Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 3245
HDD: WESTERN DIGITAL Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM (2 Stykker)
HK: ASUS MAXIMUS EXTREME S775 X38 ATX SND+2XGLN+U2+1394 FSB1333 DDR3 IN
GPU: PINE/XFX GeForce 9800GX2 700M 1GB BLACK, HDMI , PCI-Express 2.0, 2xDVI, Assassins Creed
PSU: GIGABYTE ODIN GT_800W m/Kabler Støysvak, 14cm vifte, viftestyring, SLI
DVD: SAMSUNG DVD Recorder 20x +R/+RW -R/-RW Lightscribe IDE Black Bulk With Vista comp. SW
CPU: INTEL Q9450 QUAD PROCESSOR 2.66G 12MB 1333MHZ FSB
TASTATUR: LOGITECH G15 KEYBOARD NORWEGIAN
MUS: LOGITECH G5 Laser Mouse 2007, USB
RAM: CORSAIR TWIN3X 1333MHz DDR3, 2GB, DHX, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-27 (2 stykker)
KABINETT: GIGABYTE 3D MERCURY GZ-FW1CA-AJS SILVER FULL TOWER 205X620X540MM NS
SKJERM: BENQ G2400W/ 24" LCD 1920x1200 Black
HØYTTALERE: LOGITECH X-530 Høyttaler 5.1, 5 Satelitter og Subwoofer 70W RMS (Gidder ikke å legge i mer enn 500,- i høytalere )

Vil denne dra Crysis på very high og nye spill som kommer på max? Far Cry 2 og GTA IV?

Har aldri overklokket så får se om jeg gjør det kanskje senere, er vannkjøling i kabinettet så er god nok kjøling. Men er CPU, RAM, GPU og HK greie å overklokke? Og vil den VGA vannkjølingsblokken som er med kabinettet passe til skjermkortet?
Sitat av Janpfo

Vil denne dra Crysis på very high og nye spill som kommer på max? Far Cry 2 og GTA IV?

Har aldri overklokket så får se om jeg gjør det kanskje senere, er vannkjøling i kabinettet så er god nok kjøling. Men er CPU, RAM, GPU og HK greie å overklokke? Og vil den VGA vannkjølingsblokken som er med kabinettet passe til skjermkortet?
Vis hele sitatet...
20k på PC ja.. gjett hvem som har konfirmert seg. GTA IV kommer mest sannsynlig ikke til PC, men den skal fint klare å kjøre crysis på very high.. og den vil kunne kjøre nyere spill i lang tid fremover.
Sist endret av Pheromone; 5. mai 2008 kl. 18:54.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du hopper ned ett hakk på det meste vil du havne på godt under 15k vil jeg tippe og klare å kjøre spillene like bra.

DDR3 er forresten stort sett slappere enn DDR2 per idag og 2GB kommer du ikke langt med.

Benq skjermer er heller ikke noe jeg har noe spesielt godt forhold til.
Hehe Er faktisk fylt 14 for en liten stund siden så er vel ikke konfirmert enda Blir neste år det Kommer ikke GTA IV til pc? :O

Er 4GB DDR3 minne Men en som anbefalte meg Asus Maximus Extreme og det har vel bare DDR3?

Håper å klare å spille nye spill 3-4 år fremover, og da trenger jeg ikke alt på max Har en pc nå med 2GB DDR minne, single core CPU og 128mb skjermkort som kjører Crysis
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 18:58.
bruk mindre nå, oppgrader etter konfirmasjonen, det er mitt tips! Utviklingen innen den teknologiske verdenen er nesten til å få bakoversveis av!
Sitat av Janpfo
Kommer ikke GTA IV til pc? :O
Vis hele sitatet...
"As for GTA IV coming out on the PC, that’s very doubtful as we currently have no plans to develop for the PC. We could only focus our efforts extensively on so many consoles at once, and PC might not see the light of day."

