Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  328 68231
Im in! Om det ikke er for sent

Trenger man invite til turneringen? Er med i gruooen nå
Sist endret av murloc; 3. desember 2014 kl. 17:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NFFs husbedreviter
Samme her. Er i gruppen, men trenger invite? Voje er brukernavnet..
Har meldt meg på! Noen som er med på en game nå?
Skriv nicket deres her og add folka i gruppa som venner. Da er det kjempelett å se hvem som er online og spille mot hverandre Igjen, SecoYage er nicket mitt.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Invites sendt til de 5 nye medlemmene i Freak-gruppa. 16 spillere påmeldt så langt, lover bra.
Da var jeg med. Ser ut til at vi lett blir 20 stk ja
22 nå. Bare å henge seg på Er jo faktisk 183 medlemmer av freak-gruppa på chess.com!
Er det i natt eller på dagen i morgen turneringen starter?

Bump. Har noe bug med tiden på Chess.com. Når starter det?
Sist endret av Jurgen1337; 7. desember 2014 kl. 09:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lurer ogsaa paa naar det starter..
Den skulle startet klokken 9 i dag tidlig. Regner med den må sparkes i gang manuelt, og at vi får vente til Forconin logger på.
Jess hva skjer? Igang eller? Har ikke fått noe på chess.com ihvertfall?
Som nevnt av Realist1 så er det teori om at den må startes manuelt. Litt kjipt da jeg stod opp og var klar kl 09:00 i dag.
Skal være glad noen i det hele tatt har tatt seg bryet ved å lage en turnering, men dette synes jeg var dårlig fra admin av turneringen.
Joinet. Men jeg stinker kraftig hehe
Sist endret av ISIS; 7. desember 2014 kl. 18:51.
Sitat av Obster Vis innlegg
Skal være glad noen i det hele tatt har tatt seg bryet ved å lage en turnering, men dette synes jeg var dårlig fra admin av turneringen.
Vis hele sitatet...
Hakk i plata?

Sitat av Obster Vis innlegg
Litt skuffende at arrangøren ikke er online da.
Vis hele sitatet...
(21/11-13)
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hakk i plata?
Vis hele sitatet...
Nei, må få lov til å klage selv om fyren opprettet turneringen. Folk sto opp tidlig i dag for å spille kampene sine (inkludert meg).
Sist endret av Obster; 7. desember 2014 kl. 19:53.
Sitat av Obster Vis innlegg
Nei, må få lov til å klage selv om fyren opprettet turneringen. Folk sto opp tidlig i dag for å spille kampene sine (inkludert meg).
Vis hele sitatet...
Jada, man kan klage for alt. Men med 24 timer per trekk er det ingen grunn til å stille vekkerklokken. Det at du likevel gjorde det er da uansett bare en god ting. Er du ikke glad for at du sto opp kl 9 og fikk mer ut av dagen enn om du hadde sovet lenger? 9 er jo uansett ikke akkurat grytidlig. Hadde det vært kl 5 eller 6 hadde jeg skjønt surmulingen. Men anyways! 24 timer per trekk. Starter du med svarte brikker og motstanderen er treg, hadde du uansett ikke kunne trukket før i morgen tidlig. Smil og vær glad.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jada, man kan klage for alt. Men med 24 timer per trekk er det ingen grunn til å stille vekkerklokken. Det at du likevel gjorde det er da uansett bare en god ting. Er du ikke glad for at du sto opp kl 9 og fikk mer ut av dagen enn om du hadde sovet lenger? 9 er jo uansett ikke akkurat grytidlig. Hadde det vært kl 5 eller 6 hadde jeg skjønt surmulingen. Men anyways! 24 timer per trekk. Starter du med svarte brikker og motstanderen er treg, hadde du uansett ikke kunne trukket før i morgen tidlig. Smil og vær glad.
Vis hele sitatet...
For å si det slik så leste jeg inne på turneringen:
This is a "No Vacation" tournament!

