensene av det.

At folk kan være så selvoptatt at de ikke engang tenker på ungen som kan vokse opp uten skikkelige forreldre skremmer meg litt.

Begge foreldre må være klar for og ha unger, ha en relativ stabil økonomi og ikke minst ha lyst til og ha unge.

Jeg tror også at det og få en unge kan gi større fysiske og psykiske problemer enn det og ta abort(for moren) fordi man er da stuck med ungen i 18ish år. Hvis man finner ut etter noen år at man virkelig ikke var klar for og ha en unge hva gjør man da? da er det for sent og angre, du kan liksom ikke bare drepe ungen og være ferdig med det.

Jeg mener selvfølgelig at begge parter skal bruke prevensjon hvis de ikke vill eller er klar til og ha unge. Det er trosalt snakk om et annet liv som skal komme til verden.

(mener og huske at det var forsket på en P-pille aktig greie for menn, men er usikker på om det ble noe av eller om det bare var bullshit tho.)