Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  206 20434
Kan gjelde alt. Mat, spill, politikk, rus, whatever!
Å spise kjøtt er umoralsk og alle burde slutte med det.
Å følge lystene sine og egenviljen sin, vil aldri gjøre en lykkelig. Tvert imot.

Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Å spise kjøtt er umoralsk og alle burde slutte med det.
Vis hele sitatet...
Er det lov å spørre om du kan utdype? Er det fordi det blir uunngåelig å drepe dyr for å spise kjøttet?
Sist endret av Superspurv; 11. april 2023 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At alt av rusmidler burde være så lovlig at det kunne blitt solgt via det systemet man har for alkohol(eller noe lignende) slik at man kunne kjøpt mildere stoffer som weed og kratom i butikk og/eller apotek. Tyngre substanser selges kun til de som har rus-sertifikat, og dette får man ved å gjennomføre kurser og lignende.
For å få bukt med ulovlig omsetning så burde salg av mengder større enn noen få brukerdoser mellom privatpersoner straffes med fengsel og/eller så store bøter at det umulig ville lønnet seg, og om man videreselger stoffer som er blandet ut så burde man være ansvarlig for skadevirkningene det påfører andre(hvis det kan bevises at man har blandet/kuttet stoffet).

Tror ett slikt system ville kunnet få bukt på de store mengdene med penger som i disse dager går rett i lommen til kriminelle gjenger og videre brukes til å finansiere annen kriminalitet. De inntektene staten får ved salg av narkotika gjennom de lovlige kanalene burde hovedsakelig gå til rehabilitering og andre ting som kan hjelpe folk som sliter.

Tl;dr
Statlig omsetning av narkotika, rus-sertifikater for tyngre stoffer, høyere straffer for å få bukt med den ulovlige omsetningen og mer penger til rehabilitering.

Er nok mange som mener noe slikt vil være helt galskap, men jeg tror det kunne være en fin måte å innføre lovlig narkotika på. Mange av helseplagene folk får i dag kommer av urene stoffer. Det kunne også bidrag til at folk med alvorlige rusproblemer hadde litt penger til overs slik at de kunne fått delta i samfunnet på samme måte som andre.
Sist endret av DrDeath; 11. april 2023 kl. 13:11.
BRAND ∞ STRONG
Korte, klare innlegg med suveren lesbarhet, din A4 side redusert til noen få linjer pure wisdom er min misjon.
Så tydelig at det nesten blir utydelig i all sin nakenhet, fremmed uten det unødige bla bla preiket du er vant med.
Bitch.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Å følge lystene sine og egenviljen sin, vil aldri gjøre en lykkelig. Tvert imot.



Er det lov å spørre om du kan utdype? Er det fordi det blir uunngåelig å drepe dyr for å spise kjøttet?
Vis hele sitatet...
Ja uansett hvor bra dyret har hatt det frem til det blir drept er det umoralsk å drepe det så lenge det ikke er helt nødvendig.
Jeg ville heller vært blind enn døv. Mange er uenige med meg her men jeg tror bare de ikke har satt seg godt nok inn i det.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg ville heller vært blind enn døv. Mange er uenige med meg her men jeg tror bare de ikke har satt seg godt nok inn i det.
Vis hele sitatet...
Hva begrunner du det med? Selv ville jeg helt klart vært døv istedenfor blind. Mye enklere å navigere i verden med synet i behold.
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Å spise kjøtt er umoralsk og alle burde slutte med det.
Vis hele sitatet...
Men bonden som dreper alt liv for å produsere grønt kan fint drepe dyr og insekter?

Prøver å forstå deg, ikke arrestere deg på noe.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Å følge lystene sine og egenviljen sin, vil aldri gjøre en lykkelig. Tvert imot.



