Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 699
Kan jeg overklokke mitt nVIDIA 8800GT GPU kort med nVIDIA nTUNE?
Isåfall hvor mange Mhz på Core Bus og Memory Bus kan jeg gå fra da? Core står på 600 og memory på 900..
Hvor mye kan jeg klokke til uten att hele dritten tar kvelden?
Har ingen erfaringer med ntune, men det burde være mulig. Jeg vil heller anbefale rivatuner som er veldig enkelt å bruke. Du burde kunne klokke til 700/1000 uten noe problem, men prøv deg fram ved å gå oppover i småe steg og test temperatur og stabilitet for hver gang du har økt klokkehastigheten.

http://www.guru3d.com/index.php?page=rivatuner
Sist endret av zipp; 10. april 2008 kl. 18:35.
Du kan overklokke så lenge temperaturen helde seg på eit ok nivå. Reknar med at skjermkortet konkar på 80+ men eg har sett skjermkort overleve på 100+ og Viss du tenkje å overklokke litt seriøst, så sjekk denne linken:
http://www.hardware.no/tema/Overklokking/

Det finnast vel egentlig ingen grense for kor høgt du kan overklokke noko, så lenge det er stabilt (eg tenke då på spenninga på minnet, CPU osv.) Det verste som kan skje anna enn overoppheting er vel at maskina kræsjar og du må restarte den

Her er btw ein guide på korleis å overklokke Nvidia-skjermkort:
http://www.xcpus.com/forums/overcloc...ing-guide.html

Lykke til
▼ ... over en måned senere ... ▼
Som nevnt i en tidligere trad, prøvde jeg å overklokke mitt 8500GT kort. Jeg brukte RivaTuner og jeg har klokket fra 450/400 til 700/500 . Temperaturen på full load med fabrikkinstillinger var på 60-70 grader, og nå ligger temperaturen på 82-87 grader uten problemer! Har hatt det slik i 2-3 måneder, har spillt mye og merket ingen problemer!

Det eneste som stoppet meg fra å fortsette var selvsagt temperaturen, men jeg merket en vesentlig ting. Når jeg skrudde Core Clock opp økte bare temperaturen, alt gikk stabilt, mens når jeg skrudde Memory Clock opp, endret ikke temperaturen seg, men spillet gikk ustabilt.

Har lest i et annet forum at det er en som har fått Core Clock på samme kort fra 450Mhz til utrolige 1000Mhz! Kortet holdt seg på 100-120 grader derimot, så tviler på det holdt lenge!

Altså: Hvis du ikke er så veldig redd for å svi kortet ditt, bare sett i gang! Er du glad i kortet ditt, kan det holde å bare skru det opp litt, som Zipp sier. Dette vil utgjøre minimalt med temperaturforskjell. Så vidt jeg vet er det tempen som tar knekken på kortet.

Når sant skal sies, er jeg ikke proff i dette, snakker bare ut i fra egne erfaringer. Dette er første gang jeg noen sinne har klokket noe, men jeg kommer definitivt til å fortsette! Jeg merket veldig stor forskjell i spill ettersom grafikkortet er flaskehalsen i mitt system.

Hvis du forsøker: Lykke til!
Etter hvert som skjermkort overklokkes vil du begynne å se "artifacts" på skjermen - steder hvor kortet rett og slett regner feil, og derfor viser feil på bildet (gjerne hvite prikker, streker eller annen "støy"). Dette er dog lett å oppdage, så om du går oppover steg for steg og tester for hver gang vil du lett finne ut hvor langt du kan gå.
Jeg har ikke merket noe til slike artifacts. Så langt, har jeg ikke lidd av noen ulemper pga overklokkingen, men det får tiden vise.