Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5394
Hei, jeg skal lage en video. og trenger litt lys inne i en bil.

Tenker å lysette bilen med led strips i taket på bilen.
problemet er at jeg er helt grønn på bil og elektronikk.

Hvordan kan dette gjøres lettes mulig? er det mulig å kjøpe led strips med stikkontakt + en slik en https://www.biltema.no/bil---mc/elek...mer-2000030753
og en stikkontakt splitter, slik at jeg får 2 kontakter til hver sin strip?

Eller er det mulig å koble slike - https://www.clasohlson.com/no/Fleksi...-RGB/p/36-7237 i en plug som går inn i sigarettenneren?

hva tenker de med peiling?
og hvilke led strips er de kraftigste? eller leverer de fleste lik lys styrke?
Den fra Clas er på 12 V så den er jo bare å koble rett i bilen, bare bytte plugg om nødvendig.
Det første forslaget vil jeg fraråde, da du taper mye strøm med dobbel-konvertering.
Ok, men hvordan kobler jeg den inn i bilen? gjennom sigarett tenneren?
Enten sigarett tenner eller ledning helt frem til batteri med sikring.
Om du skal fylle bilen med LEDs er de veldig mye billigere på aliexpress.com
Okei, jeg bytta pluggen og fikk lyset til å virke i bilen. men får bare 1 farge og kontrollen virker ikke lengere. noen som vet hvorfor? den funket med stikkkontakten før jeg bytta plugg?

Sitat av fustercluck Vis innlegg
Om du skal fylle bilen med LEDs er de veldig mye billigere på aliexpress.com
Vis hele sitatet...
trenger egentlig bare 1 eller 2 strips. og skal filmes allerede i helgen. dette er litt nødløsning. så må kunne kjøpes fysisk i butikken.
Sist endret av Malaguena1; 4. februar 2020 kl. 20:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvor har du koble 12v på du må ha med den boksen som er før lysa.
den er på.

kan jeg ha koblet kabelene feil i 12v støpselet? fordi led pluggen lyser når jeg putter den iomvendt vei.
Sist endret av Malaguena1; 6. februar 2020 kl. 17:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja. Du kan koble feil. 12 er DC. Kanskje bedre at du får noe til og se på det før deg.
har ikke tid til det, trenger det til imorgen. skal kun brukes i 1-3timer.

På et 12v sigarett tenner støpsel. hvilken er positiv og hvilken er negativ?
nå har jeg koblet positiv kabel ( hvit kabel med lange svarte streker ) koblingen som er nederst i støpselet. ( bronsje farge )

og negativ kabel på øverste som er pinnene soms stikker ut på siden. ( sølv farget )

er dette riktig ?