Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2445
Noen som vet hvordan man kan slippe å betale diverse bøter, selv når man har fått den?
Tenker på for eksempel pakeringsbøter, purringer fra videosjappa og liknende?

Har hørt at ved parkeringsbøter så slipper man unna betaling, så lenge man ikke betaler, og ved den 3 purringa og man fortsatt ikke betaler så gir bare selskapet opp å purre deg. Noen som kan bekrefte dette.

Er det andre eksempler noen har på hvordan man kan slippe unna?
Joda, de gir opp å purre deg. Men i stedet kjøper et inkassoselskap opp gjelden din, og sender ut inkassovarsler.
De gir jo ikke opp etter 3 purringer. Da går saken til inkasso og bota begynner plutselig å bli jævli mye dyrere enn den allerede var.

Det er jo ikke akuratt sånn at de "ikke har lyst på penger" de folka her.
Sist endret av Source; 18. januar 2010 kl. 12:17.
Mange legger på 50% hvis du ikke betaler innenfor fristen, men jeg tror kanskje de må opplyse om det på selve boten man får for at de skal ha lov til det. Min mor fikk bot fordi billetten hadde falt ned, hun klagde og sendte begge billettene hun hadde for tidsperioden hun stod der, men fikk avslag. På papiret får man nemlig bot fordi billetten ikke var synlig i vinduet, ikke fordi man ikke hadde, så da hjelper det ikke om man faktisk har parkert lovlig.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Parkeringsbøter blir noen ganger trukket av lønn når man ikke betaler.
Parkeringsbøter er skummelt. Jeg lot en kamerat låne bilen min mens jeg var i militæret, og han fikk bot. Han betalte (til feil kontonr). - Så kom jeg hjem på perm og fant et brev fra politiet blant alle inkassovarslene, hvor det stod at bilen skulle tvangsauksjoneres dagen etter siden jeg hadde "ignorert inkassokrav" osv. Jeg forklarte situasjonen og måtte betale 3000,- på dagen for å unngå inndragelse av bilen..
er det noen bøter man skal passe på å betale, er det de man får tilsendt fra statens innkrevningssentral. etter å ha ignorert to purringer, har jeg nå fått straffegebyr på 1300 spenn... :/
Strengt tatt er det å betale regninger usedvanlig smart!

Noe så kjipt som å komme i økonomisk ulage kan jeg ikke tenke meg. Å konstant gå rundt å bekymre seg for økonomien er skikkelig ødeleggende for humøret. Man kommer ikk _unna_ bøter og regninger uten videre. Det lureste du kan gjøre er å ta kontakt med alle kreditorene dine og førsøke å komme til en ordning. Jo lenger du venter, jo større blir gjelden. Har du kanskje noen du kan låne penger av slik at du ikke opplever at gjelden vokser?
Sitat av DeVille Vis innlegg
er det noen bøter man skal passe på å betale, er det de man får tilsendt fra statens innkrevningssentral. etter å ha ignorert to purringer, har jeg nå fått straffegebyr på 1300 spenn... :/
Vis hele sitatet...
Selv har jeg ignorert disse folkene et par ganger.

Nå har dette ført til at jeg må sone for en bot på 4000kr istedenfor å betale den.
6 dager faktisk.
Dette var en bot jeg hadde glemt pga. rot i papirer under flytting osv.

Selv om jeg syns det er gledelig at jeg får lov til å sone for boten så vil jeg råde deg til å betale for deg.
Plutselig finner de på å gå rett til arbeidgiver for å trekke direkte fra lønn.

Ved en slik hendelse vil de trekke slik at det ser riktig ut på papiret eller i en eller annen tåpelig kalkyle de har på pc-en.

Jeg endte opp med 400kr i måneden som jeg kunne disponere på akkurat det jeg ønsket.
Grunnen var at jeg hadde lån i banken som skulle betales, men dette ville ikke statens innkrevingssentral ta med i beregningen på papiret fordi de mente at lånet ikke var nødvendig nok for meg.

Verken politiet, NAV eller statens innkrevingssentral var interessert i å hjelpe meg når jeg satt der uten å ha råd til å betale telefon, strøm, internett osv.

Det hele førte til at jeg ble tvunget til å utføre et par økonomiske krumspring ved siden av loven for å føre en normal husholdning.

Men det aller sureste med hele saken var at retten hadde dømt meg for en sak jeg ikke hadde noe med å gjøre.
Derfor ble jeg også stilt økonomisk ansvarlig.

Edit: Når jeg sa at jeg hadde 400kr å bruke på hva jeg ville så mente jeg etter at husleie, mat og reise frem og tilbake til jobb var betalt.

Så med andre ord gikk jeg i minus.
jeg har unnlatet å betale fordi jeg ikke har hatt spenn. har trangt nok budsjett nok fra før av. men det er kanskje derfor snuten deler ut bøter, så man skal få slite litt...
Jeg har ignorert alle bøtene jeg har fått siden 2003 fram til nå. Får ingen purringer eller hører noe som helst.

