Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 731
Kom i diskusjon med både muslimer og kristne her om dagen, og begge partene mener da at demoner eller Jinner eksisterer.
Ser man på det med vitenskapelige øyne vil det ikke kunne bevises? og ser du på det med religiøse øyne er det ikke snakk om tvil.
Spørsmålet er vel heller hvor vidt det faktisk fungerer eller om det hele bare er scam?
Har lest og sett noe om at placebo effekten, kanskje, kan ha en virkning.
F.eks om du er 99% overbevist om at det er en demon inni deg, og du er 99% overbevist at det finnes en gud som kan hjelpe deg, er det mulig at det kan skje noe i hjernen din som gjør at du blir "befridd" av denne demonen. Hvis du skjønner.

Selv er jeg ateist og som du sier, så langt har ikke vitenskapen kommet med noen konkrete bevis på at eksorsisme faktisk fungerer. Og selvfølgelig er min personlige mening at, hvis du ikke tror på noen gud så tror du sannsynligvis ikke på en demon som kan ta over kroppen din heller. Men det er jo ganske irrelevant her ettersom dem som eksorsisme faktisk er aktuelt for helst tror på begge deler.

Har ingen nøyaktige kilder men på det med placebo men, om du leser litt rundt av det som moderne forskere skriver om eksorsisme finner du nok denne "hypotesen".

Jeg er veldig interressert i placebo selv og lurer mange ganger på, hvis den hypotetisk sett fungerer, går det ann å produsere denne sterke "placebo-effekten" uten en gud? Men som jeg sa, uten en gud er det sannsynligvis ingen demoner som tar over kroppen din heller ;P litt morsomt å tenke på.
Sist endret av Hatebreeder; 28. februar 2012 kl. 14:22.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Kom i diskusjon med både muslimer og kristne her om dagen, og begge partene mener da at demoner eller Jinner eksisterer.
Ser man på det med vitenskapelige øyne vil det ikke kunne bevises?
Vis hele sitatet...
Kvifor kan det ikkje bevisast? Det kan f.eks. vere informasjon som mediumet påviseleg ikkje kan ha hatt kjennskap til på det tidspunktet, eller andre ting som ikkje har naturlege forklaringer.

Det kan derimot ikkje motbevisast. Og difor har dei som hevder det eksisterer bevisbyrde.