Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1307
Heisann, jeg lurer litt på hvordan man brygger alkohol. Er dette kun hokus pokus eller veldig krevende? Masse utstyr man trenger? Og vil det lukte for evt naboer? Takk for svar.
Å sette vin, øl og sider er lov, destillering av brennevin er ikke lov, for sistnevnte trenger du et destileringsapparat. Å ha sats eller vin stående lager litt lukt av gjæring, det lukter også litt nybakt brød når man brenner. Å sette en dunk vin er svært lett, å destilllere krever litt kunnskap.
Har du vurdert og heller få hjelp mot alkohol suget ditt? Prøve ut antabus piller?
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Heisann, jeg lurer litt på hvordan man brygger alkohol. Er dette kun hokus pokus eller veldig krevende? Masse utstyr man trenger? Og vil det lukte for evt naboer? Takk for svar.
Vis hele sitatet...
Sånn utenom det som allerede er nevnt i tråden så har du 2 veldig enkle metoder om det er øl du vil ha.

Den første koster mer, men gir et mye bedre resultat og det er fresh wort kit.
https://m.youtube.com/watch?v=OVaTqu...d29ydCBraXQ%3D

Det andre, billigere alternativet til øl er ekstrakt sett.
https://m.youtube.com/watch?v=bgLd2P...Qgc2V0dA%3D%3D

Er du ute etter billig alkohol så kjøper du 25 liter first price eplejuice, en 30 liters gjæringsdunk på europris og 2 pakker med tørrgjær, anbefaler safcider, men om du ikke er nøye på det så kjører du 2 pakker med Idun.

Vil du være fin på det så må du kjøpe flasker og korkemaskin, vil du ikke så bruker du 1,5 liters tomflasker og hiver oppi 3 sukkerbiter om du ønsker kullsyre. Synker du enda lavere kan du bare vente til det er ferdig gjæret og drikke rett ut av karet, anbefales ikke
Sist endret av Kloakk; 15. august 2023 kl. 18:03.
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Sånn utenom det som allerede er nevnt i tråden så har du 2 veldig enkle metoder om det er øl du vil ha.

Den første koster mer, men gir et mye bedre resultat og det er fresh wort kit.
https://m.youtube.com/watch?v=OVaTqu...d29ydCBraXQ%3D


Det andre, billigere alternativet til øl er ekstrakt sett.
https://m.youtube.com/watch?v=bgLd2P...Qgc2V0dA%3D%3D

Er du ute etter billig alkohol så kjøper du 25 liter first price eplejuice, en 30 liters gjæringsdunk på europris og 2 pakker med tørrgjær, anbefaler safcider, men om du ikke er nøye på det så kjører du 2 pakker med Idun.

Vil du være fin på det så må du kjøpe flasker og korkemaskin, vil du ikke så bruker du 1,5 liters tomflasker og hiver oppi 3 sukkerbiter om du ønsker kullsyre. Synker du enda lavere kan du bare vente til det er ferdig gjæret og drikke rett ut av karet, anbefales ikke
Vis hele sitatet...
Tusen takk for fint svar! Tviler på at jeg ender opp mer dette, men jeg føler trygghetsfølelse i å vite om tilgang til billig alkohol når kontoen er skrapet.
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Tusen takk for fint svar! Tviler på at jeg ender opp mer dette, men jeg føler trygghetsfølelse i å vite om tilgang til billig alkohol når kontoen er skrapet.
Vis hele sitatet...
Hvil du ha det billig må du glemme antabus og gjøre en livslang investering i en billig bryggemaskin. Når jeg brygger 22 liter pils, så havner jeg på rundt 2 kroner for halvliteren, klart nå har du jo strøm og vann i tillegg, men billig blir det..

