Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4790
Jiippii, et viktig skritt videre for menneskerettigheter i verden (forhåpentilgvis). Kanskje vi en gang når så langt, også i Norge?



Fra nettavisen (http://www.nettavisen.no/servlets/pa...=3&item=222874):

Den britiske regjeringen har bestemt at hasj- og marihuanarøykere ikke lenger skal arresteres.

Stoffet cannabis blir flyttet fra klasse B til klasse C på narkotikalisten. Det vil si at stoffet regnes for å være et lavrisikostoff, og at politiet ikke kan fengsle noen hvis det bare er små doser en person blir tatt med, melder NTB.
Vis hele sitatet...
Unge Venstre støtter Englands avgjørelse:
http://www.nettavisen.no/servlets/pa...=2&item=222878

Støtt Unge Venstre!!!
Sist endret av n2696118; 10. juli 2002 kl. 19:53.
frp har hatt denne saken på saksplanen dems i 15 år. det sier litt.
legalize..
Har røyka tjall i 8år så øøøøhh mmmm skal vi se hvor var jeg?
Jo seriøst legaliser det så blir det ikke så spennende for sneiper å teste det ut.
Men hvis det hadde blitt sånn at du kunne gå på apoteket å kjøpe en tier,og de hadde bra kvalitet billig tror jeg mange hadde unngått å sitte å loke en søndags morgen på nedtur på pepper eller knipps.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
blir jo etterhvert et lite spm. om ytterligere legalisering, for mye vil jo som kjent ha mer.

huff, klarer ikke helt å ta stilling i den saken der ass, sette meg i tv-stolen og se hva som skjer
Dead Man Walking
Thysanoptera's Avatar
Har røyka tjall i 8år så øøøøhh mmmm skal vi se hvor var jeg?
Jo seriøst legaliser det så blir det ikke så spennende for sneiper å teste det ut.
Men hvis det hadde blitt sånn at du kunne gå på apoteket å kjøpe en tier,og de hadde bra kvalitet billig tror jeg mange hadde unngått å sitte å loke en søndags morgen på nedtur på pepper eller knipps.
Vis hele sitatet...
Dette er vel helt avhengig av den individuelle person? Kommer helt ann på hva man foretrekker...
Sist endret av Thysanoptera; 11. juli 2002 kl. 15:54.
Når superkonservative England klarer å få igjennom noe sånt, så bør ihvertfall Norge også følge etter. Men når, det er det som er spørsmålet...
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Som sagt har FRP villet endre narkotika politikken i mange år. Nå stiller jo FRP ganske sterkt, så man kan jo HÅPE på at det kanskje vil skje endringer i fremtiden.
Det folk som Odd Einar Dørum IKKE forstår er at hvis man hadde avkriminalisert enkle stoffer som cannabis, kunne politiet brukt sine ressurser på andre ting enn å fakke hasj røykere.
Jeg vil påstå at butikknaskeri er mer alvorlig enn å røyke hasj.
Man blir ikke automatisk en tjuv eller en vinningsforbryter av å røyke marijuana, selv om det ofte er det politiet/meida får frem iform av sine artikkler.
Jeg synest politiet burde konsentrere seg om bakmenn og la de som vil (mis)bruke narkotika gjøre det.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er ulovlig å bruke..man får jo lov til å gjøre mye annet vondt med kroppen sin, og å være alkoholiker er ikke ulovlig, selv om de også snylter på skattepengene til de arbeidende i norge.
Det er ikke bare narkomane som snylter selv om det ofte er de som blir fremstilit som snyltere og de lovløse.

Jeg synest å forby salg av ett hvert narkotisk produkt er en genial ide. Så får jo de som bruker være i fred. Og en eller annen plass må de som bruker få det ifra, og hvis alle bakmennene blir tatt, hva skal de som bruker gjøre da?
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
jupp, ingen vits i å gå etter småfiskene med et gram i lomma til eget bruk. ta bakmenna
▼ ... flere år senere ... ▼
Leste en artikkel i aftenposten i dag som omhandlet omstrukturering av ressurser hos Oslo-politiet. Like spesielt denne setningen her:

"Narkotika omsettes åpenlyst i Oslo sentrum, men politiet vil ikke lenger prioritere slik kriminalitet."

