Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1335
Jeg har lagt merke til at staten har tydeligvis engasjert store ressurser på å komme med et budskap om at ungdom 18-25 skal vise legitimasjon uoppfordret ved kjøp av alkohol. Dette kommer som banner-reklamer på nett, radio- og TV-reklamer og egen nettside: http://www.viktigbeskjed.no/ med idiotiske filmklipp som skal forklare at du skal vise legitimasjonen uoppfordret.

Hva er poenget med slik en enorm innsats? Poenget med å vise legitimasjon er jo i tilfelle selger er i tvil om vi er lovlige kunder. Det er jo selger selv som må kontrollere dette. Jeg vet min egen alder og om jeg har lov, og før jeg fikk lov så dreit jeg jo i loven også. Kampanjen later til å be om selvkontroll til å vise legitimasjon uoppfordret selv om du selv vet at du har lov, noe jeg synes er absurd.

Er staten lei av at butikkene er for dårlige til å kontrollere at ungdom har legitimasjonen i orden så nå håper de at ungdommen skal kontrollere seg selv?

Hvorfor bare aldersgruppen 18-25?
Sist endret av Kinseek; 25. juni 2008 kl. 20:44.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det har vel enkelt og greit med at det sparer tid i butikkane til polet. Dei tilsette blir gjerne lei av å spørje, samt at det blir bevisthet om aldersgrenser. Det er mindre truleg at ein som veit han ikkje har lov til å kjøpe sprit prøver om det er stort fokus på å vise legitimasjon.

Så det er vel for å få oppmerksomhet rundt aldersgrensene, avskrekkande faktor for dei som ikkje er gamle nok, og å spare dei tilsette for å spørje.

Viare så er vel grunnen til at det gjeld aldersgruppa 18-25 at det er der tvilstilfella er. Dei aller fleste som er over 25 ser ut som dei er over 20, og ergo er det ikkje så mange tvilstilfeller der...

Og heilt ærleg plagar det meg ikkje i heiletatt å flekke fram førerkort for å få ei flaske sprit...
Grunnen til at man fokuserer på 18-25-åringene er jo fordi det er de som i størst grad ser ut som om de er under 18. Butikkene er alt for dårlige på dette, noe aksjonene til bl.a Juvente viser, hvor svært mange under 18 får kjøpt alkohol i butikkene. Man håper vel at terskelen for butikkene om å be om leg bli lavere hvis mange gjør det uansett. Hvis man har ei rekke på fem øl-kjøpere hvor fire av dem viser leg uoppfordret, er det større sjanse for at de butikkansatte spør den femte om leg, tror jeg.
sparer faktisk tid, samt det som dontomaso er innepå, om alle som kjøper alkohol lovlig, viser legitimasjon uoppfordret, blir det enklere å sile ut de som ikke er gamle nok.

er en av de få statlige reklamekampanjene jeg fullstendig støtter.
Det største problemet er vel ikke Vinmonopolet, det er vel alle mindreårige som får kjøpt snus/alkohol/røyk i butikk og koisk.

Kampanjen føles litt overfinansiert i forhold til fokuset, med take på meditasjonsguruer, nudister og emoer som forteller.. Ja, noe.
Jeg holdt på å le meg ut av bilvinduet når jeg hørte dette på radioen: "Viser du ikke leg på polet blir du skutt"
jeg mener de fine klistremrkene alle vinmonopoler har på disken med teksten "vis leg uoppfordret om du er under 23 år" duger i mengdevis.
det de heller burde kjøre en kampanje på er å få folk til å slutte å kjøpe alkohol for andre.
det er ikke sånn at når kidsa på 16 ikke får kjøpt helflaska på polet sjæl går de bare hjem og leser tegneserier... storesøsken og tilfeldige folk er en mye større faktor i ungdomsfylla enn sløve kassafolk.
Skal man få bukt med det problemet derimot må de kjøre en type holdningskampanje eller no.
"skremsels"kampanjene på trikken funker jo like dårlig som å drikke vann av et dørslag...
En kampanje for at de i 18-25års alderen skal vise leg. her jeg bor kan de fleste 15-16åringer kjøpe sprit fint helt alene. Og noen steder kan selv 13 åringer få kjøpt.

Litt som å sakke ned internetten til hele Norge, bare fordi noen er fildere, om dere skjønner hva jeg mener..?
Xasma: Å vise leg hver gang du kjøper litt drikke er ikke så jævlig irriterende som å senke farten på nettet.

Dette er en slags felles innsats for å fikse "problemet", ikke kollektiv avstraffelse.

Jeg er i mot kampanjen selv, men det er vel bare naturlig siden jeg er mindreårig :P

Og jeg synes ikke vinmonopolet er den som trenger dette mest akkurat...
Det er vel ikke staten som fører denne kampanjen, men Vinmonopolet. (Eller?) I tillegg til smarte ting som er nevnt over, så er det i tillegg en genial markedsføring for vinmonopolet generelt, i og med at det ikke er lov til å reklamere for alkoholholdig drikke eller rusmidler direkte. All pr er god pr.
Hederlig kampanje, men jeg tror ikke det har noen som helst virkning. Jeg tror ikke flere viser leg uoppfordret etter kampanjen. I tillegg så er radiosnuttene skikkelig dårlig. Hederlig, men dårlig
Hvis noen skulle ha en kampanje for å spare tid så kan man ha en kampanje for å få gamlisser til å få ræven i gir på bussen og i butikken og i alle køer forsåvidt. De skal jo faen meg produsere 72 kr i femtiøringer etter å ha rotet rundt i vesken sin i 5 minutter etter at kassadamen for 5 minutter siden ba dem pent om å betale for seg. Og så skal de gjerne slå av en prat med seg selv før de kan flytte seg og sleppe til de 13 andre som står bak dem og venter. DER er det potensiale for å spare tid..
Du har så rett så rett "bo1e"

I dag sto jeg rundt 2 minutt bak ei gammel dame på bussen, og hun tok sån plass at jeg måtte i tillegg stå å vente ute i pøsregnet for det var ikke plass i busstrappeoppgangen. Der sto hun akkurat som du beskriver å rota rundt i veska etter pengene sine.

Er det bare jeg som gjør klar pengene til bussen før den kommer?