Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3819
Fordi jeg var dum nok til å fortelle at jeg har brukt rusmidler må jeg være clean i flere måneder før jeg får begynne. Har allerede venter et halvt år på å bli henvist og nå må jeg vente enda lengre. Jeg blir så frustrert for ADHDen påvirker meg kraftig, jeg trenger virkelig medisiner. Noen som har vært i samme situasjon? Er det absolutt ingen unntak de kan gjøre vist du VIRKELIG trenger det? Hvorfor kan de nekte deg nødvendige medisiner?
Sist endret av kvv; 17. november 2019 kl. 16:46.
Foreslår at du gjør et forsøk hos en privatpraktiserende psykiater. Jeg fikk Concerta på dagen når jeg kunne vise til en ren urinprøve.

Heldigvis finnes det leger som først og fremst ønsker å hjelpe folk. Det kostet noen tusen men var verdt det. Å vente i et halvt år er idiotisk og veldig demotiverende. Hvorfor i helvete kan man ikke fortsette med urinprøver hvis det er fare for tilbakefall? Å ikke kunne gjøre to ting samtidig........
Mange som sitter i din situasjon der, men det handler om sikkerhet. Disse medikamentene har et svært stort misbruk potensial som vil komplisere hele diagnosen din om du ikke er seriøs om det.

Jeg satt selv og var forbannet over detta, 100% samme sak som deg. Å pisse meg rusfri klarte jeg ikke på den tiden, og valgte heller å fokusere på opplæring istede. Jobbe med de situasjonene som skapte problemer for meg, lese mektig mye om medikamentell behandling av ADHD og sammenhengen med andre rusmidler. Og åpnet meg selv mere opp for å kunne bruke ADHD symptomene mine istede for å la dem hindre meg. Tilsist så innså jeg at jeg nok aldri ville ha bruk for medisiner for å bremse superkreftene mine.

Tipset mitt er å gå for det samme. Med litt grundig personlig arbeid, kanskje litt terapi i gruppe og individuelt på toppen så kommer du meget langt uten hissige medisiner.
kvv
Trådstarter
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Foreslår at du gjør et forsøk hos en privatpraktiserende psykiater. Jeg fikk Concerta på dagen når jeg kunne vise til en ren urinprøve.

