Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 6686
God kveld kjære medfreaks!

Jeg sitter nå med et gram såkalt svarting. Røyket i tre lange år, men aldri kommet borti dette så har et par spørsmål:

1.Det ser ikke ut som ett gram med vanlig hasj, pleier sorting å se mindre ut?
2.Hvordan mekke denne seige klumpen inn i tobakk?

Føler meg litt dum som stiller spørsmål om hvordan mann mekker det, men vil helst ikke brenne det opp eller gjøre noe feil!

Hadde vært fint om dere hadde hattnoen videoer elns på hvordan mann mekker det

Tusen Takk på forhånd!
Sorting ser mindre ut.. Mekk den som vanlig hasj da vel? Fyr på den til den ryker og mekk den ut..
Cocaine Cowboy
Marcel Domini's Avatar
Trådstarter
Så jeg skal bare kjøre basic mekking og hit it? Trodde det var masse hokuspokus med dette her jeg, men takk
Jeg antar du skal røyke pipe/bonge osv.

Riv klumpen i mangen biter utover tobakken du har gjort klar på et ark. Så er det bare å varme under arket med lighter. Anbefaler raske sirkelbevegelser under mekket. Ikke noe problem å gni sammen svarting iforhold til annen hasj. Men om du er vant til tørr maroc eller andre tørre hasjtyper så vil svartingen trenge litt mer varme.

Vær forsiktig så du ikke tenner på papiret. Jeg liker best denne metoden så jeg slipper å varme direkte på hasjen.
3 år og ingen sorting? Trodde seriøst det var like vanlig som vanlig "brunt" her i Norge. (Er vertfall det for meg..)
Men husk og ikke klem fingrene så hardt sammen nor du gnir den inn i tobakk, da går det bedre
Sitat av Istra Vis innlegg
God kveld kjære medfreaks!

Jeg sitter nå med et gram såkalt svarting. Røyket i tre lange år, men aldri kommet borti dette så har et par spørsmål:

1.Det ser ikke ut som ett gram med vanlig hasj, pleier sorting å se mindre ut?
2.Hvordan mekke denne seige klumpen inn i tobakk?

Føler meg litt dum som stiller spørsmål om hvordan mann mekker det, men vil helst ikke brenne det opp eller gjøre noe feil!

Hadde vært fint om dere hadde hattnoen videoer elns på hvordan mann mekker det

Tusen Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...

ja, svarting er mindre i størrelsen og seig som bare det.
Gjør nøyaktig det samme du gjør med vanlig bruning, tar bare litt lengre tid siden den er sticky og klumpete.

hold klumpen i en saks og brenn den til du er sikker på at den er nesten gjennomblaut inni så du kan gni det i så små klumper som mulig
NEINEINEINEINEINEINEINEI! NEI! IKKE MEKK DEN SOM VANLIG HASJ!

Lag en pølse på 1.5-4cm og klem den fast på en bred kniv. Varm knivbladet sakte til hasjen enten får sprekker eller bobler, skrap den deretter av med en klype tobakk og gni den inn i resten av tobakken.

Er det god svarting vil du ødelegge den minst mulig og få best smak og funk utav den ved å mekke den så "mildt" som mulig, mtp. flammekontakt og slikt.

Helt vanlig at svarting/"charas" ser mindre ut, den er mye mer kompakt enn vanlig vare, men det kan nevnes at enkelte typer er mer ekstreme på det punktet enn andre, etter min erfaring har all svart afghan jeg har sett vært mye mer kompakt enn sort nepal, selv om den også er litt mer kompakt, for å ta et eksempel. Det er også typisk at pollum er mindre kompakt enn vanlig hasj.
Ey, du må ikke mekke den som vanlig bønne ass!
Rull den som en tynn pølse, klipp den opp i små biter, bland den med tobakken!

