Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1811
Etter at min trofaste PC tok kvelden i februar i fjor har jeg slitt meg frem på en 12" ultraportabel med sterke gamingabstinenser. Til sommeren får jeg igjen rundt 9k på skatten, pluss ymse feriepenger, lønn for sommerjobb osv., så jeg planlegger å rette på dette.

Prosjekt:
En dugelig gaming- og Photoshop-PC.
Krav:
  • Stillegående (alt er relativt, seff)
  • Hybelvennlig (ditto)
  • God ytelse
  • Budsjett 10-15k
Dette trenger jeg ikke:
  • Skjerm
  • Harddisker
  • Høyttalere

Jeg er ikke 14 år gammel, og har en anelse smak, så jeg vil ikke ha en PC som lyser sterkere enn Tokyo en mørk kveld.

Som kabinett har jeg sett for meg Cooler Master Stacker nVidia Edition. Det er dyrt som fy, men inkluderer en dugelig PSU, har god plass, og overlegen luftgjennomstrømning. Dessuten har jeg en forkjærlighet for giftgrønt :P

Jeg vurderer vannkjøling, da spesielt MISTs Economy-serie. Jeg har en god del erfaring med PC, men dette blir nytt for meg. Regner likevel med at det skal gå relativt problemfritt. Bør jeg kjøle CPU, GPU, eller begge? Bør jeg velge singel eller dual rad?

Maskina kommer stort sett til å gå 24/7. Er det noen vits i å kjøle harddiskene ut over vanlig luftkjøling?

Så kommer vi til komponentvalg.
  • CPU blir en av Intels nyeste, dog ingen Extreme Edition. Er det pr. i dag noen vits i å velge quad core fremfor dual? Mine erfaringer er at windows behandlier flerkjerneprosessorer så dårlig at det spiller liten rolle, men er åpen for innspill. Hva har best overklokkingspotensiale? Og kan AMD likevel være aktuelt?
  • Hvilket chipset bør jeg velge? Sånn som jeg forstår det er det minimal forskjell mellom X38 og X48, er det da noen vits i å velge det nyere/dyrere? Hvordan stiller nVidias chipset seg i forhold til disse? Og hvordan er overklokkingspotensialene? Hva med linux-kompatiblitet?
  • På grafikkfronten ser det ut som det blir nVidia, men hva? 8800GT (evt. oppgradere til SLI senere), 9600 (samme) 8800GTS 512MB, 9800GTX? Og hva med ATI HD3870/-X2, eventuelt i crossfire?
  • Kommer nok til å kjøre 64bit OS, så 4GB RAM blir det nok. Hva bør jeg velge av DDR2/3, og hvilken frekvenser?
  • Er det verd pengene å investere i et Creative X-Fi eller Asus Xonar? Mine erfaringer med integrert lyd er heller dårlige.
  • Tastatur blir nok Logitech G15, men hva med mus - G5 eller G9? Razer? Microsoft er utelukket, ergonomien deres er søppel.

Edt: husk: Dette prosjektet ligger noen måneder frem i tid, ta gjerne hensyn til kommende lanseringer

Setter pris på all hjelp (:

Har satt opp et foreløpig forslag til oppsett: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-B3C2B2F484DA
Vannkjølingssett kommer selvsagt i tillegg til dette.
Fra før av har jeg 2x250GB HDD + 1x500GB, en Samsung Syncmaster 204B, en DVD-brenner (IDE) og et greit høyttalersett.

Kommentarer? Noe som bør byttes ut etter hvert som nye ting lanseres?
Sist endret av Kråketær; 16. april 2008 kl. 21:46.
Ville nok kjøpt et 8800GTX skjermkort, eller 9800GTX/(x2) nå som det har kommet.
Resten så vel greit ut.
Sist endret av Restyle; 16. april 2008 kl. 21:57.
Jeg kan ihvraftfall gi deg tips på en mus: Logitech Mx518
Er utrolig fornøyd med denne musen. Bruker den stortsett bare til gaming, men det er en veldig allsidig mus, i veldig god kvalitet. 399,-
Sist endret av turbo2k; 16. april 2008 kl. 22:19.
GTS 512 mb yter omtrent likt med 8800GTX, så ser ingen grunn til å velge GTX framfor GTS som benytter seg av nyere teknologi, utenom hvis du skal ha veldig høye oppløsninger som 1920x1200 og oppover. 9800GTX kan være et greit valg, men det koster noen hundrelapper mer, og ytelsesforskjellen er ikke så stor.

