Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1511
Jeg tar gjerne imot tips til god gaming pc med maks pris rundt 6500kr (gjerne billigere, men også dyrere om det er en god ide.. har nok penger på konto, men vil helst bruke dem til andre ting)

Prossessorkraft og minne er hakket viktigere for meg enn for mange andre, både fordi jeg kjører endel matematiske beregninger, og fordi jeg liker å strategispill som Football Manager og Civilizaion 5.. og hater å vente. Hovedkort som gir ikke begrenser meg på prossessor/minne framtiden kan dermed være en god ide.

Hvis noen har tips til en god monitor tar jeg også imot det. Bruk: se tv-serier fra 2-3 meters avstand, samt normalt bruk. Billigst mulig for en ålreit monitor er utgangspunktet, men er villig til å strekke meg godt oppover hvis det er veldig godt kjøp som jeg kommer til å ha nok år.

Tips til keyboard, mus og andre nyttige dingser tas også imot.

Jeg har altså absolutt ingenting, kan generelt mye om IT, men er overhodet ikke oppdatert på maskinvare-fronten

På forhånd takk til alle som gidder å bruke tid på det
Sist endret av DumDiDum; 16. november 2012 kl. 21:24.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Sitat av LMELME Vis innlegg
Vis hele sitatet...
650? seriously?
Sitat av LMELME Vis innlegg
Vis hele sitatet...
En rosa elefant hadde greid og bygget en bedre pc....
Hei.

Mitt forslag som et godt forslag med tanke på pris, og faktisk en ganske ok skjerm.


Kvalitets kabinett og RAM er det også.

Jeg selv vil anbefale en liten CPU kjøler på toppen av det hele, men dette er ikke noe nødvendighet om du ikke bryr deg om varmeutvikling og støy.


http://bildr.no/thumb/1319938.jpeg

Lykke til.
Sist endret av Starz; 16. november 2012 kl. 23:11.
Starz: Så ikke dumt ut, litt mer minne og en SSD disk.. så er det bedre enn mitt forslag.

Dette er hva jeg kom opp med selv.

Har faktisk en ekstern harddisk til å lagring av film/tv-serier/musikk og annet.. så harddisken jeg kjøper trenger kun ta installerte programmer og noen operativsystemer.
Sist endret av DumDiDum; 16. november 2012 kl. 23:19.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av LMELME Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Folk uten noe peiling må slutte å anbefale pc-deler ffs
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Starz: Så ikke dumt ut, litt mer minne og en SSD disk.. så er det bedre enn mitt forslag.

Dette er hva jeg kom opp med selv.

Har faktisk en ekstern harddisk til å lagring av film/tv-serier/musikk og annet.. så harddisken jeg kjøper trenger kun ta installerte programmer og noen operativsystemer.
Vis hele sitatet...
Dette er ganske greit, men SSDen er ikke å anbefale i det heletatt. Du vil dessuten ikke ha behov for 7870 konta 7850.

Hvis du går ut i fra mitt oppsett, og slenger på en rimelig CPU kjøler. Jeg anbefaler http://www.dustinhome.no/product/501...Provider_dacsa.

SSDen som blir linket til her er en SandForce, men det er en meget stabil SSD.
http://www.dustinhome.no/product/501...-sata-600-mlc/.

Du havner på rundt da litt over 7000, men til gjengjeld har du et bra system som er utrolig mye for pengene.

PSUen du har tatt med et også meget "jalla". ZT er et langt bedre produkt, og den er modulær.

i3 er et langt bedre valg. Den bruker mindre strøm, mer kjølig og den presterer bedre i spilling og scaling.
Sist endret av Starz; 16. november 2012 kl. 23:25.
Ok. Takker, da blir det anbefalingene til Starz.. med mindre noen andre har noen gode tips?

Lurer litt også på hvorfor du lagde en account for å svare på denne tråden.. Syntes du det var veldig, veldig viktig at jeg fikk gode tips? Jobber du for komplett eller dustinhome.. eller hva er dealen? Bare tilfeldighet?
Jeg opprettet denne accounten siden det ikke er mulighet å gi anbefaling eller svar uten en account.

Jeg synes dessuten at en førstegangskjøper skal få noe han er faktisk fornøyd med, og som står til krav og forventningene.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Støtter forslaget til Starz. Du får det du betaler for..
Sitat av Starz Vis innlegg
Jeg opprettet denne accounten siden det ikke er mulighet å gi anbefaling eller svar uten en account.