Er det lov å spørre om du kan utdype? Er det fordi det blir uunngåelig å drepe dyr for å spise kjøttet?
Vis hele sitatet...
Skal ikke jeg svare for andre, men personlig så er det mer på ressursbruken. Mener at det krever 10kg mat, for å gå 1kg kjøtt. Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt i lengden for planeten.
Spiser personlig forsatt kjøtt, men prøver å redusere bruken.
Sitat av brokkolireddik Vis innlegg
Å spise kjøtt er umoralsk og alle burde slutte med det.
Vis hele sitatet...
Kos deg med peanøtter du.

Har alltid spist kjøtt og kommer alltid til å spise kjøtt veldig glad i dyr da<3
Planter er også levende skapninger, men er så langt unna i slektstreet at de anses som en helt "annen livsform".
De er ikke like kognitive til omgivelsene som f.eks pattedyr men har fremdeles mekanismer som trigges når de skades.
Å tro at man er moralsk overlegen fordi man bare spiser planter er piss.

En slik overbevisning kommer av at vi er så naive/trangsynte at vi ser etter likheter mellom oss og andre skapninger, jo mer "menneskelig" eller kognitiv en skapning virker, jo "søtere" er de og jo større sjans er det for at vi vil beskytte de, ha de som kjæledyr o.l.

Jeg er i mot kjøttindustri som gir unødvendig skade og lidelse til dyr, men jeg kommer ikke til å slutte å spise kjøtt.
Sist endret av Expialidocious; 11. april 2023 kl. 15:56.
At vi er på vei mot den neste istiden, men tenker bare på det som global oppvarming.
Eller at årstidene forflytter seg gradvis over tid.


Som en carnivore skal jeg ikke blande meg særlig inn i diskusjon om å spise dyr eller spise dyrenes mat.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Neipådeg Vis innlegg
Skal ikke jeg svare for andre, men personlig så er det mer på ressursbruken. Mener at det krever 10kg mat, for å gå 1kg kjøtt. Det er ikke bærekraftig å spise kjøtt i lengden for planeten.
Vis hele sitatet...
Ressursbruk og miljø aspektet generelt er gode argumenter.

Kjipt også at mye av kjøttet vi spiser kommer fra "fabrikker" hvor (ti)tusenvis av dyr er stua sammen og fokuset
kun ligger på profitt. Høy antibiotika bruk (hovedsakelig andre land) for at oppdrettsdyrer skal overleve kan, så vidt jeg vet)
føre til spredning av antibiotikaresistente bakterier fra dyr til mennesker.

Spiser jeg kjøtt? Ja.
At covid ikke var farlig for normalt oppegående umgdom. Og at vaksiner ikke hjalp.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Men bonden som dreper alt liv for å produsere grønt kan fint drepe dyr og insekter?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til å minimere sitt bidrag til lidelse, ser jeg det som nyttig å være litt pragmatisk; Ja, dyr dør også i forbindelse med planteproduksjon.
Jeg vil gjerne bidra økonomisk til produksjonsmetoder som minimerer antallet døde insekter og mus i forbindelse med planteproduksjon, foreløpig er metodene så lite lønnsomme at man bare finner dem i nisje-produksjon.

Uansett bruker man plantene man har dyrket videre inn i produksjonen av husdyr, så det er en faktor enten man spiser grønt, eller kjøtt, men man minimerer det totale antallet dyr som rammes om man velger bort animalia.

Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Planter er også levende skapninger, men er så langt unna i slektstreet at de anses som en helt "annen livsform".
De er ikke like kognitive til omgivelsene som f.eks pattedyr men har fremdeles mekanismer som trigges når de skades.
Å tro at man er moralsk overlegen fordi man bare spiser planter er piss.

En slik overbevisning kommer av at vi er så naive/trangsynte at vi ser etter likheter mellom oss og andre skapninger, jo mer "menneskelig" eller kognitiv en skapning virker, jo "søtere" er de og jo større sjans er det for at vi vil beskytte de, ha de som kjæledyr o.l.

