Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 10043
Nå har det seg sånn at jeg har fått en innkalling til Sivilforsvaret, da. Dette kan bety kjempeproblemer for meg, for nå har jeg sjekka opp litt og lurer på om dette her kan stemme

Får man seriøst ikke lønn? Sånn det ser ut til, så får man 150-160 kr dagen.
Dama jeg ringte og snakka med sa at denne innkallingen går foran alt annet i livet mitt.. Jeg har lån på 1,1 million og er i ferd med å kjøpe hus - dermed får jeg lån på over 3 millioner. Dette dekker de ikke - måtte ordne med frysing av lånet selv
Har en leasingbil - dette var mitt problem, da det ikke går an å fryse avtalen
Jeg har en hund som bare er 12 uker gammel, ergo er den ikke gamle karen innen jeg må på et forbanna 3 ukers kurs.

Har fast jobb og ingen mulighet til å miste lønn.. I tillegg er planen om å starte eget firma rundt hjørnet og mest sannsynlig i boks innen utgangen av året. Nå sitter jeg i deep shit her.

Hva er egentlig Sivilforsvaret? Forskjellige meninger om dette over alt. Dette 3 ukers kurset har jeg iallefall ingen mulighet til å delta på.
Hvor ofte må jeg være med på forskjellig opplegg?? Dette er vel ikke noe på heltid?

Går det an å søke nødpenger på noen som helst måte? Har det noen betydning at man har litt over hundre tusen på sparekonto, vil man få beskjed om å spise av disse pengene? Det finnes ikke aktuelt...

Er grådig forbanna over denne arrogansen. Hadde med glede deltatt om de kunne dekke mine utgifter i det minste - men har ikke mulighet til å bare tape 40.000 brått bare for å delta på noe forbanna dritt som det her... Erfaringer?
Sist endret av Life Goes On; 3. juli 2013 kl. 17:03.
Du har allerede ringt en dame, hvorfor ikke ringe igjen med disse spørsmålene?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Fordi hu hadde ikke noe bedre å komme med enn at jeg bare skulle sende inn papiret og se hva som skjer.. Jeg er desperat etter å slippe dette. Kan godt reise, men da må det finnes en løsning som betaler meg fullt
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.sivilforsvaret.no/Tjeneste/Okonomi/

Les der, søk på det du kan søke på, og kryss fingrane.

http://www.sivilforsvaret.no/Tjeneste/Okonomi/

Les der, søk på det du kan søke på, og kryss fingrane.
Life goes on

Dette kan vel være relevant.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Har lest en del nå, og skjønner at dette ikke er så fryktelig ofte - er vel dette kurset over 3 uker som bekymrer mest. Allikevel stiller jeg meg særs kritisk til det økonomiske rundt dette. Virker forkastelig at de bare kan tvinge meg ut i tjeneste uten å kunne garantere meg noen som helst form for økonomisk kompensasjon.
Du finner dette på lenken til slasdot:

Særskilt økonomisk hjelp
Særskilt økonomisk hjelp er økonomisk støtte til tjenestepliktige som er innkalt til kurs og øvelser i Sivilforsvaret. Særskilt økonomisk hjelp innvilges på grunnlag av den tjenestepliktiges privatøkonomi eller som direkte støtte til barnepass.

Den tjenestepliktige er søknadsberettiget dersom han/hun kommer i en urimelig økonomisk situasjon på grunn av tjenesten.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Greit nok at man har muligheten til å søke, men jeg må vite at jeg får hjelp økonomisk. Kan ikke bare ha muligheten til å søke; for alle vet jo åssen det er i dette landet..
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
hør nå her, utallige unge og eldre klarer få dette til.
du er ikke i noen unik situasjon og jeg ser derfor heller ikke hvorfor du skulle få så enorme problemer med å dra på et tre ukers kurs.

