Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 5203
Jeg har en tendens til å bli fascinert over ting, og har tenkt litt på dette med dagligvarebutikker. Jeg har hørt at Norge har flest dagligvarebutikker å velge i pr innbygger i hele Europa. Det kan sikkert stemme. I en middels stor by med 20 til 30 000 innbyggere er det jo ikke uvanlig med 10-15 butikker å velge i.
Hva skal vi med så mange? I en bydel (Møllenberg) i Trondheim kan man velge i 4 forskjellige Remabutikker, med bare 5 minutter gåavstand til alle.
Så lurer jeg også på hva som avgjør hvor man velger å gjøre handelen. Pris, kvalitet på frukt og grønt, utvalg, ferskvaredisk eller ikke, butikkstørrelse, kassekø, service og hvordan de ansatte opptrer osv. Med så mange butikker vil jeg tro at konkurransen er knallhard. Man skulle da tro at standaren i butikkene skulle være meget bra, for å gi kundene en god opplevelse, og kansje komme igjen og igjen. I postkassen og i avisene skriker butikkene med tilbudene sine hver uke. Jeg synes dagligvarebransjen driver agressiv markedsføring.
Forøvrig synes jeg de store butikkene, eller såkalte hypermarked som Coop og ICA driver er bra. Romslig, med god plass og godt utvalg samt fine tilbud. Det gir nesten en handleopplevse som man ikke får så mange andre steder. Smart Club er jo også litt spennende. I Europa og verden forøvrig virker det som hypermarkeder er kanskje enda mer i vinden enn her i Norge. Var i ett i Bulgaria, med 25 åpne kasser, og med en fantastisk ferskvaredisk som man sjeldent ser her hjemme. Sånt gir kjøpelyst!

Andre som har noen tanker rundt dette?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Kvalitet over kvantitet..
Jeg som er fra Nederland, ser på de (fleste) norske dagligvarebutikker som et varehus. De eneste butikkene jeg vet om, som har litt "ferske" varer (Fisk, varmt brød o.l.) er Meny og SPAR.

Favorittbutikken min er SPAR, men den er jo 30 minutter unna meg, så den nærmeste blir vel ICA Marked, som ligger 5 min unna meg.
Sist endret av JKnutsen; 11. desember 2011 kl. 20:48.
Jeg handler normalt der jeg kan få varer ikke alle andre har, så går mye i Meny og eurospar(når det er tilgjengelig).
Ellers går det litt i rema og litt i kiwi. Siden det gjerne ligger nærmest.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Jeg pleier å variere, men blir nok for det meste Rema :P
Selv foretrekker jeg den lokale Spar-butikken, den blir teoretisk sett utkonkurrert av (som du sier) de 5-10 andre dagligvarebutikkene her i området, men som har overlevd på ferskvarene sine. Forøvrig er det klart at større butikker som Coop OBS og ICA har til tider bedre tilbud, når de da kjøper inn mye større andeler av varer på en gang. Som da gjør det billigere for dem.

Selv tenker jeg kvalitet fremfor kvantitet, det er også noe med de ansatte i de lokale "små-butikkene" jeg noterer som et positivt tillegg.
Sist endret av Narcissistic Zebra; 11. desember 2011 kl. 20:52.
Kiwi.

-Alle- butikkene har jo de samme produktene, mer eller mindre. Men jeg er overbevist om at alt er høyt overpriset.

Et godt tips er å alltid huske på KILOPRISEN på ting! Dèt, og å se på hvor mye ren vare det er av det du skal ha i varen.

Kjøper du en kylling til 40kr\kg, høres det kanskje billig ut i forhold til servelat som koster 150kr\kg, men du kaster jo nesten halve kyllingen? Så kan du doble prisen. Så igjen, servelat er jo ikke mer enn 50% kjøtt i. Så kan du doble den prisen også.

Hamburgerrygg er noe av det mest riktige pålegget med 83% kjøtt (eller var det mer?), og til 180kr\kg.

Dette er priser tatt fra hodet og kan være ca...
Handler dagligdagse artikler på Rema 1000 fordi det er billigst, og når jeg skal ha litt mer spesielle matvarer/tilbehør går jeg på Meny da de har mye større utvalg enn feks. Rema 1000.
Rema 1000 for storhandling fordi de er billigst.
Meny hvis jeg skal ha litt god, ferdiglaget mat.

OT:
Flere som har merket at Meny har en rar pris på Sjokade?
En stor boks koster mindre enn en liten boks som kun inneholder halvparten.
Sist endret av Bombasa; 11. desember 2011 kl. 21:16.
Kiwi, fordi?