Politiet var litt skuffa virket det som, men de må jo pent gjøre som de får beskjed om.. Personlig synes jeg det er på tide å avslutte denne latterlige krigen mot vår egen befolkning, og fokusere politiressursene våre på virkelig kriminalitet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle1834458.ece
så straffen blir bot og ikkje noe annet visst dette blir invilget i norge? eller er det snakk om at politiet tar stasjet og seier "FYFY!" ?? (snakker selvsagt om folk med 1-2-3g på seg)
Sist endret av itZsaiN; 14. juni 2007 kl. 00:49.
Er det ikke slik at man i Norge kan bli tatt med opptill 15gram i lomma å kun få bot ? er vell da gjerne 1500 i bot ?
nei... da går du nok rett på stasjonen.. kommer ann på kor mykje du blir tatt med men ein kompis blei tatt med 3.5g og fekk 4000 i bot.. og han måtte overnatte i arresten..
dei har lov å holde deg i 4 timer visst du ikkje blir siktet.
http://www.straightup.no/content/view/58/31/

men visst du tenker på å bli stillt for ein dommsstol så er det vel kanskje 15g ja..
Sist endret av itZsaiN; 14. juni 2007 kl. 02:22.
Sitat av itZsaiN
nei... da går du nok rett på stasjonen.. kommer ann på kor mykje du blir tatt med men ein kompis blei tatt med 3.5g og fekk 4000 i bot.. og han måtte overnatte i arresten..
Vis hele sitatet...
Var han drita full når han ble huket ? Aldri hørt om noen som har måtte overnatte i cella for så lite..
Sitat av n2696118
Jiippii, et viktig skritt videre for menneskerettigheter i verden (forhåpentilgvis). Kanskje vi en gang når så langt, også i Norge?



Fra nettavisen (http://www.nettavisen.no/servlets/pa...=3&item=222874):



Unge Venstre støtter Englands avgjørelse:
http://www.nettavisen.no/servlets/pa...=2&item=222878

Støtt Unge Venstre!!!
Vis hele sitatet...
Det er på høy tid at politikerne får huet ut av rumpa og begynner se hvordan resten av europa stiller seg til spørsmålet om legalisering,om ikke annet så for og få avkriminalisert hasjen.Tyskland har legalisert den,opptil 15gram til eget bruk er ikke lenger ulovlig å være i besittelse av,er usikker på om der selges fritt som i nederland,hvor de virkelig har skjønt det og tatt konsekvensene av stupide og utdaterte lover.Det er ingen hemmelighet at det tross alt er meget høye tall det er snakk om når det gjelder statens fortjeneste på en lovendring til fordel for legalisering,vi er mange fler(tilhengere av avkrim.legalis.) enn jeg antok i mine yngre dager.Det er utrolig mange ``voksne``,som må smugrøyke som unger og er redde for å bli avslørt som ``kriminelle``,fordi de faktisk foretrekker en roligere måte å kose seg på en lørdagskveld med god mat og en film,enn fyll,bråk og dyre utesteder. De fleste som røyker er faktisk voksne mennesker med familie og jobb,og på disse sitt vegne må jeg si at vi er drittlei av å bli snakket om og behandlet som annenrangsborgere og kriminelle fordi vi har et ønske om en annen livstil enn helgefylla uten å skulle bli sett ned på av den grunn.
Vi er tross alt voksne ansvarlige mennesker og vi trenger IKKE myndighetene til å avgjøre for oss hva som er vårt eget beste.Hva med å gi dette naturens egne allround medicine en sjangs?
Tenk på alle resursene det ville frigitt,arbeidsplassene det ville skapt med lovlig hampdyrking til industrielle formål osv.
Etter hva jeg har forstått er det utrolig store bruksområder innen både industri og medisin denne planten har potensiale til å utfylle.
Og så er det jo akkurat det da,det er en plante,et rent naturprodukt,et poeng i seg selv.
Kanskje politikerne burde lære seg litt mer om dette og ikke bare hørt på motstanderne før holdninger ble skapt og avgjørelser tatt?
Kanskje folket i det hele tatt skulle fått seriøse faktaopplysninger og ikke utdaterte uriktige nedarvete holdninger fra en svunnen tid der man trodde at hasj var en garantert inngangsbillett til tunge narkotiske stoffer?
Det er jo trist at slike gamle feil skal få påvirke dagens samfunn,og skape selvoppfyllende profetier,for de som går den veien gjør det uten hjelp av hasjen.
Hvor barnslig og uvitende er ikke det,og skylde på at fordi noen røykte hasj og derfor ble narkoman.
Ta hasjen ut av det kriminelle miljøet og det argumentet er like dødt som hodet som tenkte det argumentet ut.
La oss som vil få ha den i fred,ikke påtving oss helgefylla og alkohol som eneste alternativ til å kunne slappe av og kose seg,vi er tross alt ganske mange,så hva med å ta litt hensyn?
Husk at det er det kriminelle aspektet som gjør at veldig få våger å utale seg offentlig,men de er der i bakgrunnen og irriterer seg grønn over å måtte handle i et kriminelt miljø for å få tlgang.
La oss nå få fred,la oss få dyrke våre planter,leve våre liv,uten å måtte være redd for å bli uglesett av de som ikke ønsker det.
PEACE AND LOVE.
En av grunnene til at de ikke lenger vil prioritere å ta brukere med enkelt doser, er vel for at de heller skal satse på å ta bakmennene som de har gjort det siste halv året.
Sist endret av plater; 14. juni 2007 kl. 15:30.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Sitat av itZsaiN
nei... da går du nok rett på stasjonen.. kommer ann på kor mykje du blir tatt med men ein kompis blei tatt med 3.5g og fekk 4000 i bot.. og han måtte overnatte i arresten..
dei har lov å holde deg i 4 timer visst du ikkje blir siktet.
http://www.straightup.no/content/view/58/31/

men visst du tenker på å bli stillt for ein dommsstol så er det vel kanskje 15g ja..
Vis hele sitatet...