Du burde ikke latt den få noe flammekontakt i det hele tatt etter det jeg har erfart, den funker mye bedre om du ikke er borti med flamme eller varme i det hele tatt med mindre den er jævlig hard, noe som den ikke skal være!
Jeg pleier å holde en lighter under uten att flammen er borti i noen sekund før jeg gnir den inn forsiktig i tobakken, deretter varmer jeg tuppen på en saks og klipper i det, dette må kanskje gjøres mange ganger.
Sist endret av Aaatcho; 1. juli 2010 kl. 02:22.
kan mekke som du vil, er vanlig enkelte steder og mekke sorting til pølse og bare stappe hele kabern i spliff med tobakk (det er foresten jævlig digg å røyke med denne mekkemetoden om man erstatter tobakken med weed). Personlig liker jeg og dele opp i småbiter (knipe med neglene) oppi en skål, for så og toaste en sigg og putte oppi skåla med den allerede oppdelte hasjen, så bruke lighteren og varme i raske sirkel bevegelser (mekket sakl ikke ta fyr) til det er varmt nok til å gnis ut med tobakken, det skal være jevnt, lurt og knipe opp de aller feiteste bonusene for og få en fin flyt i spliffen. syns denne metoden er best fordi det brenner bedre og du smaker den gode pakkis smaken tydligere, om det er gode varer du har fått deg da.
Sitat av Rottegift Vis innlegg
NEINEINEINEINEINEINEINEI! NEI! IKKE MEKK DEN SOM VANLIG HASJ!

Lag en pølse på 1.5-4cm og klem den fast på en bred kniv. Varm knivbladet sakte til hasjen enten får sprekker eller bobler, skrap den deretter av med en klype tobakk og gni den inn i resten av tobakken.

Er det god svarting vil du ødelegge den minst mulig og få best smak og funk utav den ved å mekke den så "mildt" som mulig, mtp. flammekontakt og slikt.

Helt vanlig at svarting/"charas" ser mindre ut, den er mye mer kompakt enn vanlig vare, men det kan nevnes at enkelte typer er mer ekstreme på det punktet enn andre, etter min erfaring har all svart afghan jeg har sett vært mye mer kompakt enn sort nepal, selv om den også er litt mer kompakt, for å ta et eksempel. Det er også typisk at pollum er mindre kompakt enn vanlig hasj.
Vis hele sitatet...

THC fordamper i en viss temperatur(husker ikek nøyaktig nåå) og det spiller igrunn ingen rolle om mekker den med "bruningmåten" eller ikke, like mye thc som forsvinner.

Den teknikken du tenker på er kalt two knives eller noe slikt(noe i den duren) og er ganske så populæær, men for oss som trives med den gamle mekkemåten så er igrunn den måten like fin
Sitat av imba Vis innlegg
THC fordamper i en viss temperatur(husker ikek nøyaktig nåå) og det spiller igrunn ingen rolle om mekker den med "bruningmåten" eller ikke, like mye thc som forsvinner.

Den teknikken du tenker på er kalt two knives eller noe slikt(noe i den duren) og er ganske så populæær, men for oss som trives med den gamle mekkemåten så er igrunn den måten like fin
Vis hele sitatet...
Det er ikke hotknifes han snakker om. Det er noe helt annet da røyker du det rent uten tobakk fra knivene.
Her er det snakk om en metode for å lage mekk.
Sist endret av Aaatcho; 1. juli 2010 kl. 04:07.
klem biten til en liten flat skive som du varmer forsiktig uten at den tar fyr. Når den begynner og vokse og bli litt "slapp" slenger du den i tobakken og gnir.

Easy as pie, and just as nice!
Når jeg skal mekke sorting tar jeg den mengden jeg vil mekke og ruller den til en veldig tynn pølse. Deretter bruker jeg neglene og tar av små biter av pølsen som jeg blander med tobakken.
Svartingens plastelina-lignende konsistens, og det faktum at THC-innholdet forringes under varmebehandling, gjør det nærliggende å anbefale Paragones metode, eller lignende metoder.

