Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  159 34819
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dialogen var omtrent på følgende nivå:
M: Jeg mener X.
TOA: Mener du virkelig X?
A: Ja, selvfølgelig mener jeg X! Leste du det jeg skrev?!
Igjen, beklager om du ble fornærma, men jeg er altså av den kontroversielle oppfatning at det finnes dumme spørsmål.
Vis hele sitatet...
Dialogen var ikke på det nivået som du beskrev. Ja, det finnes dumme spørsmål, men min oppfatning var at du kom med et dumt svar. Å stille spørsmål for å finne ut mer om hva du mener er ganske normalt i en samtale.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her begår du to feil. Den ene er at du setter likhetstrekk mellom 'er' og 'bør være'. Det faktum at politiet tar seg friheter de ikke har og slipper unna med det er sterkt beklagelig. Det er ikke et argument for å la dem fortsette med det. Den andre feilen du gjør er at du ikke tar maktfordelingsprinsippet med i ligninga. "Staten" er et ullent begrept, og omfatter tre entiteter som i prinsippet skal hindre at noen får for mye makt. Disse er lovgivende, utøvende og dømmende makt. Politiet er representanter for den utøvende makt; de skal påse at landets lover blir fulgt. Når politiet fucker opp, så skulle det i demokratiets ånd være den dømmende makt som vurderte om de hadde brutt loven eller ei, men som vi ser av denne tråden, så kommer sakene aldri dit. Dette er et brudd på samfunnskontrakten, men siden det ikke blir vurdert, så lar man det skure og gå. Meget alvorlig, men utvilsomt et faktum. Men igjen, at det er slik betyr ikke at det bør være slik! Rent juridisk har jeg faktisk rett, men who cares? Hvis ikke purk eller politikere bryr seg, så vil jo ingenting skje...
Vis hele sitatet...
Så du mener at du har bedre kjennskap til loven og hvordan den fungerer, tolkes og bør utøves enn politiet, folket, politikerne og advokater? Grunnen til at dette ikke endres vil jeg anta er fordi det faktisk ikke skjer så altfor mye galt her. Hvis du baserer deg på et nettforum og stoler blindt på hva folk skriver så kommer du til å få en skjev oppfatning. De aller fleste har en tendens til å pynte på sannheten.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei.
Dersom de hadde en saklig grunn, så hadde de fått en rettslig kjennelse. Da hadde de ikke spurt, de hadde kommet og ransaket som de ville. Mest sannsynlig hadde de arrestert deg i samme slenmgen. Hvis de spør, så er det fordi de ikke har en saklig grunn, men har et håp om å finne noe som kan brukes mot deg. Det er trakassering, for det finnes noe ulovlig i alle hjem hvis man bare leter nok. Å gå etter alle man har lyst til å mistenke i håp om å finne noe er såkalt omvendt bevisbyrde - du ansees som skyldig intill du kan bevise (f.eks ved å la dem ranbsake kåken din og selv se at du ikke har noe ulovlig der) at du er uskyldig. Dette er det mest fundamentale rettsprinsippet man har. Ser du hvorfor?
Vis hele sitatet...
Hvis politiet kommer på døra de så er det ikke random. Det er ihvertfall et engangstilfelle velger jeg å tro. Jeg tror heller ikke politiet deler alt med offentligheten og jeg regner med at de har visse lover for dette. Jeg antar (merk: antar) at hvis de utfører en ransakelse av noens hjem så vil dette meldes inn hos en rettslig instans eller lignende som vurderer saken i ettertid også.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tyve minutter unna. Dersom vi setter farsgrensen til seksti kilometer i timen, så gir det en radius på 20km. Det igjen utgjør en sirkel på over 1200 kvadratkilometer. Til sammenligning utgjør Oslo kommune 454 km^2. Vestfold fylke måler litt over 2200km^2. Dersom man skal se på alle med en eller annen form for klriminell tilknytning som bor "tyve minutter unna" som sannsynlige mistenkte, så blir politiets jobb uoverkommelig (med mindre man holder til midt på Finnmarksvidda eller noe).
Jeg innser at dette er tall du bare trakk opp av hatten, og at sammenligningen ikke er rettferdig. Men se litt på det - hvor stor "tilknyning" skal man ha til et kriminelt miljø for at din blotte eksistens utgjør skjellig grunn til mistanke? Tidligere straffa med fengsel i over fem år? Tidligere domfelt, uansett forhold? Gift med noen som er tidligere domfelt, uansett forhold? I familie med noen som er gift med noen som er tidligere domfelt, uansett forhold? Nabo med noen som er gift med noen som er osv.? Dette er en grenseoppgang du ønser å overlate til politiet. Og purken selv mener at de alltid har edle hensikter, altså vil enhver ting som gjør deres jobb lettere i egne øyne være en fordel. Da kan hvem som helst ransakes når som helst uten forvarsel. Ville du virkelig likt å leve i et slik samfunn, der politiet plutselig kunne komme på døra di for en "rutineinspeksjon" bare i tilfelle du hadde gjort noe galt? Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men jeg hadde innskrenket min individuelle frihet ganske mye!
Vis hele sitatet...
Ja, det var et tilfeldig tall jeg trakk opp av hatten, men jeg tror du misforstod meg litt nå. Jeg mente ikke at politiet skulle ransake alle kjente kriminelle innen den radiusen, men hvis det bor ett HA medlem innenfor og saken er relatert til HA så er vel det en stor sannsynlighet for at saken har tilknytting der?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Problemet er at det er ikke du som bestemmer hva som er rimelig, sannsynlig eller fornuftig. Det er det politiet som gjør. Og hva hvis de mener du sannsynligvis har en tilknytning til en sak, og du mener deres begrunnelse er helt kokkelimonke, vil du da mene det er rimelig av dem?
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro at alle som får hjemmet sitt ransakt av politiet vil mene det er helt tullerusk.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heh, vet du, det sa Stasi også. Og KGB. Og alle andre hemmelige politistyrker som noensinne har eksistert. SIkre staten! Fri oss fra terrorister! Fjerne de skumle kriminelle slik at frie borgere kan leve trygt! Men guess what - i land der politiet har hatt anledning til å gå etter hvem som helst uten saklig mistanke, så er det ingen som noensinne har følt seg trygge.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget? Sikre samfunnet og dets borgere er jo poenget med å ha politi.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du kan jabbe i vei om at Norge ikke er et diktatur, derfor er slike lover ok her på berget. Men, grunnen til at vi ikke er et diktatur er fordi vi har jobbet ganske hardt i mange hundre år for å bygge et solid demokrati. Demokratiets fundament er et tillitsfgorhold mellom borgerne og staten. Politiet arbeider hardt for å bryte dette tillitsforholdet ned. Stjerneeksempelet er DLD, som i prinsippet behandler hele befolkninga som kriminelle. Dersom vi lar politikere og purk fortsette med dette i noen generasjoner, så kommer vi til å bli et diktatur.
Vis hele sitatet...
Ja, vi har et demokrati. Vil du si at det demokratiet svikter sånn som det er idag? Norge er ikke i nærheten av å bli et diktatur.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Avslutningsvis:
Jeg linket til EMK. Der står, under artikkel 8, blandt annet følgende:

