Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 9269
Hei. Har bestilt en halvbillig elektronisk greie på internett og den har endelig ankommet posten men jeg har fått brev at pakken er midlertidig lagret fordi de trenger info om varefaktura/kvittering. alså forespørsel om fortollinformasjon. Jeg kan jo egentlig sende de nesten hva som helst på dette der jeg jukser med prisen. Hvordan kan de sjekke opp om ting stemmer? Har fått ett slikt brev tidligere og da screenshotta jeg bekreftelse ordren fra paypal på epost. Jeg sendte jo liksom bare ett jpg bilde, og det er jo ingen garantier i slikt. Er det slik at tollen for eksempel i 90% av tilfellene stoler på det som blir sendt inn, og av og til åpner de pakken og sjekker opp på internett om prisene osv kan stemme?
Noen som har peiling på slikt?

(Blir lei meg viss noen kommer og skriver at det er dårlig gjort å prøve å slippe unna tollpenger)
Det går vel under dokument forfalskning og er litt kjipt å bli tatt for det.. kun for å spare noen få kr..
Tollen kan velge å stole på det du sender inn. Eller så blir plutselig pakken tatt til random kontroll. For alt du vet så ligger det en full oversikt over hva du har kjøpt, hvordan det er betalt og hva du betalte i esken varen er pakket. Da blir det jo veldig enkelt for tollerne å se at du har forfalsket det du sendte inn. Risikere fengsel, bot eller å grise til rullebladet for å spare noen få usle kroner virker veldig kortsynt. Tenk på risiko i forhold til straff, virker helt crazy å gjøre det du foreslår for noe billig kina dritt du egentlig ikke trenger.
Det samme har skjedd meg. Sendte epost til selger om å sende meg papirer.
Han svarte med å spørre meg om hvilken pris han skulle skrive :-)
Fikk tilsendt en pdf ganske rask som jeg sendte til tollen og de godtok det.

At du risikerer fengsel som frtoretang skriver er bare bullshit
kjedelig streiting
Husk på at alle transaksjoner over landegrensene lagres i valutaregisteret, ergo kan tollvesenet enkelt sjekke opp om fakturaen stemmer dersom du har betalt med en sporbar betalingsmåte.
Sitat av Tenag Vis innlegg
Det samme har skjedd meg. Sendte epost til selger om å sende meg papirer.
Han svarte med å spørre meg om hvilken pris han skulle skrive :-)
Fikk tilsendt en pdf ganske rask som jeg sendte til tollen og de godtok det.

At du risikerer fengsel som frtoretang skriver er bare bullshit
Vis hele sitatet...

Det er jo ikke posten du lurer. Du svindler staten. Og staten har ofte en ganske lav grense for hva de lar folk slippe unna med. Avgiftene som evt. skulle vært betalt er jo forsøkt unndratt fra fellesskapet. Så kan du legge på dokumentfalsk på toppen som vel alene har 2 års strafferamme.

Du velger jo selv. Jeg ville ikke gjort det. En ting er en pakke seiler ubemerket gjennom uten at noen ber og kvitteringer. Noe ganske annet er det å fabrikkere falske kvitteringer.
Trådstarter
81 4
Hva om jeg ikke har kvittering til pakken da? Viss jeg ikke hadde kjøpt den fra ebay
på en eller annen måte har du jo betalt. så du bør jo kunne fiske fram en form for kvittering på den måten?
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
Hva om jeg ikke har kvittering til pakken da? Viss jeg ikke hadde kjøpt den fra ebay
Vis hele sitatet...

Om du ikke sender inn kvittering vil tollerne finne en pris på nettet og sette den tenker jeg. Har selv fått pakker deklarert med lav pris hvor tollen har vært inne og ilagt mva selv om pakken så ut til å være under 350 kroners grensen. Til tross for vareseddelen som lå i pakken så satt de prisen tilnærmet det jeg hadde betalt også fikk jeg mva og gebyrer å betale for å få ut pakken.
Du får ikke fengsel for å forfalske noe så simpelt - da selvfølgelig med forbehold om at vi snakker om en vare til er verdi av et par hundrelapper eller lignende. Bare fordi dokfalsk har en strafferamme på 2 år, betyr ikke det at man får 2 år for hver eneste fillesak. Forfalskning av denne typen straffes nok med en bot om du skulle bli tatt for noe slikt.

Dog viktig og huske på valutaregisteret som en over meg også har nevnt, der finner Tollvesenet lett ut hva du betalte for varen hvis du betalte med norsk bank/kredittkort eller overføring via nettbank. Usikker på om Paypal også logges der.

