Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1204
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
skal trekke en tann neste uke og lurer på hvilket lege middel jeg kan forvente å få for smerter og er det noe verdt å spørre etter ?

hilsen stresset dude
Paracett. Det gjør ikke vondt etterpå bare slapp av. To øl så kjenner du ikke en dritt.
Jeg fikk Paragen Forte eller noe lignende hvertfall.
En gang fikk jeg resept på 10-20 PForte, timen etter fikk jeg bare 1000mg’s Paracet..

Ikke vits å spørre etter noe spesifikt. Hvis du har smerter fra før så kan du nevne at du allerede bruker høyeste døgndose av Paracet, da ville det vært rart om hen skrev ut resept på mer av det.
Jeg ber om pinex/paralgin forte. Da jeg ikke synes ibux og paracet har sterk nok smertelindring etter tanntrekking.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
En gang fikk jeg resept på 10-20 PForte, timen etter fikk jeg bare 1000mg’s Paracet..

Ikke vits å spørre etter noe spesifikt. Hvis du har smerter fra før så kan du nevne at du allerede bruker høyeste døgndose av Paracet, da ville det vært rart om hen skrev ut resept på mer av det.
Vis hele sitatet...
Det er vits jo , for du risikerer jo få noe som ikke fungerer. Derfor er det veldig vanlig å si for eksempel at du fikk paralgin forte en gang tidligere og at det hjalp. Da får du det om du ikke ser ut som en sliten narkoman eller har misbrukshistorikk. Dessverre er det sånn at flere leger forhåndsdømmer , så om en av de 2 nevnte er tilfelle kan du noen ganger bli nektet vanedannende medikamenter.
Sist endret av WierdoZ; 7. desember 2023 kl. 04:06.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Det er vits jo , for du risikerer jo få noe som ikke fungerer. Derfor er det veldig vanlig å si for eksempel at du fikk paralgin forte en gang tidligere og at det hjalp. Da får du det om du ikke ser ut som en sliten narkoman eller har misbrukshistorikk. Dessverre er det sånn at flere leger forhåndsdømmer , så om en av de 2 nevnte er tilfelle kan du noen ganger bli nektet vanedannende medikamenter.
Vis hele sitatet...
Ikke vits å spørre om noe spesifikt når du nevner at paracetamol ikke virker, det «eneste» logiske valget vil da være å skrive ut PF. Du kan godt spørre etter det helt spesifikt om du absolutt vil det, men som jeg nevner så er det ofte bedre å gjøre det på en indirekte måte. Trodde det var ganske åpenbart ut i fra det jeg skrev?
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sist jeg trakk en tann kan jeg ikke huske at jeg hadde så veldig sterke smerter i etterkant.

Tannlegene har gjerne noen PF på lur, så du kan jo spørre om du får et par.
Anonym bruker
"Arbeidende Bergnebb"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Barte-Sam Vis innlegg
Sist jeg trakk en tann kan jeg ikke huske at jeg hadde så veldig sterke smerter i etterkant.

Tannlegene har gjerne noen PF på lur, så du kan jo spørre om du får et par.
Vis hele sitatet...
Var det vondt mens du trekte den? Hva gjorde du etterpå? Fikk du satt inn ny tann, krone/bro, eller mini-gebiss? Mangler en tann 100%, og resten av de bakerste tennene er mellom 10-70% igjen av. Heldigvis er alle de synlige tennene hele og pene.
Sitat av WierdoZ Vis innlegg
Det er vits jo , for du risikerer jo få noe som ikke fungerer. Derfor er det veldig vanlig å si for eksempel at du fikk paralgin forte en gang tidligere og at det hjalp. Da får du det om du ikke ser ut som en sliten narkoman eller har misbrukshistorikk. Dessverre er det sånn at flere leger forhåndsdømmer , så om en av de 2 nevnte er tilfelle kan du noen ganger bli nektet vanedannende medikamenter.
Vis hele sitatet...
Kan tannleger se om jeg har tidligere rushistorikk?
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Kan tannleger se om jeg har tidligere rushistorikk?
Vis hele sitatet...

Nei
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Kan tannleger se om jeg har tidligere rushistorikk?
Vis hele sitatet...
De ser det på tenna dine
Førstefiskevasker
Barte-Sam's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var det vondt mens du trekte den? Hva gjorde du etterpå? Fikk du satt inn ny tann, krone/bro, eller mini-gebiss? Mangler en tann 100%, og resten av de bakerste tennene er mellom 10-70% igjen av. Heldigvis er alle de synlige tennene hele og pene.
Vis hele sitatet...
Med bedøvelse kjenner du ingenting av selve inngrepet. Man føler seg litt øm i kjeften i noen timer etterpå, men det er absolutt ingen store smerter.

Jeg har forresten helt sluttet å bekymre meg for tannlegetimer.

Etter en nokså negativ opplevelse under trekking av en visdomsjeksel på 90-tallet, så gikk det veldig mange år før jeg neste gang gikk til tannlege.

I mellomtiden hadde to tenner råtnet bort. Det samme hendte med begge tennene med noen års mellomrom, at det gikk et lite stykke av emaljen da jeg bet i noe hardt, og så kviet jeg meg for å oppsøke tannlege. Så til slutt knakk tanna helt av, og bare rota stod igjen. Dette skjedde selvsagt gradvis, med mye tannverk underveis. Men det er rart hva man blir vant til.

Så for meg gikk det fra tannlegeskrekk til skamfølelse for at jeg hadde latt to tenner forfalle på denne måten, at jeg ikke oppsøkte tannlege i redsel for hva de ville si.

Enden på visa ble at jeg fikk tannverk i en jeksel. Denne verken var så inni granskauen ille at jeg ikke klarte å konsentrere meg om jobben, så da måtte jeg bare krype til korset, og oppsøke tannlege. Jeg fikk trekt jekselen, og det var en befrielse å endelig slippe tannverken.

Så var det jo også veldig befriende å ikke bli møtt med en skjennepreken når jeg til slutt oppsøkte tannlegen. Jeg følte meg veldig godt ivaretatt. Etter den første tannlegetimen, ble det et par til, for å trekke restene av de knekte tennene mine, pluss å fylle et par hull jeg hadde i tillegg.

Jeg fikk erstattet de to tapte tennene med implantater. Det svei mest i pengeboka, for å si det sånn. 75.000,- for inngrepene og implantatene, o så flere oppfølgingskontroller i årene etterpå.

Jeg angrer som en hund på at jeg ikke gikk til tannlegen mye tidligere, for det har jo kostet ganske mye å fikse på problemene.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
skal trekke en tann neste uke og lurer på hvilket lege middel jeg kan forvente å få for smerter og er det noe verdt å spørre etter ?

hilsen stresset dude
Vis hele sitatet...
Hvis du får lokal bedøvelse vil du ikke merke noen smerter under inngrepet.

Paracet/Ibux etter behov etter timen.
Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Hvis du får lokal bedøvelse vil du ikke merke noen smerter under inngrepet.

Paracet/Ibux etter behov etter timen.
Vis hele sitatet...
Gitt at den funker. Jeg begynte å få tannlegeangst etter at de hadde satt 7 sprøyter å jeg fortsatt kjente smerte/ubehag.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor mange sprøyter måtte dere få med bedøvelse ved trekking av 1 tann?
1 sprøyte med to-tre stikk, kjenner bare det første, andre ganger bare ett stikk. Det vil variere på tann og tilstand