Sitat av paragone Vis innlegg
Når jeg skal mekke sorting tar jeg den mengden jeg vil mekke og ruller den til en veldig tynn pølse. Deretter bruker jeg neglene og tar av små biter av pølsen som jeg blander med tobakken.
Vis hele sitatet...
Tradisjonell Marok og lignende typer er nermest umulig å bearbeide til røykbart materiale ("mekke") uten varmebehandling. Svartingen er myk som en deig, og da lar det seg gjøre, selv om det er en prosess som setter tålmodigheten på prøve. Men hva gjør vi vel ikke for å få litt ekstra THC for pengene?
Svarting og mekk ja. Sånn her utføres det hvor jeg kommer fra:

Svarting i joint: Tøm 1 sigg, gni litt i tobakken og ta ut de største tobakks stilkene slik at det ikke er for store ting i mekket. Dermed tar du 0.3 - 0.5 g med sort og ruller biten til en ball. Dermed presser du ballen mellom tommel og pekefinger helt til den er ganske flat. Så legger du skiva over halvparten av tobakken. Så kan du varme med lighter, med en avstand slik at den hever seg om blir myk, men ikke tar fyr.. Når den ryker fort, eller tar litt fyr, stopp oppvarming. Nå kan du drysse en klype mekk over skiva, og gni hasjen i tobakken. Gjør det med fortsiktighet i fingrene slik at du ikke brenner deg og ikke klemmer hasjen sammen.

Skal du lage pipe mekk, gjør du akkurat det samme bare med mindre tobakk og mere hasj, og selvfølgelig toast tobakken godt.
Jeg ville forresten ikke røykt svarting i små klumper, men helst så godt "utsmurt" som mulig for jevnest mulig smak og brenning. Det er noe unikt med charas som gjør at det smaker og brenner helt fantastisk mye bedre enn "vanlig" hasj så snart man mekker det godt :>
Sitat av Rottegift Vis innlegg
Jeg ville forresten ikke røykt svarting i små klumper, men helst så godt "utsmurt" som mulig for jevnest mulig smak og brenning. Det er noe unikt med charas som gjør at det smaker og brenner helt fantastisk mye bedre enn "vanlig" hasj så snart man mekker det godt :>
Vis hele sitatet...
Sant som du sier.
Ser altfor mange som røyker med klumpete mekk og da røyker du jo opp alt tobakken først for så å kakke ut hasjen.
Sitat av iste2008 Vis innlegg
Sant som du sier.
Ser altfor mange som røyker med klumpete mekk og da røyker du jo opp alt tobakken først for så å kakke ut hasjen.
Vis hele sitatet...
Kakker du ut hasjen før den er aske har du større problemer allerede før du har startet å mekke uansett...
Cocaine Cowboy
Marcel Domini's Avatar
Trådstarter
Tok sortingen å rullet den til en pølse, delte den i bittesmå biter med neglene og gnei det inn i tobakk med litt varme. Tok nettopp et par trekk og det er herlig !
hva syns dere er best av svarting og god boble hasj?
Ikke varm opp svartingen med ligheter, men varm den opp i hendende, så rull ut en lang svart pølse og legg den mellom to lag med tobakk. Ikke bruk fabrikkpinner da svartingen tar lang tid å brenne. Anbefaller peterøes 4.
Sist endret av Jersey Schultz; 2. juli 2010 kl. 11:50.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Istra Vis innlegg
God kveld kjære medfreaks!

Jeg sitter nå med et gram såkalt svarting. Røyket i tre lange år, men aldri kommet borti dette så har et par spørsmål:

1.Det ser ikke ut som ett gram med vanlig hasj, pleier sorting å se mindre ut?
2.Hvordan mekke denne seige klumpen inn i tobakk?

Føler meg litt dum som stiller spørsmål om hvordan mann mekker det, men vil helst ikke brenne det opp eller gjøre noe feil!

Hadde vært fint om dere hadde hattnoen videoer elns på hvordan mann mekker det

Tusen Takk på forhånd!
Vis hele sitatet...

NEI NEI NEI! Det skal ikke brennes i hele tatt! Det er vansklig å mekke, men smaken og rusen er digg. Det skal bare deles i så små biter som overhode mulig og blandes fint inn i tobakken.

Sitat av hoppav Vis innlegg
NEI NEI NEI! Det skal ikke brennes i hele tatt! Det er vansklig å mekke, men smaken og rusen er digg. Det skal bare deles i så små biter som overhode mulig og blandes fint inn i tobakken.
Vis hele sitatet...
Jeg mener: det TRENGS ikke brennes i hele tatt..
Har en lur måte og mekke svarting joints på.

