Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1277
Jeg har en Eee pc som det er linux på. Det er 1024, 16gb.
Har tenkt på å utfordre den litt med å installere XP i stedet, så har noen spm angående det.

Med tanke på at det ikke er noen cd-rom på denne, så blir jeg enten nødt til å kjøpe ekstern rom eller en usbpenn.

Så spm mine er;

1. Vil det gå med XP på en sånn maskin?
2. Hvordan kan jeg få installert XP på en pc uten cd-rom.


Takk
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Godly xp er veien å gå. Google it
Sitat av Christian
Vis hele sitatet...
Hm tja. Litt usikker på den der.
Sitat av Horumflorum
Hm tja. Litt usikker på den der.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? Skal gå glatt om du skaffer deg en usb-penn den der?
Litt skeptisk til sånne type ting man kan laste ned helt fra et random sted.
Men hvis du sier at det vil funke, så burde jeg vel prøve det.

Men hva gjør jeg med driverne da?
Ja, nei. Spørsmålene mine står enda
Kjør linux på den. Det krever mindre, og du har ikke så mye å ta av om du installerer XP og den krever mer. Sitter på eee med linux nå. Funker formfett!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det finnes en del guider på nettet om hva du kan/bør strippe ut av en windows xp installasjon før du legger det inn på en asus eee. nLite er et godt utgangspunkt for å lage en custom-installasjon. '
Det finnes også mengder av informasjon når det kommer til å installere fra en usb-stick.
Du bør også vurdere applikasjonene du har tenkt å bruke. Det finnes i det fleste tilfeller små, lette alternativer, som egner seg bedre på en eee.
Sitat av illuSiOn^
Kjør linux på den. Det krever mindre, og du har ikke så mye å ta av om du installerer XP og den krever mer. Sitter på eee med linux nå. Funker formfett!
Vis hele sitatet...
Dette ser ut til å være standardsvaret fra de som ikke vet nok om XP. Riktig konfigurert vil man ikke kunne se forskjellen på en Pentium 120MHz med 128MB ram med XP og en Dual Core og 4GB ram med XP før man setter i gang programmer og tjenester som er prosessorintensive fra naturens side.

Linux er ikke et magisk ord for "krever mindre". XP ble utviklet for maskinvare anno 2001, og de fleste minibærbare som er til salgs for tiden har prosessorer som overgår 3-4 ganger det som var vanlig når XP kom på markedet.
Jeg har aldri brukt Linux før jeg kjøpte denne EEE 900 for 4-5 dager siden. Har aldri vært noe "Linux Fan Boy", men må si at jeg aldri kunne tenkt meg XP på min EEE. På min stasjonære derimot, kunne jeg aldri tenkt meg Linux.

Point remains; selv om den klarer XP krever Linux mindre.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Christian
Hvorfor? Skal gå glatt om du skaffer deg en usb-penn den der?
Vis hele sitatet...

Hvordan ska det gå til?
Hvis man ikke har en extern DVD leser, kan man ikke boote fra CD'en og om du skal installere den innpå en usb-pinne fra en en annen pc, vil ikke driverene crashe?

Jeg har bootet fra usb-pinne 2 forskjellige live-linuxer og instalert 1 av dem, men det virker etter min oppfatning, at det ikke finnes noen annen metode enn å eksportere filer fra Windows server 2003 SP1 som i denne guiden:
http://www.collewijn.info/xpe/page/pe2usb.php
Installere Windows XP fra USB-penn - ASUS EEE 900 notebook
http://itpro.no/art/12969.html
Der var den jeg lette etter, takk Evelen2, KP
IKKE gjør det!
Pappa gjorde det på sin, 2 min for å starte firefox!
Too late, men om det ikke går skal jeg bare installere TinyXP Platinium edition 2, om den ikke funker, så blir det Ubuntu 7.10.

Skal si Hvordan det går, har 900 btw, vet ikke hva din far hadde.
Pappa hadde 900, akkurat likens som deg.
Så med mindre du ikke klarer deg uten xp (pappa bruker det i jobben) så burde du bruke linux.
Det funket dårlig gitt, og tinyxp ville ikke funke med guiden. Nå går jeg rett på Ubuntu 7.10 et OS jeg har holdt kjært lenge. Ubuntu eee er sykt dårlig, vil ikkke anbefale det. Kjempe kjedelig OS
eeebuntu er et godt valg. Kjører denne selv og er fornøyd så langt.

Men skal du ha ren Ubuntu, hvorfor ikke 8.04.1 som er langt nyere? I tillegg er det endel knoting med vanilla Ubuntu, da lite fungerer ut av boksen. Du bør stikke innom eeeuser forumet for endel pekepinner og løsninger.

atlef.
Heilt canooon
Sitat av Pyro_Killer
Too late, men om det ikke går skal jeg bare installere TinyXP Platinium edition 2, om den ikke funker, så blir det Ubuntu 7.10.

Skal si Hvordan det går, har 900 btw, vet ikke hva din far hadde.
Vis hele sitatet...
8.04 er ute nå, hvis du ikke visste det. Kanskje Xubuntu hadde vært noe, krever litt mindre.
Sist endret av Rindae; 1. oktober 2008 kl. 08:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dette emnet er vel ferdig debbattert forlengst - men det står en fyldig forklaring i håndboken til EeePC 900 om hvordan man kan gå frem for å legge inn Xp på EeePCen. Men det har du kanskje allerede forsøkt?