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...icle507048.ece

Støtter heller dem, en de andre sløse matvare butikker.
Bombaasa: Haha, det må jeg sjekke ut.

Er forsåvidt -alltid- slik at en vare som inneholder halvparten av noe, koster mye mer i forhold til den som inneholder mer. Igjen: Se alltid kilopris på alt.

Kiwi fordi jeg bor så nærme Og fordi jeg syns det er greie priser der. Melk er billigst der pga momsrabatt, 11.50 for skummet q-melk tror jeg det er. Momsrabatten syns jeg er fin.
Jeg pleier å variere blir nokk mest å handle på kiwi selvom det er dyrt
Trådstarter
Mange sier Rema er billigst. Men Coop Extra virker å være en utfordrer på pris, men også utvalg. Jeg har aldri vært innom en Coop Extra, så jeg aner ikke om det fungerer i praksis.
Men jeg fant noen prissammenligninger mellom Extra og Rema!
http://coop.no/Butikkene/Coop-Extra/Prisammenligning/
Kiwi fordi jeg bor 100 meter unna, men jeg har også en Rema butikk på veien hjem fra trening, så prøver også å handle der da de produktene jeg stort sett handler er billigere hos Rema enn Kiwi.
Sitat av Narsasistic Zebra Vis innlegg
Selv foretrekker jeg den lokale Spar-butikken, den blir teoretisk sett utkonkurrert av (som du sier) de 5-10 andre dagligvarebutikkene her i området, men som har overlevd på ferskvarene sine. Forøvrig er det klart at større butikker som Coop OBS og ICA har til tider bedre tilbud, når de da kjøper inn mye større andeler av varer på en gang. Som da gjør det billigere for dem.

Selv tenker jeg kvalitet fremfor kvantitet, det er også noe med de ansatte i de lokale "små-butikkene" jeg noterer som et positivt tillegg.
Vis hele sitatet...
Ingen butikker har tilbud eller selger ting billig i forhold til hva dem selv betaler
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ingen butikker har tilbud eller selger ting billig i forhold til hva dem selv betaler
Vis hele sitatet...
Enkelte ganger går kjede-krigene så langt at butikker velger å selge enkelte produkter med tap. Brød, ribbe og bleier er nylige eksempler på dette.
Joker, da dette er den eneste butikken i bygda! Må kjøre 30min for å komme til nærmeste meny,spar, ica osv.

Jeg liker joker jeg .
Handler mest på Spar jeg. Der har de både godt utvalg og First Price-produkter
Har hybel 50 meter unna rimi Så det er vel avstand som gjør at jeg velger den Hjemme handler jeg mest på Coop Prix, mest fordi det er "underdogen" i bygda under Spar, og fordi det er det er minst byfolk i helgene Altså minst kø
Det meste av handling gjør jeg på Spar. Det er en av flere dagligvarebutikker som ligger svært nærme der jeg bor.
Grunnene til at jeg velger Spar framfor de andre er mange.
Veldig hyggelig og samtidig effektiv betjening, knall ferskvaredisk og ålreit utvalg er noen av dem.
Denne sjappa har holdt stand her i byen fryktelig lenge har ett veldig godt rykte de jobber hardt for å ivareta.
Liker Rema 1000 best pga. pris, men utvalget er ganske platt.

Værste må vel være Bunnpris, så sabla trange og dyre butikker.
Det å velge hvilken matvarebutikk jeg skal handle i er for min del kun avhengig av en ting; pris. Av en eller annen grunn bryr jeg meg fint lite om hvordan butikken ser ut, kontra handel av andre type varer da.. vel, mat er mat. Går uansett aldri rundt i hyllene og titter da jeg veit hva jeg skal ha. Virker dessuten som at servicegraden i butikkene på østlandet ikke aviker stort fra butikk til butikk, du har hu gamle dama som peker deg i en retning hun tror varen står (noe den selvfølgelig ikke gjør), unggutten som ikke har peiling og ungjenta som spør 20 andre før hun kommer tilbake og sier hun ikke vet. Hva angår køer og den slags er problemet enkelt løst ved å handle utenom de værste rush-tidene.