Vel... Jeg er ganske sikker på at du får et forenklet forelegg hvis du blir tatt med max 15g. Før var grensa 5, men den ble hevet i fjord en gang.
er dette gjennomført og vedtatt eller snakkes det om å gjøre det?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Bravehammer: Du får ikke forenklet forelegg. Akkurat hvor grensa går nå for om politiet bare gir deg forelegg eller om de tar deg med inn husker jeg dog ikke i hodet, men vet det står om det her på forumet.
Om det blir lovlig å ha hasjis til eget bruk (si max 15 g per snute) men fortsatt ulovlig å selge det, tjener ikke staten penger på en vare som blir omsatt.
Det tror jeg ikke vil skje, det må i tilfelle bli som alkohol, høye avgifter og kontrolert av staten.

Jeg var for legalisering før, men det er flere konsekvenser en att politiet får mer resusser å bruke på andre ting.Trafficing feks, om det er lov å oppbevare 15 g hasj per snute er det mulig norge blir ett stoppested for videre distrubusjon til resten av norden, dvs det blir lettere tilgang i evt andre land som ikke har legalisert det, og de landene må bruke ergo mer resusser for å få bukt med det.

Enten må det være lovlig overalt, eller ingenplass

Den største faren (mener jeg) er at i forhold til alkohol bruker man bare en brøkdel av tiden på å bli rusa, tenk så lett det er (om det blir legalisert eller ei) og ta ei fyre i pausa på jobben, mange sier att de ser på folk om de har røyka hasj med en gang. Men det ER mye lettere å se en som er full\brisen en en som er stein, imo.

og det er fort gjort å få ett overforbruk (misbruk heter det vist, sikkert mange som kan relatere seg til "litt" for mye røyking)
Selv er jeg jo stor røyker (røyker hver dag om jeg har) men er fortsatt mot legalisering.

Ble litt lengre post en det som var meningen, men håper folk ser det er ikke bare svart\hvitt å legalisere
Om det blir lovlig å ha hasjis til eget bruk (si max 15 g per snute) men fortsatt ulovlig å selge det, tjener ikke staten penger på en vare som blir omsatt.
Det tror jeg ikke vil skje, det må i tilfelle bli som alkohol, høye avgifter og kontrolert av staten.
Vis hele sitatet...
Det du snakker om her er avkriminalisering, og det har flere fordeler. Personer som kun ønsker å bruke cannabis slipper frykten for å bli tatt av politiet, folk som kun har røyket cannabis slipper å ødelegge rullebladet sitt på grunn av det, politiet kan legge om sitt arbeid fullstendig, fra å stoppe folk som ser "annerledes" ut og finne ut om de har noe på seg, til å ta seg av ordentlig kriminalitet, kriminalitet hvor det faktisk er et offer. Hvis alt du har å veie opp imot disse fordelene er at staten ikke tjener noe på det, og at markedet fortsatt vil være styrt av kriminelle, så skjønner jeg ikke helt at du kan være imot avkriminalisering, for sånn er det jo i dag også.

Jeg var for legalisering før, men det er flere konsekvenser en att politiet får mer resusser å bruke på andre ting.Trafficing feks, om det er lov å oppbevare 15 g hasj per snute er det mulig norge blir ett stoppested for videre distrubusjon til resten av norden, dvs det blir lettere tilgang i evt andre land som ikke har legalisert det, og de landene må bruke ergo mer resusser for å få bukt med det.
Vis hele sitatet...
Jeg finner det høyst tvilsomt at Norge vil bli et stoppested for resten av norden. Norge ligger i "hjørnet" av europa, og hvorfor noen skulle gidde å ta omveier for å smugle noe, det skjønner ikke jeg.

Enten må det være lovlig overalt, eller ingenplass
Vis hele sitatet...
Så for at noe som er ulovlig skal bli lovliggjort må det skje overalt samtidig? Da er det nok ikke mye håp for legaliseringbevegelsen hvis dette stemmer.