Da tenkte jeg at her følger vi klokka og spiller som skikkelige folk, og ikke kommer etc. 23 timer for sent til oppstart. Mulig det bare er meg, men jeg tenkte på respekt for de andre da jeg hadde vekkerklokka på.
Men du har helt rett. Jeg fikk mer ut av dagen pga. dette men jeg synes ikke det er særlig kult å stå opp så tidlig når jeg kun har friperioder i helgene

Nok om det, det ble som det ble.
det er en 24 timers turnering. et spill vil typisk vare flere dager. Det er ikke meningen man skal sitte flere timer å spille spillene fortløpende, men altså gjøre et par trekk og så fortsette neste dag. Så å stå opp tidlig for en slik turnering er litt bortkastet - for kan jo være de du spiller mot venter til kvelden med å gjøre trekkene sine.
Forconin
Forconin's Avatar
Trådstarter
Geh. sorry for sen start. Trodde skiten skulle starte automatisk. Har startet den nå.
Nå er vi i gang og allerede er det veldig spennende! Det er alltid litt ekstra gøy når vi noobsa spiller mot hverandre da vi kan fremstå som de mest uforutsigbare spillerne og derfor kan ting bli litt kinkig.
Skryte av gruppa hvor jeg spiller! Her går det unna Tydelig at folka er sugne på å spille,gode er de også. Spennende partier foreløpig
Det er ikke så mange partier som er ferdig enda, men jeg har sett på de av dem som er det. Flere artige partier, til tross for at noen endte litt prematurt. Håper jeg ikke tråkker noen på tærne ved å dele her. Alle spill er jo tross alt offentlige. :-)

CrazyFox6 - ccccv 1-0

MeTheWall - tinybooboo 0-1

MeTheWall - CrazyFox6 0-1 (stilig matt, jeg måtte dobbeltsjekke )

strutsefar - Forconin 1-0 (sylfrekt)

CrazyFox ser meget sterk ut. Er det noen som kan tukte ham og DumDiDum i denne turneringen?
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Skryte av gruppa hvor jeg spiller! Her går det unna Tydelig at folka er sugne på å spille,gode er de også. Spennende partier foreløpig
Vis hele sitatet...
Dude. Du har eid oss alle. xD Jeg var like forvirret etter hvert jævla trekk mot deg. Haha

Burde kanskje ha tatt meg litt lengre tid på noen trekk da vi tross alt har 24t på oss, men oh well. Var fett å spille mot deg! =)
Så det her nå, men jeg blir med på alt fremover!!
NFFs husbedreviter
Og jeg må si jeg er overrasket over nivået her.
Jeg spiller veldig mye de samme åpningene, og har til nå kommet inn i variasjoner jeg aldri har møtt før, og det forskjellige for hvert spill her..
Jeg tror gruppa jeg spiller i kommer til å bli veldig jevn, men merker at strutsefar har et taktisk blikk som ihvertfall ikke jeg eier..

Dog både håper og tror jeg at nivået her ikke skyldes hjelp av komputer under partiet...

Syntes dette var et meget bra initiativ!
Personlig har jeg forsøkt min egenlagde taktikk; "Nordkoreasnk skremsel" - hehe. Greia er at ofte på det nivået jeg er (noob) så åpnes det veldig ofte rett inn til konge. Da kan det være greit å være aggressiv og stille opp løper slik at kongen blir satt i sjakk, kun etter få trekk. Dette er selvfølgelig enkelt å rette opp i.
Sitat av Dsverre Vis innlegg
Jeg tror gruppa jeg spiller i kommer til å bli veldig jevn, men merker at strutsefar har et taktisk blikk som ihvertfall ikke jeg eier..

Dog både håper og tror jeg at nivået her ikke skyldes hjelp av komputer under partiet...
Vis hele sitatet...
Det vil nok være lett å avsløre i alle fall. Jeg har analysert flere spill av både strutsefar og CrazyFox6, og begge gjør flere trekk som computeren kaller "tabbetrekk". Heldigvis. Satser på at folk spiller fair i en turnering som dette. Det er jo ikke premie, og knapt nok heder og ære, så det burde ikke være noen grunn til å jukse her.
Må innrømme at jeg dopet meg i gårsdagens partier Ble noen juleøl gett,smakte bra!
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Må innrømme at jeg dopet meg i gårsdagens partier Ble noen juleøl gett,smakte bra!
Vis hele sitatet...
Det var for all del ikke tabbetrekk i "vår" forstand. Men computeren fant kanskje ut at etter trekket ditt, så kan motstanderen (med perfekt spill), stå en løper opp etter de neste 8 trekkene... På GM-nivå er kanskje sånn relevant, men ikke på vårt nivå. Poenget er at en computer ikke ville foreslått et slikt trekk, og dermed kan vi sannsynligvis utelukke at det er brukt computerhjelp. Selv om det for all del kanskje var logiske og greie trekk (sett med amatørøyne) Godt å se at de beste også "gjør feil", og at vi kan utelukke computerfusk.
Hvilket parti tenker du på? Skulle ihvertfall slitt godt i ett av partiene igår. Husker ikke mot hvem,men på vårt nivå blir det ( heldigvis ) noen tabber