Ta også rull svartingen i en pølse, ta bort jøder etc.

Dette er best med ferdigrulla cones siden det er ett lite rør med, ta tobakken rund røret legg svarting pølsa oppi røret, så tar du opp røret og der har du en god joint
Jeg bruker å rulle den til en tynn pølse som er like lang som et sigarettpapir.
Rulle en vanlig sig, legge pølsa oppi, fyre på..

funker som bare det.
Ikke for tykk pølse da!
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
peterøes 4.
Vis hele sitatet...
Det vil nok bli vanskelig å gni seig svarting ut i så tørr tobakk som Petterøes 4 er, det er pipetobakk det vet du. Den går nesten ikke å rulle vanlig rullings med en gang. Lys blå 3 eller Rød mix 3 smaker begge godt og er bløtere og sånn tobakksfuktig, egner seg bedre.
Sitat av advanced Vis innlegg
Sorting ser mindre ut.. Mekk den som vanlig hasj da vel? Fyr på den til den ryker og mekk den ut..
Vis hele sitatet...
Ikke mekk ved å sette flamme rett på klumpen. Med en gang den får flamme på seg brennes det bort MASSE thc. varm den heller opp på en skje eller på saksa til det ryker av den.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Det vil nok bli vanskelig å gni seig svarting ut i så tørr tobakk som Petterøes 4 er, det er pipetobakk det vet du. Den går nesten ikke å rulle vanlig rullings med en gang. Lys blå 3 eller Rød mix 3 smaker begge godt og er bløtere og sånn tobakksfuktig, egner seg bedre.
Vis hele sitatet...
Petterøes 4 eller en hvilken som helst annen firer er så langt unna pipetobakk du kan komme, da pipetobakk er mye mer fuktig og mye grovere enn vanlig tobakk (for å beholde mest mulig smak), Det fineste du bør (det går ann med vanlig rullings også) i pipa er en toer, som er halvveis grov, grunnen til dette er at finkuttet og tørr rulletobakk brenner mye varmere og har derfor mulighet for å brenne istykker pipa.

Jeg vil forresten heller ikke anbefalle Rød Mix 3 ved mindre du er glad i overparfymert og veldig sterk tobakk, hvis du skal mekke med rullings foreslår jeg Naturgrønn eller Eventyrmiks, eventuelt Lucky Strike rullings (personelig glad i denne) . Og hvis du uansett skal roaste tobakken kan du like gjerne bruke vanlig ferdigsigg, mye lettre å roaste og når du har roasta den er den like tørr somm roasta rullings.

Når det gjelder mekking av svarting er jeg enig i at å rive den i små biter er en grei måte å mekke den på, men det funker å varme den også, for meg har det fenga bra i begge tilfeller.

Det var forøvrig en del gode tråder anngående mekking av svarting før den her, anbefaller folk å se litt i dem også, der står det flere metoder-
Sist endret av holy_toy; 11. august 2010 kl. 01:30.
Har eksperimentert med sorting en god stund og testet forskjellige måter å gni på, den varianten jeg foretrekker kalles kjele-mekk.

Du tar en liten kjele med lokk, setter den minste plata på komfyren på 1, rister siggen/tobakken, renser tobakk for stilker/øyer og slenger det i kjelen.
Så tar du ønsket mengde sorting og knar den godt (noen kaller dette å gaile), slik at den blir skikkelig seig og myk. Deretter klemmer du den flat og tynn og legger den oppå tobakken i kjelen, ta så litt av tobakken (ca halvparten) og strø over sortingen, nå presser du tommelen ned på alt sammen slik at det fester seg mest mulig tobakk til sortingen. Hold så kjelen litt på skrå, mens du tapper på kjelen, slik at alt samler seg på ett sted langs kanten av kjelen, sett på lokket og sett den på plata.

