Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1088
Er det noe man leter etter finner man det som regel ikke hvis man ikke finner det på internett, både når det gjelder ting og mennesker, og stadig flere bretter privatlivet ut over nettet på diverste nettsteder som facebook, myspace og lignende. I tillegg leser jeg idag i aftenpostens nettutgave om reksjoner på at google kjører rundt med sin bil og fotograferer verdens byer, og får med seg ting som klesvask, registreringsnummer og sikkert folks ansikter.
Annet er folk som f.eks kan være mistenkt for en ugjerning, vært så uheldig å få "frastjålet" hjemmelagede sexfilmer, privat informasjon, eller annet privat, og ved noen få tastetrykk kan andre lett finne ut hvem dette er, hvor personen kommer fra og hvem familien er, via diverse forum, og nettsteder hvor folk med kjenskap til saken legger ut det de vet. Dette er med på i mine øyne å kanskje ødelegge livet for disse personene og deres familie, ved at alle vet hvem de er og vil se på dem med andre øyne.

Hva tror andre om åssen folks privatliv blir ivaretatt i fremtiden og er internett en trussel mot dette? Hvor mye vil vi bli overvåket hver dag av ting som tar opp lyd, overvåkningskameraer og lignende, som kan inneholde mye informasjon til andre??
Jeg tror at vis du bare ikke bretter ut om deg selv på nette og er kritisk til sider vil ikke alle få tak i deg eller vite hvem du er. Hvis du registrer deg på alle mulige sider der du skriver inn informasjon vil folk enkelt finne deg.
Hvis du ikke registrerer deg på massevis av sider vil deg bli mye vanskeligere for folk å finne informasjon om deg.

Og det at Google kjører rundt i Oslo og tar bilder synes jeg er bra. Da får jeg bedre bilder av Oslo i Googla Maps og Oslo vil kanskje bli mer detaljert i Google Earth.
Sist endret av sixfeetunder; 13. mai 2009 kl. 20:44.
Jeg fatter ikke hvorfor folk er sånn imot googlebilen. Hva så om de fotograferer klesvasken din? Hvis du velger å henge klesvasken ute, kan hvem som helst som går forbi se den uansett. Sålenge ansikter og registreringsnummer på biler blir sladdet, har jeg ingenting imot at Google fotograferer oppkjørselen min. Kan ikke forstå at det er en trussel for mitt privatliv heller. Når Google Earth kan se igjennom tak og vegger, da er privatlivsgrensa brutt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Alkjeks Vis innlegg
Jeg fatter ikke hvorfor folk er sånn imot googlebilen. Hva så om de fotograferer klesvasken din? Hvis du velger å henge klesvasken ute, kan hvem som helst som går forbi se den uansett. Sålenge ansikter og registreringsnummer på biler blir sladdet, har jeg ingenting imot at Google fotograferer oppkjørselen min. Kan ikke forstå at det er en trussel for mitt privatliv heller. Når Google Earth kan se igjennom tak og vegger, da er privatlivsgrensa brutt.
Vis hele sitatet...
INGEN får fotografere oppgangen min!Kommer den google-bilen og begynner å fotografere klesvask eller oppkjørsel kommer jeg til å kaste steiner etter dem. Hvorfor skal noen på google sitte å se på min oppkjørsel?Dette er helt vilt at du ikke reagerer på!
Ikke vær så sykt blåøyd og tror at alle firmaer og folk med makt bare vil oss godt.
tror nok ikke det hjelpe å kaste steiner etter den bilen, blir det skader på bilen må du betale skadene, google har fått godkjenning fra datatilsynet.
Derimot hvis du eier veien kan du nekte google å kjøre på den
Sist endret av throwaway72; 29. mai 2009 kl. 17:13.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
INGEN får fotografere oppgangen min!Kommer den google-bilen og begynner å fotografere klesvask eller oppkjørsel kommer jeg til å kaste steiner etter dem. Hvorfor skal noen på google sitte å se på min oppkjørsel?Dette er helt vilt at du ikke reagerer på!
Ikke vær så sykt blåøyd og tror at alle firmaer og folk med makt bare vil oss godt.
Vis hele sitatet...
Hvem som helst kan jo bare gå forbi oppkjørselen din og se på den, det er jo faktisk mye skummlere. Hadde jeg vært deg hadde jeg strukket en internett kabel ned i kjelleren og isolert meg fra sammfunnet, for det er jo farlig vist noen ser på meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
INGEN får fotografere oppgangen min!Kommer den google-bilen og begynner å fotografere klesvask eller oppkjørsel kommer jeg til å kaste steiner etter dem. Hvorfor skal noen på google sitte å se på min oppkjørsel?Dette er helt vilt at du ikke reagerer på!
Ikke vær så sykt blåøyd og tror at alle firmaer og folk med makt bare vil oss godt.
Vis hele sitatet...
Det at alle kan fotografere ting som tilstøter offentlege områder er faktisk langt på veg ei styrking av demokratiet, for det gjev borgarar adgang til å dokumentere staten. Å fjerne den universale retten til å ta bilete av det ein vil på offentleg stad vil t.d. føre til at politiet fort kan finne på å nekte journalister å ta foto av kritikkverdige pågripinger - noko som ved fleire høve har vist seg viktig som bevismateriale i samband med politivold.