Den største faren (mener jeg) er at i forhold til alkohol bruker man bare en brøkdel av tiden på å bli rusa, tenk så lett det er (om det blir legalisert eller ei) og ta ei fyre i pausa på jobben, mange sier att de ser på folk om de har røyka hasj med en gang. Men det ER mye lettere å se en som er full\brisen en en som er stein, imo.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med legalisering å gjøre? Jeg kan fyre meg en bønne i pausen uansett hvor lovlig det (selv om jeg aldri ville funnet på å gjøre noe sånt, lovlig eller ulovlig, på samme måte som jeg aldri ville drukket på jobb).

og det er fort gjort å få ett overforbruk (misbruk heter det vist, sikkert mange som kan relatere seg til "litt" for mye røyking)
Selv er jeg jo stor røyker (røyker hver dag om jeg har) men er fortsatt mot legalisering.
Vis hele sitatet...
Igjen, misbruk vil forekomme uansett legal status. Faktisk tror jeg en legalisering vil føre til mindre misbruk, ved at personer som selv merker at de ruser seg for mye slipper å bli stigmatiserte som kriminelle for å kunne oppsøke hjelp. I dag er det å innrømme at man er kriminell en like vanskelig ting å gjøre som å innrømme at man har et rusproblem, og disse to sammen fører ikke med seg noe godt.

Ble litt lengre post en det som var meningen, men håper folk ser det er ikke bare svart\hvitt å legalisere
Vis hele sitatet...
Hvordan du, som selv benytter deg av cannabis, og dermed bør vite at det er et rusmiddel langt fra så farlig som det myndighetene påstår, kan være imot legalisering skjønner jeg ikke. Har du virkelig noen argumenter for at cannabis skal forbli ulovlig?
Sitat av Indisium
Om det blir lovlig å ha hasjis til eget bruk (si max 15 g per snute) men fortsatt ulovlig å selge det, tjener ikke staten penger på en vare som blir omsatt.
Det tror jeg ikke vil skje, det må i tilfelle bli som alkohol, høye avgifter og kontrolert av staten.
Vis hele sitatet...
Hva er argumentet ditt? Hasj omsettes ulovlig pr. dags dato, og staten får ikke en krone.

Sitat av Indisium
Jeg var for legalisering før, men det er flere konsekvenser en att politiet får mer resusser å bruke på andre ting.Trafficing feks, om det er lov å oppbevare 15 g hasj per snute er det mulig norge blir ett stoppested for videre distrubusjon til resten av norden, dvs det blir lettere tilgang i evt andre land som ikke har legalisert det, og de landene må bruke ergo mer resusser for å få bukt med det.
Vis hele sitatet...
Resten av norden klarer fint å distribuere hasj slik det er i dag. Hvorfor i helsike skulle 15g gjøre Norge til et stoppested? Vet du hvor lite 15g er i distribusjonssammenheng? 15g er en fin grense nettopp fordi dette er det øvre sjiktet for hva som normalt sett kan ansees som personlig bruk.
Sitat av Indisium
Enten må det være lovlig overalt, eller ingenplass
Vis hele sitatet...
Så det skal være ulovlig her bare fordi det er ulovlig andre steder? Fin logikk, når skal det noen sinne skje forandring?

Sitat av Indisium
Den største faren (mener jeg) er at i forhold til alkohol bruker man bare en brøkdel av tiden på å bli rusa, tenk så lett det er (om det blir legalisert eller ei) og ta ei fyre i pausa på jobben, mange sier att de ser på folk om de har røyka hasj med en gang. Men det ER mye lettere å se en som er full\brisen en en som er stein, imo.
Vis hele sitatet...
Logikken her er like lite slående som resten av innlegget ditt... Det er snakk om å ikke straffe folk for besittelse av opptil 15g, ikke gjøre det fritt frem å røyke hasj hvor som helst. De færreste arbeidsgivere kommer til å se pent på folk som røyker hasj i arbeidstiden.

Sitat av Indisium
og det er fort gjort å få ett overforbruk (misbruk heter det vist, sikkert mange som kan relatere seg til "litt" for mye røyking)
Selv er jeg jo stor røyker (røyker hver dag om jeg har) men er fortsatt mot legalisering.
Vis hele sitatet...
Jeg minner om at hasj er ulovlig, og at det ikke ser ut til å hindre folk fra å bruke/misbruke det. Har ulovligheten stoppet deg fra å røyke? Ikke hvis jeg skal tro det du skriver. Det er mekanismer som spiller inn på folk som får dem til å ruse seg, og det finnes mange måter å forebygge rusbruk på, om det så måtte være alkohol, hasj eller andre stoffer. Kanskje en idè å bruke pengene vi i dag bruker på straff til forebygging?

Sitat av Indisium
Ble litt lengre post en det som var meningen, men håper folk ser det er ikke bare svart\hvitt å legalisere
Vis hele sitatet...
Det er ikke en enkel diskusjon, men om man tenker seg om ser man fordelene. Det hjelper ikke å tenke grått bare fordi saken ikke er svart/hvitt.
Jeg er for min del 100% imot legalisering. Avkriminalisering derimot er en annen sak. Jeg er imot legalisering fordi at, selv om jeg røyker selv og vet at farene ved cannabisbruk er overdrevet, vet jeg også at man blir sløvere. Så jeg mener derfor at avkriminalisering ikke skaffer flere nye brukere (ikke fler en det blir idag med ulovlighet), men at de som røyker kan ta det litt roligere.

