Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 6964
Oppdaterte windows 10 på torsdag og skrudde på pcen igjen i går på mandag og her er problemet:

Jeg har en ekstern HDD koblet til som ikke vil fungere, står stuck på windows skjermen om jeg har den koblet til USB under booting.

om jeg drar ut kabelen fungerer alt som normalt.

om jeg kobler den til så vises den ikke, men den dukker opp av og til på min datamaskin og forårsaker treghet i alt som har med system å gjøre. Google chrome fks fungerer 100%

Om man prøver å trykke inn på noe som helst, enten disken eller C så låser alt seg.
Windows defender går det ikke an å komme inn på heller. Lastet ned Kaspersky og den fant noen bakdører og trojaner som den fjernet.


Hva kan ha skjedd og hvordan får jeg tilbake tilgang til disken min?
Heisann.

At en PC låser seg helt ved tilkobling av disk og fortsetter som normalt når den kobles ut er et typisk tegn på en døende disk eller en elektronisk/firmware-feil.

Dette kan skje rett ut av det blå med tanke på produksjonsfeil, varme/vibrasjoner, eletronisk skade eller hvis den treffer bordet f.eks litt for hardt når du setter den ned, da spesielt om det er strøm på den.

Om du er interessert i innholdet på disken så er det lurest å sende den til foreksempel ahlberg data eller andre IBAS-sertifiserte så de kan diagnosere og eventuelt redde innholdet på disken.

I utgangspunktet finnes det programvare som kan gjøre det "lette" for deg, foreksempel Recuva, testdisk/photorec eller andre programmer men hvis disken din er på vei til å ryke (spesielt ved mekanisk feil o.l) så kan bruke av disse programmene gjøre vondt verre.

Du kan evt prøve å koble den til en linux-maskin (ved å shucke den også plugge den internt i maskinen din) og se om du får opp noe som helst, men jeg ville nok bare sendt den inn til IBAS eller lignende med en gang om den inneholder veldig viktige ting.

Kjenner et par som har tatt det på reiseforsikring at disken gikk i stykker (uten at jeg vet noe mer om historien de oppgav), som har betalt hele beløpet for gjenopprettingen.
Sist endret av Bruskork1; 2. juni 2020 kl. 18:19.