1 bot som kom fra tollvesenet ble trukket direkte fra lønningen min, en parkeringsbot ble trukket fra utbetaling av skattepenger jeg hadde til gode.

Men aldri fått purring fra statens inkrevingsentral ang bøter fra politiet.
Sitat av DeVille Vis innlegg
jeg har unnlatet å betale fordi jeg ikke har hatt spenn. har trangt nok budsjett nok fra før av. men det er kanskje derfor snuten deler ut bøter, så man skal få slite litt...
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje at politiet deler ut bøter som straff for at du har gjort noe ulovlig. Har du et trangt budsjett fra før pleier det som regel være smart og ikke utføre handlinger som fører til at en bot blir utstedt.
Sitat av DeVille Vis innlegg
jeg har unnlatet å betale fordi jeg ikke har hatt spenn. har trangt nok budsjett nok fra før av. men det er kanskje derfor snuten deler ut bøter, så man skal få slite litt...
Vis hele sitatet...
Jo lavere inntekt du har jo lavere blir boten.

Jeg har erfart flere ganger at de er ekstremt snill med bøter de periodene jeg ikke hadde offisiell inntekt.
OffTopic: Hvor er det man finner tvangsauksjoner? Lurer litt på det da man kan få noen fete kupp Noen jeg kjenner kjøpte hus på tvangsauksjon og det gikk liksom for 2 mill under takst :O
Sitat av datagutten Vis innlegg
Parkeringsbøter blir noen ganger trukket av lønn når man ikke betaler.
Vis hele sitatet...
jeg husker jeg kasta ei parkeringsbot i drammen engang,hørte aldri en dritt

men det kan jo være tilfeldig flaks
fra politiet er det bare å la vær å erklære seg skyldig/ikke skyldig å håpe at de glemmer det.
kjedelig streiting
Sitat av skolms Vis innlegg
Jeg har ignorert alle bøtene jeg har fått siden 2003 fram til nå. Får ingen purringer eller hører noe som helst.

1 bot som kom fra tollvesenet ble trukket direkte fra lønningen min, en parkeringsbot ble trukket fra utbetaling av skattepenger jeg hadde til gode.

Men aldri fått purring fra statens inkrevingsentral ang bøter fra politiet.
Vis hele sitatet...
Hvis du ser du blir trukket fra lønn/skattepenger hvorfor betaler du ikke bare bøtene? Kan tenke meg at boten ihvertfall om det fra det offentlige, er sånn ca tredobla før de kommer til det steget å trekke deg i lønn. Husker jeg ikke feil så gir staten deg først et halvt rettsgebyr i bot, og deretter ett helt ett.

Når det er sagt, er staten den værste pengeinnkreveren man vil ha etter seg. De følger ikke vanlige inkassoregler, og skulle du gjøre en menneskelig feil som å glemme å betale eller liknende så må man regne med å betale dyrt for det. Klager man på et gebyr fra et privat selskap, så trenger du ikke betale før det er avgjort, men er det staten så må man betale først å vente på svar etterpå.

Noen med litt mer juserfaring her som forresten har noe info ang det at man må sannsynligegjøre at en annen har brukt bilen din om du skulle få en bot? Fikk en bot fra et privat drittselskap igår, og har tenkt til å lage et stort helvete før de får noe penger fra meg.
Du kan anke bøter, såvidt jeg husker riktig.. I de fleste tilfeller bli saken henlagt.
kjedelig streiting
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
fra politiet er det bare å la vær å erklære seg skyldig/ikke skyldig å håpe at de glemmer det.
Vis hele sitatet...
Politiet å staten følger deg fra fødselen til graven desverre. Håpet selv på at politiet hadde "glemt" meg ang en liten bessitelsesak for en stund sia. Men nei da, ca 1år senere fikk jeg brevet med valget om å erklære meg skyldig, eller ikke. Det værste er dog at det står på rullebladet mitt at det har skjedd et år senere enn når det skjedde. Noe som er litt irriterende når jeg forteller politiet om min gamle synder, å dem tror jeg juger dem i trynet.
Kjære deg, om det var så enkelt at man ikke trengte å betale regningene sine, tror du ikke da at ALLE hadde latt være å betale, og dermed da også endt opp med at regelverket ble endret?

Men det som KAN skje, er at enkelte små firmaer som har privat parkering har parkeringavgift osv, men bøtelegger deg ikke, eller eventuelt gir deg en bot og håper du er ærlig og betaler. Om du ikke betaler, blir det for tid og ressurskrevende å sende til inkasso, så du hører ikke noe mer. Men dette er vel ikke akkurat ting man går å satser på.

Må man prioritere regninger, prioriter de fra staten! De har sinnsyke gebyrer og gjør hva de vil, og har ingen lover og regler å forholde seg til, slik private selskaper har. Private selskaper kan også være behjelpelig med betalingsutsettelse osv, noe staten ikke tar hensyn til i det hele tatt. De som har betalingsproblemer, er vel gjerne de med lite penger. Og det er de som allerede har lite som staten straffer ekstra mye ved å ha høye gebyrer. Som gjør at man får enda dårligere råd, og staten kan da få deg inn i en vond sirkel.