Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1228
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg har en "godt voksen" PC her som kunne ha godt av en liten oppgradering. Men deler til en PC er dyre. Så selv om det blir dyrere å kjøpe ny PC så er det kanskje det beste i det lange løp. Jeg tror det fordi siden PCen er gammel vil jeg kanskje tvingest til å kjøpe enda flere deler senere, dessuten om jeg kjøper ny PC så beholder jeg jo den jeg har nå.

En venn av meg sa at jeg trengte ny CPU, nytt skjærmkort og mer RAM. Jeg vet ikkje hvor mye det blir tilsammen, jeg har virkelig ikke mye peiling på hardware.
Men jeg vet at komplett.no selger denne PCen for noe rundt 7K

Er det noen som har så mye peiling at de vet hva jeg burde foreta meg? Jeg slenger også ved DXdiagen min her i tilfelle den er relevant.
Sist endret av Sio; 23. mars 2008 kl. 15:00.
Det er vanskelig å si hva du burde gjøre uten at du kommer med nåværende spsifikasjoner. Men mest sannsynlig hvis du skal kjøpe nytt skjermkort, cpu og ram, må du også ha nytt hovedkort og ny PSU, så det ender uansett opp med at du må kjøpe omtrent alt nytt uansett.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sendte hele Dxdiagen min, men den forsvant visst. Lastet den opp på ny.

Vel, om jeg må kjøpe alt nytt uansett blir det jo sinnsvakt mye dyrere og kjøpe nye deler uansett. Så jeg burde egentlig vente til jeg kan kjøpe ny PC. Vet du om den PCen jeg linket til er verdt pengene? det er i den prisklassen jeg ligger i.
Det ser ut til at du er nødt å bytte alt hvis du først skal bytte en ting, så det vil være like greit å kjøpe ny pc da det er kun mest sannsynlig kun kabinett og harddisk du kan bruke.

Pcen du linket til er ikke noe særlig god, du kan få mye bedre pc for pengene.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Har du noen god ide om hvordan jeg finner en bedre PC for pengene? Er ikke komplett.no et sted jeg burde lete på i det hele tatt?
Sitat av Sio
Har du noen god ide om hvordan jeg finner en bedre PC for pengene? Er ikke komplett.no et sted jeg burde lete på i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Hva skal pcen brukes til, og hvor mye vil du betale?

Edit: Hvis du fikser litt på denne, som å ta vekk skjerm, ekstrautstyr som mus og tastatur, tar vekk ekstra harddisk, og velger et billigere kabinett, vil den være en mye bedre pc til rundt samme prisen.
Sist endret av zipp; 23. mars 2008 kl. 15:14.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
6-7.500kr

Gaming.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Velge et billige kabinett sparer jeg 500kr på. Så den er enda på rundt 10000.

Velvel, ok, 8000kr da :P
Sist endret av Sio; 23. mars 2008 kl. 16:30.
En kraftig pc, med muligheter for lang fremtidig oppgradering kommer på ca. 10'000 kr,-
Men det er med det nyeste som en vanlig forbruker har råd til, og som kna kjøre Crysis på fult på 1280x1024x32

Her er mitt oppsett på HW.no(mangler hk med støtte for DDR3 og PCIe2.0)

Men registrer deg på hardware.no og bruk prisguiden deres til å sette sammen en pc, hvis du ikke vil kjøpe en ferdibygd pc
Du får en pc som kan kjøre det meste av nye spill for litt over 5000,-


Edit:Bare et forslag, men slenger det opp. Tenkte du kunne velge kabinett selv, og med kabinett kommer det på rundt 7500,-
Hk
Ram
Cpu
Gpu
Psu
Sist endret av Blå Gummitenner; 23. mars 2008 kl. 18:53.
Sitat av Sio
Velge et billige kabinett sparer jeg 500kr på. Så den er enda på rundt 10000.

Velvel, ok, 8000kr da :P
Vis hele sitatet...
Men trenger du skjerm, mus, tastatur og to harddisker? Etter jeg fiksa på den kom den på 7,5k.
Har du tenkt å bygge selv eller skal det være ferdig bygd?
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Det billigeste, ja med mindre ferdigbygget er så lite ekstra at det er verdt bryet. Men å bygge tar som regel ikke rare tiden.
Hvis du setter av en dag til PC-bygging får du en mye bedre pc, og det er gøy
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Nuvel, ja den skal bygges selv.
Jeg må bare spørre, er det ikke nok slike tråder???
Jeg har en HP Pavillion dv9041ea , er den verdt å oppgradere eller burde jeg ribbe den for deler og kjøpe ny?
Sist endret av Pyro_Killer; 24. mars 2008 kl. 00:48.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Jeg har insett at skal jeg ha noe som holder så må jeg ut med 8 laken. Dette oppsettet er en vinner, jeg må nok vente til to lønninger istedenfor bare en som var planlagt. Kanskje se om jeg for tatt noen ekstra skift Men det er verdt det (Skal også kjøpe en bass, koster 8 laken til)

Jeg er utrolig takknemlig for arbeidet du har gjort for å rote frem dette, tusen takk for at du tok tid og initiativ til dette Zipp!