Hadde det vært opp til meg så skulle partiene hatt kortere betenkningstid. Blir mye venting nå....

Hvilket parti tenker du på? Skulle ihvertfall slitt godt i ett av partiene igår. Husker ikke mot hvem,men på vårt nivå blir det ( heldigvis ) noen tabber

Hadde det vært opp til meg så skulle partiene hatt kortere betenkningstid. Blir mye venting nå....
Sist endret av crazyFox; 9. desember 2014 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tipper jeg ender opp med en smell mot mr.1600ogsomething i rating Men det får være så Vant to partier på walkover (0 trekk) noe som jo er litt dumt.
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Hvilket parti tenker du på? Skulle ihvertfall slitt godt i ett av partiene igår. Husker ikke mot hvem,men på vårt nivå blir det ( heldigvis ) noen tabber
Vis hele sitatet...
Jeg liker ikke å bruke ordet tabber. Det er helt fine trekk, og du spiller generelt imponerende mange eksakte og gode trekk som computeren liker veldig godt.

Det jeg snakker om, er f.eks. i partiet der du spiller hvitt mot ccccv. Et meget imponerende parti av deg, men det er et par trekk Stockfish rynker litt på nesen av. F.eks. 9. O-O, der computeren mener du gir fra deg et initiativ som tydeligvis er verdt en hel bonde. Også 11. Qg3 gjør at du går fra +0,75 til -0,75, altså en og en halv bonde. Stockfish anbefalte i dette tilfellet å spille dronningen tilbake (11. Qd1). Etter svarts 11 ... Bd5 er du imidlertid oppe på +0,80 igjen, før 12. Bg5 sender deg ned til -0,80 igjen, altså enda et trekk som "koster" 1,6 bønder. Anbefalt var 12. dxe5.

13. Rfe1 er det samme som computeren anbefaler. 14. f4, derimot, mener Stockfish koster deg nesten en hel bonde igjen. Fra +0,6 til -0,2. 15. Nxe4 er også det samme som computeren anbefaler. Svarts respons 15. ... Bxf4 er imidlertid katastrofal, og gjør at stillingen går fra fullstendig jevn (0) til knusende hvit seier (+91,4). Du finner det kritiske trekket 16. Nc5+, og herfra og ut spiller du hvert eneste trekk helt riktig med kirurgisk presisjon, og det blir en meget fin matt.

Så alt i alt et meget bra parti, og ikke mye å sette fingeren på, men computeren mener altså at både trekk 9, 11, 12 og 14 er trekk som koster deg mer enn en hel bonde. På vårt nivå har det absolutt ingenting å si, men poenget mitt er at det ikke er noe en computer ville foreslått, så hvis noen mistenker deg for å fuske, så får du ta det som et kompliment, for dette viser i alle fall at du er menneskelig.
Bra analyse Realist1! Det var litt av ett heisaparti Det var en vanskelig stilling syns jeg,men trøsten var at jeg hadde angrepet og det er lettereå angripe enn å forsvare seg,ihvertfall på vårt nivå.

Ja jeg er menneskelig,takk for det. Det andre partiet mitt mot cccv var forresten vanskelig det å. Jeg er rimelig sikker på at cccv vinner med en liten kombinasjon. Jeg mener at cccv vinner hvis han spiller Dc3 i trekk 17.

Har ingen mulighet til å analysere med Stockfish eller noen av de monster-computerne,hvordan gjør du det? Og hvor?

