Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 7406
Eneste grunnen til at de holder dåp og sånt slik jeg ser det er vel den jævla kollekten.. Vær gang jeg har vært i kirken så går de et parr runder oppover med kurvene sine, lener den bort til meg og forventer at jeg skal legge penger på.
Ikke det at det er noe problem å legge en 10er eller en 20 kroning. Men det er prinsippet.. Var i dåp i helgen i nabokommunen å der var det samme greiene, hu dama som samla inn ga meg et små surt blikk da jeg ikke la penger oppi. Religion og penger burde ikke ha noe med hverandre å gjøre. Penger utgjør urettferdighet, forskjellsbehandling,
sult osv mens religion burde symbolisere tro, håp, nestekjærlighet osv.. Jeg sier ikke at samfunnet burde avskaffe penger. Men at religion og penger ikke burde gå hånd i hånd. Tigging er vel ulovlig på gaten? Men i guds hus er det visst greit å det foregår under hver "sermoni". Men dette gjelder vel ikke bare kristendommen men de fleste andre religioner. Det er ihvertfall min oppfatning
Trøttjævel
Hadde JEG fått bestemt, hadde aldersgrensen for å bli døpt vært minst 15 år. Er ikke døpt selv, og synes det er en uting å døpe barn som ikke "kan tenke selv"... + at jeg har hatt et innmari strev for å få meldt meg ut av statskirka, siden de melder meg inn i hytt og pine
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg har ikke fått en eneste moral fra kristendommen, og jeg tipper det samme gjelder deg. Dette bildet dekker vel saken greit
Vis hele sitatet...
Jeg trodde heller ikke på steining av kvinner som ikke var jomfru før ekteskap, før jeg leste bibelen, og nå er jeg fan av det.
Jeg blir å døpe mine unger jeg kanskje skal få, det er bedre det også kan de melde seg ut av kirken senere om de vil.

Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Unger bør døpes.

Om ungen er døpt, så kan den velge selv om, og hvor den vil konfirmeres. Om den ikke er døpt, så kan den ikke velge å bli konfirmert i kirken.

Selv ville jeg helst vært konfirmert i kirken, men måtte konfirmeres borgerlig fordi mamma og pappa hadde noen idiotiske ideer om at jeg ikke måtte døpes. Og ville ikke døpes som 15-åring. €#%€#&(/)(/=% hippier ass..
Vis hele sitatet...
De som ikke er døpt kan døpes i konfirmasjonstiden.
Sist endret av Vod0; 3. mai 2012 kl. 11:32.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Unger bør døpes.

Om ungen er døpt, så kan den velge selv om, og hvor den vil konfirmeres. Om den ikke er døpt, så kan den ikke velge å bli konfirmert i kirken.

Selv ville jeg helst vært konfirmert i kirken, men måtte konfirmeres borgerlig fordi mamma og pappa hadde noen idiotiske ideer om at jeg ikke måtte døpes. Og ville ikke døpes som 15-åring. €#%€#&(/)(/=% hippier ass..
Vis hele sitatet...
Vel, du trengte strengt tatt ikke konfirmere deg i det hele tatt?
Jeg syntes ikke barn skal døpes, ganske enkelt fordi det kan være et personlig valg man kan gjøre ved en senere anledning. Hvis du så gjerne ville konfirmere deg kristent hadde du døpt deg.
Jeg er ikke døpt, og er glad for det, kjenner jeg ikke hadde vært fornøyd med at foreldrene mine skulle gjort så jeg noensinne var en del av statskirken, og gitt kirken flere medlemmer.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Jeg synes ikke et barn skal døpes, men heller få lov til å avgjøre det selv som tenåring/voksen. Da er det "barnets" eget valg.
Vis hele sitatet...
Indeed!
Er ikke døpt selv og er veldig takknemlig for det!
Jeg har heller ikke konfirmert meg verken borgerlig eller kristen konfirmasjon.
Sist endret av Knäppgök; 3. mai 2012 kl. 11:51.
____________________
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Det er dog et faktum. Mitt poeng var at hvis man ikke "tvinger" noen inn i ett livssyn, blir det å havne i ett annet ett. Og dessuten er jo det slik at hvis man ikke vokser opp med kristen dåp, konfirmasjon og bestemmer seg for å ikke tro på gud, har man så og si det samme livssynet som en kristen har ellers.
Vis hele sitatet...
Men det har ikke slått deg den tanken at barn ikke har den evnen til å sette seg grundig inn i hva deres livssyn er? Julenissen er for mange barn en slags Gud.

