Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2465
Hei

Har aldri backpacket før og har lyst å bare starte med noe nært og kjært. Og som ikke er altfor dyrt.

Vet egentlig ikke hvilke land jeg har lyst å besøke heller?.... men har bare lyst å komme meg litt bort noen uker i sommerferien. Noen som har tips om no ordentlig steder?

Har tenkt å bruke ca 8000-12000 kr på ferien.
Hvorfor ikke backpacke i Norge og Sverige (eventuelt Finland også) om du har lite penger?
Hva med interRail da? Da kan du reise hvor som helst i Europe i x antall dager
Priser fra NSB sine sider.
Ja tenkte mest på interrailing, er et rimelig og greit alternativ for min del. Bare sånn at jeg får toga til forskjellige land, fått opplevd bittelitt kultur ivertfall.

Men noen som har noen land de vil anbefale?

Og eventuelt hvilke ruter jeg bør ta?
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Kan anbefale deg InteRail, har vært på det et par ganger. Man burde ikke planlegge altfor mye, poenget med backpacking er at man tar det meste på sparket. For man veit aldri på forhånd hvor godt man vil trives på et sted, og det er noe magisk med friheten til å dra hvorsomhelst nårsomhelst.

I fjor dro jeg sammen med et par kamerater fra Oslo til Paris. Turen tok omtrent 28 timer. Deretter tok vi tog til en ferieleilighet som kompisen min hadde og bodde der noen dager, så gikk turen til Spania. Må ærlig innrømme at vi juksa litt og tok flyet fra Alicante til Gardermoen. Det var ikke noe særlig fristende å ta den samme togturen tilbake, det kan faktisk bli for mye tog. Tror jeg brukte rundt 12.000 på femten dager inkludert billettene. Til å være backpacker er det veldig mye, men jeg er en sånn som spiser middag og frokost på restaurant. Jeg klarer ikke å ha en god tur på tørre brødskiver og kald mat.

Hvis du vil ha mer for pengene kan du kjøre tog gjennom Øst Europa, der er mat og drikke mye billigere. Kvaliteten på togene derimot er ikke noe å skryte av. Vi hadde dårlig erfaring med helt rette seter som det var umulig å sove i, også var det noen grusomme oversvømmelsene på togdassene. Hostellene holder som regel en god standard over hele Europa, der er det også gode muligheter for å møte andre backpackere som kan gi deg interessante reisetips. Reiseforsikring og Europeiske helsetrygdekort MÅ du ta med deg.

Lykke til, kan love deg mange gode erfaringer..
Hjertelig tusen takk for ett innholdsrik innlegg cappy, kp for den.

Ja jeg har ikke så mye imot brødskiver og kald mat, så blir vel ellers lite utgifter med mat. Tror heller utgiftene går på begivenheter osv.. Tror jeg begynner i danmark elns, også over til tyskland så se det ann derifra.
Du kommer veldig greit rundt på 8000-12000 kr i 2-3 uker i vestlige europa og en del lenger i øst-europa, har du sjekket ut couchsurfing muligheter? Ganske ålreit hvis du liker å treffe folk samtidig som du får litt mer "insider" perspektiv av stedene du besøker. Ellers har du i de fleste byene hostel fra 10 euro og oppover (litt dyrere i Amsterdam, Paris og Berlin selvfølgelig).
Det som er ganske ålreit er ferge fra Hellas over til Italia, som er inkludert i interrail passet.
Jeg har fått erfare at høyhastighetstogene (TGV) i Frankrike midt på sommern er litt tricky, da de ikke har noe særlig med interrail plasser, men det funker somregel å spille dum turist.

Det hadde kanskje vært enklere om du utdyper litt hva du er ute etter, det finnes ganske mange muligheter i Europa. Er du ute etter storbyer? små landsbygder? camping i telt? sol og sjø? festivaler? Kultur opplevelser? Klubbing? alt på engang?