Jeg er i mot kjøttindustri som gir unødvendig skade og lidelse til dyr, men jeg kommer ikke til å slutte å spise kjøtt.
Vis hele sitatet...
Smerte i en tradisjonell forstand, eller slik vi definerer den, er avhengig av en smertereseptor-hjerne, dette mangler planter, muligens fordi det ville vært overflødig for et vesen uten mulighet til å bevege seg i samtid.
Når det er sagt, prøver jeg ikke argumentere mot at planter er levende vesen, de registrerer hva som foregår rundt, og på, seg, og er i stand til forsvar og selvpreservasjon, de evner også å kommunisere seg iblant.

Det er relevant å påpeke at det er en vesensforskjell mellom mobile, og ikke-mobile skapninger, mobile skapninger har anledning til å flytte seg, og dermed også behov for et sanseaperat som sender signalen til hjernen om smerte, med det mål å flytte kroppen vekk fra smerten, planter kan ikke umiddelbart flytte seg, og har heller ikke dermed behov for en tilsvarende funksjon.
Sitat av ID-Brikke Vis innlegg
Jeg ville heller vært blind enn døv. Mange er uenige med meg her men jeg tror bare de ikke har satt seg godt nok inn i det.
Vis hele sitatet...
Veldig nysgjerrig på hvorfor du tenker det. Hva er det vi andre ikke har satt oss inn i?
Hvis det å gro cannabisplanter ble lov så hadde landbruket i Norge fått en ny renessanse. Også med industri rundt det som kunne laget forskjellige typer tekstiler eller andre produkter.
Syns Matt Walsh har en del fornuftig å komme med, selv om vi er milevis fra hverandre politisk...
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Folk flest er komplette idioter. Det i seg selv er ikke unormalt. Alle er idioter deler av tiden. Det som provoserer meg er at vi har egenskapene og ferdighetene det krever å ikke være idiot, men menneskerasen nekter stort sett å bruke dem selv når vi kunne.

Vet at "Idiocracy var en dokumentar" er en meme i seg selv... men da den virket ganske loket i 2006, er det vanskelig å se på den som noe annet enn "mildt spissformulert" nå.

(Verdt å påpeke at dette spesielt gjelder klima- og covid-folk, av en eller annen grunn.)
Sist endret av robhol; 11. april 2023 kl. 17:53.
morkakespisende
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Syns Matt Walsh har en del fornuftig å komme med, selv om vi er milevis fra hverandre politisk...
Vis hele sitatet...
Er ikke det bare fett, da? Ikke alle som kan si de er i stand til å høre etter på tvers av det politiske spektrum
Når det gjelder dyr.

Det er ganske fælt at noen dyr skal være sperret inne for profitt, det er faktisk ganske sykt hvordan det ser ut og håper det forandrer seg. I Norge så tror vi jo på at dyr som lever bedre, smaker bedre.

Men poenget mitt er, hvis ikke vi hadde drept de dyrene, så hadde de blitt myrdet enda mer brutalt i villmarken av feks en Bjørn eller andre rovdyr som bare tenker på sitt neste måltid, sant.

Protein og vitaminer fra veggis ting er ikke det samme som man får fra kjøtt, som våres forfedre etter forfedre har jaktet på.

Men jeg tror på balansert kosthold, ikke bare kjøtt altså jævlig keen på sånn protein smoothie med bær.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Som bonus: de som sutrer aller, aller høyest om aksept, toleranse, åpensinnethet ol., er ekstremt verdikonservative nek, nesten uten unntak de som er minst aksepterende, tolerante og åpensinnede.
Sist endret av robhol; 11. april 2023 kl. 17:58.
En annen ting med kjøttdyrholdet vi har nå er kanskje disse dyra vil utvikle seg mer og bli mer lik oss evolusjonsmessig en gang?

På ett tidlig stadie er vi veldig like.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Men bonden som dreper alt liv for å produsere grønt kan fint drepe dyr og insekter?