Når det gjelder quad og dual core ville jeg valgt quad, da det ser ut som om du har tenkt å overklokke. Velg en av intels nye 45nm cpuer som f. eks Q9300 eller Q9450. Q9450 ville vært best da den har høyere multiplier enn Q9300, som gjør at man kan klokke den høyere. Det er sant at dual core yter best i dagens spill på grunn av at de kjører på høyere klokkefrekvens, men klokker man en firekjerner til samme hastighet yter den i følge forskjellige tester like bra/bedre.

Det er ikke vits å kjøpe hovedkort med nvidia chipset hvis du ikke skal kjøre SLI. Hvis du skal kjøre SLI, kjøp hovedkort med enten 780i eller 790i chipset, da disse skal være ganske mye bedre enn de forrige de har laget, spesielt til overklokking av fire kjernet prosessorer der 680i chipsetene ikke funket i det hele tatt. Det er ikke så stor forskjell på X38 og X48 så der kan man spare litt penger ved å kjøpe X38. P35 funker også godt hvis du vil ha det enda billigere.
Ser ingen som helst grunn til å kjøpe 8800GTX. Først og fremst er kortet gammelt, det bruker enormt mye strøm, er så stort at selv et Stacker-kabinett blir trangt, og 8800GTS 512 gir samme ytelse til betydelig lavere både pris og effektforbruk. Spesielt når jeg skal satse på vannkjøling er det greit å holde effektforbruket på et minimum (og lave strømregninger er heller ingen uting...). Dessuten støtter ikke skjermen min mer enn 1600x1200, og jeg tipper det kommer en oppgradering på grafikkfronten før jeg bytte skjerm.

Angående dual/quad core: det det hele står og faller på er hvordan windows fordeler load på kjernene. På laptopen min (Turion64 X2) kjøres alle prosesser automatisk over begge kjernene, som såvidt jeg kan se gjør hele konseptet overflødig - hva er vitsen med flere kjerner om OSet ikke automatisk deler prosesser/load mellom kjernene på en god måte? Jeg multitasker en god del, så dette er ganske essensielt... Så hva tjener jeg på quad i forhold til dual dersom windows uansett ikke klarer å utnytte det? I mine øyne skal det en solid ytelsesøkning til for å rettferdiggjøre 1000 kroner mer for en CPU...
edit: om overklokkingspotensialet er større endrer dette selvsagt på situasjonen.

turbo2k: da G5 er en direkte oppgradering av MX518 (lasersensor istedenfor optisk, = mer nøyaktig) ser jeg lite vits i å kjøpe en eldre, dårligere utgave...
Sist endret av Kråketær; 16. april 2008 kl. 23:54.
Kjøp denne, og ta vekk skjermen og hardiskene som du ikke trengte, så skal du se du får den billig

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10309
Sitat av Svends
Kjøp denne, og ta vekk skjermen og hardiskene som du ikke trengte, så skal du se du får den billig

http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10309
Vis hele sitatet...

Ikke mye lys? ;å
siden du først skal ha kabinett til nesten 3k, ville jeg mye heller gått for dette.. ellers så er jeg enig med zipp, gå for quad
Sist endret av K44B; 20. april 2008 kl. 23:22.
Sitat av K44B
siden du først skal ha kabinett til nesten 3k, ville jeg mye heller gått for dette.. ellers så er jeg enig med zipp, gå for quad
Vis hele sitatet...
http://www.microplex.no/product.aspx...a60c&mcat=c432 ville heller jeg valgt!
Først og fremst: poenget med et kabinett til nesten 3000kr er at det er stort, luftig, ser greit ut, ikke er glorete, og inkluderer en 850W PSU. De dere har postet er 3000kr uten PSU, som vil bety en videre utgift på rundt 1000 kroner. Dessuten ser Zalman-kabinettet helt jævlig ut.

Dinside-pcen er grei, men helt klart ikke bra nok. Grunner:
P35-hovedkort med kun ett PCIe-x16-spor
Ubrukelig tastatur og mus
Lite kabinett
Svak PSU
Liten/ingen mulighet for vannkjøling
Serviceavtale som jeg ikke har det minste bruk for


edit: et nytt spørsmål:
Hva er egentlig forskjellen på 32- og 64-bits OS? Vurderer å investere i Vista Ultimate til denne maskina (ettersom Komplett selger OEM-versjoner som koster under 1/3 av prisen), men er det noen grunn til å kjøpe 32-bits fremfor 64-bits?
Sist endret av Kråketær; 21. april 2008 kl. 11:28.
Enda ett: Hvilke minnefrekvenser passer best til de aktuelle prosessorene? Har aldri helt fått med meg hvordan man matcher sånt...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du sjekker windows underforumet ser du en liten kjapp forklaring på 64\32bits OS som jeg har skrevet.