- Nick Hersh

http://whatifgaming.com/gta-iv-for-pc-very-doubtful
Ser ut som et greit oppsett det.
Men ville heller kjøpt 4 gb DDR2 PC8500 ram, f. eks disse. DDR3 yter ikke stort bedre enn DDR2 for øyeblikket, og hvis du trenger det en gang i framtiden er jo det ikke verre enn å oppgradere, da prisen på disse helt sikkert kommer til å synke ganske mye.
Komponentene er veldig klokkevennlig, og med rett kjøling burde du kunne klokke cpu ganske høyt.

Du vil kanskje ikke klare å kjøre crysis på høyeste med tanke på at skjermen du har valgt har en ganske høy oppløsning, men det spørs selvfølgelig hva du anser som spillbart. Det vil uansett klare å kjøre spill i framtiden på høy kvalitet, men hvordan det vil prestere i Far Cry 2 og GTA4 er vanskelig å si.
Sist endret av zipp; 5. mai 2008 kl. 19:04.
Jeg mener at når jeg først kjøper pc så kjøper jeg en bra en

Jeg mener at når jeg først kjøper pc så kjøper jeg en bra en Og den skal være framtidsrettet og DDR3 og Quad-Core er jo ganske framtidsrettet
Men hva du vil, skal du 'bare' spille så er kaster du over 5000kr rett ut av vinduet imo. Men du er jo 14 (?), så hva kan man forvente.

Gjør som andre sier, kjøp billigere nå, oppgrader mer når du faktisk trenger det, å du klarer fortsatt kjøre alle spill, men sparer flere tusen. Morsommere er det faktisk å, når du faktisk har lagt av penger til å oppgradere senere.
KP til deg zipp Men hvis jeg skal ha DDR3 i fremtiden så må jeg jo oppgradere HK og, men jeg tror at DDR3 vil være mye bedre enn DDR2 innen neste år. Hørte at mange var imot windows XP når det kom ut, men nå nekter jo mange å gå over fra XP til vista igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo
Jeg mener at når jeg først kjøper pc så kjøper jeg en bra en

Jeg mener at når jeg først kjøper pc så kjøper jeg en bra en Og den skal være framtidsrettet og DDR3 og Quad-Core er jo ganske framtidsrettet
Vis hele sitatet...
Poenget er at du har bedre pc om to år om du kjøper en til 15k no og en til 5k om to år.

Kjøper du en til 10k no og en til 10k om to år har du vanvittig mykje bedre pc om to år enn om du kjøper en til 20k no.

PC er faktisk ekstremt dårlig invisteringsobjekt - det er få ting som faller så kjapt i pris. En PC til 5k no grisebanker en til 10k for et år sidan, i omtrent alt tipper eg.
KP til deg zipp Men hvis jeg skal ha DDR3 i fremtiden så må jeg jo oppgradere HK og, men jeg tror at DDR3 vil være mye bedre enn DDR2 innen neste år. Hørte at mange var imot windows XP når det kom ut, men nå nekter jo mange å gå over fra XP til vista igjen. Og jeg vedder på at de fleste går over til vista.

slashdot: Er ikke nødvendig å ha det beste hele tiden.

Volch0k: Skal prøve å få komme igang med php scriptingen i sommer, så vil tjene igjen de penga
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 19:07.
Sitat av Janpfo
KP til deg zipp Men hvis jeg skal ha DDR3 i fremtiden så må jeg jo oppgradere HK og, men jeg tror at DDR3 vil være mye bedre enn DDR2 innen neste år. Hørte at mange var imot windows XP når det kom ut, men nå nekter jo mange å gå over fra XP til vista igjen. Og jeg vedder på at de fleste går over til vista.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at XP var faktisk ikke bra når det kom, sånn som vista var/er når det kom. Delte meninger når det faktisk begynner å bli stabilt, men sånn er det jo med OS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Janpfo
slashdot: Er ikke nødvendig å ha det beste hele tiden.
Vis hele sitatet...
Uhm, nei, men poenget er at om du svir 20k no har du noko som er best i 3 måneder, også er det gammalt nytt.