Så, for min del går det mest i Kiwi på vei hvem fra jobb, rett og slett fordi de virker å være billigst i området, og fordi det går ned fryktelig mye firstprice kylling og egg. Butikken er jævlig og trang, de ansatte har knapt peiling enda butikken knapt er 200 kvm stor, men prisene er fortsatt likanes. Skal jeg hamstre inn frukt, grønsaker og ris er det en av de få innvandrer-drevne butikken løsningen
Sist endret av Dibsent; 11. desember 2011 kl. 23:08.
Jeg liker Joker best, fordi den er butikken nermest meg + at dem har avkjølt Hansa fatøl fridgepack, billige plugger og billig 2takts Olje
Dibsenth: Hva spør du de ansatte om siden du spiser firstprice kylling og egg?

Lurer veldig på hva folk skal vite av de ansatte. De jobber der for å fylle varer og sitte i kassa.
I butikker med ferskvareavdeling kan jeg forstå at man spør om kvalitet\tilberedningsmetoder og div
Kiwi! Litt fordi jeg har jobbet på en Kiwibutikk tidligere - så jeg skjønner hyllestrukturen bedre, men mest fordi de har gode priser og utvalg stort nok til min daglighandel. Det er også nærmest.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Dibsenth: Hva spør du de ansatte om siden du spiser firstprice kylling og egg?
Vis hele sitatet...
Nei, var nok ikke slik ment. Jeg spør da ikke de ansatte i butikken jeg alltid handler i om hvor ting er da jeg veit hvor ting er. Nå var det heller rettet mot butikker du sjeldent eller aldri handler i, og man skal ha noe spesielt man ikke veit hvor ligger. Butikker du handler i fordi du ikke rekker innom den du normalt er i, eller hvis du skal ha noe småting på farten osv.

Sitat av Taurean Vis innlegg
Lurer veldig på hva folk skal vite av de ansatte. De jobber der for å fylle varer og sitte i kassa.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal personer som arbeider i matvarebutikker være fratatt å ha peiling på hvor ting står i butikken? Om jeg løper innom fordi jeg trenger krydder forventer jeg at en ansatt kan peile meg i riktig retning, kontra at jeg må traske gjennom en 500 kvm stor butikk. Er man oppegående nok burde det ikke være problem å ha en viss peiling på hva man har i butikken. Og nei, jeg spør ikke de ansatte om hvordan jeg best mulig tilbreder kyllingen min, det kan man fint lese seg opp på nettet om det er ønskelig
Sist endret av Dibsent; 11. desember 2011 kl. 23:23.
Er det vanlige varer som melk, egg, brød, dopapir, osv. så vil nok de fleste ansatte i en butikk vite hvor dette er. Husk på at de fleste i en butikk sitter i kassen for det meste. Man ser ikke så mange varer i kassa, og det er ikke alltid like lett for kassefolket å vite hvor absolutt alle varer ligger hen. Det er ikke lett å ha fullstendig kontroll når varelinjene kommer opp i flere tusen.
Kommer du i en kiwi eller rema, og forventer å få fagkompetanse på hver eneste vare har du valgt feil butikk. Disse kjedene har lave priser fordi de sparer på hver eneste krone. Lønn er en av de største utgiftspostene, og det må holdes god kontroll på det fra sjefens side. Og ikke kom akkurat rundt klokken 16, vaktskiftet til de aller fleste butikker, og klag på kø.
blir Coop Obs, siden det er nærmest

btw: hva med å sette opp en vote på siden her?
det er bare å velge en.
Meny/rimi

meny fordi de har best utvalg,i tillegg har de alltid ferske grønnsaker og frukter + godt utvalg i varmmats disken og kjøtt/fisk er det god kvalitet på.

bruker ellers rimi der det er liten kø, og kjenner mange som jobber der så er ofte innom
Bruker mest kiwi pga av pris å frist price produkter. men er veldig glad i Meny når jeg skal ha noe i varm mat disken, kylling,kjøttkaker osv. Er jo også litt større utvalg på Meny enn kiwi men så er jo Meny hakket over når det kommer til pris på ting.
Syns kiwi er bra. De har kjøleskap i steden for åpen løsning som feks Rema, og da er brusen kaldere om man tar små flakser. I tillegg har jeg trumf, så det er et lite pluss.
Kiwi til dagligvarer, meny til ferskvarer og ferdigmat. Hvis jeg gjør storinnkjøp stikker jeg gjerne på Coops OBS.

Velger kiwi pga. kort gåavstand, meny pga. utvalg og kvalitet og coop obs fordi det er billigst der.
Sist endret av connubialis; 12. desember 2011 kl. 01:19.
Sitat av Eiol Vis innlegg
Har hybel 50 meter unna rimi Så det er vel avstand som gjør at jeg velger den Hjemme handler jeg mest på Coop Prix, mest fordi det er "underdogen" i bygda under Spar, og fordi det er det er minst byfolk i helgene Altså minst kø
Vis hele sitatet...
Beitostølen?

