Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 1867
Kan man kalle dette en stor feil av dagbladet eller er det bare jeg som er litt ute å kjøre når jeg tenker "de har ikke sluppet ut noen beta av hl2"? http://fredag.dagbladet.no/fredag/20...15/381046.html

Om de ikke har gjort det er det mail på vei til valve og da kommer dagbladet til å få kjørt seg litt tenker jeg :PPP
Dagbladet sliter litt med å forklare den der ja.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
det er ute ja, men tingen er at det ikke er noe beta versjon. men en "stjelt" kildekode.
Joda, men dette betyr at Dagbladet har skaffet den seg på ikke-fullt-så-lovlig vis.
Men den er vel ikke ute når den er stjelt?
Utsatte de ikke betaen siden kildekoden var stjelt?
Visste ikke Dagbladenerdene drev med warez :P
Du er min venn
niigu's Avatar
SÅ med andre ord er dette enkunngjøring fra dagbladet om at de har begått en forbrytelse..?:P

Hoho.. Dakar de da!
awt, dette handler ikke om at det er leaket en beta, men heller at det er LANGT i fra lovlig å laste ned og teste en sånn leaket beta.
Dagbladet burde skjønne det...

edit : late as usual
Hvilken forbrytelse? Er da lov å laste ned, er det ikke? Spille den er vel også lov? Så lenge de ikke deler den trodde jeg det var lov.
Du kan ikke bli tatt for å laste den ned er vel halve poenget. Valve kan ta deg hvis du laster den ned, faktisk. Vanskelig sak her i norge, dog.
Dagbladet støtter jo på en måte stjålen software og warez ved å skrive denne anmeldelsen. Sikkert ikke så kult for en "seriøs" avis?
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
blackmail de
og jeg har send mail til både dagbladet og valve. DE ER KJØRT
Hvordan klarer du å få det til at de støtter warez ved å skrive en review, som er piratkopiert?
Half-Life 2's source code, some game content, and other stuff was stolen by hackers and publicly leaked. Please do not support the distribution of any illegal HL2 files, do not download anything yourself, and contact Valve immediately if you discover people or organizations distributing stolen HL2 content

Dette vil jeg kalle en organisasjon som har lastet ned ulovelig ting og de kommer de til å bli straffet for.
tror valve har annet å tenke på en å ta en avis som har gitt god omtale av spillet deres.
De er forhåpentligvis mer interessert i å ta de som deler half-life2
Better than thou.
Opprinnelig postet av voktern
Dette vil jeg kalle en organisasjon som har lastet ned ulovelig ting og de kommer de til å bli straffet for.
Vis hele sitatet...
Hvordan? Hva faen tror du Valve skal gjøre med det? De kan igrunn ikke gjøre en dritt.
Og hva faen skal de med å saksøke en norsk avis?
Det Dagbladet har gjort er å ha lastet ned en lekket versjon av Half-life 2 Beta, og skrevet en omtale om den.

Ville nok ikke kalle det helt forsvarlig av Dagbladet siden det ikke har kommet noen offisiell beta versjon for testing og review.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av voktern
Half-Life 2's source code, some game content, and other stuff was stolen by hackers and publicly leaked. Please do not support the distribution of any illegal HL2 files, do not download anything yourself, and contact Valve immediately if you discover people or organizations distributing stolen HL2 content

Dette vil jeg kalle en organisasjon som har lastet ned ulovelig ting og de kommer de til å bli straffet for.
Vis hele sitatet...

Ehh.

contact Valve immediately if you discover people or organizations distributing stolen HL2 content... dagbladet distribuerer jo ikke HL2 beta
Opprinnelig postet av voktern
Half-Life 2's source code, some game content, and other stuff was stolen by hackers and publicly leaked. Please do not support the distribution of any illegal HL2 files, do not download anything yourself, and contact Valve immediately if you discover people or organizations distributing stolen HL2 content

Dette vil jeg kalle en organisasjon som har lastet ned ulovelig ting og de kommer de til å bli straffet for.
Vis hele sitatet...
vel, vil vel ikke kalle det å støtte en slik ulovlig distrubisjon bare ved å skrive en review! dessuten: "contact Valve immediately if you discover people or organizations distributing stolen HL2 content"

Edit: var vist litt sein, retta en ørliten feil...
Sist endret av devotio; 15. oktober 2003 kl. 16:27.
dagbladet har drete skikkelig på draget... andre en voktern og jeg som har send mail til valve og dagbladet?