Jeg er selvfølgelig litt ironisk her, fordi å være en heltidsalkoholiker er neppe et mål for noen. Men jeg er heller ikke her for å fortelle folk hva de skal gjøre så nå har du i alle fall noen alternativer
Jeg vil si 5FDP har et godt poeng.
Du har det best når du har kontroll på drikkingen. Du har det dårlig når drikkingen har kontroll på deg.
Og hvis man ikke klarer å drikke med måte, det er det ingen skam å slutte å drikke.

Når det er sagt var en onkel av meg alkoholiker. Han drev med brygging. For det meste et slags øl han lagde.
Han hadde 3 plastdunker (25 liter, av den typen man bruker når man setter vin). Disse 3 var i forskjellige stadier. En var nylig oppsatt, den neste var halvferdig osv. Slik at han alltid hadde dette ølet tilgjengelig.
Jeg også prøvde å brygge dette ølet. Det var ikke skikkelig øl, men helt greit å drikke på fest.
Det besto av et glass malt-ekstrakt, en pose tørr-gjær, vann og sukker. Jeg tror det var alle ingrediensene.
Man blandet dette og lot dunken stå i et varmt rom mens gjæringsprosessen gikk. (Man har en liten vann-lås på toppen, som lager glugge-lyder.)
Når gjæringen har stoppet setter man dunken på et kaldt sted der den må stå i ro et par dager. All gjæring vil da stoppe og uønskede produkter fra gjæringsprosessen (som ellers ville ha forårsaket grums) faller til bunnen.
Når så mye grums som mulig har lagt seg på bunnen og produktet er så klart som mulig, tapper man ølet med en hevert på flasker.
Forsiktig, så man ikke forstyrrer grumset på bunnen.
Husker ikke hvor mye sukker det skulle være på 25 liter. Kan det stemme at det var mellom 2,5 og 4,5 kilo? Styrken ble i alle fall en god del sterkere enn vanlig klasse II øl man kjøper på butikken. Nærmere vin i styrke.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Lærlingen min i soppgamet, klarte å produsere 20L øl på første forsøk fra Europris kit til 500

Ølen var skremmende god, jeg aner ikke hvordan han fikk det til så bra på 1 forsøk

Jeg har konkludert med at å brygge øl må være nær dødelig lett siden han ellers holder middels nivå de få gangene han orker å stå opp før klokka 2 på dagen

Go for it, det er å lære en skill du kan nyte godt av hele livet

Relevant karriere for 21 årig alkoholiker også
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Tusen takk for fint svar! Tviler på at jeg ender opp mer dette, men jeg føler trygghetsfølelse i å vite om tilgang til billig alkohol når kontoen er skrapet.
Vis hele sitatet...
Den trygghetsfølelsen som kommer av at man vet man har tilgang til det man bruker er priceless.
Jeg merket dette først da jeg begynte å røyke hasj daglig. De gangene jeg ikke viste om jeg fikk tak i det så var suget farlig stort, mens når jeg viste at jeg kunne ordne det bare ved å ta en telefon så gikk det så langt at jeg kunne glemme det helt ut.


Er få skjebner som er så triste som en alkoholiker, så det høres svært trist ut at noen klarer å drikke på seg kallenavnet YoungAlkis, som 21-åring.
Hvor mye drikker du egentlig? Bruker du ingen andre rusmidler?
Uvaksinert 👍
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Lærlingen min i soppgamet, klarte å produsere 20L øl på første forsøk fra Europris kit til 500
Vis hele sitatet...
Så 25,- halvliter. Er jo ca det samme som billigste butikkøl. Verdt bryet? Sikkert litt andre kostnader i tillegg også?
Sitat av daffe Vis innlegg
Så 25,- halvliter. Er jo ca det samme som billigste butikkøl. Verdt bryet? Sikkert litt andre kostnader i tillegg også?
Vis hele sitatet...
Eehh 40:500 er vell 12.5kr og da har du betalt for bryggesettet. Og neste runde blir enda billigere.
Uvaksinert 👍
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Eehh 40:500 er vell 12.5kr og da har du betalt for bryggesettet. Og neste runde blir enda billigere.
Vis hele sitatet...
Seff 12.5 😂
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Den trygghetsfølelsen som kommer av at man vet man har tilgang til det man bruker er priceless.
Jeg merket dette først da jeg begynte å røyke hasj daglig. De gangene jeg ikke viste om jeg fikk tak i det så var suget farlig stort, mens når jeg viste at jeg kunne ordne det bare ved å ta en telefon så gikk det så langt at jeg kunne glemme det helt ut.