Jeg synes dessuten at en førstegangskjøper skal få noe han er faktisk fornøyd med, og som står til krav og forventningene.
Vis hele sitatet...
Fair nok, en eller annen tråd må jo være første man poster i.. .. men førstegangskjøper er jeg nok uansett ikke.

Tusen takk.
Det var veldig mange rare innlegg i denne tråden. På tide å rydde opp litt!

Du skriver:

Prossessorkraft og minne er hakket viktigere for meg enn for mange andre, både fordi jeg kjører endel matematiske beregninger, og fordi jeg liker å strategispill som Football Manager og Civilizaion 5.. og hater å vente. Hovedkort som gir ikke begrenser meg på prossessor/minne framtiden kan dermed være en god ide.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hva du legger i matematiske beregninger (og hvilke programmer du bruker til dette), men er det er jo slik at en klassisk gamingmaskin har stort fokus på skjermkortet. Nå er det mulig spillene du nevner er mer prosessorkrevende enn mange andre, men jeg synes uansett at du skal legge litt penger i et skikkelig skjermkort for at det skal kalles en gaming-PC.

Når du skriver "hovedkort som gir ikke begrenser meg på prossessor/minne framtiden ..." må det jo understrekes at det sjelden er mulig å oppgradere prosessor når det kommer nye plattformer. Tviler på at vi får se igjen slik som AMD gjorde det med enkelte AM2-hovedkort som var kompatible med både AM2+ og AM3 (som kom 3 år etter AM2-sokkelen be introdusert!). Derfor ville jeg valgt Intels LGA 1155 som idag er det mest fornuftige valget i en gamingmaskin, med en i5 3570K. Dette er en kombo som vil gi mye ytelse - spesielt i spill - men som jeg ikke kan tenke meg vil være noen sinke i andre tunge oppgaver også. RAM kan forøvrig nesten alltid oppgraderes/legges til etterhvert, så den er grei.

Husk også å nevne preferanser ift. støy, utseende og liknende - regner med at dette er en faktor siden du valgte Fractal Design Define R4 som kabinett...

---

Satte nylig opp et oppsett som var temmlig likt, men her har jeg gått litt over budsjettet ditt for å få en grei prosessorkjøler og kabinettet du ville ha. Du nevnte at du 'hater å vente'. Du må ha en SSD. Loadingtider i FM, Civilization og garantert i utregningene dine vil reduseres voldsomt. Responsiviteten vil føles som en ny verden om du ikke har hatt dette før. Valgte også å legge til 16GB RAM siden du virket å ville ha det, men vit at det er unødvendig til gaming. Disser er også 2x 8GB så du fortsatt har 2 slots ledige til eventuelt tillegg senere. Har ikke valgt en lagringsdisk, da jeg ikke vet behovet ditt for slikt.



Spør om du lurer på noe.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Det var veldig mange rare innlegg i denne tråden. På tide å rydde opp litt!

Du skriver:



Nå vet jeg ikke hva du legger i matematiske beregninger (og hvilke programmer du bruker til dette), men er det er jo slik at en klassisk gamingmaskin har stort fokus på skjermkortet. Nå er det mulig spillene du nevner er mer prosessorkrevende enn mange andre, men jeg synes uansett at du skal legge litt penger i et skikkelig skjermkort for at det skal kalles en gaming-PC.

Når du skriver "hovedkort som gir ikke begrenser meg på prossessor/minne framtiden ..." må det jo understrekes at det sjelden er mulig å oppgradere prosessor når det kommer nye plattformer. Tviler på at vi får se igjen slik som AMD gjorde det med enkelte AM2-hovedkort som var kompatible med både AM2+ og AM3 (som kom 3 år etter AM2-sokkelen be introdusert!). Derfor ville jeg valgt Intels LGA 1155 som idag er det mest fornuftige valget i en gamingmaskin, med en i5 3570K. Dette er en kombo som vil gi mye ytelse - spesielt i spill - men som jeg ikke kan tenke meg vil være noen sinke i andre tunge oppgaver også. RAM kan forøvrig nesten alltid oppgraderes/legges til etterhvert, så den er grei.

Husk også å nevne preferanser ift. støy, utseende og liknende - regner med at dette er en faktor siden du valgte Fractal Design Define R4 som kabinett...

