Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 6977
Tittelen er kanskje litt misvisende, men jeg kom ikke på noe stort bedre.

Jeg satt å tenkte på en ting å trenger å forhøre meg litt. Om man kjøper seg en sekspakning med øl og sitter alene å drikker forran tven for å oppnå en rus, da faller det for mange at den personen er alkoholiker. Det er hvertfall en normal ting å stemple alene-drankere som alkoholikere. Da er det ikke snakk om et rødvins glass for kos, men for å oppnå en litt sterkere rus.

Narkotiske stoffer derimot, jeg regner ikke Cannabis som et narkotikium (jeg mener det er en naturmedesin), men la oss nå si at en person sitter å røyker 1-2g alene hjemme for å oppnå en rus. Kan dette bli sett på samme måte som man ser på alene-drankere som alkoholikere? At denne personen er narkoman?

Beklager for mine gramatikk og formuleringsegenskaper som kanskje ikke er på 6er nivå, men jeg håper dere skjønner mitt poeng, og ønsker deres syns punkt.
det kommer vel ann på! om han gjør det for han liker det. eller om han gjør det for og unslippe!
Digital nomade
trippy's Avatar
Ikke alle rusmiddler passer i en sosial stemmning. Jeg ville mye heller slappet av alene og røyka en å preika tull med kamerater
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Narkotiske stoffer derimot, jeg regner ikke Cannabis som et narkotikium (jeg mener det er en naturmedesin), men la oss nå si at en person sitter å røyker 1-2g alene hjemme for å oppnå en rus. Kan dette bli sett på samme måte som man ser på alene-drankere som alkoholikere? At denne personen er narkoman?
Vis hele sitatet...
Heisann.

Jeg, personlig, vil sidestille en person som sitter og røyker et gram alene og en person som drikker en sixpack alene. Jeg har heller aldri hørt at man er alkoholiker om man drikker seg full alene; mulig miljøet er annerledes der jeg bor.

For å definere om man har et problem eller ikke, vil jeg heller se på når og hvor ofte inntakket av rusmidler skjer. På morgenen? Fire ganger i uka? Da kan man snakke. Merk: Jeg bruker ikke slike definisjoner på andre, da jeg synes det er stygt å sette merkelapper på folk pga deres rusvaner. Kan heller si at jeg er oppmerksom på det i forhold til min egen situasjon med røykinga: hvis jeg røyker en joint på formiddagen, noe som hender, så blir jeg litt betenkt etterpå og tar meg kanskje en pause for å hindre utvkling vaner jeg ikke vil ha, som ville vært uheldig for min egen situasjon.
Sist endret av Spesiellgnom; 29. november 2010 kl. 00:41.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
En narkoman/alkoholiker er avhengig av stoffet i så stor grad at de har ødelagt mesteparten av livet sitt. Bare fordi du liker å drikker alkohol/ruse deg er du vel ikke helt ut alkoholiker/narkoman. Basically, jeg tenker at hvis man er alkoholiker/narkoman dreier hele dagen din seg om å få tak i mer alkohol/narkotika, så nei, jeg vil ikke definere personer som liker å ruse seg en gang i blant alene, for alkiser/narkiser
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
En narkoman/alkoholiker er avhengig av stoffet i så stor grad at de har ødelagt mesteparten av livet sitt. Bare fordi du liker å drikker alkohol/ruse deg er du vel ikke helt ut alkoholiker/narkoman. Basically, jeg tenker at hvis man er alkoholiker/narkoman dreier hele dagen din seg om å få tak i mer alkohol/narkotika, så nei, jeg vil ikke definere personer som liker å ruse seg en gang i blant alene, for alkiser/narkiser
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig enig der, men i min omgangskrets (videregående elever) så er dette et stempel det er lett å pådra seg om man får det får øret at en person sitter hjemme og drikker alene eller røyker alene. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker må stemple andre medmennesker på denne måten, akkurat som om man ikke har bedre å finne på enn å se de ´´negative´´ sidene til andre
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Jeg er veldig enig der, men i min omgangskrets (videregående elever) så er dette et stempel det er lett å pådra seg om man får det får øret at en person sitter hjemme og drikker alene eller røyker alene. Jeg skjønner ikke hvorfor mennesker må stemple andre medmennesker på denne måten, akkurat som om man ikke har bedre å finne på enn å se de ´´negative´´ sidene til andre
Vis hele sitatet...
Det er vel det med ungdommer, de har så lett for å stemple noen negativt (stygg,feit..osv), rart at det er så vanskelig å gi kompliment til en forveksling

Jeg vil og påstå at disse som har lett for å stemple andre negativt, ikke er særlig moden, og deres mening er derfor irrelevant
Investor
ZELDUR's Avatar
Trådstarter
Sitat av AndreasWB Vis innlegg

Jeg vil og påstå at disse som har lett for å stemple andre negativt, ikke er særlig moden, og deres mening er derfor irrelevant
Vis hele sitatet...
Er ikke like lett å tenke på den måten når du selv har kommet opp i den situasjonen, men jeg ser absolutt tankegangen din her! Jeg snakker ikke for meg selv her, akkurat som om jeg skulle opplev det, men jeg merker det skjer rundt meg, og syns det er veldig trist for de menneskene.
Vil påstå at forskjellen mellom en alkoholiker og en som nyter en sekspakning med øl alene om kvelden, ligger i det om han kan la være å gjøre det. En alkoholiker, eller narkoman, er ikke bare en som bruker mye av et rusmiddel, men en som også sliter med å la være.