Samtidig som at vi som røykere kansje blir sett på som litt mindre rusmissbrukere og heller nermer oss de som drikker. For der er det en stor forskjell. Det er en svært høy terskell for hva som er alkoholmissbruk i dagens samfunn.

Men når det kommer til full legalisering er jeg imot det. Dette fordi jeg synes at vi som driver å røyker er "forbunnet" i vårt eget lille samfunn. Og for å si det sant har jeg fått en del gode venner igjennom hasj så at røyking forblir noe som ikke er ulovlig men fortsatt litt "hemmelighetsfult" er jeg helt for
murloc:
Så du er for at hasj skal være "lovlig", men du vil fortsette å støtte de kriminelle som driver med import og storsalg?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Forskjellen mellom legalisering av bruk og avkriminalisering av bruk er vel kosmetisk?

Det er jo ingenting i vegen for å legalisere bruk uten å legalisere oppbevaring av store kvanta. Det er t.d gjort med bensin...
Lars?:
Jeg skjønner spørsmålet ditt. Og det er et godt spørsmål utifra posten min. Jeg har et egoistisk syn på saken. Et spesielt syn så og si. Altså jeg støtter alle de som driver med dette( stor import) men bare om ingen skades i prosessen. Jeg vet dette er et kriminelt miljø vi snakker om. Men samtidig er jeg gad i teori, og teoretisk er hasj ufarlig. Men praktisk sett blir antageligvis folk kansje skadet i prosessen. Og jeg er imot vold 100%!

Samtidig vil jeg si at om svaret mitt ikke tilfredstiller så kan jeg si at jeg ikke skjønte spørsmålet ditt helt, men har svart etter beste evne
murloc:
Hva med å heller selge norskdyrket marijuana og hasj på polet?
Da slipper man også de miljøene som skapes av rusbruken, som ofte er grunnen til at folk begynner med diverse annet dop. At man får heroinsug av hasj er det ingen som tror på, men at man lettere havner på sprøyta hvis man er i et miljø som avanserer burde ikke akkurat være vanskelig å forstå.
Når flere i "gruppa di" begynner å eksperimentere og forteller deg hvor kult det er, er det lettere å la seg rive med selv. Det er de virkelig tette dopmiljøene som skaper press på brukerene, og selvfølgelig den organiserte kriminaliteten, man virkelig burde få fjernet.
Overforbrukerene kan man heller behandle med andre metoder, for vi vet jo at det er veldig få stonere som slutter å røyke fordi de en dag må betale 2500kr i bot. Og de som klarer å holde forbruket sitt på et passe nivå, de er vel ikke akkurat et problem samfunnet må fikse på noen måte.

Så det koker ned til dette:
- Dyrking og salg er kontrollert og beskattet, siden dette fjerner levegrunnlaget til a-/b-gjengen
- Overforbrukere får tilbud om hjelp sponset av inntekter fra salg, siden det er dette som har sjans til å fungere.
- Småbrukerene får være i fred, og kan få taki i hasjen sin uten å ty til kriminelle miljøer.

Alternativet er da at vi lovliggjør markedet til gangsterene, samtidig som en del av overforbrukerene fortsatt er kriminelle pga småsalg og oppbevaring av større kvanta. Brukerene må fortsatt inn i miljøet for å få taki hasjen sin, og avansemulighetene er fortsatt der.

Avkriminalisering av bruk er en farlig sovepute, siden dette vil kunne gjøre ting værre for både brukerene og politikerene. I etterkant vil da politikerene helt klart se fordelen med å rekriminalisere, siden resultatene var bedre da det var illegalt.
For det først så har A/B gjengen MANGE andre levgrunnlag(amfetamin/kokain og ectacy) men det er ikke så viktig. SÅ det fjerner ikke noe derrifra. Ting blir dyrere når det blir illegalt, det er et faktum. Etter det kan vi diskutere om regjeringens avgifer blir dyrere.

For det andre så betyr ikke et "polsalg" at noe blir redusert. Det er ingenbegrensninger på dagens pol om kjøp, så lenge du ikke er beruset når du kjøper.

Jeg liker at jeg og mange jeg kjenner har et felles samlingspunkt, altså hasj. Altså jeg og mine venner sitter og røyker, og det er 100% fjortiss fritt. Nå skjønner jeg jo at det samme som fjortissfylla skjer med røyking, det kan ikke stoppes. Men jeg ville iallefall aldri solgt/gitt hasj til en i en alder 14-16.

Det jeg sier er at hasjbruk i seg selv er ufarlig nokk. Men at prosessen fra produsent til bruker kan være ganske så voldsfylt. å dette vil ikke forandre seg(her er vi enige) så lenge dette ikke er legalisert. Men jeg vil ikke ha dette for hvermansen.

Jeg liker at dette er i de små miljøene de er dette forbinder oss sammen, og har mange gode venner fra miljøet.