Er få skjebner som er så triste som en alkoholiker, så det høres svært trist ut at noen klarer å drikke på seg kallenavnet YoungAlkis, som 21-åring.
Hvor mye drikker du egentlig? Bruker du ingen andre rusmidler?
Vis hele sitatet...
Vil si et sted mellom 10-15 halvlitere om dagen for å klare å holde meg rolig gjennom dagen. Blir ikke noe særlig beruset av det ettersom jeg fordeler det utover dagen. Er jeg ute på fest enda mer åpenbart, kom ut fra avrusning innleggelse for 2-3 måneder siden. Men sprakk for en uke siden og var tilbake i samme løype. Bruker andre rusmidler som kokain osv, men dette kun på fest med kompiser får aldri sug på andre stoff en alkohol når jeg kun er hjemme. Skummelt som F, et par år med hard festning og en hard russetid så er jeg her allerede. Skummelt.
Jeg har brygget mye vin, har nok prøvd å lage nesten alt som finnes fra europris og noen fra wine experts nettsiden. Har ikke prøvd å lage øl eller cider, utenom ingefærøl. Det er litt enklere å lage vin en øl synest jeg, men det er nok fordi jeg aldri har prøvd det. Cider skal vist være enda enklere enn øl. Det er mindre tidskrevende. Øl tar maks ei uke og vin kan ta som regel over 1 mnd, alt etter type.
Anngående øl så er det sjeldent ølet blir bra etter første forsøk, (har smakt på mye pissdårlig hjemmebrygg). Men også gode greier da. Det er ikke så mye å sette seg inn i egentlig. Renslighet er veldig viktig for resultatet, temperatur også. Men jeg anbefaler å bruke 800-1500kr fra wine-experts på et kit, de har knallgod bruksanvisning og du trenger ikke å ha peilig, du får tross alt 23 liter kjempebra produkt om du følger bruksanvisningen riktig, nesten like bra som fra vinmonopolet faktisk. Det er mye greier på youtube også om wine expert om du vil sette deg litt inn i prosessen. Er du på budsjett, dra på europris og kjøp et vin kit til 300kr, jeg anbefaler bringebær, ellers har du jo blåbær, eple, fersken, kiwi, rabarbra, chilensk rødvin, hvitvin osv osv. Styr unna det hvitvins starter kitet til 150kr, vet ikke om de selger det faenskapet lengre egentlig.
Du får bruksanvisning fra start til slutt. Noen tar 2 uker og noen tar lengre. Jeg anbefaler de typene som krever lengst tid, med tanke på smak, ellers har du jo hurtigvin, som for eksempel hvitvin er enklest. Viss du ikke handler på budsjett så anbefaler jeg virkelig wine expert kit, (google it) på wine expert så får veldig bra resultat om du følger bruksanvisningen. Europris blir noe tull iforhold, men helt greit for nybegynnere. Du burde ha 2 gjæringskar(ett kar til gjæring og ett til å tappe i etter gjæringen, så du får dekantere vinen uten noe groms fra bunnen), det gjør man alltid før klarning, som er det siste man gjør i prosessen før flasking, gjerne med en vinvisp, jeg brukte bare mixmaster ei stund for å få ut kullsyren. Du trenger 1 pumpehevert også og krystall soda til vasking, oppvaskbørste, Resten får du i kitet. Vinlegging fra bunnen er mye mer å tenke på da og cider er kanskje mindre å tenke på enn øl igjen, fordi du ikke trenger å dekantere. Send meg en PM om du lurer på noe underveis, jeg savner litt den hobbyen. Lykke til!
Sist endret av fjellape; 16. august 2023 kl. 12:16.
Sitat av fjellape Vis innlegg