Privatliv er en menneskerett. Dersom myndighetene kan komme på døra og snoke i privatlivet ditt uten annen grunn enn at derese magefølelse tilsier at det kan være verdt å sjekke opp akkurat deg, så bryter de med dette prinsippet. Dette fordi en eller annen form for usaklig mistanke kan rettes mot absolutt alle. Ser du nå? Og selv kriminelle/tidligere kriminelle/venner av tidligere riminelle har altså en forventning om privatliv.
Vis hele sitatet...
Ja, privatliv er en menneskerett. Vi er enige om det. Vi er uenige om politiets metoder bryter med den menneskeretten. For å være helt ærlig så tror jeg vi får bare være enige om å være uenige.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
'Skjellig grunn' er et stjerneeksempel på språkbruk man ikke finner utenfor lovtekster, jeg skjønner godt at konseptet misforstås. Det er imidlertid et (mislykket) forsøk på å oversette 'probable cause' til norsk. Og der er vi ved kjernen: det skal være overveiende sannsynlig at vedkommende har begått et alvorlig lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Heisann. Gidder ikke involvere meg i meningsutvekslingen deres, men tenkte bare jeg skulle pirke litt på jussen.

"Skjellig grunn" er av Høyesterett (rt 1993 s 1302) definert som at "det skal være mer sannsynlig at siktede har begått den straffbare handling saken gjelder enn at han ikke har det."