Sitat av Pyro_Killer
Jeg må bare spørre, er det ikke nok slike tråder???
Jeg har en HP Pavillion dv9041ea , er den verdt å oppgradere eller burde jeg ribbe den for deler og kjøpe ny?
Vis hele sitatet...
Oppgradere en laptop er vel ganske vanskelig? Tror laptoper er noe som bør være forbeholdt media og arbeid. Men det er vel egentlig way outta my legue . . .
Sist endret av Sio; 24. mars 2008 kl. 00:54.
Hadde JEG vært deg, hadde jeg heller vente til jeg hadde litt mer å spytte i.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Jeg er 17år og bor hoss mor og far. Så lenge de betaler regningene er jeg safe :P
Eller snakker du om Pyro? :S
Jeg tenkte å kjøpe en ny HDD, mer ram, nytt skjermkort, maybeeee ny prosessor, for ellers er den KONGE!!! Spiller alle Tiberian wars uten hakking på den, men med god grafikk klikker den. Picz will come
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Jeg har en i samme serien, en 6500 (jupp, fylkeskommune avtale) Så jeg vet du har bra gear der
Det meste i en bærbar er lodda fast :S
Vel... tviler på at AMD lager en custom prossesor til HP for hver laptop, og hvis man tenker rasjonalt på det så tror jeg ikke nvidia lager nytt kort for HP spesielt, men et kort (nvidia 7600 GO) for alle lappys.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
nei, men gjerne en serie kort for en serie laptoper?
Skulle egentlig tatt den fra hverandre nå og se hvordan det var, men jeg bruker den til å skrie denne posten... Burde jovære en standard, om en laptop blir utviklet, så plutselig kommer det et nytt kort, så må man få bruke+++ serien dv9000 har masse underkategorierer med bedre prossesorer, større HDDer og bedre skermkort, ellers helt like
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Zipp's forslag er godt, men om du vil få den ned til 7000,- kan du bytte 8800GTS'et med et 8800 GT kort som er ca. 700,- kr billigere med en minimal ytelsesforskjell. Begge er uansett gode alternativer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Fair bet: CPUen er i sokkel, under en kjøler som er et helvete å demontere, siden heatpipes ikkje sitter så fordømt godt fast i kjøleblikket. CPUen er en mobil cpu, som er vanskelig å oppdrive i vanlig handel.

Northbridge/southbridge er lodda til hovedkortet som Ball Grid Array chip, og kan ikkje fjernast på nokon som helst måte som er billigere enn 10 nye pcer...

Grafikkchipen er antakelig lodda på som BGA den også.

I realiteten er det *EINASTE* du kan bytte i en laptop RAM, disk og CD-ROM. Alt anna er å sjå på som del av laptopen til evig tid. EOD.

(Joda, å fjerne BGA's er trivielt med varmluftpistol. Å få på plass en ny er verre.)
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polar-
Zipp's forslag er godt, men om du vil få den ned til 7000,- kan du bytte 8800GTS'et med et 8800 GT kort som er ca. 700,- kr billigere med en minimal ytelsesforskjell. Begge er uansett gode alternativer.
Vis hele sitatet...
Det er muligens et noob spørmsmål. Men hva er den mest kritiske forkjellen på GTS og GT?
Pyro_Killer:
Tror ikke Tiberium Wars bruker det aller store av CPU kraft, da CPU'en står mest for det logiske og fysikken. Spiller Tiberuim Wars glimrende med en AMD Athlon64 3000+ 1.8GHz og et Gainward GeForce 7900GS@1280x1024x32(hakking med AA skrudd på da...)