Enkelt svar på spørsmålet ditt: Ja, det går fint an å lure på den måten du skisserer. Men jeg ville ikke gjort det...
Dersom du sender in dokumenter till tollavdelningen på posten så kommer de troligen att bara köra på så vida ikke det er en uppenbar förfalskning. 10 kg guld för 10 kr tex...
Förutom det så er det att hoppas på att tollvesenet ikke tar en dokument kontroll på just den pakken. Och med tanke på hur många pakker som blir förtollet på en dag och vad som blir tatt kontroll på så er det relativt sikkert.
UPDATE. På sporings detaljer fra posten.no ser jeg at pakken ble fortollet 20 minutter etter at jeg sendte inn dokumentasjonen, wow. Gikk som kniv i smør. Henta pakken i dag og betalte en liten slant penger. Greit nok men ikke så veldig. Vanligvis pleier jeg slippe å betale ekstra toll på stash jeg bestiller på nett. Er ikke før 1 år siden jeg fant ut at det skal betales toll på varer over 200kr. Er sjeldent jeg kjøper ting særlig dyrere enn 500 da. Men konklusjonen var at det gikk veldig bra. Pakken hadde forresten vært åpna.
Sitat av Grisedigg Vis innlegg
[...] Er ikke før 1 år siden jeg fant ut at det skal betales toll på varer over 200kr. Er sjeldent jeg kjøper ting særlig dyrere enn 500 da. Men konklusjonen var at det gikk veldig bra. Pakken hadde forresten vært åpna.
Vis hele sitatet...
Nå er grensen økt til 350 kr, INKLUDERT frakt.
Altså kan du f.eks kjøpe noe for 300 kr + 50 kr i frakt, og du vil slippe toll.
Kjøper du noe for 350 kr + 50 kr i frakt, så kan du være uheldig og bli plukket ut til fortolling.
Svært ofte har jeg opplevd at pakkene mine kommer igjennom, selv om de er over 350 kr, så det litt tilfeldig også
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Nå er grensen økt til 350 kr, INKLUDERT frakt.
Altså kan du f.eks kjøpe noe for 300 kr + 50 kr i frakt, og du vil slippe toll.
Kjøper du noe for 350 kr + 50 kr i frakt, så kan du være uheldig og bli plukket ut til fortolling.
Svært ofte har jeg opplevd at pakkene mine kommer igjennom, selv om de er over 350 kr, så det litt tilfeldig også
Vis hele sitatet...
Pakkene blir ikke plukket ut til fortolling.
Hver eneste pakke blir behandlet manuelt og om verdien (netto vareverdi + frakt) overstiger 350,-, må man betale tollgebyr.
Ofte kan deklarasjonen på pakken vise en verdi som ikke stemmer i det hele tatt.

Det er slik folk slipper unna fortolling hele tiden.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen her som er erfaring med endring på verdi av en vare her? Som for eksempel endre prisen ned til 50% og så sende det inn til tollen?
Altså, verdien står på fakturaen/deklarasjonen som sendes med pakken fra avsender. Du får ikke gjort noe med den verdien før du mottar pakken, og da har posten/tollen allerede behandlet pakken din.

Om du får avsender til å endre deklarert verdi før pakken blir sendt, vil dette som oftest gå bra og pakken blir behandlet ut i fra den verdien de har satt. Unntaket er om det oppdages at verdien ikke er reell vareverdi, men det skal litt til for at det oppdages.
Iphone 7 Plus med deklarert verdi på 3000kr er et eksempel på noe som sannsynligvis ville blitt oppdaget.
Hei takk Pope,

La oss ta et scenario der eg prøver å importer en vare til verdi til 5000, men får endret verdi til 2500 og tollen finner det ut. Hva kan me riskere da? fengsel? heftig bot?
Om de tar det som dokumentforfalskning så kan det enten bli bot eller fengsel. Kommer helt an på hvor seriøst det blir tatt da saken blir tatt videre, selv synes jeg ikke det høres så seriøst ut å forfalske hvor dyr en pakke du har blitt sendt er, men du vet aldri.
Sist endret av slappegodt; 8. september 2016 kl. 23:34.
Sitat av Todaysmuz Vis innlegg
Hei takk Pope,

La oss ta et scenario der eg prøver å importer en vare til verdi til 5000, men får endret verdi til 2500 og tollen finner det ut. Hva kan me riskere da? fengsel? heftig bot?
Vis hele sitatet...
Det absolutt verste som kan skje i det tilfellet er at posten legger pakken på tollager og sender deg mail hvor de ber om kvittering/faktura som du har fått må mail fra selger.
Hvis du ikke kan fremlegge dette, vil varen bli returnert til avsender, hvorpå du bør få pengene tilbake og kan prøve på nytt.
Jeg redigerte kvitteringa på en gitar jeg kjøpte. Redigerte kvitteringa fra rundt 7000 til 3000. Haha, penger spart.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Kutulu Vis innlegg
Jeg redigerte kvitteringa på en gitar jeg kjøpte. Redigerte kvitteringa fra rundt 7000 til 3000. Haha, penger spart.
Vis hele sitatet...
lenge siden, men hvordan gikk det? har forfalsket faktura på vare som koster 2600ish til 300kr ca, skrev det var demovare som ble sendt siden tidligere vare ble defekt. krysser fingrene på at jeg i værste fall må betale litt gebyrer og moms
▼ ... over en måned senere ... ▼
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
@NRKotika Hvordan gikk det?