Med andre ord kreves det kun vanlig sannsynlighetsovervekt. Derfor vil 51% sannsynlighet være nok. Med "overveiende sannsynlig" er kravet til sannsynlighet skjerpet ytterligere og dermed ikke påkrevd for å tilfredsstille skjellig grunn til mistanke.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nei.
Dersom de hadde en saklig grunn, så hadde de fått en rettslig kjennelse. Da hadde de ikke spurt, de hadde kommet og ransaket som de ville. Mest sannsynlig hadde de arrestert deg i samme slenmgen.
Vis hele sitatet...
Dette blir dessverre også (i de fleste tilfeller) feil. Strpl § 197 annet ledd sier klart at når det er fare ved opphold, kan beslutningen komme fra påtalemyndigheten. Det holder massevis at denne blir gitt muntlig, feks per telefon.

Med "fare ved opphold" må her tolkes som at formålet med ransakingen opphører dersom man må vente på at retten åpner og kan behandle begjæringen.

Det må fremstå som åpenbart at politiet i svært mange, om ikke de fleste, tilfeller ikke har mulighet til å vente til retten åpner dagen etter eller over helgen. I alle fall ikke uten å risikere at grunnlaget for ransakingen bortfaller.

Oppsummert blir det slik at en rettslig beslutning om ransaking som oftest verken er påkrevd eller hensiktsmessig og derfor heller ikke brukes. I de tilfeller hvor politiet har god tid til å gjennomføre en ransaking (eks. ved tips) vil en rettslig kjennelse derimot være nødvendig.
Myoxocephalus;
Jeg vet utmerket godt hva diskriminering er, både rasediskriminering og annen diskriminering. F.eks. å diskriminere noen fordi dem har tatoveringer, pga. deres meninger eller historie er ikke lov. Men dette er alle tre god nøkkelinfo for politet til å kunne enten fatte mistanke eller gjenkjenne gjerningsmenn. Samme med etnisitet. Poitiet har særtillatelse til å kjøre over fartsgrensen når dem skal hindre kriminalitet, og jeg mener altså at politiet kan heve seg over loven på flere punkter, enten du synes det bryter med menneskerettigheter eller ikke.

Husk også at det er politiet vi prater om, ikke deg og meg. De skal være trent i etiske problemstillinger og vet antakelig klinkende klart hvor grensen går, og dem har så klart retningslinjer å forholde seg til.

Om det er sannheten at dem bruker trekk som hudfarge eller bokstav på kjennemerket på en bil som tegn til mistenkelighet (og om dem har lov/er blitt trent til det), det må vi nesten spørre en politibetjent om!
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Ja, privatliv er en menneskerett. Vi er enige om det. Vi er uenige om politiets metoder bryter med den menneskeretten. For å være helt ærlig så tror jeg vi får bare være enige om å være uenige.
Vis hele sitatet...
Sikkert. Så lenge du er enig i at menneskerettigheter er universelle og gjelder alle - uansett sosial rang og tilhørighet - så vil du før eller siden komme frem til at ransakning av noen hjem fordi de er HA-medlemmer er i strid med menneskerettighetene.


Sitat av juster Vis innlegg
"Skjellig grunn" er av Høyesterett (rt 1993 s 1302) definert som at "det skal være mer sannsynlig at siktede har begått den straffbare handling saken gjelder enn at han ikke har det."

Med andre ord kreves det kun vanlig sannsynlighetsovervekt. Derfor vil 51% sannsynlighet være nok. Med "overveiende sannsynlig" er kravet til sannsynlighet skjerpet ytterligere og dermed ikke påkrevd for å tilfredsstille skjellig grunn til mistanke.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaring! Men, dette endrer da egentlig ingenting? Rent juridisk er det ikke sannsynlighetsovervekt for straffbart forhold med mindre man har ferske spor elns. At noen ser skumle ut er ikke nok; det må ha skjedd noe i nærheten som kan knyttes til kriminell aktivitet, non?

Sitat av juster Vis innlegg
Dette blir dessverre også (i de fleste tilfeller) feil. Strpl § 197 annet ledd sier klart at når det er fare ved opphold, kan beslutningen komme fra påtalemyndigheten. Det holder massevis at denne blir gitt muntlig, feks per telefon.

Med "fare ved opphold" må her tolkes som at formålet med ransakingen opphører dersom man må vente på at retten åpner og kan behandle begjæringen.

Det må fremstå som åpenbart at politiet i svært mange, om ikke de fleste, tilfeller ikke har mulighet til å vente til retten åpner dagen etter eller over helgen. I alle fall ikke uten å risikere at grunnlaget for ransakingen bortfaller.

