Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2518
Jeg har nå laget 10-15 apper for iPad som kunne være verdt å prøve å få inn i AppStore. Frem til nå har jeg bare installert appene gjennom kabel til venner og bekjente.

Når jeg har hatt behov for bilder, har jeg bare googlet f.eks. "star png" for å finne en fin stjerne.

Har noen erfaringer med slike tyvlån? Vil Apple stoppe dette hvis jeg prøver å gi ut slikt? Eller kan jeg risikere at opphavsmennene krever erstatning? Hva slags konsekvenser kan vente meg? Må jeg tegne eller fotografere hver minste ting selv? Eller kan det være en ide å laste inn png-filer i et redigeringsprogram og endre de litt?
Sist endret av hinsidige; 9. januar 2014 kl. 22:42.
Du kan jo bare scrive creds da
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Hvis man skal tjene penger på noe holder det ikke med å skrive creds. Da bør man finne fotografen og spørre om godkjennelse til å bruke bildet. Enten gratis, eller foreslå en liten sum å kjøpe rettighetene til å bruke det til en spesifikk ting. Fulle rettigheter vil være dyrere. Jeg blir ihvertfall utrolig irritert når noen tar bildene mine uten å spørre.
Var borte i en lignende problemstilling. Det enkleste vil være å bruke bilder som er fritt tilgjengelig for ikke-kommersiell bruk for deretter å tjene penger på Ads og reklame.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Var borte i en lignende problemstilling. Det enkleste vil være å bruke bilder som er fritt tilgjengelig for ikke-kommersiell bruk for deretter å tjene penger på Ads og reklame.
Vis hele sitatet...
Dette vil jo være kommersiell bruk. Iallfall hvis du tjener noe særlig med penger.

Hvis du kjører donationware eller mikrotransaksjoner er det kanskje litt mer tvilsomt.

Hvis du er opptatt av å gjøre ting lovlig og risikofritt er det beste å ta bilder sjøl, eller få en kompis til å gjøre det (lag skriftlige avtaler om bruk med kompis og eventuelle folk på bildet).

Hvis du ikke er så opptatt av ting lovlig, stjel bilder du tror ingen kjenner igjen og endre dem litt i Photoshop eller noe.
For å gjøre det lovlig må du enten:
  • Be personen som har laget det om lov
  • Kjøpe rettigheter til å bruke bildene
  • Finne bilder med lisens som lar deg bruke bildene til ditt formål
  • Sikkert andre muligheter også
Hva med å lete i bilder som er uten lisenser.?
http://search.creativecommons.org/
Filer med CC-merket kan brukes så lenge man krediterer eieren.
correct me if I´m Wrong
Bea
Big Bad Wolf
Bea's Avatar
Bruk heller http://www.shutterstock.com/ eller lignende sider for å skaffe bilder lovlig. Så slipper du eventuelle problemer senere.
Takk for tips, alle sammen!

For min del er det ikke fotografier som er mest aktuelt, heller av typen png-filer med tekster som "start", "next level", "Bonus", "Game over", og diverse objekter: stjerner, tall, frukt, figurer, mm.
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Takk for tips, alle sammen!

For min del er det ikke fotografier som er mest aktuelt, heller av typen png-filer med tekster som "start", "next level", "Bonus", "Game over", og diverse objekter: stjerner, tall, frukt, figurer, mm.
Vis hele sitatet...
Spiller ingen rolle om det er små ikoner eller store bilder. Dersom du ikke har rettigheter til å bruke bildene har du ikke lov til å bruke dem. Det vil helt sikkert ikke være noe problem å tyvelåne dem, men om du gjør det må du være klar over at du i verste fall kan ende opp med en klekkelig faktura i posten, eventuelt andre sanksjoner.

Om jeg var deg ville jeg funnet noen på Fiverr som kan lage billige ikoner. Ikke bare får du egne ikoner, du får også alle rettighetene til dem!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Du kan jo bare scrive creds da
Vis hele sitatet...
Det hjelper svært lite...

Du kan bruke iconfinder og filtere søkene. Pass på at bildet er for kommersiell bruk, om du skal tjene penger.

Jeg vil også anbefale deg å sette opp en liste, for deg selv, over hvor du har skaffet bildene/ikonene med url, dato, lisens og opphaver, i tilfelle det skulle skje noe senere. For eksempel om du bruker et ikon fra en falsk opphaver som har stjelt ikonet.
Og hvis det er en falsk opphaver, kan jeg da bli krevd for erstatning? Eller holder det å vise til denne falskneren, og be han ta det på si kappe?
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Og hvis det er en falsk opphaver, kan jeg da bli krevd for erstatning? Eller holder det å vise til denne falskneren, og be han ta det på si kappe?
Vis hele sitatet...
Er ikke noen ekspert her, men det gir mening at den falske opphaveren blir straffet, ettersom du ble lurt. Selvfølgelig, om du fikk bildet fra 1337stolenpicturesyolo.com, så har du ikke lastet ned bildet i god tro om at bildet ikke er stjålet, og kan kanskje bli straffet.