Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1466
Hei!

Skal kjøpe MacBook Pro. MEN
13" (Bruke ekstern skjerm til redigering) med
2,5 GHz tokjerners Intel Core i5, Turbo Boost opptil 3,1 GHz
2,9 GHz tokjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,6 GHz

Eller

15" med mulighet til å redigere rett på skjermen med
2,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,4 GHz

Hva er best? Hva trenger jeg? Hva anbefaler dere? Skal i forsvaret til sommeren, befalskole om jeg kommer inn. Så blir en del reising det neste året. Derfor jeg heller litt mot 13"'eren fordi den er enklere å drasse rundt med. Men hva trenger jeg?
Jeg ville lett tatt 15". Laptop med ekstern skjerm er kjiipt.
Sist endret av bloodshotEyes; 2. juni 2013 kl. 13:06.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Skal du bruke CS burde du heller satse på stor GPU.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal du bruke CS burde du heller satse på stor GPU.
Vis hele sitatet...
Elsker at jeg er ubrukelig når det kommer til fagspråk. Hva er GPU?

Bruker ikke Creative Suite (?). Nå bruker jeg Vegas. Men bytter nok når jeg kjøper Mac. Til hva vet jeg ikke.
Den som bare er der
Sitat av petterfp94 Vis innlegg
Elsker at jeg er ubrukelig når det kommer til fagspråk. Hva er GPU?

Bruker ikke Creative Suite (?). Nå bruker jeg Vegas. Men bytter nok når jeg kjøper Mac. Til hva vet jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det er skjermkort.
Når du skal velge skjermkort for redigering, så er det optimale å velge et som støtter Mercury Playback Engine, tilleggsprogram til Premiere som øker programmets ytelse x 8.
http://www.nvidia.com/object/adobe-cs6.html
Sist endret av Christian; 2. juni 2013 kl. 13:27.
Bruke ekstern skjerm for redigering blir veldig slitsomt og kjipt i lengden. ville anbefalt 15 tommer'n uansett med tanke på at den har ganske grei prosessor til det du skal drive med. dessuten er ikke en 15" så slitsomt å dra med seg heller. de passer jo i så og si alle normale ryggsekker osv.
men ja du burde ha ett skjermkort som støtter mercury playback engine siden du antagelig må bytte til Adobe Creative suite. Mercury playback engien støttes offesielt bare av noen få kort. men de fleste Nvidia kort i moderne tid med en akseptabel mengde Cuda kjerner kan som regel "Hackes" til å fungere. Finale cut kan du nok droppe siden Finale Cut X er helt elendig og Finale cut 7 er ALT for ut datert i forhold til dagens formater osv. Du kan alltids bruke Avid media composer også da...
Du vil uansett ha noe større enn 15" når man skal bruke den til noe annet enn lett arbeid, om ikke bare for å få en bedre sittestilling. Det er makkverk å jobbe direkte på en laptop hver dag, time inn og time ut. Selv kobler jeg meg til en 27" IPS-skjerm når jeg er på jobb, og kan ikke akkurat si at det er mye jobb å koble i en DisplayPort-kabel samtidig som jeg kobler til strøm.
Takk for tips alle sammen!

Sitat av robojot Vis innlegg
Bruke ekstern skjerm for redigering blir veldig slitsomt og kjipt i lengden. ville anbefalt 15 tommer'n uansett med tanke på at den har ganske grei prosessor til det du skal drive med. dessuten er ikke en 15" så slitsomt å dra med seg heller. de passer jo i så og si alle normale ryggsekker osv.
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng!

Sitat av robojot Vis innlegg
men ja du burde ha ett skjermkort som støtter mercury playback engine siden du antagelig må bytte til Adobe Creative suite. Mercury playback engien støttes offesielt bare av noen få kort. men de fleste Nvidia kort i moderne tid med en akseptabel mengde Cuda kjerner kan som regel "Hackes" til å fungere. Finale cut kan du nok droppe siden Finale Cut X er helt elendig og Finale cut 7 er ALT for ut datert i forhold til dagens formater osv. Du kan alltids bruke Avid media composer også da...
Vis hele sitatet...
Hvordan finner jeg ut om skjermkortet støtter dette da? Jeg Har prøvd å søke litt, men finner ikke særlig mye
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Skal du bruke CS burde du heller satse på stor GPU.
Vis hele sitatet...
Her er du på villspor. I videoredigeringssammenheng så har GPU (skjermkort) svært lite å si. (Noen real-time effekter i feks. Premiere Pro går på GPU)

Både redigering og rendering går nesten ene og alene på CPU (prosessor) og RAM (minne), desto mer RAM/ kraftigere prosessor desto bedre.