Du får analysere det partiet jeg nevner hvis du gidder. Det tror jeg var tapt for meg ved riktig spill fra trekk 17 av cccv

Bra analyse Realist1! Det var litt av ett heisaparti Det var en vanskelig stilling syns jeg,men trøsten var at jeg hadde angrepet og det er lettereå angripe enn å forsvare seg,ihvertfall på vårt nivå.

Ja jeg er menneskelig,takk for det. Det andre partiet mitt mot cccv var forresten vanskelig det å. Jeg er rimelig sikker på at cccv vinner med en liten kombinasjon. Jeg mener at cccv vinner hvis han spiller Dc3 i trekk 17.

Har ingen mulighet til å analysere med Stockfish eller noen av de monster-computerne,hvordan gjør du det? Og hvor?

Du får analysere det partiet jeg nevner hvis du gidder. Det tror jeg var tapt for meg ved riktig spill fra trekk 17 av cccv

Faan til dobbelposting Hva kommer det av tru??
Sist endret av crazyFox; 9. desember 2014 kl. 14:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NFFs husbedreviter
Viktig å få frem at kommentaren min om fusk ikke var rettet mot noen spesifikke spillere, mer en generell kommentar, iom at vi tross alt spiller 24 timer per trekk..
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Du får analysere det partiet jeg nevner hvis du gidder. Det tror jeg var tapt for meg ved riktig spill fra trekk 17 av cccv
Vis hele sitatet...
Sure!

ccccv - CrazyFox6 0-1

1. e4 c6
2. Nc3 d6
3. Nf3 Bg4

Ganske uvanlig åpning dette. Caro-Kann defence, two knights variation, bare at du har bonde på d6 i stedet for d5 som er mer vanlig. Stockfish vurderer stillingen +0,7 her (liten fordel hvit), men det er ikke uvanlig etter så få trekk i Caro-Kann.

4. h3 Bxf3
5. Qxf3 Nd7

Etter hvits h3 (som ikke var det beste trekket) er disse andre trekkene computerens førstevalg.

6. Bc4 Ne5
Ingen av disse er computerens førstevalg, men den har heller ikke noe imot noen av dem, så det ser ut som solide, gode trekk så langt.

7. Qe2 Nxc4
8. Qxc4 Nf6

Computerens førstevalg alt sammen.

9. O-O g6
10. d4 Qc7

Ingen feil hittil. Etter d4 er det fremdeles bare +0,25 i favør hvit. ..Qc7 gir hvit litt ekstra, til +0,50, uten å være noen form for tabbe.

11. Bf4 e5
12. dxe5 dxe5

Bølger litt frem og tilbake mellom +0,2 og +0,7, som følger av at begge gjør gode trekk, men ikke de aller beste. Stockfish ville gjerne ha deg til å spille fianchetto (Bg7) i begge disse trekkene.

13. Bg5 Bg7
14. Rad1 O-O

Dette var de beste trekkene av dere begge. Hvit står fremdeles marginalt bedre (+0,6 nå).

15. Kh1 Rad8
Kh1 var ikke det beste trekket, og nå er stillingen omtrent fullstendig jevn. Rad8 er derimot et mindre godt trekk. Stockfish vurderer stillingen til +1,72, altså at hvit står nesten to bønder over. Anbefalt trekk var Rfc8, uten at jeg skjønner helt hvorfor...

16. Nd5 b5
Nd5 er det beste trekket for hvit. Stockfish vil ha deg til å slå springeren med springeren, altså Nxd5. b5 er imidlertid ikke spesielt dårlig det heller, og stillingen er fremdeles "bare" +2,0. Det tilsvarer riktignok to bønder, og kan bli tungt å forsvare for svart mot godt hvitt spill, men det er likevel ikke kritisk.

17. Nxf6+ Bxf6
Nxf6+ er et realt tabbetrekk, som sender stillingen rett ned til -3,90. Da begynner det å bli klar fordel svart, og her resigner også hvit. Bxf6 er tvunget (dvs. alternativet er det svært dårlige trekket Kh8), og da er plutselig svart klart over etter 17 trekk. Så du har rett i at partiet snudde i det 17. trekket, selv om du ikke var i veldig stor trøbbel. Det føltes nok kanskje mer presset enn det kanskje egentlig var. Det anbefalte trekket til Stockfish i trekk 17 var Qc5, et litt "kjedelig" trekk som nok er vanskelig å se den store nytten i der og da...