Og jeg VET at mange går fra hasj til sterkere stoffer, Gjorde det selv. En full legaliserning tror jeg ikke vil endre dette. Det som kan endre dette er statens syn på hasj. De fleste(som meg) fant ut at staten og våre foreldre drev med falsk info med stoff. Dette førte til et svært bredt syn på at de kansje ikke visste alt. Ikke det at jeg prøvde hasj til å begynne med. For hasj likner ikke noe andre stoff i opplevelse. Hvis dette er almenn kunnskap vil ingen prøve noe nytt.
http://www.youtube.com/watch?v=5aoA6vPQ8Qc&NR=1

denne karen har mange kloke ord, hør hva han har å si.
Et sitat av Ozzy Osbourne: Før var jeg får legalisering av Cannabis, men så fant jeg ut at det ene led til det andre.

Men jeg er stort sett for legalisering. Synes f. eks alkohol er værre en hasj hvis jeg tenker på skader.
Sitat av pilleknaskern
Et sitat av Ozzy Osbourne: Før var jeg får legalisering av Cannabis, men så fant jeg ut at det ene led til det andre.

Men jeg er stort sett for legalisering. Synes f. eks alkohol er værre en hasj hvis jeg tenker på skader.
Vis hele sitatet...
Ozzy er ikke akkurat i lodd, er ozzy lege kanskje?
Han har ikke peiling når han sier sånt

"det ene led til det andre"
Sitat av UngarEffect
Var han drita full når han ble huket ? Aldri hørt om noen som har måtte overnatte i cella for så lite..
Vis hele sitatet...
Jeg ble kasta på glatta og fikk 1500,- i bot for besittelse av 1g hasj. Hvor blir det av "Peace, luve and harmony"
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av nilsern
Jeg ble kasta på glatta og fikk 1500,- i bot for besittelse av 1g hasj. Hvor blir det av "Peace, luve and harmony"
Vis hele sitatet...
Da må jeg spørre deg hvor gammel du er?
Om du oppførte deg voldelig eller truende mot politiet?
Om du svarte politet frekkt eller om du på noen annen måte klarte å irritere betjentene som var på jobb?

Jeg har heller ikke hørt om glattcelle, med mindre det er forebygging - der 13-16 åringer lett kan få seg en tur på cella, for at det skal virke avskrekkende.
Stopper politiet dermed en 20 åring med 1 gram hasj, og denne personen er "oppriktig" med politiet, og svarer dem någenlunde bra (normal folkeskikk) tviler jeg -STEEERKT- på at noen vil havne på cellen for det.
smiler til dem - vil fleste parten svare deg normalt tilbake og behandle deg der etter.-
Begynner man å gaule og skrike - klage på på politiet, true dem eller lignende - ja, da ber man om å bli satt på cella.
Det er overhodet ingen poeng i å slenge dritt til purken, for det hele vil alltid slå tilbake igjen på -deg- en gang.. Der og da - eller senere.

Jeg har sett og opplevdt personer bli stoppet med både hasj, ecstasy og amfetamin. Samt. Rohypnol uten å måtte bli med inn på stasjonen.
Dette har som sagt med hvordan man oppfører seg da man blir ransaket og evt. da man blir tatt for det man har på seg.
At man må godta ett forenklet forelegg skulle jo bare mangle, ettersom det er alt annet enn lovlig.?.

Større mengder må man gjerne inn for, men jeg tror at det alt i alt handler om hvilken person man selv er, hvordan man oppfører seg mot politiet, hvem man henger sammen med, og HVEM man treffer på av politiet og hvor opptatt de er akkuratt den dagen.

Jeg har selv hatt 2 betjenter som "var etter meg" i ungdoms tiden. Jeg var selfølgelig ikke alene om dette, men vi var noen kompiser som ble stoppet uansett hvor vi var og hva vi gjorde.
De gikk konsikvent inn for å ta oss og holdningen ovenfor ordensmaktene ble jo der etter.
Men jeg lærte mye av andres feil. Og det å slenge dritt til purken er en ALVORLIG feil å begå. Man kan ende opp på cella - EDRU - og uten å ha noe på seg, om man bare er tøff nok i kjeften med feil politi betjent.

Moral strider mot reglene
Så poenget her er - folkeskikk - =)


______---

Da det gjelder avkriminalisering og legalisering, ber jeg dere som har les mitt tidligere argument ang. Odd Einar Dørum osv. om å kikke på dato`en da den ble postet. Er en hel del år siden.

Jeg tror i dag på avkriminalisering, men ikke på legalisering.
Grunnen til dette er - enkelt og greit økonomi.
Jeg vil heller at politet etterforsker mormors stjålte bil, enn at de tar 3 stykker for å ha røykt hasj dypt inni en skau.

Hadde politet fått eller brukt midlene slik jeg ønsker de skulle blitt brukt, regner jeg med at statistikken for oppklaring ville vært høyere.
Å ta rede for narkomiljøet er jo en "dårlig investering" i utgangspunktet, ettersom dette er det miljøet som er kjent for å holde mest kjeft i et evt. avhør.