Det tar ikke så veldig lang tid før alt sammen er varmt nok (fra 30 sek til et parr minutter, avhengig av hvor varm plata har rukket å bli), jeg pleier å kjenne på lokket, når jeg kjenner at lokket begynner å bli lunka, tar jeg kjelen vekk fra plata og setter den på en mekke-blekke. Etter ca 10-15 sek begynner jeg å gni (i kjelen), siden alt er like varmt, smelter nærmest sortingen inn i tobakken. Jeg heller så mekket på mekke-blekka (som nå er varm) for så helle det videre opp i lumet (om mekket blir kalt gjør ingenting, det er bare lettere å få det oppi pipa mens det er varmt), fyr på og nyt.

Vil tro at samme teknikk kan brukes på joint, men røker ikke joint selv, så det får noen andre prøve ut.

Har lest at det er noen som avstår fra gi sortingen varmebehandling, men jeg synes selv det blir bedre når den knas/gailes først, for deretter og varmes skånsomt, både på smak og effekt.
Man kan ikke sammenlikne den knusktørre kjemikalske ekle tobakken i sigaretter og skikkelig rulletobakk. Rød 3 er hvertfall ikke overparfymert, det smaker mye mer toasted av lucky enn det gjør av annet, fordi "its toasted" på en epesiell måte. P4 er ment for vanllig tobakkspipe, sånn pattepipe som fiskere har, ikke bong pipe.
Sitat av Totskalle Vis innlegg
Man kan ikke sammenlikne den knusktørre kjemikalske ekle tobakken i sigaretter og skikkelig rulletobakk. Rød 3 er hvertfall ikke overparfymert, det smaker mye mer toasted av lucky enn det gjør av annet, fordi "its toasted" på en epesiell måte. P4 er ment for vanllig tobakkspipe, sånn pattepipe som fiskere har, ikke bong pipe.
Vis hele sitatet...
Smak og behag, men jeg er enig i at Rød Mix smaker veldig digg, jeg liker den dog ikke som mekketobakk, den er for sterk på sin særegne måte, både på nikotin og smak. Og om jeg husker riktig den rulletobakken med mest parfyme. Anngående 4 snitt tar du feil, for det første så er det som jeg har sagt. Du skal ha grovere tobakk som er veldig fuktig i pipe, da denne brenner med mindre varme. Og det som fiskere oftest røyker på kalles Navy Flake Cut, dette er veldig grovt skjært tobakk presset til plater. Take it from me, jeg røyker pipe selv, 4 snitt er det fineste og tørreste og derfor det som er minst egnet til piperøyking.
Sist endret av holy_toy; 11. august 2010 kl. 04:36.
Greit nok, du om det angående mekketobakk. Men jeg var i en tobakksforetning og fikk se blanding 4 for første gang og spurte hva det var da. De fortalte at den er til bruk i pipe. Ikke spør meg hvorfor, og jeg kjenner personlig ikke forskjell på vanlig blå 3 og 4 annet enn at 4 er knusktørr
Leste et annent sted på forumet at blanding 4 var bedre egnet for Winnertipp maskin enn vanlig rulling, da den er nærmere vanlig ferdigsigg tobakk, men at det er pipetobakk er feil(mest pga snittet), spesielt feil hvis den er knusk tørr.
Paramount er faktisk en bra mekke sigg marlboro gold funker oxo tho jeg bruker mest lucky
▼ ... mange måneder senere ... ▼
heisann

sliter med å mekke noe jevlig seig sorting her.

jeg toaster opp marlboro gold, knar litt sorting til en veldig tynn pølse, varmer den opp, legger tobakk oppå.

men uansett hva jeg gjør, så blander den seg ikke med tobakken. det blir bare bomber og mekket blir jævlig å trekke. den bare fester seg på tommelen og blir til klumper.

en kamerat mekka en gang, jeg så ikke på da, han fikk et veldig fluffy og fint mekk.

når jeg mekker blir det bare et ekstremt komprimert mekk, med kuler som er vonde å brenne / trekke.

need help please.
Sitat av rottagat0r Vis innlegg
heisann

sliter med å mekke noe jevlig seig sorting her.

jeg toaster opp marlboro gold, knar litt sorting til en veldig tynn pølse, varmer den opp, legger tobakk oppå.