Utviklingen i partiet, trekk for trekk:


Tallene i grafen er litt unøyaktige, men den viser uansett trenden.

Det eneste som er markert som et dårlig trekk for svart, er 15. ... Rad8. Resten er gode trekk, og om ikke Stockfishs førstevalg, så i alle fall trekk den likte godt eller syntes var akseptable. Det var også et veldig godt parti av ccccv, helt feilfritt frem til trekk 17. Så jeg synes du skal si deg fornøyd med nok et bra parti, jeg!
Sist endret av Realist1; 9. desember 2014 kl. 15:19.
Takk for glimrende analyse igjen Da trodde jeg det verre enn det var,så for meg offiserstap og ett elendig sluttspill med max sjanse for uavgjort. Men da måtte motspilleren min gjøre unøyaktige trekk.

Vi spilte forresten veldig fort
Sitat av crazyFox Vis innlegg
Takk for glimrende analyse igjen Da trodde jeg det verre enn det var,så for meg offiserstap og ett elendig sluttspill med max sjanse for uavgjort. Men da måtte motspilleren min gjøre unøyaktige trekk.

Vi spilte forresten veldig fort
Vis hele sitatet...
Den var ganske vill den matchen du ofra hesten din! Ble helt kaos og veldig interessant. Kjente presset da en mye høyere rated spiller skrudde opp intensitet

Ja, det skulle gått an å ha en blitzturnering, men jeg har sjekka og tror ikke det går.

Veldig bra oppsummert og analyse realist1.


-ccccv
Sist endret av strikkball; 9. desember 2014 kl. 19:45.
Der har vi cccv jo Ja spennende parti var det. Synd du gjorde det dårlige trekket med å slå min Springer i det 2 partiet.Tror du hadde vunnet ellers....
NFFs husbedreviter
Om folk er interessert, så har meg og strutsefar en ekstremt skarp stilling på gang.
Kjenner på presset jeg og:P
Merker at jeg må bruke endel lenger tid per trekk her enn jeg har gjort tidligere; er så vannvittig mange variasjoner å ta i betrakting at jeg får beslutningsvegring.
Men, tror jeg har en god stilling så lenge jeg finner de rette trekkene..
Vi får se Tenker det er om å gjøre å finne den tvingte linja som jeg kommer best ut av..
Sist endret av Dsverre; 9. desember 2014 kl. 19:52.
Hva er nicket ditt?
NFFs husbedreviter
Har skrevet det i en post tidligere her, derfor nevnte jeg det ikke, men Voje er nicket.
Har tatt et valg nå, så får vi se hva motstander gjør

Det partiet hvor jeg er hvit er det som er mest taktisk skarpt. Svartpartiet, er mye mer strategisk..

Sitat av Dsverre Vis innlegg
Har skrevet det i en post tidligere her, derfor nevnte jeg det ikke, men Voje er nicket.
Har tatt et valg nå, så får vi se hva motstander gjør

Det partiet hvor jeg er hvit er det som er mest taktisk skarpt. Svartpartiet, er mye mer strategisk..
Vis hele sitatet...
Selvom svartpartiet nå tar helt av! "Falsk" Alehkins kanon - hvis den ekte har dama bakerst
Sist endret av Dsverre; 9. desember 2014 kl. 22:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg og methewall holder oss på bunn ser det ut som. En uavgjort og et parti jeg vant egentlig kun pga en tabbe fra hans side. Føler jeg har blitt eid i alle de andre matchene. Håper jeg klarer å heve mitt eget nivå til neste turnering ihvertfall, for dette var gøy! ^^
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Jeg og methewall holder oss på bunn ser det ut som. En uavgjort og et parti jeg vant egentlig kun pga en tabbe fra hans side. Føler jeg har blitt eid i alle de andre matchene. Håper jeg klarer å heve mitt eget nivå til neste turnering ihvertfall, for dette var gøy! ^^
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt rundspilt av samtlige, litt som forventet egentlig, men hadde håpet jeg skulle by på litt mer motstand og kanskje vunnet i hvert fall et parti.
Beste jeg fikk til var uavgjort, som var når jeg spilte mot det jeg gjetter på at var deg.
Sist endret av Veggen; 10. desember 2014 kl. 00:10.
Dere burde laste ned chess.com appen. Da får man en varsel når motstanderen har spilt.

