Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 17453
Min første og største spillopplevelse.

Kjøpte Monkey Island 1 på en bensinstasjon! Satt i åresvis og spilte det før jeg ble lei. Jeg var jo bare 11 år gammel, og engelsken var kanskje ikke den beste.

Jeg tok opp igjen spillet nå for en uke siden og klare omsider å gjenomføre det! (mener det er freevare på maks 3 mb)

Et skikkelig kult spill!

Noen andre som har lignende spillopplevelser?
jeg fikk noen til og brenne toystory2 til meg det var tider det! har ennå ikke runna det men. det er lenge siden jeg hadde det. var bare 6 da
Helt definitivt Kingdom hearts Lånte det av en kamerat når jeg var 12 men endte med å kjøpe det av han et år senere
Jeg kom ikke inn i spillverdenen før Goldeneye kom til Nintendo 64 (Backpacker 2 til Mac OS 9 teller jeg ikke med...), og du verden for et spill. Ble aldri til at jeg unlocka det siste mappet, men fortsatt - dritbra spill.

Min beste spillopplevelse kom da jeg fikk min første PC og kjøpte Medal of Honor Allied Assault - spillet jeg til den dag i dag holder som det beste spillet jeg har spilt.
Dette spillet har jeg spilt utallige ganger, og jeg spiller det hver gang jeg får sjansen:
http://img.manian.paran.com/download/2004/11/08/thumb_10936_1.jpg

Det er... tidløst.
Spillet "Lomax" er mitt absolutte favoritt spill, fikk det når jeg var liten, men har aldri gått lei. Har aldri klart det "men det står på "Too Do" lista før jeg dør.
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Allied assault eide maks! Men det første spillet som fikk meg hekta var Monkey Island 3. Grafikken var til å dø for og feelingen man fikk av å spille det er ubeskrivelig. Spiller lett det den dag i dag. Sånn utenom må Super Smash Bros, ESPN extreme games (ps) og Tony Hawks pro skater (1 ern til ps). Og såklart... KEEN-spillene! Spesielt Keen 6!
Sist endret av CosmoKramer; 1. oktober 2007 kl. 18:04.
Når jeg var liten spilte jeg mye Goldeneye og syntes alltid det virket helt umulig og skaffe alle kodene + Aztec og Egyptian som er de to siste banene. For en stund siden satte jeg opp Nintendoen igjen, og spilte meg igjennom hele spillet, skaffet alle kodene og gjorde alle vanskelighets gradene på hver bane.

Er ikke noe og skryte av, men var utrolig morsomt. Spillet er jo en skikkelig klassiker.

Edit; Og Zelda Ocarina of Time ja! Må være et favoritt spill. Nintendo klassiker dette også, er vel dette spillet som har fått meg til og likt Zelda-serien. Har i ettertid bare spilt Majoras Mask. Har gått igjennom begge spillene her også.
Sist endret av Christian; 1. oktober 2007 kl. 18:25.
Tror den største spillopplevelsen min var The Legend Of Zelda Ocarina Of Time på nintendo 64.
Fikk spillet da jeg var rundt 7 år og spilte det i mange år før jeg runnet det Er ikke så lett å runne ett sånnt spill når man bare er en liten unge da.

I nyere tid er vel kanskje oblivion det spillet jeg har brukt mest tid på og har likt best.
Husker jeg spillte Metal Gear Solid en sommer. Første gangen brukt jeg lang tid. 12timer effektiv spilletid, men det var inkludert alle filmer. Spilte det hver natt i en sommerferie. Raskere og raskere. På slutten så runna jeg det på en kveld/natt. Var vel nede i 3-4 timer på normal eller meduim, men brukte litt mer på hard når man ikke har radar

Those were the days
Sist endret av Dinithion; 1. oktober 2007 kl. 18:50. Grunn: Når jeg tenker meg om, lurer jeg på om ikke jeg brukte over 20 timer førstegang og 12 timer på gang nr. to..
Metal Gear Solid må være min plass nr. 2! Det er jo et kanonspill!
Jeg og en kompis satt og spilte TOny Hawk 4 en hel sommer. Lagde nye maps, skrudde ned statsene til 0 og hadde "skate" mot hverandre. Det var digg...

