Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3160
Jeg er en person som ikke er i stand til å føle empati. Det vil si at jeg ikke har muligheten til å sette meg inn i andres følelsesmessige tilstander.

Men når jeg ruser meg kan jeg på en måte føle musikk, og jeg tror det er dette igjen som gjør at jeg ofte drikker. Man kan si at jeg ruser meg på følelser.

Følelsene varierer etter hvilken type musikk jeg hører på, jeg tror det er på denne måten jeg klarer å knytte meg opp mot måter å opprettholde et slags skall av en troverdig personlighet ovenfor offentligheten hvor jeg portretterer en person som forstår deres sorg og gleder.

Jeg er fullt kapabel til å forstå regler og denslags, men alt det andre har gått opp for meg at har alltid vært et mysterium. Men etter jeg kom i kontakt med rusmidler som alkohol og en sjelden gang hasj, er jeg mer i kontakt med en slags spiritualitet som jeg fremdeles utforsker. Dette er en svært interessant tid, og det er dette jeg ville dele med dere.

Kanskje det er noen andre der ute som har det likedan?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Ikke istand til å føle empati... Dette høres tvilsomt ut dude.
Du har vel en eller annen grad av empati for en person bli utsatt for no kjipt du også har vært gjennom? Hvis du "mangler" empati, ville jeg trodd du manglet en del annet også.

Empati er jo bare noe vi har funnet opp. Pussig at naturen skulle fjerne akkurat det fra deg.

Men joa, jeg har følt en slags empati-boost med rusmiddler.
Noen gjør det lettere å oppføre seg som den personen du tror folk vil du skal være.
Andre river av hele den formelle maska i sosiale sammenhenger og avslører det sanne rasshølet i deg.
Sist endret av Bothrops; 15. juni 2008 kl. 13:34.
Har du også nedsatt evne til å føle frykt?

For meg høres det ut som du er en smule psykopat. http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat

Har sett American Psycho og Patrick Bateman likte jo å ta dop i historien... Kansje det var derfor?

Jeg hadde uansett snakket med psykolog.
Jess, dette kommer antakeligvis av psykopatiske trekk og at hjernen din aktivt undertrykker alle følelser relatert til å sette seg inn i/lese andre mennesker. Jeg anbefaler også psykolog og litt sjelransakelse på egen hånd. Du er jo ikke nødvendigvis noen vond person allikevel (mtp. at det mest sannsynlig heller ikke er din feil at du er sånn), men jeg vil tro du kan tilfredsstille dine menneskelige behov bedre om du blir kvitt "sperren".

Men så spørsmålet, har du NLD, asperger eller savant syndrom? Isåfall kan du bare stryke ut alt jeg skrev

Forøvrig tror jeg mange rusmidler kan lokke ut disse sidene mer hos mennesker, da spesielt MDMA, og gjerne også sopp/LSD/meskalin på sikt. Det er dog ikke noe jeg anbefaler alt for mye om du har psykopatiske trekk, ettersom du en dag kan ende opp med å "innse" hva som er grunnen til at du undertrykker slike følelser, og gå inn i et slags introspektivt mareritt, en saftig badtrip.
Jeg kan vel ikke si jeg har det likedann, men jeg vet hva du snakker om.

Jeg er en veldig empatisk person, veldig empatisk. Har jeg vondt av en nær venn av meg kan rusmidler forsterke empatien jeg har med denne personen. Det er en av grunnene til at hasj er mer enn nok psykoaktivt for min del.
Sitat av magziii
Har du også nedsatt evne til å føle frykt?

For meg høres det ut som du er en smule psykopat. http://no.wikipedia.org/wiki/Psykopat

Har sett American Psycho og Patrick Bateman likte jo å ta dop i historien... Kansje det var derfor?

Jeg hadde uansett snakket med psykolog.
Vis hele sitatet...
I følge den der psykopat testen i linken din, så er vell alle psykopater? Jeg fikk ihvertfall veldig høy poengsum, men er da ikke noe annerledes fra min omkrets. Så da er vell alle vennene mine psykopater...
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Slutt å tulle. Det står svart på hvitt at: Testen må administreres av en person med relevant utdanning for at den skal kunne brukes diagnostisk.
Du sier du ikke er i stand til å føle empati? Hvis faktisk lider av en total mangel på empati så er det alvorlig og du bør lese videre.

I livet må man alltid sette seg inn i en annens situasjon for å komme til en løsning, et kompromiss ev Enten i jobbsammenheng eller særlig i familiesammenheng. Hvordan vil da en krangel/diskusjon ellers ende?