Prøver å forstå deg, ikke arrestere deg på noe.
Vis hele sitatet...
Det trengs mer planter til dyrefor enn om vi spiser det direkte. Så det totale antallet drepte dyr vil gå ned om vi ikke spiser dyr.
Jeg mener også vi må jobbe mot at så få dyr og insekter skal dø under produksjonen av plantemat, men vi kan jo begynne med å ikke drepe ku, gris og kylling direkte i landbruket.
Forstår også at det er umulig å leve helt uten at vi påvirker natur og dyr men vi bør unngå så mye unødvendig lidelse som mulig.

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Kos deg med peanøtter du.

Har alltid spist kjøtt og kommer alltid til å spise kjøtt veldig glad i dyr da<3
Vis hele sitatet...
Er du virkelig glad i noen du dreper?

Sitat av HallaKompis Vis innlegg
Når det gjelder dyr.

Det er ganske fælt at noen dyr skal være sperret inne for profitt, det er faktisk ganske sykt hvordan det ser ut og håper det forandrer seg. I Norge så tror vi jo på at dyr som lever bedre, smaker bedre.

Men poenget mitt er, hvis ikke vi hadde drept de dyrene, så hadde de blitt myrdet enda mer brutalt i villmarken av feks en Bjørn eller andre rovdyr som bare tenker på sitt neste måltid, sant.

Protein og vitaminer fra veggis ting er ikke det samme som man får fra kjøtt, som våres forfedre etter forfedre har jaktet på.

Men jeg tror på balansert kosthold, ikke bare kjøtt altså jævlig keen på sånn protein smoothie med bær.
Vis hele sitatet...
Alle de dyrene er avlet frem av mennesker for å bli drept til mat. Så de hadde ikke blitt drept brutalt i naturen fordi vi hadde sluttet å avlet de frem.

Fullt mulig å leve sunt på et 100% plantebasert kosthold. Bare å se på hva FHI sier om det
Sist endret av brokkolireddik; 11. april 2023 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Veldig nysgjerrig på hvorfor du tenker det. Hva er det vi andre ikke har satt oss inn i?
Vis hele sitatet...
Vil tippe at han har en større interesse for musikk.
Sitat av Turelli Vis innlegg
Smerte i en tradisjonell forstand, eller slik vi definerer den, er avhengig av en smertereseptor-hjerne, dette mangler planter, muligens fordi det ville vært overflødig for et vesen uten mulighet til å bevege seg i samtid.
Når det er sagt, prøver jeg ikke argumentere mot at planter er levende vesen, de registrerer hva som foregår rundt, og på, seg, og er i stand til forsvar og selvpreservasjon, de evner også å kommunisere seg iblant.

Det er relevant å påpeke at det er en vesensforskjell mellom mobile, og ikke-mobile skapninger, mobile skapninger har anledning til å flytte seg, og dermed også behov for et sanseaperat som sender signalen til hjernen om smerte, med det mål å flytte kroppen vekk fra smerten, planter kan ikke umiddelbart flytte seg, og har heller ikke dermed behov for en tilsvarende funksjon.
Vis hele sitatet...
Det her belyser jo bare det jeg poengterte. Vi er for trangsynte, er det virkelig bevis for at man må ha nocireseptorer for å kjenne "smerte"?

Vi kan dra det enda lengre teoretisk, om vi skulle møte på annet liv i verdensrommet, tror du det vil følge de samme "plantegningne" som har utviklet seg her på Tellus?
Ja man har konvergent evolusjon, men også bevis på helt forskjellige løsninger på samme problem.
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Det her belyser jo bare det jeg poengterte. Vi er for trangsynte, er det virkelig bevis for at man må ha nocireseptorer for å kjenne "smerte"?
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig at vi vet lite.
Men jeg hvis jeg fikk valget mellom:
-Noe som helt definitivt beviselig følte det vi kaller smerte.
-Og noe som teoretisk kan tenkes (fordi man ikke egentlig vet noe) kunne føle noe analogt til det vi kaller smerte.
...
Så ville jeg valgt det førstnevnte.
Og det er jo i grunn valget vi står ovenfor når det kommer til næring.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Folk som mister livet eller skader seg på grunn av idioti fortjener det. Er du dum nok til å sitte på mobilen mens du kjører, spise tilfeldige bær i naturen, eller leke med ild, er det din egen feil.
Prøver igjen??? At vindaloo er viktigere enn en viss super-mod.