MEn det første og aller største må vel være CM00/01. Har fortsatt en gammel save og jeg hadde nesten 300timer i løpet av en måned.
Det første "Den Lengste Reisen" Spillet. Ble helt hekta, historien er så spennende!
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det første må ha vært Super Mario Bros. 3 på NES, fortsatt et favorittspill.
For min del er det uten tvil "Alex Kidd in miracle world" til "Sega Master System II" Ingen over, og ingen på siden!
er vel Age Of Empires II for min del.
Spilte det siden jeg var liten og til nå.
Tja, gipp vel på barneskolen når jeg startet, men husker ikke når.
er nå 17år, spiller ikke mye, men hender i ny og ned på et lan
Mitt nick avslører vel egentlig det meste. Fattet interesse for Monkey Island da min bror fikk fatt i en piratkopi av det til Amiga; vårherre må vite hvor mange ganger jeg har runnet hele serien. Jeg går igrunn aldri lei av dem. Alt er perfekt; historien, plottet, grafikken (kjenner jeg blir kraftig gra bare jeg ser MI1 på VGA 256-fargersversjonen), alt av kommentarer, vitser og skjulte budskap, og ikke minst musikken. Herlig!

Det er igrunn mange spill som har satt inntrykk på meg og preget min smak innen spill og spillsjangre. En av favorittene (til Amiga) må være Moonstone. Husker stemninga mange steder i spillet, samt hvor helsikes mange timer man kunne spille det i strekk uten å gå lei. Slenger opp et bilde for mimringa si skyld:




Nå husker jeg dessverre langt fra alle klassikerene, men jeg nevner de jeg kommer på sånn umiddelbart: Lost dutchman's mine, Lotus 2, Last Ninja, Hot Rod, Leisure suit Larry, Zool, Ski or Die, Nitro, Lemmings, Cannon Fodder, Apocalypse, ...


Tenker jeg fyrer opp Kohina og gråter litt
Super Mario til Nintendo 64 var vel det første store spillet. Spilte det hele tiden, og ødela utalige kontroller.


Men det spille som alltid har, og allitd vil leve i mitt hjerte er tetris. Blir aldri lei!
Jeg hadde en onkel som introduserte meg for DOOM <3 når eg var rundt 11 år gammel

Og senere Half-Life.

Må si at dette til dels har formet min oppfattning av virkeligheten
Sist endret av Emilas; 1. oktober 2007 kl. 21:05.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg slenger meg med LeChuck her og stemmer iherdig for Amiga. Følelsen av å stå opp en kald lørdags morgen, fyre opp Amigaen og spille Moonstone, North & South, Zool, Lotus med flere er uforglemmelig.

Min beste spillopplevelse til PC må være Settlers 2. Amiga er verre, men Lotus 2 og North & South er høyt ranket hos meg.
Fikk Super Mario til N64 da jeg var rundt 6, trollbundet siden.
Tror det første spillet jeg spillte var Slalom, men det var Super Mario Bros. som fikk meg hekta.

Første PC-spillet var Loom. Good times.
Warcraft II Var mitt innpass i strategi verden, Spilte det på 486en og spiller det enda...
Tony Hawk's pro skater 3 er jo ein god kandidat. I løpet av fjordåret runda eg spelet 23 ganger uten å jukse. 4 ganger med juks. Trur det er 21 ganger man må runde det før man ikke få noen nye premier. :P
Husker ikke første spill, men Heroes 2 var en del av oppveksten. Senere da Heroes 3 kom ut tok det over. Heroes 4 ødela serien og satte punktum for heroes. Drar fortsatt opp Heroes 3 en gang i blant da. <3nostalgi<3

Andreplassen vil jeg si er delt mellom Age of Empires II(expansion) og Tony Hawks Pro Skaters 2. Grunnen til at jeg setter Tony Hawks 2 istedefor er at 3 bragte for lite nytt.

Sitat av TrakTord
Tony Hawk's pro skater 3 er jo ein god kandidat. I løpet av fjordåret runda eg spelet 23 ganger uten å jukse. 4 ganger med juks. Trur det er 21 ganger man må runde det før man ikke få noen nye premier. :P
Vis hele sitatet...
Runda det 23 ganger med alle folka eller runda det 23 ganger med forskjellige folk? Har man fått inn teknikken er det ikke store utfordringen lenger. Tok de fleste banene(alle goals) på en runde.
Sist endret av zaXu; 2. oktober 2007 kl. 02:52.
Noen som husker gamle "Elite" på Commodere64?
Man kunne være pirat, handelsmann eller hva man ville. Det var det første "open-ended" spillet som ble laget.