---

Satte nylig opp et oppsett som var temmlig likt, men her har jeg gått litt over budsjettet ditt for å få en grei prosessorkjøler og kabinettet du ville ha. Du nevnte at du 'hater å vente'. Du må ha en SSD. Loadingtider i FM, Civilization og garantert i utregningene dine vil reduseres voldsomt. Responsiviteten vil føles som en ny verden om du ikke har hatt dette før. Valgte også å legge til 16GB RAM siden du virket å ville ha det, men vit at det er unødvendig til gaming. Disser er også 2x 8GB så du fortsatt har 2 slots ledige til eventuelt tillegg senere. Har ikke valgt en lagringsdisk, da jeg ikke vet behovet ditt for slikt.



Spør om du lurer på noe.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe nødvendighet med 16GB RAM.

Du mangler en skjerm, som gjør at det blir langt dyrere enn hva egentlig det formelle budsjettet er.

Med slike referanser som han har, som er overdrevet en del, så er dette faktisk et dårlig oppsett, som gir lite for pengene.

Han skal ha en PC til sitt budsjett, ikke noe for 2000kr mer som gir 4FPS mer, maks.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
apocalypse du har jo sprengt budsjettet, uten skjerm også.

Edit: Er enig i det du sier, men som jeg skrev lenger opp, Man får det man betaler for.
Sist endret av Lima; 17. november 2012 kl. 00:41.
Sitat av Starz Vis innlegg
Det er ikke noe nødvendighet med 16GB RAM.

Du mangler en skjerm, som gjør at det blir langt dyrere enn hva egentlig det formelle budsjettet er.

Med slike referanser som han har, som er overdrevet en del, så er dette faktisk et dårlig oppsett, som gir lite for pengene.

Han skal ha en PC til sitt budsjett, ikke noe for 2000kr mer som gir 4FPS mer, maks.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev da vitterlig at dette ikke var noen nødvendighet selv, men at jeg ikke visste helt hva hen la i 'matematiske beregninger'. Så om hen faktisk har litt kunnskap innen IT tror jeg hen klarer vurdere det selv.

'Stasjonær PC, 6500 kr + monitor, etc.' er tittelen på trådstarten. Slik jeg tolker det er da ikke monitoren inkludert i budsjettet. Utifra TS' eget forslag tror jeg også at jeg har forstått det riktig.

Men slike referanser? Overdrevet? Følger deg ikke. Dårlig oppsett som gir lite for pengene? Hvorfor?

Det er ikke 4 FPS som skiller her, det vet du jo godt. Og nei, det er ikke sammenliknbart med forslag som ligger langt fra hverandre i pris.

---

Du får begrunne bedre hvorfor det jeg foreslo var så grusomt. For jeg er veldig trygg på at alt jeg foreslår er relativt nøkternt og gode, kompatible komponenter.

Jeg vet forøvrig ikke hvordan den nye SandForce-kontrolleren i OCZ Agility 3 SSDen du foreslo er, men etter hva jeg har lest ville jeg fortsatt gått for Intel, Samsung eller Crucial hva gjelder SSDer etter alle ustabile systemer SandForce-kontrolleren har forårsaket.
Sist endret av apocalypse; 17. november 2012 kl. 00:49.
Apocalypse:

1. Med matematiske beregninger mener jeg, vel, matematiske beregninger.. du veit.. matematikk . Vanligvis med C eller python, noen få ganger i matlab.. man er forøvrig fullstendig screwed om man ender opp med å bruke virtuelt minne (noe som forøvrig er grunnen til at jeg booter om til Linux Mint forøvrig.. Windows er irriterende aggressiv i dytte minne til harddisk når du kommer opp i 70-80% bruk.).. så harddisk er komplett likegyldig, men mer minne er praktisk. 8GB er nok for nå, så lenge jeg har slots ledig.. mulig jeg kjøper 16GB med en gang dog.

2. Kabinettet er ikke viktig, PC'en står under bordet uansett.. selv om mindre støy og stilrent kabinett selvfølgelig er bedre enn ikke.

Penger:

.. og som jeg skrev over.. budsjettet er veldig flytende.. mindre penger er bra, men har nok. 6500 var ment for kun PC'en, så apocalypse tolket meg riktig.. er dog usikker på om jeg får nok for pengene til å gå for dyrere skjermkort.

Jo mer jeg bruker på PC, jo mindre får jeg brukt til å vase rundt i interessante land, leve livet og gi fanden i alt og alle ... og jo mer penger jeg bruker, jo mer tid må jeg tilbringe i Norge og jobbe og kjede meg før jeg har nok penger til å stikke av igjen.