Du må gå nærmere inn på hva du mener det med samme livssynet. Jeg får det helt klart ikke til å stemme, men du drar konklusjonen dithen at hvis man er oppvokst i et land som har statsreligion og hvor store deler av samfunnet er tuftet på en bestemt religion, så blir dermed borgeren indirekte en som følger dette livssynet? Jeg skal ikke komme med noen definisjoner på hva som gjør en person kristen, men jeg synes det høres temmelig søkt ut.

Hvis man skal se historisk på det, så har ikke kristendommen hatt fotfeste over landet i mer enn et par hundre år. Om den har det nå er en annen sak, men lite trolig.
Sist endret av Matoub; 3. mai 2012 kl. 12:00.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Personlig så synes jeg det er helt greit å døpe barn, også la de bestemme selv senere.

Å være kristen er ikke det samme som å være med i en menighet, du kan godt være kristen uten å være medlem av statskirken. Å være kristen er en tro, å være medlem av statskirken er en formalitet, kan vel ikke sammenlignes i det hele tatt?

Samme går forresten for de andre religionene.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Jeg har ikke noe til overs for kirka eller Hedenske tradisjoner. jeg er takknemlig for at jeg ikke ble døpt den dag i dag =)
Synes egentlig at barnet skal få bestemme selv når det blir eldre, men ser ikke problemet med dåp heller. De fleste døper nok barnet for å gi det en velkomst til verden og ikke fordi de vil at det skal være kristen. Har selv en kjæreste som er kristen og kommer fra en veldig kristen familie. Der døpes ikke barna når de er små, men i 13-14 årsalderen hvis de selv ønsker det. Dåp er nok mest pågrunn av tradisjon for de fleste.
kirker har har meste barnevelsignelse når de er små,
så kan de døpe om de vil ha Jesus i livet sitt,
men det må ungen besteme seg når han/hun blir eldre.
jeg døpte meg for 6 månder siden, og hadde
barnevelsignelse når jeg var liten

men dette må du som far bestemme
Sitat av fatboyjim Vis innlegg

En dåp er jo ikke drukning eller å tvinge på noen en tro(relativt). Seremonien går ut på at barnet blir ført opp til alteret, presten "vasker" barnet da fri for synd med å fukte hånden sin og stryke barnet forsiktig på pannen. Dette er symbol på at barnet er lite og uskyldig.
Deretter har man noen faddere som kommer opp og sverger på å passe på og beskytte barnet og lære ham de kristne verdier og moraler.
Vis hele sitatet...
Jeg tror protestantiske prester i den Norske kirke ville være veldig uenig med deg. Dåp er nødvendig for at man skal komme til himmelen,akkurat som konfirmasjon. Men etter det er det lett, så lenge du tror på jesus kan du oppføre deg som du vil. Det er liksom kjernen i protesantismen.
Synes du som TS bare skal kjøre på og gjøre som du vil. Som forelder så tar du uansett haugevis av valg for ungen inntill h*n er gammel nok til å bestemme selv. Ser absolutt ingenting gale med det
Norskehesten
Alden's Avatar
både meg og damen er oppvokst i kristen miljø men vi har ikke døpt våre 2 barn pga av vi ikke skal påtvinge ett barns religion..
Sitat av Alden Vis innlegg
både meg og damen er oppvokst i kristen miljø men vi har ikke døpt våre 2 barn pga av vi ikke skal påtvinge ett barns religion..
Vis hele sitatet...
helt korrekt. Og det gjør meg dårlig at folk skal tvinge religion på barn.

Se bare på hva de spyr ut til unger om global oppvarming. Raligion er religion. Hold det hjemme.
Mine barn skal ved to måneders alder innrulleres i kommunistorganisasjonen Tjen Folket. Jeg er ikke kommunist selv, men det er en tradisjon i våre kretser og barnas bestemor ønsker dessuten at vi melder de inn. Og når barna blir gamle nok kan de velge selv om de ønsker å melde seg ut. Det er jo like mye et valg å ikke melde de inn som å gjøre det, og de tar jo ikke direkte skade av å være medlem. Hvis de er innmeldt fra de er spedbarn av, så slipper de dessuten å melde seg inn selv senere hvis de skulle ønske det.
Jeg er ikke døpt, ingen av mine søsken er det heller. Rett og slett fordi ingen av oss er kristne, ingen er konfirmert heller. Vær ærlig, det eneste konfirmasjon handler om i disse dager er penger.