Enten har jeg blitt litt blind, eller så ble noen sure for min upopulære mening. Som viser at den var skikkelig upopulær.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Enten har jeg blitt litt blind, eller så ble noen sure for min upopulære mening.
Vis hele sitatet...
Jeg ble ikke sur.
Er bare mitt vanlige jeg, full av svada.
At det var en falsk pandemi, basert på prøveresultater av en PCR-test som oppfinneren selv sier at ikke er brukendes til diagnostisering.
Mvh
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Bobben79 Vis innlegg
At det var en falsk pandemi, basert på prøveresultater av en PCR-test som oppfinneren selv sier at ikke er brukendes til diagnostisering.
Mvh
Vis hele sitatet...
Kilde? Hva med alle de døde?
folk som døde av helt andre årsaker ble registrert som covid dødsfall fordi den falske testen påviste at det hadde covid i kroppen selv om de døde av helt andre årsaker som for eks påkjørsel eller ble skutt osv c19 var ikke mer alvorlig en en vanlig influensa de bare trikset med statistikken for og lure folk til og ta døds sprøyta for og redusere karbon utslipp innen 2030. snart vil de skylde bivirkningene av vaksinen på den neste pandemien for og sette flere sprøyter.
Sist endret av dekommeri2033; 12. april 2023 kl. 09:44.
Pupper over rumpe
Sist endret av Wolisf; 12. april 2023 kl. 11:02.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Pupper over rumpe
Vis hele sitatet...
Ansikt over pupper og rompe. Hjelper ikke med fin kropp hvis trynet ikke henger med.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Ansikt over pupper og rompe. Hjelper ikke med fin kropp hvis trynet ikke henger med.
Vis hele sitatet...
Uhm.. jo. Kroppen har 95% å si mens ansiktet har bare 5% å si. Eller kanskje jeg bare har butterface fetisj. Neida, joda.
Sitat av Wolisf Vis innlegg
Pupper over rumpe
Vis hele sitatet...
Er det en upopulær mening?

I'm an ass man, men det er viktig med fine kurver
Fuck Mr. Plod!
At det å lære seg å leve uten noen som helst rundt seg er lurt og sunt.

Når man klarer det, så kan man skaffe venner.

Når man plutselig står der helt alene og mister alle bekjente, da frister døden. Bare fordi man ikke skjønner hvordan man skal klare seg alene.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av Nøddy Vis innlegg
At det å lære seg å leve uten noen som helst rundt seg er lurt og sunt.

Når man klarer det, så kan man skaffe venner.

Når man plutselig står der helt alene og mister alle bekjente, da frister døden. Bare fordi man ikke skjønner hvordan man skal klare seg alene.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Jeg tror også det er en upopulær mening generelt sett, men populær hos de som har vært gjennom det.

Sitat av dekommeri2033 Vis innlegg
folk som døde av helt andre årsaker ble registrert som covid dødsfall fordi den falske testen påviste at det hadde covid i kroppen selv om de døde av helt andre årsaker som for eks påkjørsel eller ble skutt osv c19 var ikke mer alvorlig en en vanlig influensa de bare trikset med statistikken for og lure folk til og ta døds sprøyta for og redusere karbon utslipp innen 2030. snart vil de skylde bivirkningene av vaksinen på den neste pandemien for og sette flere sprøyter.
Vis hele sitatet...
Dette har du tenkt nøye gjennom skjønner jeg.
Sist endret av Skinny; 12. april 2023 kl. 13:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
At Norge er komplett overutviklet og at 80% av arbeid handler om nytteløs kommunikasjon og papirarbeid. Mens alle skal være med og bearbeide en illusjon.