Så ved å innskrenke den retten oppnår du truleg det motsette av det du ønsker å oppnå. Eg kan heller ikkje sjå korleis det at google kan vise bilete av oppkjørsla di gjev dei vesentleg mykje meir makt over deg, eller andre akkurat...

Når det gjeld google er eg langt meir bekymra for kva søkevanane mine fortel om meg enn for at dei får bilete av meg. For bilete kan kven som helst få, men søkevaner seier svært mykje om ein person.
Det finnes ingenting sm kalles demokrati eller privatliv lengre.
Ser ikke helt faren i dette med at folk fotograferer innkjørsel'n din?..

Bildene kan jo ikke akkurat brukes til å planlegge noe terrorangrep, og som nevnt tidligere, hvis personen virkelig vil se innkjørselen din så tror jeg de drar dit hvis de ikke finner det på nette..

Men har du parkert en tanks i innkjørseln eller no? siden du er så redd for at folk skal ta bilder(bevis) osv ..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jersey Schultz Vis innlegg
Det finnes ingenting sm kalles demokrati eller privatliv lengre.
Vis hele sitatet...
Det er en subjektiv påstand. Kan du argumentere for kvifor det er slik, og ikkje berre komme med ein påstand?

Forøvrig så meiner eg du tar feil. PET (Privacy Enanching Technologies) har utvikla seg, og i dag kan eg velje å kommunisere med kven som helst på nett på ein slik måte at myndigheitene garantert ikkje kan lese det - i sanntid. Det å kommunisere i sanntid på ein slik måte at ingen andre enn mottakarane kunne lese det er noko som var utenkeleg for tredve år sidan.

Å kunne komminusere anonymt med kven som helst har også blitt lettare i dag, sjølv om det fortsatt krev ei viss teknisk innsikt å få det til i tilfredsstillande grad. Det er også verdt å merke seg at en for privatpersoner og private organisasjoner i all praksis er anonym via nett uansett kva ein gjer eller ikkje. Det er eit ekstremt steg framover iforhold til situasjonen for 30 år sidan.

Det gjeld å kjempe mot meir overvaking, men situasjonen er langt ifra så heilsvart som du vil ha det til. Det er også eit paradoks at dei eg ser på som største trusselen mot mitt privatliv brått ikkje er statlege lenger - det er firma som Google som veit mest...
jeg skjønner ikke hele oppstyret med at folk får noia bare fordi googlebilen kjører rundt og tar bilder av oppkjørselen din... hvorfor i granskauen skulle noen ha lyst til å "spionere" på oppkjørselen din? altså det finnes minst 100 enklere metoder for å spionere på deg enn å bruke google maps... :P