I tillegg kommer også i hvilken grad dette forhindrer personen fra andre aktiviteter som jobb, sosialt liv, etc.
Sist endret av TeumessianFox; 29. november 2010 kl. 01:19.
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis du kjøper en six-pack med øl for å kose deg etter en lang og slitsom arbeidsdag så ser ikke jeg deg som en alkoholiker. Hvis du drikker alkohol hver dag derimot for å oppnå en rus, så er du klassifisert per definisjon som en alkoholiker.

Du er er også en missbruker av hasj hvis du røyker daglig for å oppnå en rus. Men mange røyker for medisinske effekter og søker ikke kun etter rus. Det er et vanskelig spørsmål du stiller siden alle ruser seg etter ulike behover. Hvis du kun bruker rusmidler for å bli ruset så har du et problem, spesielt hvis det skjer daglig. Hvis du bruker rusmidler for å eks. dempe angst, depresjon, eller andre kroniske smerter så får du sympati av samfunnet og blir ikke sett på som en rusmisbruker.

I bunn og grunn så har alt med mengde/antall å gjøre, samt hvor mange dager du ruser deg før du er en "narkoman".
Slik jeg ser det er det slik at hvis du spør deg selv om du har ett problem så har du det. Om andre sier det så er det ille.
Grensen går vel i det du trenger den rusen.

Samme om du drikker en sixpack eller røyker en fjon fellesskap. Det er vel i det man trenger rusen for å klare seg igjennom dagen man sliter. Da er det samme som det er lofoten fiskekaker eller heroin det går i
This is bat country!
gregory's Avatar
Ruser man seg for at en kjeder seg, så har man et rusproblem.
Blomzterkasse
Stiller en spørsmålet : er det et problem. Og svaret er ja. Og spørsmålet : må jeg gjøre det, og svaret er ja. Ja då har man et rusproblem
Sitat av gregory Vis innlegg
Ruser man seg for at en kjeder seg, så har man et rusproblem.
Vis hele sitatet...
Neh, ikke helt enig i den. Har definitivt ingen problemer med rus( med unntaket av en liten forkjærlighet for hasj) og det hender jeg ruser meg fordi jeg kjeder meg. Er mye gøyere å kjede seg rusa enn edru.
Sitat av Fofi Vis innlegg
Neh, ikke helt enig i den. Har definitivt ingen problemer med rus( med unntaket av en liten forkjærlighet for hasj) og det hender jeg ruser meg fordi jeg kjeder meg. Er mye gøyere å kjede seg rusa enn edru.
Vis hele sitatet...
Er dette en klassisk "in denial"-uttalelse?
Sitat av Marriese Vis innlegg
Slik jeg ser det er det slik at hvis du spør deg selv om du har ett problem så har du det. Om andre sier det så er det ille.
Vis hele sitatet...
Jeg ser motsatt på det.
Som regel er det andre som sier noe først.
Når man selv innser det, det er da man er virkelig fucked!
Sitat av GoodKat Vis innlegg
Er dette en klassisk "in denial"-uttalelse?
Vis hele sitatet...
Det kan godt hende, men jeg er litt enig, om en skal kverulere litt.
Hvis en ruser seg fordi en kjeder seg, så kan det godt hende at grunnen til at en ruser seg er noe helt annet enn et rusproblem, men kanskje det har eller vil utvikle seg til et, naturligvis.
Særeste av de sære
shallabajs's Avatar
Rusavhengighet er rusavhengighet, det dummeste jeg hører er "drug and alcohol dependency".

