Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1177
Har et problem med lærerne på skolen jeg går på (vgs) hvor hele klassen på rundt 80-90 stk blir straffet for noe en liten gruppe gjør (bråk, rot, forsøpling, etc).

Nå er jeg mildt sakt lei og søker dermed etter hjelp i loven, siden det er det eneste som sansynligvis blir å hjelpe.

Straffene vi får er utestengelse fra klasserom i pausene, fratak av flere priviligerier som spising i timene og flere andre småting som er utrolig irriterende.

Finnes det noen paragrafer på akk dette? Noe jeg kan vise til for å få en slutt til dette?

Takk for svar
Vel, etter loven har de lov å ta fra dere priviligerier.
Det som IKKE er lov, er å f.eks å utvise alle sammen, fordi en liten grupp som
ikke tør tilstå har drevet med pøbel.
Du er inne på det selv. Dere blir ikke straffet, dere misser privilegier.

Det er ingen lovparagrafer som sier at man ikke kan frata en gruppe privilegier dersom gruppen bryter med vilkår satt ned av dem som yter privilegiene.

Sørg for indre justis og hold orden i rekkene!


ah... to late
Sist endret av Cikey; 24. september 2007 kl. 16:25.
taso-f's Avatar
Trådstarter
49 0
er ikke fratak av priviligedier en straff da?
Privilegier er noe du ikke har en suveren rett på, og er med andre ord noe som er gitt til deg.
Derfor kan de ta fra deg/dere privilegier uten å kunne tas på noen måte for dette.
Så sorry :S
Privilegiumiene som blir fjernet av lærer er ingen straff.
Er en særrett som elever får ved og oppføre seg =)

Edit: late
Sist endret av tomiz; 24. september 2007 kl. 16:35.
Sitat av taso-f
er ikke fratak av priviligedier en straff da?
Vis hele sitatet...
Nei, på ingen måte. Du har ingen case!

Ved mindre du kan vise til at dere blir straffet. Altså at dere fratas rettigheter eller lignende. Privilegier og rettigheter er to svært forskjellige ting!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av synthetic
Privilegier er noe du ikke har en suveren rett på, og er med andre ord noe som er gitt til deg.
Vis hele sitatet...
@Synth: Det er ordet "privilegium" betyr
--
Jeg synes ikke det er helt riktig, men det er fullt lovlig, og faen heller; hva skal de liksom gjøre hvis ikke de gjør dette?
Og noe av vitsen er vel at de "uskyldig dømte" skal bli litt forbanna på de som har gjort det.
Sist endret av robhol; 24. september 2007 kl. 16:38.
Hva med og angive de som faktisk tar fra deg/dere forretten?
Som sagt over kan det ikke kalles straff. Det skal vel i prinsippet heller fungere som en holdningsskaper. Du sier nå at du irriterer deg på lærerne, da har du bomma. Du burde heller, og det er mulig er den originale hensikten, irritere deg over det som gjør at lærerne utfører disse tiltakene. Slutter det, er det mulig at dere får privelgiene tilbake. Om alle andre elever ser ned på det som blir gjort vil kanskje ikke bråkemakerne føle seg så tøffe i trynet lenger, og ingen vil bli sett ned på som den som ødelegger for alle andre. Denna metoden fungerer fett i forsvaret, kanskje litt vanskeligere med 90 stk uorganiserte elever
Privilegium av latin privus individuell og lex lov. På norsk særlov eller særrett. Et privilegium vil si at en person eller gruppe utstyres med flere rettigheter enn det som gjelder folk forøvrig.

DVS: skolen gir dere en rett, som de også kan ta ifra dere. Uten at dette kan sees som en straffbar handling ifra skolen sin side.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
synth; det kan også bety at man får rettigheter utover det en vanligvis ville ha hatt.
Ja, er jo derfor de "rettighetene" kan inndras lettere en noe som er ansett som en suveren rettighet.
Men for all del, skal ikke pushe mere på det
Vel, jeg er enig i at kollektiv avstraffelse er noe dritt, men det er skolen som setter reglene og det er elevenes plikt å følge dem. Selvfølgelig kan dere jo prøve å snakke med lærerne, men hvem skal dere gå til om dere ikke får være i klasserommene i timene? Jeg tviler på at en dommer bryr seg, for å si det slik. Som sagt før, You've got no case.

Det jeg lurer litt på er at du klager på disse privilegiene dere har mistet... Jeg går på MK første år på VGS og vi får ikke lov til å være i klasserommet i friminuttene, vi får ikke spise i timen og vi får kun drikke i klasserommet om vi har en flaske med tut på (Sånn som er på sånne vannflasker som du dytter opp og ned. You get it.). Det er for å si det slik, veldig strengt. At du klager på det, skjønner ikke jeg.
taso-f's Avatar
Trådstarter
49 0
jaja.... var verdt forsøket.... får vente til de gjør en "straffende handling"

takk for alt
Skolen din kunne jo ha droppet disse privilegienefra starten av, fordi det ikke er noe som noen lov sier man har rett til (tviler på at det finnes en lov som heter: VGS elever skal ha lov til å spise i timen.) Men enig at når det er normalt på skolen, skal man ikke ødelegge for alle...
Bare push på og mas på lærere og elevråd, det funker aldri men, er jo lov å prøve.