Og når man docket med en romstasjon spilte det temaet fra "2001" :-)

Jeg satt klistra til skjermen i to år!
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar


Donkey kong på Atari 7800 var mitt førsteide spill og konsoll. Savner at spillene var så enkle og underholdene som dengang.
Min første spillopplevelse var av snake.
Kjempegammelt snake spill på windows 95

Du skulle spise frosker og forskjellig.

Konge
Tror det gikk i noen DoS-spill jeg ikke husker navnet på.
Samt, Duke o.l
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/35/Keen5.png
http://img246.imageshack.us/img246/6796/goosess44ae9641bb3.png Goose
Kan vel nevne ROTT som fps
http://deniska.dcemu.co.uk/images/rott.jpg
Et av tidenes beste spill må være Loom tho :* good mood vibrations bare av å tenke på det

http://dreamers.com/indices/imagenes/videojuegos.129.IMAGEN1_THUMB.jpg
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Min første spill-opplevelse var Sonic 2: The Hedgehog på Sega Genesis. Har aldri vært så avhengig av et spill. Både lørdag og søndags-morgenen bestod over lang tid i å kjøre gjennom Sonic 2 med flest mulig ekstra-liv. Inviterte selvfølgelig kompiser over til litt 2-player action av og til.

Deretter fulgte spillene Dick Tracy, Kid Chameleon, NHL Hockey og Gaiares på samme konsoll, med sistnevnte som favoritt. Det er mye jeg kunne sagt om Genesis-perioden, men konklusjonen er at det var min beste periode som "gamer". IMO har konsoll aldri vært det samme siden.

Min første spillopplevelse med PC var Command and Conquer og Heroes 2. Spilte disse spillene hos en kompis i lang tid før jeg fikk egen PC. Min første PC-spillopplevelse må jeg si var litt overveldende. "En mus? Å herregud man kan bevege den over alt. Den er så.. fleksibel!" Og det å spille Heroes 2 var et enda større sjokk. "Det er så stort! Så mye å gjøre! Flere lag? Hvaforno?" Heroes 2 spilte jeg lenge og Heroes 3 ble det første spillet jeg kjøpte for mine egne penger.

Vanskelig å si hva som var min største spillopplevelse. Heroes 2, Warcraft 2 og Command and Conquer var nok de spillene jeg spilte mest på den tiden, så de er klare favoritter. Fra starten på ungdomsskolen og halvveis i videregående spilte jeg Counter Strike. Jeg syns fortsatt at CS er verdens beste spill og at det er tragisk at CS:S nå tar over, men sånn er nå det.

Den mest overveldende følelsen jeg har av å spille et spill må være de første timene jeg spilte World of Warcraft. Jeg hadde aldri opplevd en så massiv spillverden, og det var utrolig hvor stort og flersidig spillet var.

Alt i alt er det vanskelig å avgjøre hvilken av spillopplevelsene som var den største. Alle spillene har sine gode og dårlige sider. Skal jeg konkludere med en spillopplevelse må det nok bli Sonic 2: The Hedgehog. Det var min introduksjon til spillverdenen, og kommer aldri til å glemme den.
På N64 er det uten tvil The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Snakk om gjennomført spill, med tidenes beste story (total subjektiv mening) og fantastisk spillbarhet. Dette fikk jeg første gang som en liten 8-åring, og solgte () det som dum, pengegrisk 12-råing. Nå er jeg blitt bortimot 18 år, og har akkurat kjøpt meg det igjen. Like fantastisk enda

På PC har det derimot vært flere spill jeg likte godt, men det første som fikk meg skikkelig hekta var Heroes of Might and Magic 3. Spesielt alle de nettene vi gutta satt oppe til sent på natt med en 4-veis multiplayer game, som gjerne tok flere timer. Dette er egentlig ikke et spill jeg spiller noe veldig mye, men tok det opp igjen for en liten stund siden. Og fikk noen spilletimer på det før jeg omsider ble lei av det igjen.
Metal gear solid, resident evil 2!
Det første og det eneste jeg elsker og fortsatt elsker over alle spill som eksisterer er Neverwinter Nights. Jeg kjøpte det 29.03.03 og spillte det i ca 4 år. I starten spillte jeg en god del singleplayer deretter startet jeg på noen online servere. Har bare spillt ordentlig på 2 online servere gjennom 4 år. Men nå får jeg ikke spillt, pga bredbåndstelefonien. Jeg syns da at neverwinter nights 1 er mye bedre en 2. Grafikken i nwn 2 er helt forferdelig. Som egentlig ødelegger alt for meg.