Du får enkelt og greit vanvittig mykje meir for pengane ved å bruke 10k to ganger, og det er IMHO på grensa til idioti å kjøpe pc i dag for å kunne spille om 3-4 år. Da er det bedre å kjøpe en til om 3-4 år. Billigere er det også, spesielt om du tar med at pengane har svak positiv avkastning i banken, mens pcen har ekstrem negativ avkastning...
Noen som kan finne en pc til meg for 10-15k da?
Sitat av Janpfo

slashdot: Er ikke nødvendig å ha det beste hele tiden.
Vis hele sitatet...
ehm, det er jo det han prøver å si?
Bedre å spare dem, evt kjøpe noe annet, for så å kjøpe en billig PC om noen år som igjen vil vare en stund.
Jeg kjøpte en Dell PC til 6k-7k for 5 år (!!) siden, den byttet jeg ut nå for 2-3 måneder siden fordi den ikke kunne spille nye spill, men den har greid så å si alt av spill opp igjennom tidene. Sant nokk ikke på høyeste grafikk.
Sitat av Janpfo
Skal prøve å få komme igang med php scriptingen i sommer, så vil tjene igjen de penga
Vis hele sitatet...
Det er omtrent det dummeste jeg har lest idag.

Det blir det samme som å si: Jeg skal begynne å jobbe neste år, derfor svir jeg av alle pengene mine nå.

Hører du virkelig ikke selv hvor dumt argument det er for å kjøpe 'katta i sekken'?
Sjekka en pc med dualcore, 4GB DDR2 og 9800GTX, ble bare 3000-4000,- billigere? Og hva er vitsen da?

Er skjerm, tastatur, mus og høyttalere som drar opp prisen en del. Kan godt kjøpe en billigere Samsung Syncmaster 22".
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 19:25.
Sitat av Janpfo
Sjekka en pc med dualcore, 4GB DDR2 og 9800GTX, ble bare 3000-4000,- billigere? Og hva er vitsen da?

Er skjerm, tastatur, mus og høyttalere som drar opp prisen en del. Kan godt kjøpe en billigere Samsung Syncmaster 22".
Vis hele sitatet...
Du tror ikke 4000,- vil være kjekt å ha om 2-3 år når du trenger en liten oppgradering?

Ta imot tipsa som folk gir, eller gi faen å bruk opp pengene dine om du har så mye av dem.
Skal du først bruke såpass er det lurt å ha en ordenlig skjerm. Ville satset på 24" fra Dell eller Samsung. Fulltower kommer du til å angre som en motherfucker på. Gjenta etter meg: du har ikke behov for all plassen. Et godt miditower, gjerne i aluminium, vil være et godt valg. Antec og Lian Li har mye bra.

edit: Og ja, ville spart litt på de delene som ikke gir utbytte ved spilling. Går du f.eks for en Dual Core i E8x00-serien til Intel sparer du litt. Du får ikke brukt Quad Core til spill uansett.
Sist endret av Nichotin; 5. mai 2008 kl. 19:38.
Crysis utnytter quad-core fullt ut. Eller tar jeg feil? Oppgradering om 2-3 år kan godt hende, men jeg oppgrader hvis noe blir ødelagt eller hvis pcen begynner å bli for gammel og takler spill dårlig.

Og fulltower vil jeg ha Er lei av trange midi-tower. Er sjelden på LAN så fulltower virker bra nok til meg
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 19:40.
Tok meg tid til sette opp et billigere system
http://prisguide.hardware.no/calc_wa...aggon_id=72097

I SLI vil kortene yte nesten like bra som et 9800GX2. Om du av en eller annen grunn ikke vil ha SLI, ville jeg valgt et P35-hovedkort, og et 9800GTX.