OT: jeg pleier og handle på meny, der har de best ferskvare og et bredt utvalg av importvarer
Sitat av JKnutsen Vis innlegg
Jeg som er fra Nederland, ser på de (fleste) norske dagligvarebutikker som et varehus. De eneste butikkene jeg vet om, som har litt "ferske" varer (Fisk, varmt brød o.l.) er Meny og SPAR.

Favorittbutikken min er SPAR, men den er jo 30 minutter unna meg, så den nærmeste blir vel ICA Marked, som ligger 5 min unna meg.
Vis hele sitatet...
Supermarkeder er fremtiden også i Norge. Det blir fler og fler større butikker i Norge, mens antall små gradvis synker. Om du har muligheten vil jeg sterkt anbefale Lerøy Mat. Det er meget bra på ferskvarer, brød o.l. Men de holder til i Hordaland
Coop Extra, Kiwi, Rema 1000 og ICA ligger alle 5 minutt +/- fra hvor jeg bor, så det hender jeg lusker rundt og ser etter diverse tilbud før jeg faktisk går og handler. Vanligivs orker jeg dog å ikke være så veldig prisbevisst, og da butikkvalgene mine er som følger:
- Coop Extra om jeg bare skal ha småtteri (typisk pizza (Coop pizzaen er ufattelig billig og ikke så værst i smaken!), røyk og annet krimskrams), eller om jeg føler meg ekstra lat (denne ligger desidert nærmest).
- Kiwi når jeg skal handle inn matvarer. Mye pga. First Price-produktene.
- ICA når jeg skal ha pils - eneste butikken i nabolaget som selger Borg, som jeg syntes er billig og god og en fattig student verdig.
- Rema 1000 ligger litt out of the way i forhold til de andre, men pleier gå her om jeg av en eller annen grunn har vært innom Posten, som ligger rett ved siden av Remaen.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Enkelte ganger går kjede-krigene så langt at butikker velger å selge enkelte produkter med tap. Brød, ribbe og bleier er nylige eksempler på dette.
Vis hele sitatet...
Dette er noe som forekommer langt oftere enn enkelte ganger. Det er faktisk konstant at dagligvarebutikker har varer dem taper stort på. Især billigkjedene. Mye av egne merkevarer tapes det stort på. First Price brus for eksempel mener jeg det er 2 kr tap på, pr flaske. Kan ikke bekrefte 2 kr, men er hvertfall en betydelig sum. Meget mye av sesongvarer blir det tapt store penger på.

Sitat av Narsasistic Zebra Vis innlegg
Selv foretrekker jeg den lokale Spar-butikken, den blir teoretisk sett utkonkurrert av (som du sier) de 5-10 andre dagligvarebutikkene her i området, men som har overlevd på ferskvarene sine. Forøvrig er det klart at større butikker som Coop OBS og ICA har til tider bedre tilbud, når de da kjøper inn mye større andeler av varer på en gang. Som da gjør det billigere for dem.

Selv tenker jeg kvalitet fremfor kvantitet, det er også noe med de ansatte i de lokale "små-butikkene" jeg noterer som et positivt tillegg.
Vis hele sitatet...
De fleste slike tilbud er dyrere enn orginal priser på noenlunde like varer i billigkjedene
Skjønner ikke dere som sier dere foretrekker Kiwi selv om det er dyrt. Da kjører jeg heller Meny, Ultra eller ICA som har myyyye mer utvalg og produkter av kvalitet. Eller ferske råvarebutikker, som for øvrig ikke finnes på mils omkrets. Hvis jeg handler på Kiwi, føler jeg at jeg "tvinges" til å kjøpe det jeg trenger, siden de ikke har noen andre alternativer. Det er sånn "må ha saus..... fuuu, de har bare ett merke med de samme ingrediensene".
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
sålenge butikken selger meg en pose chips og en cola til under 100 lappen så jeg har munch, er jeg fornøyd
mens min mor som står for det meste av mat, liker stort utvalg og ferskvaredisk best
Meny: litt overpriset. En klasse for seg selv da det kommer til ferskvaredisken og utvalg av varer. Fine butikker.

Rema: Billigste butikken. Standard typisk norske matvarer. Kjedelige butikker. Gutta boys på toppen påstår de skal bygge om butikkene så de blir litt mer tiltrekkende.

Ica: "Søppel" butikk. Overpriset på alle varer. Dårlige varer. Stygge butikker.