Jeg har brygget mye vin, har nok prøvd å lage nesten alt som finnes fra europris og noen fra wine experts nettsiden. Har ikke prøvd å lage øl eller cider, utenom ingefærøl. Det er litt enklere å lage vin en øl synest jeg, men det er nok fordi jeg aldri har prøvd det. Cider skal vist være enda enklere enn øl. Det er mindre tidskrevende. Øl tar maks ei uke og vin kan ta som regel over 1 mnd, alt etter type.
Anngående øl så er det sjeldent ølet blir bra etter første forsøk, (har smakt på mye pissdårlig hjemmebrygg). Men også gode greier da. Det er ikke så mye å sette seg inn i egentlig. Renslighet er veldig viktig for resultatet, temperatur også. Men jeg anbefaler å bruke 800-1500kr fra wine-experts på et kit, de har knallgod bruksanvisning og du trenger ikke å ha peilig, du får tross alt 23 liter kjempebra produkt om du følger bruksanvisningen riktig, nesten like bra som fra vinmonopolet faktisk. Det er mye greier på youtube også om wine expert om du vil sette deg litt inn i prosessen. Er du på budsjett, dra på europris og kjøp et vin kit til 300kr, jeg anbefaler bringebær, ellers har du jo blåbær, eple, fersken, kiwi, rabarbra, chilensk rødvin, hvitvin osv osv. Styr unna det hvitvins starter kitet til 150kr, vet ikke om de selger det faenskapet lengre egentlig.
Du får bruksanvisning fra start til slutt. Noen tar 2 uker og noen tar lengre. Jeg anbefaler de typene som krever lengst tid, med tanke på smak, ellers har du jo hurtigvin, som for eksempel hvitvin er enklest. Viss du ikke handler på budsjett så anbefaler jeg virkelig wine expert kit, (google it) på wine expert så får veldig bra resultat om du følger bruksanvisningen. Europris blir noe tull iforhold, men helt greit for nybegynnere. Du burde ha 2 gjæringskar(ett kar til gjæring og ett til å tappe i etter gjæringen, så du får dekantere vinen uten noe groms fra bunnen), det gjør man alltid før klarning, som er det siste man gjør i prosessen før flasking, gjerne med en vinvisp, jeg brukte bare mixmaster ei stund for å få ut kullsyren. Du trenger 1 pumpehevert også og krystall soda til vasking, oppvaskbørste, Resten får du i kitet. Vinlegging fra bunnen er mye mer å tenke på da og cider er kanskje mindre å tenke på enn øl igjen, fordi du ikke trenger å dekantere. Send meg en PM om du lurer på noe underveis, jeg savner litt den hobbyen. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for utfyllende svar! Skal prøves ut, så fort jeg får mulighet
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
Så 25,- halvliter. Er jo ca det samme som billigste butikkøl. Verdt bryet? Sikkert litt andre kostnader i tillegg også?
Vis hele sitatet...
Denne var på nivå med en kronenburg eller weissbier fra polet i smak
og prosent, kanskje Schous halvliter til 40 er en rettferdig sammenligning også

Den totale mulig mengden på settet var visst 25L. Settet her lucky Seven ellernosånt

Da blir det under 20kr.

Jeg vil påstå at å drikke god øl til under 20 er attraktivt hvis pris er tema

Pluss når man lærer kunsten vil man kunne bli enda flinkere til å lage billig god pils lager øl til skikk og ingenting

EDIT: matten MIN som er DIN er feil.


Prisen er uansett ikke riktig, man må jo fakturere inn utstyr
Sist endret av meaculpaUIO; 16. august 2023 kl. 14:36.
Jeg vil påstå att det er lettere å lage god hjemmebrent,en godt øl.