"jeg må, jeg vil, jeg skal, jeg får, jeg kan ikke".. er nesten fristet til å si mann deg litt opp.
For en j****g situasjon du er i, føler med deg.
http://www.sivilforsvaret.no/Distrik...Sivilforsvaret Det ser ikke pent ut. Straffes jo hardere enn voldsforbrytelser! Du har ikke noen skavanker da? Kanskje skaffe legeerklæring?
Sist endret av JohnGalt; 3. juli 2013 kl. 18:26.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Så klart kan det få store konsekvenser å miste 3 uker med lønn? Er aldri en enkelt situasjon det. Hvorfor tror du folk som mister jobben ofte havner i økonomisk uføre? Samboer har alt for lav inntekt til at dette vil kunne funke

JohnGalt: Jeg har diagnosen "hypermobile ledd" eller "hypermobilitet" - men dette er ikke noe som plager meg i det hverdagslige. Kan oftere ha vond rygg enn andre, kanskje - men ikke noe utover det. Vil nok få problemer når jeg blir eldre, men legen sa det bare var å trene for å holde muskulaturen frisk og i gang. Så vi får se.. Skal iallefall prøve å bruke det for det det er verdt
Sist endret av Life Goes On; 3. juli 2013 kl. 18:31.
Dette kan brukes. Eventuelt kan du trygle om utsettelse! Si det med hunden spesielt, og smør tykt på.
Hvis alt dette skulle feile, så er det 3 uker, er det ikke? Bedre enn 'tæret som er 1 år.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Ja, det er sant at det er bedre. Vi får se, får heller begynner å spare litt mer penger i tilfelle det skulle bli til at jeg absolutt må. Det som er dumt, er at dette kan forsinke oppstarten at eget firma..
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Ja, det er sant at det er bedre. Vi får se, får heller begynner å spare litt mer penger i tilfelle det skulle bli til at jeg absolutt må..
Vis hele sitatet...
At du ikke har spart nok til å klare 3 uker med mindre inntekt tilsier jo at du bør få ordnet økonomien din asap uansett. Anbefalingen om 2-3 måndslønner i buffer er ikke bare sagt for å fjas.

Du kan jo spørre arbeidsgiver pent om du kan få permisjon med lønn under de 3 ukene, er flere som er greie sånt.

Ellers er det vel ikke ukjent at alle menn som ikke har utført militærtjeneste, samt kvinner uten barn (under 30 mener jeg å huske), kan bli innkalt til Sivilforsvaret. Så vil man sikre seg er det bare å få avklart det tidligst mulig. (Jeg meldte meg frivillig, men sesjonslegen stoppet mitt opptak inntil jeg evenuelt frivillig ber om ny vurdering)
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ueland Vis innlegg
At du ikke har spart nok til å klare 3 uker med mindre inntekt tilsier jo at du bør få ordnet økonomien din asap uansett. Anbefalingen om 2-3 måndslønner i buffer er ikke bare sagt for å fjas.

Du kan jo spørre arbeidsgiver pent om du kan få permisjon med lønn under de 3 ukene, er flere som er greie sånt.

Ellers er det vel ikke ukjent at alle menn som ikke har utført militærtjeneste, samt kvinner uten barn (under 30 mener jeg å huske), kan bli innkalt til Sivilforsvaret. Så vil man sikre seg er det bare å få avklart det tidligst mulig. (Jeg meldte meg frivillig, men sesjonslegen stoppet mitt opptak inntil jeg evenuelt frivillig ber om ny vurdering)
Vis hele sitatet...
Hehe. Jeg har spart 100,000. Men dette er penger som skal låses som kausjon når jeg skal kjøpe hus (fordi jeg ønsker å bruke de som sikkerhet og ha kapital senere, istedenfor å låse de i boligens verdi).
Så da har jeg vel forsåvidt 3,5 ganger netto på konto, da. Men disse vil jeg ikke bruke av bare fordi staten skal herse meg rundt som de ønsker.
Sist endret av Life Goes On; 3. juli 2013 kl. 19:50.
Jeg var i HV før, og før det førstegangstjeneste. Det var flere som fikk økonomiske problemer når jeg var "inne" til tjeneste. Staten bryr seg ikke noe om din personlige situasjon, for "unnasluntrere" skal tvinges. Dette er ikke basert på frivillighet som du sikkert skjønner.

Den økonomiske kompensasjonen er ikke mye å skryte av. Du får vel som du sier dagpenger, men det kan ikke sammenlignes med normal lønn. Over tre uker taper du vel noen titusen vil jeg tenke meg.

