Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2854
Hei!
Vi kom over dette forumet tilfeldig på google, og etter litt lesing virker det som om dere har litt peiling på litt forskjellig.

Vi har en bra ide som vi kunne tenkt oss å realisere og eventuelt tjene penger på. (Vi har sjekket at ingen har laget noe som dette før.)

Vi tenker å lage ett forum/hjemmeside (vi vil ikke avsløre om hva..). Hvor andre kan poste innlegg, og diskutere temaer.
  • Hvordan bør vi bygge opp dette?
    • Slik vi har forstått det kan vi bygge kjøpe domene, og bygge opp en nettside. Men hvordan gjøre dette lettest mulig?
  • Vi vet vi kan lage forum gratis på forskjellige sider, men da forsvinner vel dette med å tjene penger?
  • Hvis vi eventuelt satser på å tjene litt penger på dette, må vi da registrere det som bedrift eller lignende?
  • Hvem kan vi hendvende oss til angående hjelp til design og slikt?

Tusen takk for alle svar.
Hilsen to unge jenter
hvor mye penger har dere tenkt å bruke på dette?
Dere kan jo få tak i et ferdiglagt forum?
http://phpbb.no/
Minst mulig, vi har ikke veldig store ambisjoner, men vet at det mangler et diskusjonsted for ideen vår.

Den linken så veldig bra ut, hjalp mye!

Tusen takk for hjelpen
* Hvordan bør vi bygge opp dette?
Først må dere kjøpe et domene. Det finnes mange steder å gjøre dette på, men jeg annbefaler host1 og one
For å bygge dette må dere bruke HTML, CSS, kansje JS og PHP.
Dere må også skaffe et FTP program for å endre nettsiden. Der kan jeg annbefale CORE ftp.


Vi vet vi kan lage forum gratis på forskjellige sider, men da forsvinner vel dette med å tjene penger?
Ja. Bruk et ferdilagd et. http//phpBB.no

Hvem kan vi hendvende oss til angående hjelp til design og slikt?
Det er flere på forumet som kan lage sånt. Desverre vet jeg ikke hvem :/
Er dette tilfeldigvis en uavhengig blogg som er ment å bli profitabel med tid?

Av hosting kan jeg for øvrig anbefale Host1.no, som er en tjeneste drevet av bla. forummedlemmet Forconin. Gode priser (med rabatt for nFF-medlemmer), kjapp og effektiv kundesupport og høy oppetid. Det å sette opp en blogg er også utrolig enkelt med verktøyet Fantastico Deluxe.
Sist endret av Franklin; 1. desember 2009 kl. 16:08.
Jeg tror dette kan komme til å bli et diskusjonsforum for unge jenter, og alle deres problemer. De har rett, et sånt forum finnes ikke etter det jeg vet:P
Tusen takk for lange og bra svar! Vi har skjønt hva vi må gjøre nå, og tror vi skal prøve å få det til.

Nei dette er nok ikke en blogg, og ikke ett forum for unge jenter og alle deres problemer (finnes nok noen slike, de er bare ikke så veldig "store" og "kjente"

Tusen takk for all hjelpen!
Legger ut link, hvis vi realiserer ideen vår.
Sitat av stick dude Vis innlegg
* Hvordan bør vi bygge opp dette?
[i]Først må dere kjøpe et domene. Det finnes mange steder å gjøre dette på, men jeg annbefaler host1 og one
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaringer med host1.no, men derimot gode erfaringer med proisp.no.

Jeg vil derimot fraråde one.com av mine erfaringer med de.
- Skal du ta backup av mysql-basen må du gjøre det manuelt.
- Hos mitt ene domene forsvant alle filene fra serveren (databasen var fortsatt intakt), uten at de kunne forklare meg hvorfor. Den backupen de skryter av er kun dersom hele servere hos de krasjer. Så bye bye alle filene mine.
- De stengte ene nettsiden min pga. for stor trafikk. Jeg hadde en privat video av et prosjekt som tok rundt 50MB å ble lastet ned 100 ganger.
- Andre private filmer har blitt automatisk slettet for de var i .zip format, som de ikke tillater på serverne sine. Har prøvd meg i ettertid nå og har ikke fått noen klage enda - så kanskje de har skiftet mening her.
- Folk klager på at siden min er treg til tider, noe som ikke merkes med andre sider hostet hos proisp.no.
- De har lite nedetid i forhold til andre billigdomener jeg har hatt, men over årene har jeg merket ganske mye til tider (5-6 ganger i året kanskje?).