Også at psykisk helse er 80% ang. Illustrasjoner og at de strør om seg med feil diagnoser med vilje.
Det er en illusjon at vi er et rikt land.

Vi har kanskje gratis skole, men forfallet i skolen er på et tresifret milliardbeløp og flere skoler mangler grunnleggende materiell.

Vi har kanskje gratis helsevesen, men det er til gjengjeld opp til ett års ventetid for enkelte behandlinger. Lykke til hvis du er så uheldig at det skjer noe galt og du må stå i kø hos helfo i årevis.

Vi har pleietjenester for eldre, men det er ikke sjeldent du hører om eldre som nesten må være døende for å plass på sykehjem, folk som sulter i hjel og sover i egen avføring.

Vi har sikkerhetsnett hos nav, men der er det også månedsvis med behandlingstid. Skal du gjøre krav på lønn når en bedrift går konkurs kan du regne å måtte vente 6mnd før du i det hele tatt får svar.

Vi har kanskje rent vant i springen, men etterslepet på vedlikehold nærmet seg for mange år siden et firesifret milliard beløp.

Vi har et relativt greit kollektivsystem i storbyene, men de har pålitelighet som hest og kjerre. Den norske stat ville ikke en gang klart å kjøre trikken i kardemomme by etter rutetabellen.

Vi har et ok veinett, men etterslepet er enormt. Og selv i byer som er på størrelse med en europeisk landsby er det rushtid problemer som ofte dobler reisetiden.

Vi henger etter digitalt, vi har en svært lav grad av digitalisering i samfunnet. Å logge inn med bankid for å fylle ut skjema er ikke digitalt nok.

Også kommer hovedproblemet, pengene vi har på konto kan nesten ikke brukes for da blir det inflasjon.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Vi henger etter digitalt, vi har en svært lav grad av digitalisering i samfunnet. Å logge inn med bankid for å fylle ut skjema er ikke digitalt nok.
Vis hele sitatet...
Enig med mye men tro meg på det punktet her er i vi i verdensklassen. Prosessen av å gjøre skatt bare i England er uendelig mer komplisert, USA? HAH, der må du gjøre ALT på PAPIR og SENDE INN I POSTEN.

Måtte ordne noe attestering i England, eneste måten å gjøre det på var å FYSISK MØTE hos det locale "council", ha med masse fysiske dokumenter og etter noen dager kunne jeg hente attesten selv hos de.

Det er tonnevis av andre ting, f.eks drive med radio/sendeutstyr?
Vær så god, full oversikt, snakket med en tysk tekniker som omtrent fikk ereksjon av hvor lett og hvor digitalisert alt i Norge var.

Skjønner ikke helt hva du mener med siste biten der, hvordan mener du bankid login og online skjema ikke er digitalt nok?
Sist endret av Expialidocious; 12. april 2023 kl. 14:43.
At verden ble et dårligere sted etter internettet ble oppfunnet
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Enig med mye men tro meg på det punktet her er i vi i verdensklassen. Prosessen av å gjøre skatt bare i England er uendelig mer komplisert, USA? HAH, der må du gjøre ALT på PAPIR og SENDE INN I POSTEN.

Måtte ordne noe attestering i England, eneste måten å gjøre det på var å FYSISK MØTE hos det locale "council", ha med masse fysiske dokumenter og etter noen dager kunne jeg hente attesten selv hos de.

Det er tonnevis av andre ting, f.eks drive med radio/sendeutstyr?
Vær så god, full oversikt, snakket med en tysk tekniker som omtrent fikk ereksjon av hvor lett og hvor digitalisert alt i Norge var.

Skjønner ikke helt hva du mener med siste biten der, hvordan mener du bankid login og online skjema ikke er digitalt nok?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at vi tror vi er digitale fordi vi kan logge inn med bankid og levere skjema på en nettside.
Men det er jo tilnærmet steinalder nå.