Jeg ønsker ikke hasj avkriminalisert som at man går på gaten og kan kjøpe hasj HVOR som helst, men så igjen, så gjør jeg nærmest det.
Dobbelt moral - ja - og et jævla vanskelig spørsmål.
Som muttern spør meg,: Ville du latt småen røyke hasj? (jeg har en datter).
Ville du latt henne oppleve det du har opplevd, og hatt henne med i det miljøet jeg engang var i?
Svaret er selfølgelig NEI.
Så når alt kommer til alt, så er meningen min miljøbettinget, der jeg kan se at avkriminalisering også vil være farlig.
Men som sagt, tror jeg nok at politet hadde hatt friere tøyler til å kunne ta 'Stor kriminelle', eller gjengangere som er en pest og en plage for sammfunnet.

Men der igjen.. Det blir litt dobbelt moralskt.
I tilegg føler jeg nesten det som at Hasj er avkriminalisert, så jeg ser ikke det store problemet - slik det er i dag.
Speq: Jeg vet hva historien er. Nilsern hadde drukket og blaza alt for mye på et russearrangement, og endte opp med å passe ut på en av russebussene. Ettersom det ikke var liv å få i han så ble det tilkalt politi. Da han kommer til seg selv ser han politi stå rundt han, han skjønner ikke hva som er på fære så han tar beina fatt med politiet hakk i hel. Det ender med at de slenger han i bakken og han mister skoene sine. De gidder ikke plukke dem opp, han blir dritforbanna, og de svarer med å slenge han i en bil og kjøre til stasjonen.

De fant også grammern som de ga 1500,- i bot for.
"Ville du latt henne oppleve det du har opplevd, og hatt henne med i det miljøet jeg engang var i?"


Hvis hasj var lovelig hadde jo hun ikke trengt å henge i lumske miljøer.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Men om du fritt kan valse rundt med 15g i lomma uten at purken kan gjøre en dritt så åpner vel det ufattelig mange vinduer for langerene også?
For eksempel at de har alt stasjet liggende hjemme, og bare avtaler med folk som skal kjøpe at de møter de en plass.
Purken kan ikke gjøre en dritt med mindre de ser han står og selger.
Og om han skulle trenge å frakte mer, så kan han bare ta med seg ett par kompiser, med 15g i lomma hver, og vips så har du en liten gjeng som valser rundt med ei plate de skal selge.

Og om staten skulle kontrollert hasjmarkedet, så ville det nok komt hasj med en stabil kvalitet hele tida, men kan tenke meg at avgiftene blir som med bensin, alkohol og tobakk - JÆVLIG høye!
Så da blir det igjen rimeligere å kjøpa av den lokale, heller tvilsomme dealeren, nettopp på grunn av prisen.

Og da har vi vel egentlig ikke komt noen som helst vei, bortsett fra at flere og flere vennegjenger begynner å selge, nettopp fordi de kan transportere 15g hver uten noen som helst risiko.
Sitat av Acidous
Men om du fritt kan valse rundt med 15g i lomma uten at purken kan gjøre en dritt så åpner vel det ufattelig mange vinduer for langerene også?
For eksempel at de har alt stasjet liggende hjemme, og bare avtaler med folk som skal kjøpe at de møter de en plass.
Purken kan ikke gjøre en dritt med mindre de ser han står og selger.
Vis hele sitatet...
Du er på jordet, som vanlig. Politiet kan 'ikke gjøre en dritt' ved normale omstendigheter uansett, det er ikke lov å bare ransake vilkårlige personer sånn helt uten videre. At folk er uforsiktige og blir tatt får være så, men ved normale omstendigheter er det allerede rimelig trygt å både selge, frakte og oppbevare 15g med hasj. Det vi stort sett vil unngå med å ikke straffeforfølge opptil denne dosen er masse ungdommer og unge voksne med unødvendig prikk på rullebladet. Disse små gjengene med plater i lomma som skal selge eksisterer allerede, bare se etter somaliere som står sammen med Akerselva
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Nichotin
Du er på jordet, som vanlig. Politiet kan 'ikke gjøre en dritt' ved normale omstendigheter uansett, det er ikke lov å bare ransake vilkårlige personer sånn helt uten videre. At folk er uforsiktige og blir tatt får være så, men ved normale omstendigheter er det allerede rimelig trygt å både selge, frakte og oppbevare 15g med hasj. Det vi stort sett vil unngå med å ikke straffeforfølge opptil denne dosen er masse ungdommer og unge voksne med unødvendig prikk på rullebladet. Disse små gjengene med plater i lomma som skal selge eksisterer allerede, bare se etter somaliere som står sammen med Akerselva
Vis hele sitatet...
Og du er like frekk og nedlatende, som vanlig.
Er det ikke slik at ved skjellig grunn til mistanke har politiet lov til å ransake?
Og når det er en de har mistanke som driver å valser rundt med lommene fulle av hasj nå, så kan de vel huke han inn(sett at han er kjent for å drive med den slags).
Men om det er lov med 15g uten å bli tatt, så kan bare karen si "Jeg, nei! Har bare en liten klump til eget bruk jeg!"
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Acidous
Og du er like frekk og nedlatende, som vanlig.
Er det ikke slik at ved skjellig grunn til mistanke har politiet lov til å ransake?
Og når det er en de har mistanke som driver å valser rundt med lommene fulle av hasj nå, så kan de vel huke han inn(sett at han er kjent for å drive med den slags).
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, "sett til at han er kjent til å drive med den slags", og det skal ganske mye til, erfaringsmessig så blir folk tatt veldig sjelden, det er, om de ikke er komplette idioter som breifer med varere og skryter av at de er en 'dealer'.
Politiet har langt viktigere saker å ta seg av enn å ransake alle de synes ser 'litt mistenkelig ut', de har heller ikke røntgenbriller eller narkotikahunder med seg over alt.
Så vi er faktisk like langt med den vinklingen av saken også.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Dodecha
Ja nettopp, "sett til at han er kjent til å drive med den slags", og det skal ganske mye til, erfaringsmessig så blir folk tatt veldig sjelden, det er, om de ikke er komplette idioter som breifer med varere og skryter av at de er en 'dealer'.
Politiet har langt viktigere saker å ta seg av enn å ransake alle de synes ser 'litt mistenkelig ut', de har heller ikke røntgenbriller eller narkotikahunder med seg over alt.
Så vi er faktisk like langt med den vinklingen av saken også.
Vis hele sitatet...