Litt latterlig at en så stor avis er så uti ørska
da ble du for sein chnes... dagbladet leser ikke noe review, de skriver den faktisk, slik havner den på dagbladets sider...
Opprinnelig postet av |sic|
da ble du for sein chnes... dagbladet leser ikke noe review, de skriver den faktisk, slik havner den på dagbladets sider...
Vis hele sitatet...
offtopic: ops, en liten glipp...
Var ikke kildekoden uten brett og textures?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Opprinnelig postet av vell
Var ikke kildekoden uten brett og textures?
Vis hele sitatet...
Jo, fårsåvdt. Men hva har dette med saken å gjøre?
Hva tror folk her vil skje med Dagbladet a?
Dette er ganske seriøst.
Opprinnelig postet av vell
Var ikke kildekoden uten brett og textures?
Vis hele sitatet...
Jo, men dette handler om "betaen" som er lekket med mange baner som funker helt fint å spille.
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Vis hele sitatet...
de sier det sikkert bare fordi de ikke finner beta'en sjæl
Ble litt sjokka med en gang, men syns ikke dagbladet har gjort noe galt. Håper de snakka med VALVe før de skrev omtalen, men om de kommer til å saksøke Dagbladet er lite sannsynlig.
1. De har sikkert nok å tenke på, og 2. han skrev jo bare positive ting om spillet, ga de god pr
Og til voktern: Les litt mer nøye og finn deg en engelsk-norsk ordbok før du plager valve med en mail. de har nok fått nok mails som ikke har hjulpet dem i å ta fyren som faktisk har "hacket" dem.
Sist endret av Beistet!!; 15. oktober 2003 kl. 17:08.
Skal Valve saksøke dagbladet for å ha gitt dem god pr mener dere?

Jeg tviler sterkt på at valve bryr seg, og uansett så kunne de ikke gjort noe med det. :-)
tror heller ikke at valve kommer til og gjøre noe men det ganske morsomt da hmm kan jo sende mail til dagbladet og spøre om de kunne legge ut en "demo"
det eneste daglabedet har gjort er å gi HL2 en god anmeldelse.
DE ble ikke tatt for å laste det ned, og de distruberer det ikke.
Dagbladet har ikke gjort noe mer kriminelt enn det dere som sitter å koser seg med betaen, som forøvrig jeg gjør, og venter på at fulle versjonen kommer.

Offtopic:
WTF er de muterte headcrab greiene for .no?
Skvatt noe jevelig når jeg snudde meg og kikka rett i trynet på den.
det merkeligste er at de turte å gjøre dette, ettersom det ikke er en offisiell beta eller noe sånt.
Dette var litt tåpelig gjort av Dagbladet synes jeg.

Jeg har sendt en liten mail til Norsk Presseforbund for å sjekke deres holdning til dette oppslaget.
Han fortalte jo hvilke brett som var ferdig! Dette er ikke bra. Men jeg tror ikke jeg gidder å laste ned en 1/5 ferdig spill, og venter heller på ferdig versjonen.
http://pub.tv2.no/nettavisen/spray/s...icle145941.ece

Våre kollegaer i Dagbladet har akkurat omtalt og vurdert en stjålet betaversjon av Half-Life 2. En større legitimering av piratversjoner har sjeldent blitt gjort.
Dette er altså:

1. En stjålet versjon av spillet

2. En ulovlig distribuert versjon av spillet

3. En betaversjon av spillet som ikke er langt fra ferdig
Vis hele sitatet...
Stakkars Dagbladet, de får virkelig høre det.
poster dere mail-svarene dere får fra valve, dagbladet og norsk presseforbund når dere får svar?