Tillegg: skal se nøyere på dette imorgen, når jeg er mindre trøtt og mer tilstede. Takk til alle som har hjulpet til hittils.
Sist endret av DumDiDum; 17. november 2012 kl. 01:02.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Apocalypse:

1. Med matematiske beregninger mener jeg, vel, matematiske beregninger.. du veit.. matematikk . Vanligvis med C eller python, noen få ganger i matlab.. man er forøvrig fullstendig screwed om man ender opp med å bruke virtuelt minne (noe som forøvrig er grunnen til at jeg booter om til Linux Mint forøvrig.. Windows er irriterende aggressiv i dytte minne til harddisk når du kommer opp i 70-80% bruk.).. så harddisk er komplett likegyldig, men mer minne er praktisk. 8GB er nok for nå, så lenge jeg har slots ledig.. mulig jeg kjøper 16GB med en gang dog.

2. Kabinettet er ikke viktig, PC'en står under bordet uansett.. selv om mindre støy og stilrent kabinett selvfølgelig er bedre enn ikke.

Penger:

.. og som jeg skrev over.. budsjettet er veldig flytende.. mindre penger er bra, men har nok. 6500 var ment for kun PC'en, så apocalypse tolket meg riktig.. er dog usikker på om jeg får nok for pengene til å gå for dyrere skjermkort.

Jo mer jeg bruker på PC, jo mindre får jeg brukt til å vase rundt i interessante land, leve livet og gi fanden i alt og alle ... og jo mer penger jeg bruker, jo mer tid må jeg tilbringe i Norge og jobbe og kjede meg før jeg har nok penger til å stikke av igjen.
Vis hele sitatet...
He-he, ja matematikk, ja. Siktet til at jeg ikke vet hva slags programmer som brukes og hva de krever da. Ordla meg kanskje litt dumt.

Om du vil spare inn penger er Fractals Core 3000-kabinett et rimelig og godt alternativ, dog ikke støydempet.

Skjermkortet kan du jo spare litt på ved å velge et overklokket GTX 660.

Støtter tanken om å ikke bruke for mye penger. Men det er jo fint å få kvalitetskomponenter ihvertfall, så slipper du noe tull med dem.

Du kan selvsagt også spare inn på prosessoren - du trenger absolutt ikke en K-utgave om du aldri kommer til å overklokke, men her tenkte jeg på muligheter til å tyne litt ekstra ut av prosessoren dagen behovet melder seg. Det finnes gode, rimlige alternativer fra både Intel og AMD.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Jeg skrev da vitterlig at dette ikke var noen nødvendighet selv, men at jeg ikke visste helt hva hen la i 'matematiske beregninger'. Så om hen faktisk har litt kunnskap innen IT tror jeg hen klarer vurdere det selv.

'Stasjonær PC, 6500 kr + monitor, etc.' er tittelen på trådstarten. Slik jeg tolker det er da ikke monitoren inkludert i budsjettet. Utifra TS' eget forslag tror jeg også at jeg har forstått det riktig.

Men slike referanser? Overdrevet? Følger deg ikke. Dårlig oppsett som gir lite for pengene? Hvorfor?

Det er ikke 4 FPS som skiller her, det vet du jo godt. Og nei, det er ikke sammenliknbart med forslag som ligger langt fra hverandre i pris.

---

Du får begrunne bedre hvorfor det jeg foreslo var så grusomt. For jeg er veldig trygg på at alt jeg foreslår er relativt nøkternt og gode, kompatible komponenter.

Jeg vet forøvrig ikke hvordan den nye SandForce-kontrolleren i OCZ Agility 3 SSDen du foreslo er, men etter hva jeg har lest ville jeg fortsatt gått for Intel, Samsung eller Crucial hva gjelder SSDer etter alle ustabile systemer SandForce-kontrolleren har forårsaket.
Vis hele sitatet...
Hei.

Jeg beklager at jeg formulerte meg litt dårlig.

Det jeg skulle til å si er at dette faktisk kan være en realitet. Med PCer, som du også vet, så får man mer ytelse jo mer penger man putter på. Men man må nesten være fast bestemt når budsjettet er slikt. Det blir alltid sånn med PC "for 200kr mer" kan du få ditt og datt mer i ytelse og det er fristende. Men det vil alltid være slik, så man kan sette grenser derifra.

Men uansett, hvis TS har mulighet til det ville jeg eventuelt valgt Intel SSD 330. Ikke nødvendigvis for at det er en bedre SSD, men det er en godt utprøvd SSD som anses som meget stabil.

i5 er også er langt bedre alternativ, som henger bedre med i flere situasjoner.

Angående 7850 VS 7870, så er dette litt "hipp som happ".
Hvis du har pengene så er selvfølgelig 7870 å foretrekke, men det er ikke ENORM forskjell.