Ja, grenser er vel litt vanskelig å definere, da noen tåler mer uten å ramle utpå. Men det finnes definitivt ansvarlig bruk. Men en rusavhengig, med tilbøyelighet for å ruse seg, vil alltid være rusavhengig
Sitat av GoodKat Vis innlegg
Er dette en klassisk "in denial"-uttalelse?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, har vært rusfri med unntak av alkohol en liten stund nå. Av fri vilje så klart.
Sitat av Fofi Vis innlegg
Ikke egentlig, har vært rusfri med unntak av alkohol en liten stund nå. Av fri vilje så klart.
Vis hele sitatet...
Hva er en "stund" og hva er målet med den selektive rusfriheten?
Anonym bruker
"Hjemmelaget Succubus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg drikker en 6er vanligvis hver dag, for å få sove. Kan ikke bruke sovetabletter i jobben jeg jobber i. Slitt med å sove siden jeg var liten og er nå straks 30. Drikker ikke for å ha det bra, men er veldig glad i øl (alle typer) og som sagt for å få sove
Sitat av GoodKat Vis innlegg
Hva er en "stund" og hva er målet med den selektive rusfriheten?
Vis hele sitatet...
Straks 2 mnder nå. Den selektive rusfriheten skyldes at jeg i det siste har tråkket over mange grenser jeg har satt når det kommer til rus. Målet er egnt bare å roe litt ned på bruken og eksperimenteringen. Av sosiale grunner så har jeg ikke kuttet ut alkoholen.
Jeg kan av og til finne på å dra ned og kjøpe meg noen øl. Av og til så drikker jeg dem opp og er i godt humør, gjerne mens jeg studerer eller jobber på dataen eller hører på musik, da hender det av og til at jeg går ned og kjøper meg et par til. Totalt kan det bli en sekser. Maks et par ganger i måneden. Et par ganger i uken tar jeg meg et par øl og lar det være med det. Anser ikke meg selv som alkis.
For mange er en narkoman i dagligtalen simpelthen en person som benytter seg av andre rusmidler enn alkohol (og tobakk), mens en alkoholiker i den gjengse oppfatning er noe langt verre enn en person som bare drikker alkohol. Med andre ord er terskelen ofte langt høyere for å anse noen som alkoholiker enn terskelen for å anse noen som narkoman. Dette skyldes selvsagt lovverket, alkoholkulturen her i landet samt manglende kunnskap om andre rusmidler og/eller rusbruk generelt. Samtidig er det kanskje ofte slik at det blant unge mennesker kan bli sett på som alkoholisme å drikke seg litt bedugget i eget selskap, men hos voksne er det selvsagt bare tøys å tenke slik uten videre.

Formelt sett er det heller ingen forskjell på alkoholisme og narkomani annet enn rusmiddelet eller rusmidlene som blir brukt. Begge er medisinsk karakterisert som en sykelig og tvangsmessig trang til å ruse seg på bekostning av egen psykisk og/eller fysisk helse samt sosial tilpasning, og er i offisielle diagnosesystemer (eks. ICD-10) en psykisk lidelse. Objektive og ufravikelig diagnostiske kriterier finnes ikke, men det er nok klart at i enhver fornuftig tolkning av det ovenstående så er ikke det å ta seg en blås cannabis eller noen enheter alkohol i eget selskap i seg selv å betrakte som verken alkoholisme eller narkomani.

For ordens skyld, Zeldur, så er cannabis et narkotikum mer eller mindre i ordets opprinnelige forstand som "søvndyssende", og definitivt et narkotikum i ordets nåværende (juridiske) betydning som et stoff på narkotikalisten. Det er nok ikke spesielt klokt å anse cannabis som en "naturmedisin" for å rettferdiggjøre eget bruk/misbruk. Selv om cannabis foreløpig i beste fall har moderat medisinsk anvendelse i behandling av f.eks kronisk smerte, muskelspasmer, kvalme i forbindelse med kjemoterapi i kreftbehandling, søvnproblemer, tics i Tourettes syndrom, søvnproblemer og appetittmangel, så er det likefullt et rusmiddel de aller færreste med god samvittighet kan si de benytter seg av for faktiske medisinske årsaker.
Sist endret av Sky; 21. mai 2018 kl. 16:20.
Mitt enkle kontrollspørsmål for å finne ut om man er avhengig er vel noe som følger...

Klokka er 20.00, du skal stå opp og dra på jobb klokken 06.00. Plutselig ringer en kamerat på, og tilbyr å sette seg ned med deg for å bli ruset. Feks, en flaske sprit, amfetamin, eller hva som helst som gir deg rus.

Klarer du å si nei?
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Mitt enkle kontrollspørsmål for å finne ut om man er avhengig er vel noe som følger...

Klokka er 20.00, du skal stå opp og dra på jobb klokken 06.00. Plutselig ringer en kamerat på, og tilbyr å sette seg ned med deg for å bli ruset. Feks, en flaske sprit, amfetamin, eller hva som helst som gir deg rus.

Klarer du å si nei?
Vis hele sitatet...
Hva hvis man er den kompisen? Haha.
Sitat av Darkbull Vis innlegg
Mitt enkle kontrollspørsmål for å finne ut om man er avhengig er vel noe som følger...

Klokka er 20.00, du skal stå opp og dra på jobb klokken 06.00. Plutselig ringer en kamerat på, og tilbyr å sette seg ned med deg for å bli ruset. Feks, en flaske sprit, amfetamin, eller hva som helst som gir deg rus.

Klarer du å si nei?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bruke rusmiddelet ''hva som helst'' for å få svar på det du spør om. Når du sier avhengig spiller mange faktorer inn, fks: psykisk eller fysisk. Psykisk avhengighet er ikke et tema når det kommer til debatter som dette vil jeg si, vi er alle psykisk avhengig av noe, selv det vi ikke visste vi var avhengige av.