Jeg ville anbefalt å lagt mer penger i CPU/RAM, med et middels grafikkort.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SirSillyLlama Vis innlegg
Her er du på villspor. I videoredigeringssammenheng så har GPU (skjermkort) svært lite å si. (Noen real-time effekter i feks. Premiere Pro går på GPU)

Både redigering og rendering går nesten ene og alene på CPU (prosessor) og RAM (minne), desto mer RAM/ kraftigere prosessor desto bedre.

Jeg ville anbefalt å lagt mer penger i CPU/RAM, med et middels grafikkort.
Vis hele sitatet...

Du kan jo ta deg en bolle.

http://www.nvidia.com/object/premiere-pro-cs6.html

http://www.nvidia.com/object/after-effects-cs6.html

http://tv.adobe.com/watch/learn-prem...ayback-engine/

http://forums.adobe.com/message/5289117

http://www.sonycreativesoftware.com/...puacceleration
Har desverre ingen boller for hånden, men du kan jo se om du finner en.

Det du linker til er absolutt fine funksjoner.

Here’s a list of things that Premiere Pro CS5 and later can process with CUDA:

some effects (complete list at the bottom of this post)
scaling (details here)
deinterlacing
blending modes
color space conversions
Vis hele sitatet...
http://blogs.adobe.com/premierepro/2...miere-pro.html

Men dette endrer ikke det faktum at CPU og RAM kommer først i rekken for video-redigering. Mercury Rendering Engine får du nytte av selv om GPU'en ikke støttes, med unntak av visse funksjoner.

Ville og ha prioritert HDD i RAID for å effektivisere rendering. I videoen du linker (her) prater han jo faktisk mer om RAID enn om GPU.

Men for all del: dersom du har budsjett nok, kjør på med et nVidia-kort som støtter Mercury (helst et Quadro-kort.)

Men siden TS i utgangspunktet vil ha en Macbook Pro; så ville jeg gått for den mest kraftigst prosessor, mest ram og med størst mulig skjerm. Altså: 15" 2,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,4 GHz
Uavhengig av skjerm ville jeg valgt den, grunnet at den har fire kjerner kontra to.

Usikker på hva MBP leveres med om dagen, men får du med SSD (Solid State Drive) så er det et stort pluss!
Sist endret av SirSillyLlama; 2. juni 2013 kl. 21:53.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av SirSillyLlama Vis innlegg
Har desverre ingen boller for hånden, men du kan jo se om du finner en.

Det du linker til er absolutt fine funksjoner.


http://blogs.adobe.com/premierepro/2...miere-pro.html

Men dette endrer ikke det faktum at CPU og RAM kommer først i rekken for video-redigering. Mercury Rendering Engine får du nytte av selv om GPU'en ikke støttes, med unntak av visse funksjoner.

Ville og ha prioritert HDD i RAID for å effektivisere rendering. I videoen du linker (her) prater han jo faktisk mer om RAID enn om GPU.

Men for all del: dersom du har budsjett nok, kjør på med et nVidia-kort som støtter Mercury (helst et Quadro-kort.)

Men siden TS i utgangspunktet vil ha en Macbook Pro; så ville jeg gått for den mest kraftigst prosessor, mest ram og med størst mulig skjerm. Altså: 15" 2,4 GHz firekjerners Intel Core i7, Turbo Boost opptil 3,4 GHz
Uavhengig av skjerm ville jeg valgt den, grunnet at den har fire kjerner kontra to.

Usikker på hva MBP leveres med om dagen, men får du med SSD (Solid State Drive) så er det et stort pluss!
Vis hele sitatet...
Artikkelen du henviser til er to år gammel, opencl gjør at man ikke må verken hacke eller kjøpe quadrokort til 70 laken.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Artikkelen du henviser til er to år gammel, opencl gjør at man ikke må verken hacke eller kjøpe quadrokort til 70 laken.
Vis hele sitatet...
Fra samme artikkel:

Premiere Pro CS6 can use OpenCL to process the same features, with the exception of four effects: Basic 3D, Gaussian Blur, Fast Blur, and Directional Blur.

It’s worth mentioning one set of things that Premiere Pro doesn’t process using CUDA/OpenCL: encoding and decoding.
Vis hele sitatet...
Svaret blir fremdeles akkurat det samme, CPU foran GPU.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
quadrokort til 70 laken.
Vis hele sitatet...
Man får forresten mid-range Quadro-kort til ca 4-7k, som holder i massevis.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
quadrokort til 70 laken.
Vis hele sitatet...
Man får forresten mid-range Quadro-kort til ca 4k, som holder i massevis.

Oida, nettet klikker litt her, så det ble dobbelt