Minnefrekvenser vs CPU kommer ofte an på hvilken FSB det blir kjørt på CPU, dette kan ofte matches på produsenten av CPU sine specs f.eks.
Jo, men skal man matche FSB mot faktisk frekvens eller det doble(DDR)? Kan det være lurt å kjøpe "for raskt" minne om man skal overklokke CPU?
Du kan konfigurere til det du måtte ønske der inne på komplett. Så fjern tastatur/mus/psu osv og dytt inn det du vil ha. Vips har du maskinen du vil ha.
Sist endret av Svends; 21. april 2008 kl. 17:08.
Svends: sorry, men utvalget av komponenter suger, og får jeg ikke velge akkurat de delene jeg selv vil ha, så blir det ikke noe kjøp. Sånn er det bare.
Jeg ville valgt Q6600 framfor E8400

Og, hva med fy, fy vista? Oo
Rudde: Q6600 er forrige generasjon (65nm produksjonsprosess, mot Q9XXX-seriens 45nm), som betyr høyere strømforbruk, mer varme, og mindre ytelse. Nei takk.

Jeg er forøvrig for glad i ting som ser bra ut til å gå tilbake til XP etter Vista, uansett hvor mye dårligere det yter (og om det kniper til kan jeg alltids kjøre dualboot). Dessuten er jeg stor tilhenger av DirectX 10 (og at Vista ikke ser ut som om det er designet av en homofil gartner).


Hva er den beste minnehastigheten å kjøpe til en Q9450?


Oppdatert handleliste:
http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-B3C2B2F484DA

E8400 er byttet ut med Q9450. 64-bit OS byttet ut med 32-bit (for mye stress, for lite nytte). Mus og tastatur er fjernet, ettersom ting begynte å tippe over budsjettgrensa (kan alltids kjøpes til senere).

Kunne godt tenkt meg å lagt litt mer penger i hovedkortet, men da må lydkort eller kabinett ofres. Får se det an.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ettersom dette er samme sak bumper jeg heller gammel tråd enn å lage ny:

Etter å ha lest denne artikkelen (anbefales forøvrig for alle som er på jakt etter grafikkort på et budsjett) har jeg kommet til det at jeg fremfor å kjøpe 9800GTX heller vil kjøre 9600 GT i SLI, da dette gir radikalt bedre ytelse til bare litt mer penger.

http://techreport.com/r.x/gpuvalue/avg.png

(kort forklaring av grafsystemet i testen: X-aksen er pris i $, Y er snittytelse i FPS i de spillene de har testet i. Jo nærmere øverst til venstre punktet ligger, jo bedre verdi/penger)

Har dere noen kommentarer til dette?


Oppdatert handleliste: http://www.komplett.no/k/shoplist.as...F-B3C2B2F484DA

Forresten, om jeg skal kjøre SLI, er det bedre å gå for nVidia-basert HK, eller er X38 like bra?
Sist endret av Kråketær; 11. mai 2008 kl. 19:08.
Okei, bomma litt her nå, kan jo ikke kjøre SLI på Intel-chipset.

Så, nå blir spørsmålet: Er det verd å ofre X38/X48s overklokkingsegenskaper for et nForce, om jeg sparer så mye som 6-700 kroner på skjermkort?
Eller burde jeg beholde Intel-chipsetet og heller kjøre Radeon 3870 i Crossfire, som blir samme pris som 9600GT SLI, men yter litt dårligere?

Tingen her er at begge løsninger blir markant billigere enn å gå for 9800GTX, samtidig som de yter bedre.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Litt små offtopic:

har du tenkt noe mer på hvordan du skal løse vannkjølings biten? Har sett litt på MIST Economy settet selv, ikke helt sikker på hva jeg skal velge/gjøre

Tror muligens jeg har et litt lite kabinett i forhold til hva jeg burde ha (http://prisguide.hardware.no/product...roductId=44789)

Hva tror du/dere?

Hva er egentlig fordelen mellom en eller to rads? Hvordan skal det kobles hvis man skal kjøle CPU og GPU?

Sorry at jeg på en måte små hijacker tråden litt
Sist endret av flexd; 12. mai 2008 kl. 00:50.
Så lenge du har en 120mm vifteinngang med god klaring innover fra har du plass til MIST Economy singel rad.

Forskjellen på Singel og Dual Rad er rett og slett at radiatoren i dual er dobbelt så lang, så den har plass til to 120mm-vifter i stedet for en, og dermed også i teorien dobbelt så god evne til å avkjøle kjølevannet. Det tar derfor naturlig nok også større plass. Om du ikke har plass til dette kan du kjøpe deg et sett del for del hos microplex med en av MISTs Extreme-radiatorer - de er dobbelt så tykke, men er ellers like store som de vanlige.