Heldigvis finnes det leger som først og fremst ønsker å hjelpe folk. Det kostet noen tusen men var verdt det. Å vente i et halvt år er idiotisk og veldig demotiverende. Hvorfor i helvete kan man ikke fortsette med urinprøver hvis det er fare for tilbakefall? Å ikke kunne gjøre to ting samtidig........
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne gjort det, men er student så har ikke penger til det. Ja skjønner ikke hvorfor man ikke kan starte på medisiner og teste seg undervegs. Da kan de jo bare avslutte medisineringen om de ser du bruker noe.
Sitat av kvv Vis innlegg
Skulle gjerne gjort det, men er student så har ikke penger til det.
Vis hele sitatet...
Folk lever i forskjellige situasjoner og hva man kan få til hva og slags behov man har er forskjellig.
Jeg brukte studielån for å finansiere dette. Det var ingen annen løsning for å komme videre i livet. I retrospektiv ville jeg ha ordnet dette mye før om jeg så måtte ha solgt alt jeg eier og trygla hele slekta om hjelp.
kvv
Trådstarter
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Folk lever i forskjellige situasjoner og hva man kan få til hva og slags behov man har er forskjellig.
Jeg brukte studielån for å finansiere dette. Det var ingen annen løsning for å komme videre i livet. I retrospektiv ville jeg ha ordnet dette mye før om jeg så måtte ha solgt alt jeg eier og trygla hele slekta om hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvor mange timer måtte du gå der for medisiner? Du måtte vel ha en del oppfølging i forhold til dette når du startet?
Jeg husker ikke hvor mange timer det var. Det var den innledende undersøkelsen som var dyrest. Etter at medisinene fungerer kan fastlegen forsette å skrive ut resepter. Jeg måtte innom veldig mange ganger fordi jeg slet med bivirkninger. Tipper jeg brukte rundt 16000 på det her. Var hvertfall mindre enn 20000.
kvv
Trådstarter
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Jeg husker ikke hvor mange timer det var. Det var den innledende undersøkelsen som var dyrest. Etter at medisinene fungerer kan fastlegen forsette å skrive ut resepter. Jeg måtte innom veldig mange ganger fordi jeg slet med bivirkninger. Tipper jeg brukte rundt 16000 på det her. Var hvertfall mindre enn 20000.
Vis hele sitatet...
Hvor var det du gikk til behandling?
Er du på institusjon kan du ofte fåvstarye opp før da de har 'kontroll på deg'. Du kan trolig få prøve strattera nå om du ønsker (den krever ikke rene prøver, den gir god effekt hos endel), om du vil ha ritalin eller andre sentralstimulerende må du nok enten levere prøver i 3mnd.
Sitat av KnutAnkhAton Vis innlegg
Foreslår at du gjør et forsøk hos en privatpraktiserende psykiater. Jeg fikk Concerta på dagen når jeg kunne vise til en ren urinprøve.
Vis hele sitatet...
Innrømte du også bruk? Er det vanlig praksis hos psykiatere at du må ta pisseprøve før du får utskrevet medisin, om du tilsynelatende ser helt straight ut? Eller er det kun ved innrømning av bruk eller ved mistanke om ulovlig bruk?
Sist endret av xghost; 17. november 2019 kl. 21:54.
kvv
Trådstarter
Tror dere jeg har sjans til å komme meg noen veg vist jeg virkelig forklarer hvor mye adhd har ødelagt for meg, eller finnes det 0 unntak?
Sitat av kvv Vis innlegg
Tror dere jeg har sjans til å komme meg noen veg vist jeg virkelig forklarer hvor mye adhd har ødelagt for meg, eller finnes det 0 unntak?
Vis hele sitatet...
er vel en del opp til legen, men skal nok mye til for at de føler de kan stole på at du ikke misbruker medisinen, som du har gjort/gjør med andre ting..

vet hvertfall at om jeg hadde brukt så mye tid og penger på å bli lege så hadde jeg ikke risikert det for en pasient som ikke klarer vise til hva som kreves av meg for å skrive ut de type medisiner, uten risiko for å miste jobben
Sitat av kvv Vis innlegg
Fordi jeg var dum nok til å fortelle at jeg har brukt rusmidler må jeg være clean i flere måneder før jeg får begynne. Har allerede venter et halvt år på å bli henvist og nå må jeg vente enda lengre. Jeg blir så frustrert for ADHDen påvirker meg kraftig, jeg trenger virkelig medisiner. Noen som har vært i samme situasjon? Er det absolutt ingen unntak de kan gjøre vist du VIRKELIG trenger det? Hvorfor kan de nekte deg nødvendige medisiner?
Vis hele sitatet...
De kan nekte deg nødvendige medisiner fordi du har innrømmet misbruk, og medisinene du trenger har misbrukspotensiale. Om du desper mer foran legen risikerer du bare enda lenger tid på pisseprøver. Hold deg clean og oppsøk behandling hvis det blir for ille, hvor du kan være heldig og treffe på en behandler som gir deg tillit.
Tror det er veldig forskjellig avhengig av psykiater. Jeg ble utredet med tanke på medisinering av en lege under spesialisering. En nesten-psykiater. Jeg fortalte om at jeg ved en håndfull anledninger hadde forsøkt hasj 15-20 år tidligere. Jeg fortalte også at jeg ved 3-4 anledninger 10 år før, hadde forsøkt amfetamin. Jeg så bokstavlig talt hvordan hun surnet, og hun kom med formaninger om at man ikke kunne gå på slik medisin om man var narkoman, og at dette kunne bli vanskelig. Det var heldigvis ikke hun som skulle ta avgjørelsen, det var det veilederen hennes som skulle gjøre, basert på notater fra samtalene. Og, som hun sa "Jeg kan ikke skrive ut slike medisiner ennå, og det er uansett mange av oss som ikke vil skrive ut slike medisiner. Det er jo tross alt NARKOTIKA!". Mye rart man treffer på. Jeg fikk selvsagt medisinen.