Jeg kom meg ut av det ved å skylde på psyken, men måtte ta kontakt med dem flere ganger for å bli strøket av listene. Hvis du er villig til å ydmyke deg selv litt, så er jo det en mulighet. Vet ikke om noen andre måter å komme seg ut av det på siden de fleste hadde unngått slik tjeneste om de fikk et reellt valg.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Sitat av homoludens Vis innlegg
Jeg var i HV før, og før det førstegangstjeneste. Det var flere som fikk økonomiske problemer når jeg var "inne" til tjeneste. Staten bryr seg ikke noe om din personlige situasjon, for "unnasluntrere" skal tvinges. Dette er ikke basert på frivillighet som du sikkert skjønner.

Den økonomiske kompensasjonen er ikke mye å skryte av. Du får vel som du sier dagpenger, men det kan ikke sammenlignes med normal lønn. Over tre uker taper du vel noen titusen vil jeg tenke meg.

Jeg kom meg ut av det ved å skylde på psyken, men måtte ta kontakt med dem flere ganger for å bli strøket av listene. Hvis du er villig til å ydmyke deg selv litt, så er jo det en mulighet. Vet ikke om noen andre måter å komme seg ut av det på siden de fleste hadde unngått slik tjeneste om de fikk et reellt valg.
Vis hele sitatet...
Må si det høres helt utrolig ut. Betaler sinnssyke summer i skatt hver eneste måned, også handler det om 3 uker hvor jeg trenger kompensasjon - også skal det bli et helvete ut av det.

Begynner å bli dritt lei av måten stat og kommune behandler norske, ærlige skattebetalere. Ikke bare når det gjelder forsvaret, men alt annet som en kan komme utfor også. Er så skuffa over systemet.
Sluttet ikke sivilforsvaret nylig å ta inn vernepliktige?
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Jeg slapp førstegangstjeneste pga motivasjon
Ring å spør om du får bruke skytevåpen, for stemmen du har i hode sier våpen er bra!

Problem solved!
Sitat av Flexxnes Vis innlegg
Sluttet ikke sivilforsvaret nylig å ta inn vernepliktige?
Vis hele sitatet...
Såvidt meg bekjent har de aldri tatt inn vernepliktige, de (kan) ta inn alle som ikke har hatt førstegangstjeneste, inkludert damer uten barn.
Kan ikke uttale meg om det økonomiske, utover at det vanligvis er slik at der forsvaret ikke dekker kostnadene dine så har du krav på å få frosset lån ol. mens du er inne. Vet at noen jeg avtjente førstegangstjeneste sammen med fikk dekket lån og/eller leie - opp til en viss sum.

Men, sivilforsvaret tar inn vernepliktige - også de som har avtjent førstegangstjeneste. Du blir da overført fra forsvaret til sivilforsvaret. Det skjedde meg, men jeg har aldri hørt noe siden. Og det er nå over 10 år siden jeg ble overført.
Råtass
Life Goes On's Avatar
Trådstarter
Hvis jeg tar avdragsfrihet, så får jeg mer å betale pr mnd etter perioden er over i tillegg til at renter må betales uansett. Når det kommer til leasingbil ser det enda mørkere ut. Dette er ikke en avtale som bare kan avbrytes eller frosses på noen måte
Er det til Starum du har blitt innkalt ?
Hvis det er det, så tror jeg det ikke er noe problem å få tatt med seg hunden. Ring å snakk med de.
De var veldig greie med å legge til rette for at alle skulle kunne delta uten å forsømme alt i sitt hverdagslige liv.

Når det gjelder økonomisk støtte så har de en egen person der som jobber med slikt. De som trengte
spesiell støtte kunne snakke med henne for å ordne opp i dette når de kom på kurset.
Ville ringt dit du skal for å høre med de på forhånd så du har all dokumentasjon klar.
Var flere som fikk økt støtte pga vanskligheter med lån, etc. Tror det skal gå bra.

Du burde også høre med din arbeidsgiver om de kan hjelpe deg.
Alle offentlige firmaer er så vidt jeg vet pålagt å gi deg støtte under oppholdet.
Private firmaer tar avgjørelsen selv om de ønsker/kan hjelpe deg.
Eneste måte å finne ut av dette på, er å høre med din nærmeste sjef.

Når det gjelder aktivitet etter kurset så har de to kvelder og to dager hvor det er øvelser iløpet av et år.
Du kan også risikere å bli kallt ut dersom noe skulle skje i ditt nærområde.
Så det vil ikke ta mye av din tid i etterkant.

I ettertid er jeg glad for at jeg deltok på kurset selv om jeg mistet litt inntekt.
Er mye morro og god erfaring å ta med seg videre.