Om du skal kjøle GPU må du først og fremst forsikre deg om at du får tak i en vannblokk som passer til skjermkortet ditt - og det er ikke alltid like lett, spesielt om det er en ny modell. I tillegg til dette er det ikke alle vannblokker for skjermkort som også kjøler RAM, noe som gjør at du trenger både kjøleribber til å feste på RAMen samt må sørge for en vifte som lager god luftflyt rundt skjermkortet. Det kan godt hende det er forskjell på hvilken rekkefølge man skal montere GPU og CPU i systemet for å få optimal kjøling, men dette må noen med erfaring svare på.

Jeg vil påstå at vannkjøling av GPU virker som mer slit enn det er verd.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Jeg har faktisk funnet en bra blokk til mitt 8800gts som kjøler alt av overflater (minne også), men problemet mitt er vel faktisk plass. Har et Coolermaster Centurion 534 (som linket) og det er ikke veldig stort.

Har plass til en 120mm vifte, men da må jeg ha ut harddisk holderen.

Ellers har jeg også masse med plass i 5.25" bayen (ca 4 dvdrom sized plasser), men er det mulig å feste der?

Og så tenker jeg på at jeg burde vel egentlig ha dual rad hvis jeg skal kjøle GPU og CPU, GPU er jo rimlig varm. Også snakket jeg med noen som hadde en blokk til 450kr~ som bare kjølte GPU, men også hadde små passive kjølere til å sette på minnet. Dette kjølet visst også veldig godt, men litt usikker på å fjerne kjøling av minnet.
Om du skal kjøle både CPU og GPU vil du nok trenge dual ja. Et alternativ er, som sagt, en MIST Extreme 1x120, da denne har like stort volum som den vanlige dual'en, og om du har en god vifte dermed burde kjøle omtrent like godt.

Om plass er et problem finnes det eksterne vannkjølingssett, hvor du bare trekker slangene inn i kabinettet, mens selve kjøleren er utenfor (gjerne et "kjøletårn" e.l.).

Om du ikke er fremmed for/redd for å skjære litt i kabinettet ditt kunne det nok funke å montere radiatoren(e) i døra på kabinettet, men da må du sørge for å lage et solid feste, og lage stort nok hull til at du får god luftflyt, uten at du svekker strukturen i døra noe særlig. Om du får plass til dette uten å kræsje i skjermkort eller annen hardware, så burde det hele gå strålende.

Alternativt kan du ta ut harddiskramma, kjøpe deg noen adaptere så du kan montere disken(e) i 5.25"-brønnen(e), og bruke 120mm-vifteplassen til radiatoren.
Tittelninja
flexd's Avatar
Donor
Hmm, får tenke litt på det vurderer heller å oppgradere til samme kabinett du tenker på + vannkjølings sett i fremtiden da
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hokay, da nærmer det seg stygt bestillingsdag for denne, da jeg regner med at skattepengene kommer tilbake i morra (fikk brev med kvittering og alt mulig i dag). Tenkte derfor jeg skulle bumpe denne med endelige specs, og deretter følge opp med erfaringer, benchmarks, overklokkingsresultater osv.

Endelige specs:

Kjøpt fra Amentio:
CPU: Intel C2Q 9450
Hovedkort: ASUS Rampage Formula
Skjermkort: 2x Powercolor Radeon 4850
Lydkort: Asus Xonar DX/XD
RAM: 4GB Corsair Dominator Twin2X 8500
Harddisk: Samsung Spinpoint F1 750GB
Optisk drev: Samsung 22x DVD-RW
OS: Vista Ultimate (blir triboot med Mandriva+osX86)
Kabinett: Cooler Master Stacker Nvidia edition (m/850w PSU)
13 813.- (inkl. frakt)

Kjøling (kjøpt fra Microplex):
Vannkjøling: MIST Economy Singel Rad 120mm + korrosjonsbeskyttelse
Stille GPU-kjøling: 2x AC Accellero X1 Rev. 2
RAM-heatsinks: 2x disse
Kjølepasta: IC Diamond 7 Carat
2097.- (ekskl. frakt)

Vifter (kjøpt hos Netshop ettersom de hadde på lager):
4x Noctua NF-S12 1200
698.- inkl. frakt

Total (+noe frakt og ymse smått): 16608.-

Har bestilt det meste av kjøling osv. allerede, bestiller resten så fort pengene er på konto. Deretter blir det bygging, benchmarking, overklokking og mer benchmarking


NB! Jeg vet det er lettere ironisk med Crossfire-oppsett og NVidia-spesialkabinett, men det er stort, bra og har god lufting, og jeg elsker grønt, i tillegg til at AMD i dag er klart best i ytelse/pris.
Sist endret av Kråketær; 25. juni 2008 kl. 17:42.