Når det er sagt så er det selvsagt grunn til å trå varsomt dersom du nylig har hatt et rusproblem (eller hva man skal kalle det). Medisinene har stort misbrukspotensiale. Nå vet ikke jeg hvor lenge siden det er for din del, men jeg ville uansett trådd varsomt. Begynner du å virke desperat begynner røde flagg å heises både her og der. Sier du OK, jeg skjønner det må være slik, og etterkommer de krav de stiller, så kan det gå mye fortere enn du tror. Det er selvsagt lov å si at du er utålmodig, prosessen har vært lang nok allerede, men ikke bli amper eller sur. Bare forklar at det betyr mye for deg å teste dette slik at du kan komme deg videre i livet.

Nå er jeg ikke nødvendigvis enig i praksisen altså. Jeg ser ikke helt hvordan de skal føle seg trygge på deg bare ved å vente. Det er ingenting som tilsier at det er mindre sjanse for at du skal begynne å ruse deg bare om du tisser reint noen måneder. Litt avhengig av hvor mye du har brukt før, hvor lenge siden og hva så ville jeg tenkt at det var vesentlig bedre å belønne deg for din ærlighet og starte opp under svært kontrollerte former. Medisin for noen dager eller en uke i slengen, med tett oppfølging. Tett oppfølging i lang tid framover. Nå er det mer sannsynlig at de tenker at de har gjort sitt ved å følge deg opp i venteperioden, og så får du minimalt med oppfølging når du virkelig trenger det etter oppstart. Å straffe ærlighet i slike situasjoner er rett og slett ikke hensiktsmessig. Da vokter man sin munn neste gang. Det gjorde jeg i alle fall. Når jeg merket at hun jeg møtte ikke var helt god, og ønsket å bruke mot meg at jeg noen få ganger, 10-20 ganger, hadde prøvd litt, så svarte jeg tvert nei når hun spurte om noen i familien hadde tics, for da kunne jeg ikke få medisin. Det var det, men jeg visste også at ideén om at man ikke skulle medisinere folksom hadde nære slektninger med tics, var helt utdatert og eksplisitt forklart i helsedirektoratets veileder til og med. Jeg stolte imidlertid ikke på hennes dømmekraft lengre.
Jeg var helt ærlig med min psykiater om selvmedisinering. Men siden jeg har gått fast på sovemedisiner uten å misbruke de i flere år, så fikk jeg lov å begynne med Aduvanz. Du må nok belage deg på å bevise at du ikke vil missbruke medisinene. Det er kjipt, men forståelig.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg vet om flere personer som har skaffet seg ADHD diagnose kun for å få "ren,lovlig,medisinsk" Amfetamin, så kanskje det er for å unngå slike tilfeller?
Det er behandleren din som er kjip, helsedirektoratet har uttalt at riktig medisinering reduserer rusbruk og misbruk i vår gruppe.

Ta det opp med han/henne. Si at det du blir utsatt for har motsatt effekt.