Sant nok, men slik politiet er her i alle fall, så har de ganske god kontroll på hvem som driver med hva.
Og det viser ganske tydelig igjen med tanke på at langerene blir huka inn en etter en.
De blir huka inn fordi de blir tatt i å selge, ikke fordi en klump hasj tilfeldigvis detter ut av buksa deres mens de går forbi en politibil. Har man litt omløp i hodet skal ikke politiet få skjellig grunn nok til noe som helst.
Jeg har alltid passet på å være så smart og forsiktig som mulig. Det samme gjelder alle vennene mine. Kun en av oss er blitt tatt for noe doprelatert, og den historien er allerede forklart lenger oppe i tråden. Så så lenge man er litt smart, er forsiktig og bruker hodet litt, må man være skikkelig uheldig for å bli tatt.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Nichotin
De blir huka inn fordi de blir tatt i å selge, ikke fordi en klump hasj tilfeldigvis detter ut av buksa deres mens de går forbi en politibil. Har man litt omløp i hodet skal ikke politiet få skjellig grunn nok til noe som helst.
Vis hele sitatet...
Så det betyr at kompisen min som ble tatt fordi purken hadde narkohund med på skolen hans for å demonstrere, og han tilfeldigvis hadde en liten grammer i lomma ikke ble tatt likevel da?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Acidous
Så det betyr at kompisen min som ble tatt fordi purken hadde narkohund med på skolen hans for å demonstrere, og han tilfeldigvis hadde en liten grammer i lomma ikke ble tatt likevel da?
Vis hele sitatet...
Nei, men det betyr at det er lov å bruke vett, og gjette kor det er narkohunder o.l.

Det er ikkje det på gata. Det er det på skuler. Altså er det logisk at om du er paranoid så har du det ikkje på deg på skulen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Acidous
Så det betyr at kompisen min som ble tatt fordi purken hadde narkohund med på skolen hans for å demonstrere, og han tilfeldigvis hadde en liten grammer i lomma ikke ble tatt likevel da?
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men nå synest jeg at du bare leker idiot, ga den setningen der noe som helst mening?
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Bundy
"Ville du latt henne oppleve det du har opplevd, og hatt henne med i det miljøet jeg engang var i?"


Hvis hasj var lovelig hadde jo hun ikke trengt å henge i lumske miljøer.
Vis hele sitatet...
Sitat av speq
Jeg tror i dag på avkriminalisering, men ikke på legalisering.
Vis hele sitatet...
Avkriminalisering betyr ikke at hasj er lovlig, så hvis hasj ble avkriminalisert - ville det alikevel vært lumske miljøer, da spesielt med tanke på andre typer stoffer.
Men også for hasj, jeg kan se for meg at det ville vært mye dritt som var ute på gatene, (som i bøff) og da kanskje utvilket seg et kriminelt miljø på den fronten.
Du siterer min erfaring.
Jeg vil ikke at hun skal oppleve det samme som jeg har gjort.

Sitat av speq
Jeg ønsker ikke hasj avkriminalisert som at man går på gaten og kan kjøpe hasj HVOR som helst, men så igjen, så gjør jeg nærmest det.
Dobbelt moral - ja - og et jævla vanskelig spørsmål.
Vis hele sitatet...
?! Jeg har jo forsåvidt allerede skrevet det du skriver til meg?
Sist endret av spQ; 22. juni 2007 kl. 20:49.