Edit: Kabinett, hdd osv, kan du selvfølgelig bare velge slik du vil.
Sist endret av zipp; 5. mai 2008 kl. 19:48.
Edit: måtte bruke en annen link.
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 20:17.
Sitat av Janpfo
Kunne greit å fått tilgang til den
Vis hele sitatet...
Glemte å trykke på linken.
http://prisguide.hardware.no/vis_han...aggon_id=72097 Nå skal den funke
Men er det noe vits i å øke til 8GB RAM? Og tenker å kjøre 64bit vista, er det å anbefale?

Og satser på gigabyte odin PSU ettersom den har modulære kabler Eller er TT sin mye bedre?

Setter opp et oppsett med XFX GeForce 8800GT *2 og alt det samme som du viste

Og en Samsung Syncmaster istedet for BenQ

http://www.amentio.no/PartDetail.asp...7;c:36167;r:pg er den grei nok til gaming? Håper på å slippe etterslep da

Totalt (inkl. mva): 14 795,-

Takk til de som overtalte meg til å kjøpe billigere pc Og KP til zipp for et kjempebra oppsett!

Håper på å få gama Cryis på very high når jeg får pcen
Sist endret av jeppfi; 5. mai 2008 kl. 20:45.
Du får ikke noe utbytte av 8GB RAM. Du hadde visst det hvis du faktisk trengte det. Ang. PSU har jeg svært god erfaring med MIST sin modulære 600W. Er svært stillegående. PSU-en leverer ganske stabil strøm også etter det hw.no har testet. 600W er mer enn nok til ditt oppsett, har selv 8800GTX og fem disker på min maskin.
Sitat av Janpfo
Men er det noe vits i å øke til 8GB RAM? Og tenker å kjøre 64bit vista, er det å anbefale?

Og satser på gigabyte odin PSU ettersom den har modulære kabler Eller er TT sin mye bedre?

Setter opp et oppsett med XFX GeForce 8800GT *2 og alt det samme som du viste

Og en Samsung Syncmaster istedet for BenQ

http://www.amentio.no/PartDetail.asp...7;c:36167;r:pg er den grei nok til gaming? Håper på å slippe etterslep da

Totalt (inkl. mva): 14 795,-

Takk til de som overtalte meg til å kjøpe billigere pc Og KP til zipp for et kjempebra oppsett!

Håper på å få gama Cryis på very high når jeg får pcen
Vis hele sitatet...
Å øke til 8GB er ikke noe vits med mindre du multitasker som en gærning samtidig som du spiller. Jeg tror 4GB skal holde lenge til deg.

Jeg har ingen erfaring med Gigabyte PSU'en, men jeg har Thermaltake PSU'en selv, og kan ikke si noe annet enn at jeg er svært fornøyd med den. Den er kraftig og svært stillegående. Men modulære kabler er selvfølgelig en fordel, så gå for det om du ikke liker massevis av kabler i kabinettet. Tror Thermaltake har en modulær Toughpower modell på 850W også om du foretrekker den, men den er noen hundrelapper dyrere.

Det eneste som er forskjellen på de forskjellige 8800GT kortene er egentlig produsenten. Et 8800GT kort er et 8800GT kort uansett hvem som produserer det. Kjølingen er vanligvis det eneste som varierer litt. XFX versjonene kjøler bra, så hvis de ikke er mye dyrere kan du godt gå for de. Men vær obs på at de bråker en del under load.