Selvfølgelig hadde det ikke gjor meg noe å ha fått litt penger, men ikke på den måten, det blir for naivt. Jeg fikk valget om å konfirmere meg, men takket pent nei og er faktisk veldig glad for at jeg gjorde det!
Tror det er et pluss og bli døpt for da kan man konfirmere seg, noe som betyr gaver fra hele familien.

Edit: Skal faktisk konfirmere meg på lørdagen og angrer ikke på at jeg gjorde det. Ser ikke på meg selv som en kristen person, men jeg er glad for at jeg gikk på konfirmasjonsundervisningen for nå vet at jeg ikke er en kristen.
Sist endret av HuskaIkke; 3. mai 2012 kl. 21:01.
Jeg synes det er likest å døpe barnet. De fleste barn blir døpt, og det blir derfor mer at man tar et valg på barnets vegne dersom man velger å ikke døpe det. Jeg finnes ikke kristen, men jeg liker tradisjonen, og er derfor døpt, konfirmert og gift i kirka.
Selv er jeg døpt, og når valget kom til å konfirmere meg, valgte jeg å gjøre det i kirken. Det var da andre som var nødt for å døpe seg for å kunne konfirmere seg i kirken, noe jeg selv ikke ville ha gjort. Derfor landet jeg på å døpe mitt barn, for på den måten mener jeg at man står friere til å velge når man skal konfirmere seg. Da det for mange vil være lite ønskelig å døpe seg i en alder av 15år.

Om man ikke er døpt kan man selvfølgelig konfirmere seg borgerlig, men jeg valgte å konfirmere meg sammen med vennene jeg har vokst opp og gått på skole med, noe som da ble kirkelig, men som ville ført til enten borgerlig eller ingen konfirmasjon, dersom jeg hadde vært nødt til å døpe meg som 15 åring.

Så derfor falt mitt valg på å døpe mitt barn, men...

Hadde jeg derimot skulle tatt det samme valget i dag, ville mitt valg blitt og ikke døpe. For i forbindelse med dåpen måtte vi møte i kirken på dåpsmøter, og på et av disse møtene klarte prosten (som fungerte som prest) å si noe, som for meg var ganske provoserende, det som ble sagt var: At man så fort som mulig må begynne med aftenbønn, for da vil dette på lik linje med tannpuss bli en rutine. Hjernevask var det første ordet som poppet opp i mitt sinn, og mest av alt hadde jeg lyst til å reise meg opp å gå, men av respekt for de andre som var der lot jeg være. Og av respekt for min kone, gjennomførte vi dåpen.

Mitt barn får i dag, snart 11 år senere, lite eller tilnærmet ingen kristendomsopplæring. Jeg prøver heller i større grad å skjerme barnet mitt fra kristendommen. Da jeg selv har gått fra være en ateist som er mer eller mindre likegyldig til kristendom og religion, til en ateist som i dag er sterk motstander av alle former for organisert tro/religion.