Oppsummert blir det slik at en rettslig beslutning om ransaking som oftest verken er påkrevd eller hensiktsmessig og derfor heller ikke brukes. I de tilfeller hvor politiet har god tid til å gjennomføre en ransaking (eks. ved tips) vil en rettslig kjennelse derimot være nødvendig.
Vis hele sitatet...
Sikkert helt korrekt. Men poenget var følgende: hvis de har sitt på det tørre rent juridisk, så spør de ikke om tillatelse. De bare ransaker deg. Etter det du skriver kreves det ikke mye. Sannsynlighetsovervekt for ett eller annet og en telefon til juristen nede på stasjonen, hvis han overbevises, så kan de gjøre som de vil. Hvis de ikke engang har det, men ser seg tvunget til å spørre (og så bruke et negativt svar som begrunnelse for mistanke) så er de ikke engang ute på tynn is. De er på veldig dypt vann.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Myoxocephalus;
Jeg vet utmerket godt hva diskriminering er, både rasediskriminering og annen diskriminering. F.eks. å diskriminere noen fordi dem har tatoveringer, pga. deres meninger eller historie er ikke lov. Men dette er alle tre god nøkkelinfo for politet til å kunne enten fatte mistanke eller gjenkjenne gjerningsmenn. Samme med etnisitet. Poitiet har særtillatelse til å kjøre over fartsgrensen når dem skal hindre kriminalitet, og jeg mener altså at politiet kan heve seg over loven på flere punkter, enten du synes det bryter med menneskerettigheter eller ikke.

Husk også at det er politiet vi prater om, ikke deg og meg. De skal være trent i etiske problemstillinger og vet antakelig klinkende klart hvor grensen går, og dem har så klart retningslinjer å forholde seg til.

Om det er sannheten at dem bruker trekk som hudfarge eller bokstav på kjennemerket på en bil som tegn til mistenkelighet (og om dem har lov/er blitt trent til det), det må vi nesten spørre en politibetjent om!
Vis hele sitatet...
I en ideell verden er sikekrt dette en god tanke. Det jeg har sett av politiet tilsier at moralsk ryggrad ikke er deres styrke. Og hvorfor skal de egentlig ha andre lover for seg? Ja, de kan kjøre for fort når de har hjemmel til det. De kan denge deg hvis de har hjemmel til det. Og de kan ransake deg hvis de har hjemmel til det. Jeg har ingenting imot noe av dette. Men hjemmel til å gjøre slike ting skal vøre saklig! Dersom de spør om å få ransake deg, og du svarer nei, og de så bruker det som grunn - da har de ikke saklig grunnlag! Ei heller har de hjemmel jf. justers oppklaring.

Denne tråden ble opprettet blandt annet fordi snuten slipper unna med drap; det kommer ikke engang opp for en vanlig domstol. Vitner dette virkelig om et system som fortjener den tilliten du har til det?
Sist endret av Myoxocephalus; 11. mai 2018 kl. 16:45.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sikkert. Så lenge du er enig i at menneskerettigheter er universelle og gjelder alle - uansett sosial rang og tilhørighet - så vil du før eller siden komme frem til at ransakning av noen hjem fordi de er HA-medlemmer er i strid med menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Hvis at HA er sentral i saken så ser jeg ikke hvordan det er i strid med menneskerettighetene.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Takk for oppklaring! Men, dette endrer da egentlig ingenting? Rent juridisk er det ikke sannsynlighetsovervekt for straffbart forhold med mindre man har ferske spor elns. At noen ser skumle ut er ikke nok; det må ha skjedd noe i nærheten som kan knyttes til kriminell aktivitet, non?
Vis hele sitatet...
Ja. Det skal være konkrete holdepunkter for et straffbart forhold før politiet kan ransake deg. Det må enten være en konkret mistanke mot den som ransakes, ellers kan personer som påtreffes i nærheten av åstedet for en straffbar handling også ransakes. Det samme gjelder steder hvor gjerningspersonen antas å ha vært etter handlingen.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg

Sikkert helt korrekt. Men poenget var følgende: hvis de har sitt på det tørre rent juridisk, så spør de ikke om tillatelse. De bare ransaker deg. Etter det du skriver kreves det ikke mye. Sannsynlighetsovervekt for ett eller annet og en telefon til juristen nede på stasjonen, hvis han overbevises, så kan de gjøre som de vil. Hvis de ikke engang har det, men ser seg tvunget til å spørre (og så bruke et negativt svar som begrunnelse for mistanke) så er de ikke engang ute på tynn is. De er på veldig dypt vann.
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Det må være konkrete holdepunkter utover det at man ser "skummel" ut. Negativt svar vil ikke alene hjemle ransaking. Det vil imidlertid selvfølgelig gjøre at de blir nysgjerrige og ønsker å gjøre nærmere undersøkelser uten bruk av tvangsmidler. Dette kan du derimot ikke nekte.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
I en ideell verden er sikekrt dette en god tanke. Det jeg har sett av politiet tilsier at moralsk ryggrad ikke er deres styrke. Og hvorfor skal de egentlig ha andre lover for seg? Ja, de kan kjøre for fort når de har hjemmel til det. De kan denge deg hvis de har hjemmel til det. Og de kan ransake deg hvis de har hjemmel til det. Jeg har ingenting imot noe av dette. Men hjemmel til å gjøre slike ting skal vøre saklig! Dersom de spør om å få ransake deg, og du svarer nei, og de så bruker det som grunn - da har de ikke saklig grunnlag! Ei heller har de hjemmel jf. justers oppklaring.

Denne tråden ble opprettet blandt annet fordi snuten slipper unna med drap; det kommer ikke engang opp for en vanlig domstol. Vitner dette virkelig om et system som fortjener den tilliten du har til det?
Vis hele sitatet...
Hvorfor politiet skal ha andre lover for seg? Det er vel bestemt en gang at det er best slik for at de lettest skal håndheve loven selv. Jeg synes ikke det er relevant, det er jo sjeldent noe problem at politiet får bryte fartsgrensen og gjøre andre kontrollerte "lovbrudd". Hvis de spør om å ransake deg, du svarer nei, og de gjennomfører en ransaking allikevel på bakgrunn av hudfargen din så har du et tilfelle hvor politiet har tråkket over streken. Jeg kan også finne på en historie hvor politiet opptrår feil, men det hjelper altså ikke diskusjonen her.

Det er helt riktig at politiet skal kritiseres og dårlig politiarbeid skal ut i dagslys. Hvorvidt jeg velger å ha tillit til politiet er ingens sak. Faktum er at det er det politiet vi har, og hvis vi ikke har tillit til dem ja da står du ikke veldig sterkt den dagen du skulle fått behov for politihjelp.

Hvis du ikke stoler på at politiet greier å balansere den grensen mellom god etikk og overtramp, si meg hva er alternativet? Skal et surt eple ødelegge for ellers godt politiarbeid?

Edit: og merk deg, jeg har ikke pratet om ransaking selv, det er det du som har tatt opp. Jeg sikter til f.eks. rutinekontroller og et generelt oppsyn av spesielle grupperinger. Som på sikt kan gi grunnlag til ransaking.
Sist endret av wanna-b; 8. juli 2013 kl. 10:29.
Sitat av TheOnlyArf Vis innlegg
Hvis at HA er sentral i saken så ser jeg ikke hvordan det er i strid med menneskerettighetene.
Vis hele sitatet...
Etter ditt syn kan de ransake hjemmene til alle HA-medlemmer, utelukkende fordi de er medlem av en klubb knyttet til kriminalitet.
La oss anta at noe har skjedd, og at politiet vet at et HA-medlem står bak. Dette er en nokså søk situasjon (vanligvis kan de ikke vite dette med sikkerhet med mindre de også vet hvem gjerningsmannen er med sikkerhet), men la gå. Som juster påpekte, må de ha sannsynlighetsovervekt (mer enn 50% sannsynlighet) før de har hjemmel til å ransake. Hvis lokallaget har mer enn to medlemmer, så har de ikke sannsynlighetsovervekt. Da har de heller ikke hjemmel, og en ransakning fordi de er HA-medlemmer blir rettstridig. Rettstridig ransakning er også i strid med menneskerettighetene (EMK artikkel 8). Og dette er altså i dette konstruerte tilfellet hvor de vet hvilken klubb gjerningsmannen tilhører. I det virkelige liv blir det enda mer ullent. See?