Jeg gleder meg til den dagen da fattern skal selge huset, og flytte vi skal til en leilighet.

Å kjøpe neverwinter nights vil jeg si er den absolutt beste investeringen jeg har brukt på spill.

Neverwinter nights eier!
http://www.abandonware-paradise.fr/Gifs/Abandonware/Captain_comic2.gif

Captain Comic! Kanskje det første spillet jeg spillte på min fars datamaskin for mange år tilbake, ellers må jo Goose, Commander Keen, Boa, Dig Dug, nevnes som spill jeg elsket før i tiden, føler nesten jeg må dra noen av dem frem igjen å mimre litt.
Sitat av Freaky me
Min første spillopplevelse var av snake.
Kjempegammelt snake spill på windows 95

Du skulle spise frosker og forskjellig.

Konge
Vis hele sitatet...
Det spillte jeg også, men det er vesentlig mye lenger siden enn win95. Jeg spillte det fra dos. Those were the days Herlig spill For ikke å nevne ducktales som jeg måtte få hjelp til å starte for det var så vanskelig å skrive. Fremdeles i dos.

Ellers må jeg jo forsåvidt si meg enig i Sega master system. Jeg var den første i klassen til å få sega. Husker jeg var konge på haugen da, ja.
Zelda, Ocarina of Time! Det må vel være det desidert beste spillet jeg har spilt. Husker jeg var så glad når jeg hadde fått det av bestefar i 5 klasse? (Ekke helt sikker, men ihvertfall lenge siden). Det er minner. At et spill kan ha så mange "gode" minner er igrunn rart, men slik er det nå bare. Jeg er fortsatt halv redd for de zombiene som går på ryggen og suger deg i halsen . heh
Det er kun et spill som hersket mine første år som gamer, Age of Empire. Var vel rundt en 11 år eller noe. Husker jeg fikk en demo av spillet, og etter det var jeg frelst.
Gikk vidre til Age of Empire 2 som fremdeles holder standarden på LAN-partys oppe!

Vil benytte sjansen til å si at 3'ern var utrolig skuffende :<
Sitat av robhol
Det første må ha vært Super Mario Bros. 3 på NES, fortsatt et favorittspill.
Vis hele sitatet...
Helt enig! Vokst opp med NES og Super mario jeg Sinnsykt morsomt og spille det igjen, på Wii!
King of Spooning
Acidous's Avatar
Hmmm...
Altered Beast til Sega(?) var dritfett!
Begynner som en pinglete fyr, så blir du bola og diger, og så blir du en fåkkings bjørn!
Hvor fett er ikke det?

Og ett Simpsons spill som jeg ikke husker navnet på til NES..
Skulle skate på den kinesiske mur og greier

Husker også jeg spilte ett sånt fotball manager spill på gamle 8086'en men klarer ikke
huske hva det het..
Tekstmodus(of course), og det var engelske lag...
Når du spilte kamp kom det opp tekst nedover med hva som skjedde i kampen.
Hadde satt veldig pris på om noen visste hva det het, for jeg vil spille det igjen
Starta det vet å skrive "soccer" og trykke Enter...
Ring a bell. anyone?

EDIT: Sjekk ut prisen på gamle PCen jeg har stående hjemme da
Psycho gamer PC
Merk at jeg har den med fargeskjerm og 20 MB harddisk
Sist endret av Acidous; 3. oktober 2007 kl. 09:10.
Min første, som jeg kan huske, må være spillene på C64, men husker ikke særlig av de spillene.

Min "første", men største må nok være da jeg fikk min aller første PC - en intel 486 50mhz med Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Det spillet sitter fortsatt som spikret fast i minnet og skulle senere vise seg å være min gateway drug inn i adventureverdenen, som ble fylt med Sam & Max, Day of the Tentacle, Monkey Island and so on..
Mitt første spill som jeg eide var Sam & Max, det var et fantastisk spill og fortsatt er! Men skjønte aldri poenget med "bilspillet" i det
Det som introduserte meg for spillverdenen var Segaen jeg kjøpte av en kompis. Den hadde et skytespill, hvor man koblet til en vanvittig pistol til Segaen. Deretter fikk man opp et bilde av vakker natur hvor små dyr kom og man skulle skyte dem. Spilte det spillet i eviglange timer.