Dette er jo et skoleeksempel på at man bør igangsette medisinering hos en adhd pasient med rushistorie,
hvis han sprekker vil han pleie kontakt med miljøene igjen, og kanskje også røyke hasj
eller ta benzoer for å dempe bivirkningene av meth/speed
Sist endret av meaculpaUIO; 5. desember 2019 kl. 17:23.
en bekjent slet med å få fortgang i adhd utredning og medisiner via dps, det var stadige skjær i sjøen og utsettelser, timer som ble avlyst fra dps etc. kokte over for fyren og han gikk til privat klinikk og tok hele greia der. utredning, medisiner og de justerte også doser og fant rett type medisin. mener å huske det bare tok noen få uker fra han kontaktet privat klinikk til han var ferdig utredet. treffer ham på søndag så da kan jeg høre hva det kostet og evt. om alt må gjøres privat eller om det kanskje hadde holdt om han fikk utredning og første resept privat også overføres til dps. vet ikke hvor mange timer han måtte gå til utredning eller hva det kostet men det blir fort noen kroner. verdt for ham for nå er han i fast jobb og for første gang ser det ut til han holder på jobben. han har vært i samme jobb siden våren for to år sia og dette var en fyr som ofte leta ny jobb etter bare noen uker på en plass. han sier han har ro og fokus nå og ikke blir lei og ukonsentrert så han orker å jobbe hardt nå.
Sitat av kvv Vis innlegg
Tror dere jeg har sjans til å komme meg noen veg vist jeg virkelig forklarer hvor mye adhd har ødelagt for meg, eller finnes det 0 unntak?
Vis hele sitatet...
Du blir ikke nektet å starte på medisiner uten å levere prøver, men du får færre å velge mellom. Wellbutrin og Strattera kan du få uten å levere prøver og de gir god effekt hos endel. De gir generelt noe dårligere effekt enn ritalin/aduvanz, men det er veldig individuelt. Vet om flere som har svært god effekt. Begynner du med en av de kan du finne ut om de funker mens du leverer prøver. Kanskje fungerer de så bra at det holder og? Hvis ikke får du teste andre etter 3 mnd rene prøver. Alternativet er adskillug dyrere privat utredning.
Wellbutrin for adhd?? Skal det hjelpe mot adhd, eller depresjon som følge av adhd??
Fikk wellbutrin mot tung depresjon og såvidt jeg husker er det en ren anti-depressiva.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Wellbutrin for adhd?? Skal det hjelpe mot adhd, eller depresjon som følge av adhd??
Fikk wellbutrin mot tung depresjon og såvidt jeg husker er det en ren anti-depressiva.
Vis hele sitatet...
Det kan hjelpe mot ADHD i seg selv hos endel. I motsetning til alle andre antidepressive øker wellbitrin dopamin og noradrenalin slik som amfetamin og ritalin gjør, men måten den øker det på er ulik sentralstimulerende og gir ikke rusfølelse. Vanlige antidepressiva øker serotonin og/eller noradrenalin og ikke dopamin. Ifølge denne meta-analysen er wellbutrin (bupropion) på nivå med Strattera (amoxetin).
https://www.google.com/url?sa=t&sour...=1575628425466
Didn't know. Er det noen med adhd som har brukt wellbutrin og som kan forklare hvordan wellbutrin virker på dem og hva den konkret hjelper på? Kjenner ikke godt nok til hjernens kjemi til jeg skjønner forskjellen på hva som skjer om mengden serotonin/noadrenalin økes vs og også øke dopamin. Men jeg vet jeg blir glad eller lysere i humøret av å spise sjokolade, jo mørkere det er i huet jo mørkere sjokolade velger jeg. Og det er vel dopamin som da frigjøres?
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Det kan hjelpe mot ADHD i seg selv hos endel.
Vis hele sitatet...
Wellbutrin blir gitt i USA mot adhd. Jeg har fått det i Norge i et forsøk på å finne en medisin mot adhd som jeg tålte. Funket ikke for meg.
Sist endret av KnutAnkhAton; 6. desember 2019 kl. 16:13.
Du kunne jo alltids ha sjekket dette på forhånd og vært ferdig med urin prøvene til du fikk innkalling til utredning. Det er mye for å luke ut de som ser etter en quickfix for rusproblemet sitt, de som ikke gidder å gjøre en innsats selv og har større misbrukspotensial.

Vet det er veldig frustrerende, men det er bare seks måneder og så lenge klarer å bestå fagene så kan du alltids ta eksamen neste år og få opp karakterene dine i fagene det fikk dårlig i, hold fokus på et par fag å gjør det bra i de og sørg for at du får bestått i resten så kan du snakke med skolen om å få tatt opp fagene på nytt på grunnlag av dette, jeg gjorde dette å trengte bare ta eksamener på nytt, kan være litt forskjellig praksis på dette fra skole til skole, men snakk med skolen din.