Hvis du mener du ikke kan føle empati i det hele tatt, så til de grader at du fysisk kan stå se på et menneske (du kanskje kjenner og) bli torturert på de verste metoder uten at det går inn på deg i det hele tatt(?). Så lider du av et alvorlig psykisk problem.

Ser folk nevner ordet Psykopat. Mangel på empati er definitivt én stor egenskap en psykopat lider av. Men det gjør man ikke nødvendigvis til psykopat av seg selv.( Den generelle (feile) oppfatningen av en psykopat er jo gjerne en massemorder som tror Odin ba han om det. Fins flere "leveler" av psykopater.) Man er selvfølgelig til de grader mer disponibel til å kunne utføre grusomme handlinger, men man er ikke en farlig psykopat ene og alene av den grunn.

Etter min mening er TOTAL mangel på empati, én form for ondskap. Ikke nødvendigvis en utøvende ondskap. Men likevel en ondskap i seg selv. Det vil jo innebære NULL medmenneskelighet og medfølelse.

Og hva er ekte kjærlighet? Det å skjønne/vite hva hun føler, hva hun vil, hva hun reagerer på, hva som sårer hun, hva som gjør hun glad, hvordan hun tenker. Det å bry deg om hun overalt annet, sette hun først, føle glede over å gjøre noe som gjør hun lykkelig. Jeg mener og at hvis du lider av total mangel på empati så kan du umulig føle/oppleve ekte kjærlighet for en annen person.

Så dette er definitivt noe som vil skape store problemer for deg i livet ditt.
Hvor mange mennesker kan du ikke ende opp med å såre (uten å skjønne hvorfor engang), slik vil du miste alle dine nærmeste. Din manglende evne til å føle ekte kjærlighet. Du vil bli slått opp med pga du ikke viste din kjærlighet, ikke behandlet de så bra som de hadde ønsket, mangelen på kommunikasjon om og visning av følelser, og din stahet og mangel på å inngå komprimisser, og rett og slett at din psykiske lidelse gjør at du ikke forstår hun og hennes behov.
Jeg kan aldri i livet se for meg at et kjærlighetsforhold kan fungere uten at du får profesjonell hjelp.

Min mening er at Total mangel på empati er en alvorlig psykisk lidelse som vil skape store problemer i forhold til å leve et normalt sosialt lykkelig liv, og du bør virkelig virkelig virkelig oppsøke psykolog for din egen og andres del.
En psykopat ville aldri kunne skrevet den første posten. For psykopaten har ikke bare mangel på evnene empati og rolletaking, men også total mangel på selvinnsikt. En som er psykopat vil tenke at alle andre tenker som ham; egoistisk og kalkulerende.

Spørsmålet er om mangelen på empati alene ekskluderer behovet/ønsket om et kjærlighetsforhold. At behovet for å være glad i noen ikke går hånd i hånd med empati har jeg vanskelig for å tro. Hvis man ikke klarer å føle med, hvordan skal en da klare å føle for?
Jeg vet du ikke skal tro på alt du ser på film men hvorfor ringer Patrick Bateman til sin advokat i Psycho filmen og tilstår alle drapene da Evlogimenos? Han var ivertfall i den høyeste grad psykopat.

Uansett så mener jeg ikke AT Ralf er psykopat men jeg sier bare det var psykopatiske trekk. Er godt mulig Ralf er psykopat for alt jeg vet men eg henger meg på dere som tror han ikke er det
Tror ikke du har total mangel på empati, da tror jeg ikke du kunne stått frem med det slik du gjør, men jeg er ingen psykolog.
Før jeg vil delta i gjettingen hadde det hjulpet mye å høre alderen din, om det ikke er noe problem?
Ifølge profilen er han/hun 22 år gammel.
Jeg har faktisk lest en del om psykopati i den "hyggelige" anledning av at jeg har hatt en rundt meg over lengre tid. Psykopaten vil, når i fare for å bli avslørt, fremstå usedvanlig angrende, og på den måten som gjør at folk føler med ham. Angeren er bare en fasade og atferden er kalkulert etter hva som er mest hensiktsmessig.

Jeg kan aldri tenke meg at en psykopat ville kunne føle noe glede av å skrive en slik post, da dette ikke på noen måte er en kalkulert handling som kan gi ham noe forrang i noen som helst sosial situasjon.
Virker mer som en utstrakt hand dette, enn en ond plan for å oppnå noe.. Men hvem vet..

OP har føleser for seg selv. Siden vedkomne klarer å stå frem slikt, og ser på seg selv som noe galt. Er en del folk som rett og slett bare gir F i alle andre, ser ikke ut som OP er slik.