Du kan også spille blitz og flere tidskontroller mot andre motstandere.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
... Det jeg snakker om, er f.eks. i partiet der du spiller hvitt mot ccccv. Et meget imponerende parti av deg ...
Vis hele sitatet...
Morsomt parti, selv om det ble kort! 7. Sxf7 ble jeg litt satt ut av... Hva er tanken her, CrazyFox? Ofre springeren for å jage kongen ut? Funka jo slik ihvertfall.. Spennende
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Jeg har blitt rundspilt av samtlige, litt som forventet egentlig, men hadde håpet jeg skulle by på litt mer motstand og kanskje vunnet i hvert fall et parti.
Beste jeg fikk til var uavgjort, som var når jeg spilte mot det jeg gjetter på at var deg.
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene om å bli rundspilt.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Morsomt parti, selv om det ble kort! 7. Sxf7 ble jeg litt satt ut av... Hva er tanken her, CrazyFox? Ofre springeren for å jage kongen ut? Funka jo slik ihvertfall.. Spennende
Vis hele sitatet...
Du bytter en springer (verdi 3) mot en bonde (verdi 1). Kjøper man dette "verdisystemet", så mister man altså to bønders verdt av å gjøre dette trekket. Computeren liker det heller ikke, og pleier å rangere et slikt trekk en til to bønder ned. I praksis, derimot, i alle fall mot amatører, så ser jeg at det funker superfett å lure ut kongen deres. De sliter ofte med å pakke kongen bort igjen på en god måte, samtidig som de skal ha tårnet sitt ut osv, og også bevare bondestrukturen. Det blir ofte rotete, og en fordel som i alle fall jeg vurderer til å være verdt de to bøndene man mister av å gi fra seg en hest mot en bonde. Så selv om computeren markerer rødt, så skjønner jeg veldig godt det trekket.
En liten ting jeg la merke til i spillet Generalsnuz - tinybooboo 0-1:



Her kan hvit ta svarts dronning ved å spille tårnet opp til d8 (35. Rd8). Da er den svarte kongen i sjakk, og dronningen er nødt til å ta tårnet, hvorpå hvits bonde igjen tar svarts dronning (og blir selv dronning) (35...Qxd8 36. cxd8=Q+ Kxd8).
Svarts eneste alternativ er å spille kongen til b7, men da er det matt etter at hvits bonde går ett skritt frem: 35...Kb7 36. d8=Q#.


I stedet for Rd8, så spilles:
35. Kb3 g5
36. Kb4 Qe7
Da ser det slik ut, og hvit resigner:



Nå skal det riktignok sies at i ovennevnte scenario så har ikke springeren noen vei ut, og vil relativt kjapt bli tatt av kongen. Dermed har svart 7 bønder mot 3, og det bør nok derfor være en relativt grei seier uansett. Men likevel et interessant øyeblikk, synes jeg.
Sitat av Realist1 Vis innlegg

Link til spillet:
http://ajedrez.chess.com/echess/game?id=101265841

Nå skal det riktignok sies at i ovennevnte scenario så har ikke springeren noen vei ut, og vil relativt kjapt bli tatt av kongen. Dermed har svart 7 bønder mot 3, og det bør nok derfor være en relativt grei seier uansett. Men likevel et interessant øyeblikk, synes jeg.
Vis hele sitatet...
Stillingen er ifølge stockfish tapt for lenge siden, men på vårt nivå ville jeg fremdeles prøvd meg på følgende:
35. Nxb6+ axb6 -> Setter kongen i sjakk med hesten, bonden må slå tilbake.
36. Rxb6

Her er beste trekk for svart å spille Qf2+ og ta tårnet, men med litt flaks ville han ikke sett dette.

Da har du følgende stilling:

Kode

2k5/2P2ppp/1R2pq2/3p4/8/8/PPK4P/8 b - - 71 36
Stillingen er fremdeles klart vunnet for svart, men her har du Q + 5 bønder mot R+4 bønder og
Sist endret av lsrr; 17. desember 2014 kl. 01:15.