Coop Obs: Obs er min venn. Stort utvalg. Stor butikk. Et hav av varer. Alltid gode tilbud. Her gjør jeg storhandel 1-2 ganger i mnd.

Kiwi: Billig frukt. Greie butikker. Handler svært sjeldent da de ligger langt unna der jeg bor.

Bunnpris: Dyre butikker. Ikke særlig tiltrekkende med alt det gule som skriker mot deg. Handler bare der om det er noe jeg skal ha av firstprice varer.


-----------------

Handler 1-2 ganger storhandel på Coop Obs i månden. Store mengder kjøtt og poteter/ris. Brød, 40 kr for 3 brød ferdig kutta er ikke dumt.

Meny/Rema er de butikkene jeg bruker om jeg skal ha noe tilbehør/småtteri som må skaffes utenom storhandel på Obs. Meny er den butikken som ligger nærmest der jeg bor. Ellers går det i Rema, handlet der siden jeg var liten gutt så det faller meg naturlig.

(Meny har knallgod firstprice eplejuice til 15.50,- for 2 liter, prøv den!)

Et lite tips. Handle stort istedenfor hver dag. Du sparer mye penger på det.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
sålenge butikken selger meg en pose chips og en cola til under 100 lappen så jeg har munch, er jeg fornøyd
mens min mor som står for det meste av mat, liker stort utvalg og ferskvaredisk best
Vis hele sitatet...
Bare vent, en brus og en pose chips til 100-lappen blir snart dyrt når du må opprettholde munchen din med egne hardt, ervervede kroner. :P
Sist endret av ClosetotheEdge; 12. desember 2011 kl. 02:37.
Der de har firstprice.
Sitat av Wessa Vis innlegg
Dette er noe som forekommer langt oftere enn enkelte ganger. Det er faktisk konstant at dagligvarebutikker har varer dem taper stort på. Især billigkjedene. Mye av egne merkevarer tapes det stort på. First Price brus for eksempel mener jeg det er 2 kr tap på, pr flaske. Kan ikke bekrefte 2 kr, men er hvertfall en betydelig sum. Meget mye av sesongvarer blir det tapt store penger på.



De fleste slike tilbud er dyrere enn orginal priser på noenlunde like varer i billigkjedene
Vis hele sitatet...
Rema har solgt kyllingfilet i ca.kilospakkene med tap i ganske mange måneder. For å nevne et eksempel
..de har bra utvalg og det er alltid ryddig i hyllene deres. Det er det ikke i Rema sine hyller ;ryddig altsåå. Men enkelte Rema butikker er faktisk favoritt-butikkene mine. Jeg liker ikke Rimi, gamle grønnsaker og dårlig og rart utvalg. Men hyggelige ansatte er det der. Ihvertfall her hvor jeg bor. Påfallende hyggelige. En butikk du ikke blir så stressa av være i, for det er høyt mellom hyllene. Man har i sor gra faktisk muligheten til å gjemme seg i hele butikken, masse kriker og kroker, uten å være uoversiktlig.
Pleier å handle på kiwi og rema for jeg er så inne i mine rutiner at jeg har faste varer jeg kjøper som de ikke har i begge butikkene. Vanedyr som jeg er Dessuten er det en fordel å ha kort gangavstand hvsi man skal drasse med seg en 4pk pepsi max med hjem, særlig etter de fjernet håndtaket...
Går som regel til Kiwi, men det er kun fordi det praktisk talt ligger rett utenfor inngangen til blokken. Elendig utvalg og lange køer, men det er jo 5min gange til Rema og 2 kvartaler til CC Mat...
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Når jeg er i Norge står valget mellom en Kiwi og Coop Prix som begge er ca like langt unna. Roter på hvem av de jeg handler hos så jeg ikke blir så lei av å gå den samme veien hele tiden.
Safari.. Ingen over og ingen ved siden.. Både på ferdigmat, utvalg og beliggenhet..
Pris er generelt ikke noe jeg bryr meg om. Bruker heller 5-600 kroner ekstra i mnd på merkevarer som jeg kjenner til.
Sist endret av TurboOlsen; 12. desember 2011 kl. 05:28.
For meg er det pris som er viktigst.
Jeg unngår å gå til steder som 7-eleven og Joker, prøver heller å oppsøke en skikkelig matbutikk.
På andreplass er at butikken har ferskvarebutikk, spesielt rundt spisetider.
Hver dag går jeg heller 20 minutter til Meny enn 5 minutter til Coop for å kjøpe meg lunsj. Ferske boller.
Går der folka er mest hyggelig!
Betaler heller en ekstra krone for melka vist det er god service ! <3