Har Samsung skjermen selv, og må si at det er knallgod skjerm. Du vil ikke merke etterslep i det hele tatt i spill. Den har gode kontraster og farger, i tillegg til at den ser bra ut. Det eneste som er litt dumt er at de selges med forskjellige panel, S-panel, A-panel, og C-panel. S-panelet er produsert av Samsung selv og er det beste, de to andre har _litt_ dårligere farger, men kan lett kalibreres til å være like gode som S-panelet. Det er ikke mulig å vite på forhånd hvilket panel du får, men det er et godt kjøp uansett hvilket panel du får.
Vist det er kunn spill du skal bruke den til.
Hvorfor velger du da 7200rpm hd isteden for 10000rpm ?
600w holder mye.
Du trenger ikke bruke 15k engang..
Om 2 måner er en pc til 15k verdt vesentlig mindre.

Men man kan jo heller ikke tenke for fremtidsrettet heller hele tiden.
"man får mer pc for pengene om 1 år, jeg venter til da med å kjøpe pc"
Det holder jo heller ikke så langt
Sitat av Crimatix
Vist det er kunn spill du skal bruke den til.
Hvorfor velger du da 7200rpm hd isteden for 10000rpm ?
600w holder mye.
Du trenger ikke bruke 15k engang..
Om 2 måner er en pc til 15k verdt vesentlig mindre.

Men man kan jo heller ikke tenke for fremtidsrettet heller hele tiden.
"man får mer pc for pengene om 1 år, jeg venter til da med å kjøpe pc"
Det holder jo heller ikke så langt
Vis hele sitatet...
Fordi 10k rpm vil ikke gi deg noe bedre ytelse i spill. 10k rpm diskene er bortkastet penger for de fleste.
Sist endret av zipp; 5. mai 2008 kl. 21:13.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av zipp
Fordi 10k rpm vil ikke gi deg noe bedre ytelse i spill. 10k rpm diskene er bortkastet penger for de fleste.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er ikke riktig. Raske disker har en del å si på spill som består av mye data, for eksempel spill som Baldours Gate som består av mye grafikk som lastes. Har en en rask disk her, så vil spillet naturligvis laste raskere.
Sitat av Tias
Nei, dette er ikke riktig. Raske disker har en del å si på spill som består av mye data, for eksempel spill som Baldours Gate som består av mye grafikk som lastes. Har en en rask disk her, så vil spillet naturligvis laste raskere.
Vis hele sitatet...
Men jeg tviler på at den gir ytelse nok til å veie opp for det den koster. For de fleste tror jeg 7200RPM burde holde ganske greit til laste data til et spill.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av zipp
Men jeg tviler på at den gir ytelse nok til å veie opp for det den koster. For de fleste tror jeg 7200RPM burde holde ganske greit til laste data til et spill.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt ytelsen man vinner rettferdiggjør prisen man må betale er jo noe man alltid man må vudere, uansett hva man skal kjøpe.
10k rpm disker er jo dyrere, og mindre. Hva er egentlig vitsen? Loadingen går kanskje 10-20sek raskere. Er jo bortkastet, kan jo heller kjøpe 1TB HDD da
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Du må huske at harddisken er det tregeste elementet i datamaskinen. Mens en typisk prosessor bruker nanosekunder på å utføre en oppgave så bruker en hdd millisekunder. Det er en ganske drøy forskjell.

Men som sagt, hva man selv velger å legge vekt på er opp til en selv. Personlig venter jeg på en 15k disk i disse dager, så jeg har åpenbart andre prioriteringer enn deg...?
Sist endret av Tias; 6. mai 2008 kl. 09:20.
Ikke bare Crysis kommer til og funke, men også Age of Conan. Det blir fett (Y)
Men hovedkortet støtter quad-core, så er ikke noe problem å skifte
Typisk utskjemt unge som vil sløse bort pengene.
Kjøp noe billigere, 12000-ish.

Edit: Jeg kjøpte en ny PC nå nettopp, til 12000, og jeg vil tro den er enda bedre enn det du har funnet. (Og 1/3 av størrelsen )

Edit: Ser litt håpløst ut å motbevise deg siden du i tillegg holder på å motsi deg selv i enkelte poster, jeg bryr meg egentlig ikke om du vil kaste bort nærmere 10k på ingenting.

