Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 5339
Fått meg en mac og prøver meg på Xcode...

Hvilket tegn skal jeg bruke for "opphøyd i"-funksjonen. Det virker ikke med ^
slik jeg hadde trodd...

Altså:

b=2
c=3
a = b ^ c

skal gi resultatet a=2*2*2

Hva skal jeg skrive i stedet for ^?
Skriver man det med mellomrom?
pow(2,3); titegn
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
^ i mange språk er bitwise XOR og ikke power. Denne finnes ofte som standardfunksjon i stedet.
Sitat av lor3ntz Vis innlegg
pow(2,3); titegn
Vis hele sitatet...
Funket fint det, både med og uten mellomrom. Mange takk.
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Funket fint det, både med og uten mellomrom. Mange takk.
Vis hele sitatet...
I de fleste programmerings språk så spiller det ingen rolle om hvor mange mellomrom eller linjeskifter du tar, du kan gjerne skrive koden meget kompakt.

Du kan skrive den med mange mellomrom som dette:

Kode

#import <Foundation/Foundation.h>

int main (  int argc   ,   const char * argv[]   )
{
    NSAutoreleasePool     *     pool     =   [  [     NSAutoreleasePool     alloc    ] init   ];
    NSLog        (       @"Hello, World!"      );
    [    pool drain     ];
    return      0;
}
Eller du kan skrive den meget kompakt.

Kode

#import <Foundation/Foundation.h>int main(int argc,const char*argv[]){NSAutoreleasePool*pool=[[NSAutoreleasePool alloc] init];NSLog (@"Hello, World!");[pool drain];return 0;}
Dette var bare en "Hello World" snutt jeg fant på google, siden jeg ikkje selv programmerer Objective-C, så koden kan være feil.
Sist endret av 0xFF; 7. april 2013 kl. 16:30.
i fremtida er det fint om du nevner hvilket språk du holder på med. b^c ville funka fint i f.eks haskell.
I Python er det ihvertfall b**c.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
i fremtida er det fint om du nevner hvilket språk du holder på med. b^c ville funka fint i f.eks haskell.
Vis hele sitatet...
Er det flere språk enn Obj-C å velge mellom når jeg bruker Xcode?
Sitat av hinsidige Vis innlegg
Er det flere språk enn Obj-C å velge mellom når jeg bruker Xcode?
Vis hele sitatet...
wiki:
It supports C, C++, Objective-C, Objective-C++, Java, AppleScript, Python and Ruby source code with a variety of programming models, including but not limited to Cocoa, Carbon, and Java. Third parties have added support for GNU Pascal,[5] Free Pascal,[6] Ada,[7] C#,[8] Perl,[9] and D.
Vis hele sitatet...
[COLOR="White"]*titegn[/COLOR]
I alle dager! Det må være flere språk enn jeg noensinne har hørt om. Tror jeg har mer enn nok med Objektive-C. Jeg vil bare lage noen apper til iPad /Iphone...
Xcode støtter vel hele "C-serien". Men iPhone apps støtter bare ObjC.
Sitat av hayer Vis innlegg
Xcode støtter vel hele "C-serien". Men iPhone apps støtter bare ObjC.
Vis hele sitatet...
Er ikkje appene compilert til maskinkode før dem sendes til i(phone/pad)?
Siden trådstarter har fårr svar på det han lurer på så tenkte jeg å "låne denne tråden"
Er det noen spesiell forskjell mellom c og c++ og forsåvidt objective-c og objective-c++?
Sitat av WeeDLY Vis innlegg
Er det noen spesiell forskjell mellom c og c++ og forsåvidt objective-c og objective-c++?
Vis hele sitatet...
Ja .
Sitat av WeeDLY Vis innlegg
Siden trådstarter har fårr svar på det han lurer på så tenkte jeg å "låne denne tråden"
Er det noen spesiell forskjell mellom c og c++ og forsåvidt objective-c og objective-c++?
Vis hele sitatet...
C++ og Objective C er bare to utvidelser av det eldre programmeringsspråket C. Begge språkene er forsøk på å "bygge ut" C med objekter og objektorientert tankegang. Objective C++ er ikke et språk, det er bare en betegnelse på det å mikse C++ og Objective C i samme applikajon, eller kanskje til og med samme fil.

iOS (eller, rettere sagt kompilatoren man benytter seg av for å kompilere programmer for iOS) støtter forøvrig C, Objective C og C++. Man kan strengt tatt benytte seg av alt man kan kompilere ned til korrekt ARM-kode. Den eneste begrensningen er at JIT-kompilering ikke er lov.
Sist endret av Glykose; 12. april 2013 kl. 20:49.
Sitat av WeeDLY Vis innlegg
Siden trådstarter har fårr svar på det han lurer på så tenkte jeg å "låne denne tråden"
Er det noen spesiell forskjell mellom c og c++ og forsåvidt objective-c og objective-c++?
Vis hele sitatet...
Om forskjellen mellom C og C++:

C er et ganske lite og i utgangspunktet enkelt språk (at det er enkelt betyr ikke at det er enkelt å bruke though).

C++ baserer seg på C, men er et enormt monster av et språk - kanskje et av de aller mest kompliserte.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av 0xFF Vis innlegg
I de fleste programmerings språk så spiller det ingen rolle om hvor mange mellomrom eller linjeskifter du tar, du kan gjerne skrive koden meget kompakt.

Du kan skrive den med mange mellomrom som dette:

Kode

#import <Foundation/Foundation.h>

int main (  int argc   ,   const char * argv[]   )
{
    NSAutoreleasePool     *     pool     =   [  [     NSAutoreleasePool     alloc    ] init   ];
    NSLog        (       @"Hello, World!"      );
    [    pool drain     ];
    return      0;
}
Eller du kan skrive den meget kompakt.

Kode

#import <Foundation/Foundation.h>int main(int argc,const char*argv[]){NSAutoreleasePool*pool=[[NSAutoreleasePool alloc] init];NSLog (@"Hello, World!");[pool drain];return 0;}
Dette var bare en "Hello World" snutt jeg fant på google, siden jeg ikkje selv programmerer Objective-C, så koden kan være feil.
Vis hele sitatet...
*Pirke pirke*

Kan vel ikke ha #import og kode på samme linje.