Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1430
La oss si at jeg syns "ketamin tråden" (For å ta et eksempel) var så informativ at jeg rett og slett ikke kunne forklart det bedre selv - og jeg da hadde lyst til å spre det jeg leste videre. Ville det være greit å poste dette på en annen side da, og da kun det inlegget, ikke svarene som kom etter.
selvfølgelig ved å legge ved link eller eventuelt credit til den som faktisk har skrevet det på siden.

Eller er det noe man må spørre hver enkelt person om?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det må du spørje kvar enkelt forfattar om... Opphavsretten på eit innlegg tilhøyrer den som skreiv det.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Selv om dem som skriver på forumet i stor grad er anonyme, er den enkelte brukeren fremdeles eier av det dem forfatter. I praksis skipper du en pm, de som skriver har ofte nettopp det formål å nå ut, dermed kan vi anta at de fleste vil si ja.
Jeg har brukt en del av innleggene fra Freak.no tidligere, og har alltid sendt en PM til aktuell forfatter og spurt om tillatelse. Etter min mening så har det litt med høflighet å gjøre i tillegg. Spesielt når forfatteren faktisk har brukt en del tid på det aktuelle emnet. Har alltid fått tillatelse så langt, og respekterer det den dagen jeg ikke får det.

Smått O.T. så sendte jeg nylig en e-post til eieren av et bilde og spurte om tillatelse til å bruke dette. Han ble faktisk overrasket siden han har sett bildet brukt rundt forbi, uten tillatelse, og ble glad når endelig noen tok seg bryet til å spørre først.
Man trenger vel ikke tillatelse om man bruker vanlig kildehenvisning? Altså at man tydelig viser at det er et sitat, og at man henviser til innlegget man siterer fra.
Sitat av hosjmeister Vis innlegg
Man trenger vel ikke tillatelse om man bruker vanlig kildehenvisning? Altså at man tydelig viser at det er et sitat, og at man henviser til innlegget man siterer fra.
Vis hele sitatet...
jo det må man, siden man kan ikke kopiere eller publisere film/lyd/tekst uten lov fra den som har laget/eier rettighetene til produktet.
Sist endret av øyvind95; 7. desember 2012 kl. 09:15.
om han ikke spør, ønsker jeg forfatteren lykke til med å anmelde. henlagt henlagt henlagt henlagt?