Hvorfor må du feks søke på dagpenger? Nav har alt de behøver for å gjøre dette automatisk, de kan også se at en bedrift har gått konk så de kan starte saksbehandlingsprosessen før du selv gjør det.

Helsevesenet består av et lappeteppe av systemer og deling av data internt i disse er ofte ikke-eksisterende.

Hvorfor må du feks ha eget autopass abonnement? Staten har all info de trenger fra skilt nummeret ditt alene.

Kollektivtrafikk baserer seg på en gammeldags måte å tenke på hvor du kjører statiske ruter uavhengig av kapasitet. Jeg vet at enkelte kollektivselskap sitter på data som sier at enkelte busslinjer har et snitt på 0.5 passasjerer.
Denne linjen er operatøren forpliktet å kjøre pga gammeldagse anbudsregler, selv om alle vet at de kunne kommet seg unna med en helt vanlig 5 seter på den linjen.

Vi kan spore i sanntid hvor mye trafikk det er på veien og hvor det er kø. Vi bruker milliarder av kroner på å bygge kapasitet som kun utnyttes 3 timer i døgnet, i stedefor å innføre mer dynamiske løsninger enn rushtidsavgift.
Du kunne lett ha integrert autopass og gitt gratis bompassering til de som utsetter reisen 1 time når trafikken er som verst.

Vi har enkelt tjenester som er tilgjengelig digitalt, men systemene bak er i liten grad digitaliserte og tilkoblede.

At skatt er komplisert i USA er pga hele systemet de bruker for å beregne skatt. Vi har et veldig mye enklere system som lett lar seg digitalisere.
Jeg synes heller ikke det at andre land er dårligere er et argument for at vi er gode.
Russetiden over overhypa og antiklimatisk
Sitat av Revklo Vis innlegg
Russetiden over overhypa og antiklimatisk
Vis hele sitatet...
Og for meg virker det som ekstremt bortkastet penger! Man kan feste i 1 mnd i strekk for en brøkdel av det dem betaler!
Lvl 5 Taskenspiller
At politikere på ytterste venstre side har større hat mot private barnevernstjenester enn de har kjærlighet til barnevernsbarn.

Sitat av Kjartan27 Vis innlegg
Også at psykisk helse er 80% ang. Illustrasjoner og at de strør om seg med feil diagnoser med vilje.
Vis hele sitatet...
En ting er feildiagnostisering, men at det skjer med vilje???
Hvorfor i alle dager skulle helsevesenet sette diagnoser de vet at ikke stemmer? Og er dette i så fall utelukkende gjeldende mtp psykisk helse, og ikke fysisk?
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
At politikere på ytterste venstre side har større hat mot private barnevernstjenester enn de har kjærlighet til barnevernsbarn.



En ting er feildiagnostisering, men at det skjer med vilje???
Hvorfor i alle dager skulle helsevesenet sette diagnoser de vet at ikke stemmer? Og er dette i så fall utelukkende gjeldende mtp psykisk helse, og ikke fysisk?
Vis hele sitatet...
Tolga-saken f. eks.
Hva handler Tolga saken om?
I flere år var tre brødre uvitende registrert som psykisk utviklingshemmede i Tolga kommune i Hedmark. Historien ble avslørt av VG i 2018. Nå har kommunen og Holøyen-brødrene inngått forlik, men kommunen innrømmer ikke noe ansvar.


Når de 3 brødrene var registrert som psykisk utviklingshemmet fikk vell kommunen ekstra penger eller noe i den duren om jeg ikke husker feil.
Enebolig er bare stress, mye bedre å bo i leilighet i en blokk. Da slipper man vedlikehold, snømåking, maling, gressklipping og alt annet som følger med en enebolig.

Det er tydeligvis en upopulær mening, de fleste jeg kjenner drømmer om enebolig.