Hadde noen andre spill også til Segaen, men de husker jeg ikke. Det var det skytespillet som var kulest. Da var jeg vel omkring sju år.
▼ ... noen uker senere ... ▼
*Bump*
Memories! Mario på SuperNintendo. Sonic på Megadrive.
http://img.flashgame.co.kr/oldgame_img/skyorr.gif
Ski or die på PC!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
De første spillene jeg spilte var på min C64 samt Amiga 500'ern til naboen, men de største spillopplevelsene kom noen år etterpå. Disse spillene er de jeg hadde de beste stundene med:

http://bp0.blogger.com/_ZSdF6yM-6Jc/RyBYRqzopbI/AAAAAAAAADw/E4ov3jqx4PY/s320/Civilization+1_thumb.gif

Civilization begynte jeg å spille rundt 1991-92, og det var vel dette spillet som
åpnet øynene mine for strategispill. Vi satt parkert foran 386'en i timesvis og spilte
Civ og litt senere Colonization.

http://bp0.blogger.com/_ZSdF6yM-6Jc/RyBYRqzopaI/AAAAAAAAADo/PifKujAFujg/s1600-h/jx_secret_of_mana_snes_front.jpg

Mine favorittspill på SNES'en var (og er fortsatt) helt klart Zelda: A Link To The Past og
Secret Of Mana. Det og spille igjennom Secret Of Mana med en kompis (eller to om man hadde multitap) var en uforglemmelig opplevelse. Fantastisk spill.

http://bp0.blogger.com/_ZSdF6yM-6Jc/RyBYIqzopZI/AAAAAAAAADg/D83kCrpJ304/s320/188.gif

Rundt '95 var jeg helt oppslukt i X-Com: Terror From The Deep. De fleste ville sikkert valgt forgjengeren, UFO: Enemy Unknown, men jeg spilte dette først og likte bedre settingen under vann og at spillet er mye mer dystert. Det har i nyere tid blitt gjort forsøk på å gjenskape magien til Microprose, men ingen har lykkes hittil.


Andre viktige spill for meg er LucasArts (Sam & Max, Monkey Island, Fate of Atlantis) Beneath a Steel Sky,
Warlords, Heroes Of Might And Magic 2, EF2000, Diablo og Warcraft.
Sist endret av Polar-; 25. oktober 2007 kl. 11:03.
Jeg var 7 år da min større fetter spilte Leisure Suit Larry. Jeg tryglet om å få kopi og det fikk jeg. Men jeg kunne ikke engelsk, så han lærte meg enkle engelske ord, som "open door", "sit", "whisky", hehe
Cannon fodder ja..det var dager

ooO la oss ikke glemme police quest(drit fett men vansklig for en 7 åring som kan ytterst lite engelsk)
Kan ikke huske det første spillet jeg spilte, men et av de tidlige til PCen var "Vikings". Brukte mange mange timer på det spillet. Har 3 spill fra barndommen som jeg holder som mine favoritter og beste spill. Worms 2, Curse of the monkey island og selfølgelig Legend of Zelda: Ocarina of time, det jeg mener er det beste spillet noensinne laget, inget annet spill har holdt meg foran TV-skjermen så mye som dette, og har heller aldri spilt noe så mange ganger om igjen som det.
Har to favorittspel på pcen min!

Edderkoppkabal som fulgte med, også.. Fant ein Age Og Empires II cd, heime ein dag for nokre år siden, og har spelt det nesten kver dag fram til dagen i dag:O Alt fra 1-4 timer *NerdeBeate*
Civilization, Colonization, Airline Tycoon, Pizza Tycoon, Transport Tycoon, Stunts... egentlig disse jeg husker best. Og så tok SNES over med Zelda og Secret of Mana (og litt Equinox og Flashback), som sagt så er Secret of Mana en utrolig coop opplevelse...

Har et VAGT minne om amiga, men da var jeg kanskje 4-5 år. Hadde et bilspill husker jeg, og et par lemmingsspill, og et eller annet spill om å mekke brett med robotter og noe som jeg ikke husker navnet på... Og naboen hadde seff Doom og Warcraft 1 (ikke mange som har vært borti 1'ern!).