Sitat av Tias
Du må huske at harddisken er det tregeste elementet i datamaskinen. Mens en typisk prosessor bruker nanosekunder på å utføre en oppgave så bruker en hdd millisekunder. Det er en ganske drøy forskjell.
Vis hele sitatet...
F.eks. i spill så blir det ikke harddisken brukt så mye, det som kanskje heller trenger å prioriteres er brukbart RAM ettersom en veldig stor del av et program utgjør lagring/lesing til/fra RAM.
Sist endret av TanteSpiker; 6. mai 2008 kl. 15:27.
byp4ss, les igjennom alle postene så ser du nå at jeg skal kjøpe meg pc til 16k Blir litt dyrere ettersom jeg må ha kabinett, mus, tastatur og skjerm.

Tror neppe pcen du har funnet til 12k, er akkurat bedre.
Sist endret av jeppfi; 6. mai 2008 kl. 15:33.
ingen vits å kjøpe så dyr pc kjøpte nettopp ny pc før 5k og æ kjøre crisis på very high uten nåkka lag, og vis du sleng inn 3-4k til så får du en fin skjerm, tastatur og mus + høytalera.
5k og kjører crysis på very high? Hvilke specs. har du?
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1882025

er de bedre enn de korsair brikkene zipp fant i?

Og er det egentlig verdt å kjøpe 2 8800GT kort? Vil de yte noe bra? Og vil et 9800GX2 kort yte bedre eller noe av det samme?
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Du hørres ut som en gutt som kjøper en dyr pc bare for å skryte til kompisene din om den.

Tror du har null peil på dette.

ergo, stormannsgal.
Se litt igjennom postene. Skal kjøpe billigere pc, og kjøper ikke for å skryte, men vil ha en skikkelig pc når jeg først kjøper.
Du får en skikkelig pc til 10k
Men drit i de forbanna 10k osv. svar på spørsmålene. Og hvor mye jeg legger i pc er mitt problem FFS!

System Memory
Dual Channel DDR2 533/667/800

støtter XFX hovedkortet 1066mhz RAM?
Sist endret av jeppfi; 6. mai 2008 kl. 20:33.
Sitat av Janpfo
http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1882025

er de bedre enn de korsair brikkene zipp fant i?

Og er det egentlig verdt å kjøpe 2 8800GT kort? Vil de yte noe bra? Og vil et 9800GX2 kort yte bedre eller noe av det samme?
Vis hele sitatet...
Minne vil yte omtrent likt vil jeg tro, men mulig det du har valgt vil være litt bedre når det kommer til overklokking.
To kort i SLI vil yte en god del bedre enn bare ett, og ut ifra hva et 8800GT koster nå, vil jeg si at det er verdt det.

9800GX2 består bare av to G92 kjerner som kjører sammen i SLI, altså det blir nesten det samme som to 8800GT i et kort. Derfor vil 8800GT i SLI (spesielt om du overklokker dem) yte nesten likt med et 9800GX2. Du finner mange tester på google der du kan se forskjellen med SLI og uten.
Ser at mange klager på overoppheting på 790i kortene fra Nvidia og at jeg bør kjøpe intel chipset osv. hva bør jeg egentlig kjøpe?
Om noen klarer å overopphete kortene sine er det deres eget problem, du skal alltid ha godt mellomrom mellom vifte og andre objekter. Bare kjøp.
Blir Gigabyte 3D Mercury, så det blir vannkjøling med en vifte på CPU blokken, og fulltower med nok 1 vifte som blåser inn og 2 som blåser ut så blir bra nok med kjøling
Min PC har GeForce 8800GTX på et m-ATX kort (som selvfølgelig da er i et m-ATX kabinett), men jeg sverger fortsatt til vifter, vannkjøling er overkill etter min mening.
Sist endret av TanteSpiker; 6. mai 2008 kl. 21:09.