Og før du/dere kjøper dere nye deler, burde dere se på diverse sider og lese anbefalinger.
Hardware.no og Tom's Hardware er gode plasser
Sitat av Sio
Det er muligens et noob spørmsmål. Men hva er den mest kritiske forkjellen på GTS og GT?
Vis hele sitatet...
Hovedforskjellen er klokkeeffekten. GS kortene er klokket lavest, mens GT er i midten og GTS har høyest. GTS vil altså yte best, men akkurat når det gjelder disse to kortene (8800) så er det ikke noe stor merkbar forskjell.
Sist endret av Pheromone; 24. mars 2008 kl. 02:43. Grunn: skrivefeil
Sitat av Sio
Det er muligens et noob spørmsmål. Men hva er den mest kritiske forkjellen på GTS og GT?
Vis hele sitatet...
Ikke mye, det vil kanskje gi deg en frame eller to ekstra i spill. Gå for GT du om du vil spare penger, jeg tenkte egentlig ikke så mye over akkurat det der da jeg lagde oppsettet.

Sitat av Blackspot
Hovedfoskjellen er klokkeeffekten. GS kortene er klokket lavest, mens GT er i midten og GTS har høyest. GTS vil altså yte best, men akkurat når det gjelder disse to kortene så er det ikke noe stor merkbar forskjell.
Vis hele sitatet...
Nei, klokkefrekvensene har ikke mye med dette å gjøre. Et 8800GT vil ikke være like bra som et GTS på samme frekvens.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Alt over 25FPS godkjenner som regel jeg :P
THX vidarlo, uansett hvor deprimerende svaret var... Forstod veldig lite av det du sa, men ok. EOD
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Sio
Det er muligens et noob spørmsmål. Men hva er den mest kritiske forkjellen på GTS og GT?
Vis hele sitatet...
Klokkefrekvensen kan være høyere eller lavere på kortene avhengig av kortets produsent, men hovedsaklig er forskjellen at GTS har 128 stream prossesorer kontra GT's 112 og et noe høyere klokket minne på referansekortene til nVidia (dette er også avhengig av produsenter som ofte overklokker fra fabrikk). Ellers er GPU (G92), minnebuss (256-bits) og transistorcount identisk på begge kort.
Sist endret av Polar-; 24. mars 2008 kl. 02:57.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Trådstarter
Right, da har jeg funnet ut at jeg ikke gidder og bygge PCen min selv siden komplett.no kan gjøre det for meg. Det eneste som suger med komplett.no er at du MÅ kjøpe RAM av dem for at de vil bygge PCen for deg, noe som suger siden en freak har tilbudt meg noe decent DDR2 RAM. Men jeg for kjøpe den billigste RAMen de har og bare slenge den inn i en annen CPU jeg har.
Som nevnt tidligere var målet mitt rundt 8K (om jeg husker feil er det det nå ivertfall) og siden vi er i Mai har jeg fått lønn og kan kjøpe PCen :P

Her er spesifikasjonene, jeg poster dem her fordi jeg vet at det finnes folk er på formumet med mindre vakuum i hodet enn meg. Og kanskje jeg lurer meg selv, kjøper ting som ikke er verdt de ekstra slantene det koster:

Komplett Gamer i05
-
- Miljøgebyr 55.00 pr stk kommer i tillegg.
100425 Strømkabel PC m/Jord 2m 35.-
333389 Nero 7 OEM 1i Programvare OEM 99.-
332966 CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, 119.-
101114 Musmatte Blå 4/6mm 19.-
105353 Støtsikker PC-eske ??
318687 Cooler Master Mystique 631, Sort 695.-
329410 Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, 650.-
338086 Intel Core 2 Quad Q6700 2.67GHz 1899.-
343260 Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE 299.-
344154 USB2 multikortleser 3.5" sort for ??
340649 Corsair Powersupply 550W Bulk, black, 795.-
310518 Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB 160.- <--- Har RAM selv.
346125 Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 625.-
346880 XFX GeForce 9600GT 650M 512MB GDDR3, 1190.-
310049 Microsoft Wired Keyboard 500, 125.-
326900 Saitek GM3200 Laser Mouse 239.-
305352 Qpad Glidz - Teflonskates for mus. 49.-
316925 D-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps 475.-
330755 MS COA Label Windows ??

+ garanti, vista og slikt.
tror du må ta en strømforsyning med litt mere Watt, som feks 700W siden de nyeste delene (merk: 9600GT) tar MYE strøm.
Sitat av -EspN-
tror du må ta en strømforsyning med litt mere Watt, som feks 700W siden de nyeste delene (merk: 9600GT) tar MYE strøm.
Vis hele sitatet...
Tror nok den 550W psuen holder, minimums-kravet for 9600gt er en 400w psu.
http://extreme.outervision.com/PSUEngine
Sist endret av Stigern; 9. mai 2008 kl. 11:49.