Dette er da min erfaring over noen år
Sitat av noob001 Vis innlegg
Hvordan bør vi bygge opp dette?
Vis hele sitatet...
Bygge opp, hva mener du?

Sitat av noob001 Vis innlegg
Slik vi har forstått det kan vi bygge kjøpe domene, og bygge opp en nettside. Men hvordan gjøre dette lettest mulig?
Vis hele sitatet...
Naviger til http://namecheap.com og kjøp domenet deres, gå derifra til en webhost.com, 000webhost er gratis, eller Host1 som er drevet av en her på nFF. Installer deretter enten PhpBB (gratis) eller vBulletin ($500 tror jeg, nFF bruker dette)

Sitat av noob001 Vis innlegg
Vi vet vi kan lage forum gratis på forskjellige sider, men da forsvinner vel dette med å tjene penger?
Vis hele sitatet...
Kommer vel ann på forumsystemet på den respektive siden.

Sitat av noob001 Vis innlegg
Hvis vi eventuelt satser på å tjene litt penger på dette, må vi da registrere det som bedrift eller lignende?
Vis hele sitatet...
Tror ikke det. Pleier ikke å være noe problem, men ikke skyt meg om jeg tar feil. Men man må være registrert i Brønøysund (?) registeret for å få kjøpt .no domener.

Sitat av noob001 Vis innlegg
Hvem kan vi hendvende oss til angående hjelp til design og slikt?
Vis hele sitatet...
Mange her på forumet som er gode med webdesign.

For penge delen, jeg tror ikke det skal være så vanskelig å slenge inn Google Ads på ett phpBB forum, på vBulletin skal det være enda lettere. Husk at det vanskeligste er ikke oppsettet av siden, det er å få brukere og SEO etterpå.
Sist endret av sky_king; 1. desember 2009 kl. 18:03.
Hvordan har dere tenkt å tjene penger gjennom forumet? Aktivitetsbasert reklameinntekt? Medlemsavgift? Gaver/donasjoner?

Det er en del STORE forum i Norge, som dekker det aller, aller meste mellom himmel og jord. Jeg kan faktisk ikke komme på et eneste tema som ikke et slikt forum fort kunne dekket dersom behovet/ønsket hva der. Men det er vel nettopp dette temaet dere har kommet på, da.

Dette er ikke den første "unike" ideen vi her på nFF har sett, og det er vel langt flere tilfeller av folk som aldri har latt høre fra seg, enn de som returnerer med historier om kassasuksess og slikt. Det å opprette uavhengig forum i bra fungerende stand krever koding. Da må man betale web-utviklere og/eller programmerere til å gjøre dette for seg, og det blir fort DYRT. Er dere villig til å investere masse penger i dette? I så fall - er det lurt?

Ville tenkt gjennom dette flere ganger, og gjerne delt ideen her. Skal dere ta patent på det? Det er etter all sannsynlighet ikke farlig å gi ut i alle fall litt mer informasjon her. Da får dere utnyttet den enorme hjelpen og ekspertisen her på forumet i enda større grad.
Ideén og konseptet må også være ganske solid, med kvalifiserte folk som kan svare for seg i forumet til å starte med. Dersom dere er noen "14 åringer" som ønsker å tjene litt ekstra penger, er det ingenting i veien for at noen andre kan starte opp et lignende forum like etter dere uten reklame, medlemskap eller hva dere nå enn planlegger.

Folk bruker forum der de får kjappe og gode svar. Det får du med en stor medlemsmasse eller kvalifisert personell som svarere på spørsmålene. Og en stor medlemsmasse er vel vanskelig å få til uten kvalifisert personell i starten.