Gyllen regel for empati og sosial etik er: Behandle andre slik du vil de skal behandle deg. Men dette er nesten umulig å få til, pga flertallet av jordens befolkning lar egoismen styre dem.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hehe... artig. prøver og finne ut av noe ligrende, men eg føler meg konstant tom. mangler empati savn det og elske og sinne, meget frustrerende og se folk rund seg snakke om ting man bare vet om i teori og aldri har følt. hele det sosiale samfunnet styres av følelser. eg står tom på sidelinjen. finner heller ikke innfo om det. og psykolog kommer ingenvei.. eneste som driver meg er jakt etter ny kunskap om meg selv
Sist endret av climp; 2. juli 2008 kl. 14:47.
Sitat av Ralf
Jeg er en person som ikke er i stand til å føle empati. Det vil si at jeg ikke har muligheten til å sette meg inn i andres følelsesmessige tilstander.

Men når jeg ruser meg kan jeg på en måte føle musikk, og jeg tror det er dette igjen som gjør at jeg ofte drikker. Man kan si at jeg ruser meg på følelser.

Følelsene varierer etter hvilken type musikk jeg hører på, jeg tror det er på denne måten jeg klarer å knytte meg opp mot måter å opprettholde et slags skall av en troverdig personlighet ovenfor offentligheten hvor jeg portretterer en person som forstår deres sorg og gleder.

Jeg er fullt kapabel til å forstå regler og denslags, men alt det andre har gått opp for meg at har alltid vært et mysterium. Men etter jeg kom i kontakt med rusmidler som alkohol og en sjelden gang hasj, er jeg mer i kontakt med en slags spiritualitet som jeg fremdeles utforsker. Dette er en svært interessant tid, og det er dette jeg ville dele med dere.

Kanskje det er noen andre der ute som har det likedan?
Vis hele sitatet...
Leste denne tråden for første gang nå, og må si jeg synes Ralf har fått urettferdig vanskelige svar.

For det første ber han ikke om en psykologisk vurdering. Om man faktisk hadde lest første avsnittet, sier han rett ut at han ikke kan føle empati, og beskriver hva det innebærer i tilfelle noen som leser er usikre. Tror dere en uoppdaget/ubehandlet psykopat ville ha presentert seg slik på ett nettforum? Eller hatt peiling på hva det han sa betydde? Det kan være mange grunner til at et menneske ikke kan vise empati. Som et godt eksempel kan jo dem som omtaler et annet menneskets sjelsliv starte med å utvise empati og respekt ovenfor dem man prater om.

For det andre er ikke empatimangelen til trådstarter det trådstarter spør om. Han spør om hvordan musikk og rus kan virke følelsesfremkallende. Det fordi han, gledelig, har opplevd det selv. Dette er et veldig godt emne, og at Ralf har det problemet han har gjør det jo bare mer interessant! Så interessant at jeg må tenke meg om litt før jeg kommer til OT selv.
ja eg skal være enig. musikk og dop kan få frem følelser. og det er stor variasjon på musikken. men eg personlig får som oftest bare forskjelige grader og typer av gode følelser. skal ett en god del knips til før eg får følelser for folk. med eg har gidd opp for lengst og skjule min tom het. mistet mange venner pga det, men tap har man altid
Etter alt dette psykopat-pratet, og alle psykopat analysene så føler hvertfall JEG empati for Ralf; jeg føler det som om irritasjonen bobler over fordi ingen skjønner at jeg egentlig bare feilformulerte meg litt og mest av alt bare ønsker svar på spørsmålene mine...

Hehe, bare kødder med deg Ralf!

Men uansett. Kan ikke si at jeg assosierer mine tidligere alkohol-opplevelser med empati; selv om det kunne virke sånn så var realiteten for meg at jeg bare ble overdramatisk og skulle ha medfølelse for gud og hvermannsen. Kan heller ikke si at jeg føler at jeg har fått kontakt med noe nevneverdig spirituelt gjennom alkohol. Men cannabis kan fungere som en empati-forsterker i mange situasjoner, hvertfall for min del, mens den i andre situasjoner får meg mindre empatisk. Og det finnes flere stoffer som i varierende grad har fungert som empati forsterkere for meg; bla. MDMA, Sopp, Meskalin og 2C-B.

Og bare for å ha sagt det Ralf, må nok holde litt med de som tviler på ditt totale fravær av empati, da av mange grunner, men spesielt fordi jeg pleier å tro det beste om folk...
Sist endret av Potrick; 4. juli 2008 kl. 02:44.