men uansett hva jeg gjør, så blander den seg ikke med tobakken. det blir bare bomber og mekket blir jævlig å trekke. den bare fester seg på tommelen og blir til klumper.

en kamerat mekka en gang, jeg så ikke på da, han fikk et veldig fluffy og fint mekk.

når jeg mekker blir det bare et ekstremt komprimert mekk, med kuler som er vonde å brenne / trekke.

need help please.
Vis hele sitatet...
ikke vær for hardhent med mekket. bare kna det fint inn med ca samme trykk som du tar, når du skal fordele tobakken i en en pose-snus ut. da.

blir det fortsatt store klumper, så bare ta en saks og klipp det opp fint. bare husk på til neste gang å ikke være så røff med mekket.
det er min erfaring i allefall
Sitat av rottagat0r Vis innlegg
heisann

sliter med å mekke noe jevlig seig sorting her.

jeg toaster opp marlboro gold, knar litt sorting til en veldig tynn pølse, varmer den opp, legger tobakk oppå.

men uansett hva jeg gjør, så blander den seg ikke med tobakken. det blir bare bomber og mekket blir jævlig å trekke. den bare fester seg på tommelen og blir til klumper.

en kamerat mekka en gang, jeg så ikke på da, han fikk et veldig fluffy og fint mekk.

når jeg mekker blir det bare et ekstremt komprimert mekk, med kuler som er vonde å brenne / trekke.

need help please.
Vis hele sitatet...
Sjekk resten av tråden.

Evt. så synes jeg sorting kan være hard å mekke selv, så jeg foretrekker faktisk pølsemetoden

Jævlig lett. rull sortingen til en tynn pølse, Les:tynn. Så mekker du en relativt tynn joint, med først et lag tobakk. Legg så den tynne pølse-sortingen oppå og strø på et lag til med tobakk oppå der igjen.

Jeg vet, jeg var selv veldig skeptisk til å mekke pølsejointer, men det funker like bra som å mekke vanlig og ikke minst er det mye enklere. Bare paff litt saktere enn du vanligvis gjør.

+ poeng for at den pølsejoint er et jævlig fett navn.
J'adore le café
Kimbobo's Avatar
Sitat av rottagat0r Vis innlegg
heisann

sliter med å mekke noe jevlig seig sorting her.

jeg toaster opp marlboro gold, knar litt sorting til en veldig tynn pølse, varmer den opp, legger tobakk oppå.

men uansett hva jeg gjør, så blander den seg ikke med tobakken. det blir bare bomber og mekket blir jævlig å trekke. den bare fester seg på tommelen og blir til klumper.

en kamerat mekka en gang, jeg så ikke på da, han fikk et veldig fluffy og fint mekk.

når jeg mekker blir det bare et ekstremt komprimert mekk, med kuler som er vonde å brenne / trekke.

need help please.
Vis hele sitatet...
Når du oppbevarer svarting er det en grei regel at du ikke sitter og klemmer på den uten at du må.
Noen sorter tar skade av dette, da blir de gjerne klumpete med lite gripp slik som du forklarer.
Skal du lage mekk med tobakk må du være lett på fingrene og bare gå i ett med hasjen, gjerne bruk en glovarm kniv istedet for lighteren når du varmer den opp.
Når jeg har svarting klemmer jeg den gjerne ut til en flat sirkel, så stikker jeg masse hull med en liten nål.
Så bretter jeg den fint nedi brønnen slik at den dekker hele, så trekker jeg hele dritten reint uten tobakk.
Dette fungere særlig fint på slike sorter som den du beskrev her! du må bare huske at du sirkelen er like tykk hele veien slik at alt brenner opp på likt, dette gjør at man får tykkere røyk med mindre luft.

Skal du røyke joint vil jeg anbefale "pølsejointen" som nevnt over.
En pølse i midten blir gjerne litt tykt viss man er flere på en joint, da den fort kan bli litt varmrøykt.
Så du kan gjerne rulle så tynne som du bare klarer og legge 2 - 3 pølser i en joint, slik at du får fordelt litt bedre.
Dette krever at du lager en joint som er feit nok.