Hadde vert sinnsykt gøy og høre reaksjonene
er en lignende tråd på hardware.no forumet, der har han som har skrevet artikkelen 'visstnok' også kommet med innspill...
http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=158890
Fra diskusjonen på hardware.no.


Hei alle,

tenkte dette var et godt egnet sted å komme med noen synspunkter på artikkelen jeg skrev på db.no tidligere i dag, og all tilbakemeldingen som har kommet på den.

Først av alt: Mye av kritikken går på at jeg har lastet ned en ulovlig versjon av spillet. Det har jeg ikke, og jeg har heller ikke skrevet det. Jeg er selv imot kopiering og nedlasting av spill. Jeg vil ikke si hvor jeg har fått spilt Half-Life 2-versjonen, men jeg synes dere skal legge kritikken om Dagbladet som kriminell organisasjon død.

For det andre så har jeg allerede snakket med Vivendi, og de avventer reaksjoner fra Valve på denne saken. I mellomtiden blir artikkelen liggende ute på nettet.

Grunnen til at jeg skrev om mine inntrykk fra å ha spilt gjennom Half-Life 2-versjonen, er at dette er et spill som svært, svært mange har ventet på, og interesserer seg levende for (at dette er blitt en diskusjon er jo et tegn på nettopp det.) For Dagbladet som nyhetsavis er derfor denne saken helt på sin plass for oss å publisere. Før saken ble skrevet og lagt ut, hadde vi en redaksjonell vurdering på om det var riktig eller ei, noe vi kom fram til at det var. Det samme skjedde forøvrig da både Dagbladet og VG forhånds-anmeldte Lene Marlin-skiva, som også hadde kommet på avveier på ulovlig vis.

Det er en feil holdning å innta at man skal hysje ned et potensielt fabelaktig spill som Half-Life 2, bare fordi det ble stjålet fra Valve. Har jeg sett spillet, har jeg også lyst til å skrive om det, sånn er det. Det hadde ikke vært spesielt spennende å lese aviser om journalistene skulle holde inne informasjon de hadde, i frykt for å støte noen som, i dette tilfellet, Valve.

Hvis dere har lest artikkelen, vil dere skjønne at jeg ikke har skrevet en anmeldelse av spillet, men snarere rapportert mine inntrykk av et langt fra ferdig produkt. Dette presiseres nøye i artikkelen, og jeg skriver også at jeg ikke anbefaler noen å laste det ned i håp om å få slippe å kjøpe spillet. Faktisk så tror jeg at de aller fleste som har gått så inn for å få tak i den ulovlige versjonen er såpass interessert i spillet som helhet, at de kommer til å stå i kø for å kjøpe det på release.

Kom gjerne med innspill her, jeg følger med på diskusjonen.

mvh
Snorre Bryne
Jævla fascistiske tullinger. Og da mener jeg dere.

Hurra for dagbladet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Nå har jeg (endelig) fått svar fra Norsk Presseforbund:
Vi mottok din henvendelse for noen dager siden. En kort kommentar kan være at det neppe kan være presseetisk problematisk å anmelde en beta-versjon av
en programvare. Det er jo noe spesialmedier (Datatidsskrifter) gjør hele tiden. Men om det dreier seg om en programvare som anmelderen (bladet, avisen) selv har skaffet seg på ulovlig vis kan det muligens stille seg annerledes. Det kan utvilsomt være problematisk om journalister opptrer som tyver. Om det er en aktuell problemstilling i dette tilfellet vet vi naturligvis ikke noe om.
Om du ønsker å følge opp dette bør det skje som en klage til Pressens Faglige Utvalg. Da må du også ha samtykke fra den berørte parten, som i dette tilfellet er eieren av rettighetene til programmet.
Kom tilbake om du har flere spørsmål/kommentarer.
Vis hele sitatet...
Ingen konkrete sluttninger altså..
send mail til valve og spør de om godkjennelse da vel

syns dagbladet bør "blø" for denne glippen