Folk skal få lov å tro hva de vil, men når tro blir organisert slik som de fleste religioner blir i dag, og da særlig prakket på svært unge sinn som er under utvikling, er det lite som får meg til å se på tro som noe man har valgt selv (det finnes selvfølgelig unntak).
Døp barnet ditt om du føler for det.
Det vokser ikke englevinger ut av ryggen på h*n eller gjør han om til en fordomsfull homsehater fordet..
Men når barnet eventuelt vokser opp og skal stå ovenfor valget om å konfirmere seg religiøst eller ikke,
ja DA skal h*n velge seg.
Jeg synes det burde vært en menneskerett til å bestemme selv om du har lyst til å bli meldt inn i ett religiøs meninghet o.l.
Jeg mener det ikke er rett å ufrivillig døpe barnet sitt. La h*n vokse opp til å ha så mye bevisthet at de er i tilstand til å bedømme om de vil dette eller ikke, selv.
Sitat av cryo Vis innlegg
Kirken mottar statlig støtte etter antall medlemmer, når man døpes føres man i registeret og blir der frem til man melder seg ut. Mange gidder ikke engang melde seg ut, så kirken forblir sterk pga tradisjon og uvitenhet.
Vis hele sitatet...
La oss si at jeg melder meg ut, hvilket jeg burde ha gjort for lenge siden, hva slags konsekvenser vil dette kunne føre til om jeg dør?
Vil pårørende risikere å måtte gjennomgå en hel haug med styr for å kunne få ordnet en begravelse?
Vil en utmelding føre til problemer om jeg mot all formodning skulle slumpe til å gifte meg en eller annen gang?
Det beste er vell å sette ut barna i skogen ved fødsel, da slipper man å påvirke de i noen retning. slik att alle valg blir deres eget
Man tvinger jo ikke ungen til å tro på gud / jesus bare fordi man er døpt, tror de fleste gjør det ettersom det er en tradisjon og det er kos =) Alle i familien her er døpt men fåtall tror på gud, jeg har aldri fått kristen opplæring utenom i konf. tiden.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Mange døper barnet sitt, og lar barnet selv velge når det blir voksent!
Da mener jeg att man allerde har valgt for barnet!
Når jeg om min samboer fikk barn valgte vi å ha en privat liten navnefest for nærmeste familie og nære venner.
Vi hadde en enkel liten seremoni, og middag etterpå.
Nå kan dattra vår selv få velge om ho vil døpes eller ikke når ho er istand til det.
Om ho blir religiøs og finner en religion, så er det opp til ho, men nå står ho hvertfall fritt til å velge!
tgod's Avatar
Trådstarter
Sier det igjen, jeg har fortsatt ikke noe barn jeg skal døpe! Kun for diskusjon.
Sitat av Knask Vis innlegg
La oss si at jeg melder meg ut, hvilket jeg burde ha gjort for lenge siden, hva slags konsekvenser vil dette kunne føre til om jeg dør?
Vil pårørende risikere å måtte gjennomgå en hel haug med styr for å kunne få ordnet en begravelse?
Vil en utmelding føre til problemer om jeg mot all formodning skulle slumpe til å gifte meg en eller annen gang?
Vis hele sitatet...
Gravlundene eies av kommunene, som også betaler for driften, og de er åpne for alle. Det er nedfelt i norsk lov at alle skal gravlegges på kirkegården.

Det er også slik at du kan gifte deg i kirken om partneren din er medlem i statskirken.


Den eneste konsekvensen det får er at du ikke kan inneha noen kirkelige verv.
Kilder
Utmelding av Den norske kirke - Sosialhumanistene
Human.no
Ekteskapsinngåelse i kirken
Sitat av cryo Vis innlegg
Kirken mottar statlig støtte etter antall medlemmer, når man døpes føres man i registeret og blir der frem til man melder seg ut. Mange gidder ikke engang melde seg ut, så kirken forblir sterk pga tradisjon og uvitenhet.
Vis hele sitatet...
Det første du sier om at kirken mottar støtte etter antall medlemmer stemmer ikke. Kirken mottar penger over statsbudsjett, og deretter regner man ut hvor mye kirken fikk per medlem og gir de andre trossamfunnene den samme sum per medlem. I 2011 fikk DNK ca 1,6 milliarder kroner over statsbudsjett, og rundt 80 prosent av befolkningen er medlem som et resultat av at alle ble innmeldt uten samtykke. Det gir en fordelt sum på 412 kroner per medlem.

Dette brukes for øvrig av enkelte som et argument mot å melde seg ut, fordi sum per medlem vil gå opp hvis de får færre medlemmer, og andre trossamfunn får dermed mer. Det er imidlertid korttenkt, siden løsningen kun fungerer så fremt kirken har enormt mange medlemmer. Hvis medlemstallene hadde sunket til et mer reelt nivå hadde man ikke hatt noe annet valg enn å gå bort fra denne løsningen og gi kirken mye mindre penger.
Nå er det vel sånn at kristendom mest sannsynligvis også representerer og har representert dårlig hva det skrevne ord skulle være. Å Jesus hvis han egentlig eksisterte, hadde snudd seg i graven mang en gang opp gjennom tiden. Jeg ser på han som en humanist før sin tid, hvis noe i det hele tatt.

Bruk tid på ditt barn, og barnets spørsmål. Så ville det komme inn i sitt eget livssyn akkurat som du har gjort. Dåp eller ikke, det har ikke noe mer betydning enn det du legger i det selv og i senere tid. Men siden du virker mer vendt mot en annen "Trosretning" er det kansje påtide å starte sin egen tradisjon?