Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2008
Jeg sitter på en PC som har problemer med å koble seg til Homegroup og dele filer på hjemmenettverket. Det er satt opp fra før med Homegroup på to andre maskiner som fint kan dele med hverande, men denne maskinen har problemer.

Den oppdager de andre maskinene på Homegroupen, og klarer liste opp de delte mappene, men når jeg prøver gå inn på en av dem så får jeg en feilmelding:
Nettverksfeil
Får ikke tilgang til \\STASJONAR-PC\FILM

Kontroller at navnet er stavet riktig, ellers kan det være et problem med nettverket. Klikk Diagnostiser for å prøve identifiserer og løse nettverksproblemer.

Feilkode 0x80070035
Nettverksbanen ikke funnet.
Vis hele sitatet...
Prøver jeg å få tilgang gjennom Nettverk istedet for Homegroup får jeg følgende (får ikke listet opp noen mapper, stopper opp ved forsøket på å komme inn på datamaskinnavnet):
Åpne mappe

\\STASJONAR-PC er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt adminstratoren av serveren for å finne ut om du har tilgangstillatelser.

Nettverkstjenestens navn er ugyldig
Vis hele sitatet...
De andre maskinene ser ikke denne maskinen på Homegroup, men kan gå inn på de delte mappene gjennom Nettverk, tilogmed skrive til de de har skrivetilgang til.

De er alle koblet til samme router og har internettilgang. Kan pinge hverandre (i tillegg til det andre jeg nevnte over). Alle har Windows 7 Ultimate, denne har norsk språk mens den andre har engelsk - men det skal ikke ha noe å si.

Har prøvd ta av brannmur. Diagnostiseringen som nevnt ovenfor finner ingenting av interesse. Har restartet alle PCer og router.

Noen forslag?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg kjenner ikke homegroup, men det virker til å være en win7 feature som skal gjøre fildeling enklere ?
Tydeligvis ikke..

Har du prøvd å bare gjøre det oldschool med IP istedet ? \\192.168.x.x\c$ f.eks ?
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
No good. Jeg får samme feilmelding som den første: 0x80070035.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Har sett mye lignende problemer i gamle dager nå folk bruke default arbeidsgruppe i windows, i XP var dette "Home" og da fungerte fildeling fint etter at folk byttet over til _enter random name here_.

Dette pga begrensinger i arbeidsgruppen Home.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Default på begge maskiner var Workgroup, jeg endra til noe random på begge. Ingen forskjell.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Da er jeg fresh out of ideas ettersom fildeling fungerer fint på fire win7maskiner her i huset, både til og fra norsk\engelsk og til og fra andre OS.
Infokriger
Kinseek's Avatar
Trådstarter
Da heller jeg mot å konkludere at det ikke ble ofret nok kattepuser under installeringen av windows på denne maskinen (det er broderns, han er soft) og at jeg må gjøre det på ny. Det er faen meg viktig å gjøre offergavene sine korrekt når en installer windows ass...
Verd et forsøk: melde maskina ut av HomeGroup'en for så å melde den inn igjen?
har hatt samme problem på en tidligere pc. løsningen var da (xp) og installere IPX/SPX nettverksprotokoll på begge maskinene.