Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2894
Har veldig dårlig wifi signal fra min ruter, en Inteno DG301.

Får kun en sjelden tilgang til wifi når jeg sitter i hagen som er ca. 12 meter fra ruteren. Alt som blokkerer er utendørs trevegg. Føler jeg burde hatt godt signal, spesielt da jeg får inn fra flere naboer som er lengre unna.

Spørsmålet er da om det vil hjelpe å kjøpe en ny ruter.
Muligens noe ala dette: https://www.power.no/data-og-tilbeho...uter/p-494152/. Den har 3 antenner, min har ingen (hvis det har mye å si på rekkevidden). Noe rimelig med god rekkevidde som noen her kan anbefale?

Eventuelt bedre og rimeligere å kjøpe en forsterker?
Har 30mbit/s linje.
Friend of Laphroaig
Deadlock Radium's Avatar
Donor
Når det kommer til ny router, kan en ikke unnlate å nevne ASUS "Dark Knight", også kjent som RT-N666U. Den er dyr, men den er svært god. Jeg tror at de ekstra 500 kronene den koster kan være tungen på vektskålen, da jeg selv har svært gode erfaringer med den routeren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Når det kommer til ny router, kan en ikke unnlate å nevne ASUS "Dark Knight", også kjent som RT-N666U. Den er dyr, men den er svært god. Jeg tror at de ekstra 500 kronene den koster kan være tungen på vektskålen, da jeg selv har svært gode erfaringer med den routeren.
Vis hele sitatet...
Den er eldgammal.

Det er ingen sakleg grunn til å ikkje kjøpe noko som støtter AC i dag.
Jeg vet ikke hvor gammel eller ny ruteren din er, men jeg vil anbefale deg å kjøpe en wifi extender som forlenger rekkevidden

Her har du en bra en som koster 299 kr:

https://www.netonnet.no/art/data-og-...prisjamforelse
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg vet ikke hvor gammel eller ny ruteren din er, men jeg vil anbefale deg å kjøpe en wifi extender som forlenger rekkevidden

Her har du en bra en som koster 299 kr:

https://www.netonnet.no/art/data-og-...prisjamforelse
Vis hele sitatet...
Det er søppel.

I beste fall halverer dei tilgjengeleg bandbreidde, fordi dei stortsett er half duplex. I tillegg er byggekvaliteten på dei stortsett nærare søppel enn lavmål.

I tillegg er ikkje ti-tolv meter i trebygning spesielt langt. På 2.4GHz bør det vere uproblematisk. Det indikerer at utstyret trådstarter har i dag ikkje er all verden - og extender vil ikkje gjere det betre.

Så kjøp ny ruter, som støtter 802.11AC. Om det ikkje dekker stort nok område er ei meshløysing eller optimalt sett fleire aksesspunkt løysinga. Går ein for AP-løysinga har UBNT knall AP til billeg penge (under tusenlapp per stk), som funker svært bra, og er relativt lett å sette opp.

Problemet med wifiutstyr er som en kan observere at folk har testa et produkt, og om det fungerte for dei, så har dei ikkje testa meir, eller oppdatert seg på kva som har skjedd etter at dei kjøpte inn det utstyret. Det er med respekt å melde litt uinteressant på eit område der vi på ti år har gått ifrå 20Mb/s i medvind og sol til 500Mb/s under realistiske forhold. 802.11ac er ei av dei virkelig store inkrementelle forbedringene på dette punktet.
Sist endret av vidarlo; 24. mai 2018 kl. 19:22.
"Øko-Terrorist"
Hadde tenkt å trekke kabler når jeg flyttet inn i ny leilighet, men prøvde først med AC wifi og ble meget positivt overrasket over resultatene. Bruker denne routeren med et Asus AC wifi kort i pc'en. https://www.komplett.no/product/8298...ETT-310-829858
Jeg har gitt opp 2,4Ghz wifi, naboen har satt opp en router som blokkerer to doble kanaler, får vanvittig kraftig signal.

Prøvde også repeater med å programmere opp en gammel router.

Det jeg gjorde var å trekke kabel 80m cat.5 og så montere en ny router i stua. Den dekket da stua men ikke stort mer pga. naboen...

I bedrifter jeg jobber for bruker de ikke WiFi 2.4GHz pga. støy de installerer bare AC...

Det hjelper lite på WiFi signalet når alle bare kjøper kraftige og kraftigere routere som sender oppå hverandre.

Droner og små TV sendere bruker også 2.4Ghz, tror mikrobølgeovner også bruker 2.4Ghz.

Bruk kabel eller 5Ghz, det er mange flere kanaler på 5Ghz.
Sist endret av Tekniker2; 25. mai 2018 kl. 19:02.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tekniker2 Vis innlegg
Det hjelper lite på WiFi signalet når alle bare kjøper kraftige og kraftigere routere som sender oppå hverandre.
Vis hele sitatet...
2.4GHz har svært begrensa tillatt sendeeffekt (100mW EIRP), og når i mange tilfeller lenger. Å kutte ut 2.4GHz er ikkje alltid fornuftig, spesielt ikkje om du ønsker å ha wifi til surfing i hengekøya i hagen.

Det handler om å forstå det en tar i, og optimalisere det ut frå miljøet det skal brukast i.
Hvilket nettverkskort har du i pcen eller er det via mobilen?
Som flere har nevnt, 802.11ac wif er ett kvantesprang fremover fra tidligere trådløs-standarder.

Spørsmålet blir vel til syvende og sist hvor mye penger du vil legge i det. Budsjettløsningen er å f.ex kjøpe en brukt Asus-router med ac-støtte. Den beste løsningen er å legge litt mer i det og kjøpe noe som løser problemet permanent - en meshløsning vil være en veldig god løsning. Selv bruker jeg ett sett med Airties 4920 som gir meg god dekning over to etasjer på ca 100 kvadrat hver + store deler av uteområdet - på 5ghz. Subsidiært hører jeg også gode ting om Ubiquiti's aksesspunkter, uten at jeg har direkte erfaring med disse selv.