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvorfor politiet skal ha andre lover for seg? Det er vel bestemt en gang at det er best slik for at de lettest skal håndheve loven selv. Jeg synes ikke det er relevant, det er jo sjeldent noe problem at politiet får bryte fartsgrensen og gjøre andre kontrollerte "lovbrudd". Hvis de spør om å ransake deg, du svarer nei, og de gjennomfører en ransaking allikevel på bakgrunn av hudfargen din så har du et tilfelle hvor politiet har tråkket over streken. Jeg kan også finne på en historie hvor politiet opptrår feil, men det hjelper altså ikke diskusjonen her.
Vis hele sitatet...
Nei, hvis de gjør det likevel uansett så har de gjort feil. Det kan fort være diskriminering i tillegg.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Det er helt riktig at politiet skal kritiseres og dårlig politiarbeid skal ut i dagslys. Hvorvidt jeg velger å ha tillit til politiet er ingens sak. Faktum er at det er det politiet vi har, og hvis vi ikke har tillit til dem ja da står du ikke veldig sterkt den dagen du skulle fått behov for politihjelp.
Vis hele sitatet...
Min rett til å få hjelp av politiet skal ikke være basert på min personlig mangel av tillit til etaten - de har en plikt til å gjøre jobben sin, uavhengig om folk slikker dem oppetter rassen eller ei. Jeg er imidlertid av den oppfatning at min rett til å få hjelp er nokså illusorisk. Dersom jeg blir drept, så har jeg nokså god tillit til at de vil få gjerningsmannen straffet og dømt. Det hjelper meg lite. Dersom jeg blir utsatt for mindre alvorlig kriminalitet, så er det lite sannsynlig at jeg får hjelp av dem hverken mens forbrytelsen pågår, eller i etterkant når gjerningsmannen skal tas. Alt i alt tror jeg at jeg klarer meg helt fint uten deres hjelp.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvis du ikke stoler på at politiet greier å balansere den grensen mellom god etikk og overtramp, si meg hva er alternativet? Skal et surt eple
ødelegge for ellers godt politiarbeid?
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er institusjonelt: de forventer at folk legger seg på rygg. De går bevisst etter folk som utfordrer deres autoritet. De tøyer konsekvent grensene fordi de vet de slipper unna med det. Det er så enkelt som at hvis du søker det inn på politiohøysklolen, så har do noen personlighetstrekk jeg mener er uforenelige meg å kunne utøve makt over andre mennesker.

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Edit: og merk deg, jeg har ikke pratet om ransaking selv, det er det du som har tatt opp. Jeg sikter til f.eks. rutinekontroller og et generelt oppsyn av spesielle grupperinger. Som på sikt kan gi grunnlag til ransaking.
Vis hele sitatet...
Ransakning er et veldig greit eksempel på hvordan deres adferd krenker vår individuelle integritet og frihet, og noe de misbruker i stor stil. Hva mener du med 'rutinekontroller'?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Etter ditt syn kan de ransake hjemmene til alle HA-medlemmer, utelukkende fordi de er medlem av en klubb knyttet til kriminalitet.
La oss anta at noe har skjedd, og at politiet vet at et HA-medlem står bak. Dette er en nokså søk situasjon (vanligvis kan de ikke vite dette med sikkerhet med mindre de også vet hvem gjerningsmannen er med sikkerhet), men la gå. Som juster påpekte, må de ha sannsynlighetsovervekt (mer enn 50% sannsynlighet) før de har hjemmel til å ransake. Hvis lokallaget har mer enn to medlemmer, så har de ikke sannsynlighetsovervekt. Da har de heller ikke hjemmel, og en ransakning fordi de er HA-medlemmer blir rettstridig. Rettstridig ransakning er også i strid med menneskerettighetene (EMK artikkel 8). Og dette er altså i dette konstruerte tilfellet hvor de vet hvilken klubb gjerningsmannen tilhører. I det virkelige liv blir det enda mer ullent. See?
Vis hele sitatet...
Som jeg nevnte tidligere så bor den ransakede i en viss nærhet av hendelsesområdet. Da har de hjemmel for ransaking. I andre eksempler så har vel politiet sine grunner for å foreta en ransaking, men det betyr ikke at de forteller det til deg.
De to mest kjente hat-organisasjonene i moderne tid, nazistenes SS og Taliban i Afghanistan, la begge stor vekt på høflig og proper oppførsel hos sine medlemmer og representanter. Om ikke annet, så fordi de skjønte at dette rett og slett er god omdømmebygging blant sine egne. Og det fungerte. At dette er for komplisert for politiet i Norge, synes jeg er merkelig. Det er vel mer snakk om en mangel på interesse.