Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1409
Okay har funnet ut at jeg vil drive med lyd produksjon. Innen faget er jeg kun kjent med diverse DJ utstyr da jeg har spillt litt live i Thailand. plus litt produksjon gjennom FL studio (amatør greier).

Hva skal til for å tjene penger på lyd produksjon enten det er musikk, spill efekter, film eller andre ting.

Noen som har noen innspill hvor en nybegynner skal starte?

Har veldig god naturlig følelse for rytme å lyd generelt. Jeg er flink til å kalibrere lyd, grei som DJ og har naturlig rytme i blodet. Har enkelt sagt veldig gode ører for lyd.
Sist endret av Litago1; 25. januar 2014 kl. 11:37.
Som med alt annet innen underholdningsbransjen er det kontakter, kontakter, kontakter som gjelder.
Prøv å bli kjent med litt folk og bygg deg et nettverk og jobb derifra
Sist endret av random72742; 25. januar 2014 kl. 14:27.
Lydproduksjon eller DJ?
Med andre ord studio eller live?
Studio så burde du prøve å komme i kontakt med mindre reklamebyråer? Snakket med en som laget reklamemusikk og jingler i natt.

DJ:
Gå til et booking-byrå og fortell om dine ferdigheter så kan de skaffe deg noen jobber.
Jeg har drivi meg musikkproduskjon i lang tid og jobbet med endel kjente norske og utenlandske artister.

Det å kunne leve utelukkende av musikk er veldig vanskelig. Du må først og fremst kunne levere hele tiden, da det er konkuranse(andre musikk produsenter), pluss at du må være nytenkende og nyskapende for å få stor sukkses. Og hvilken sjanger du driver med har jo også litt å si.

De som tjener mest er jo de som produserer listepop, og det er ikke så lett som du tror og skrive en hit sang. Og som han over her sier; kontakter er alt.

Jeg vil si at formelen for sukksess er ca: 20% talent, 70% kontakter, 10% flaks og rette valg.

Men er klart hvis du klarer å bygge opp et navn så er det lettere å få til ting en når du er totalt ukjent. I starten så ga jeg bare bort produskjoner gratis til artister som jeg kom i kontakt med. Og vipps en dag så var det noen kjente som likte noe jeg sente og så bygger seg man på en måte opp i systemet.

Det viktikste er å knytte kontakter... For rett person i musikkbrasnjen kan gjøre mye for deg. Og husk at noen ganger er det bedre å jobbe gratis hvis det kan hjelpe deg på sikt.. Jeg gjorde en veldig stor blemme tidlig i "karrieren" min da en jeg jobbet mye med ble sur over at han ikke fikk en produskjon han ville ha som jeg ga til noen andre. Og vipps i dag er han superstjerne...Og han er fortsatt sur på meg den dag i dag.

Så mitt tips er: Lag masse musikk og finslip talentet ditt, legg ut musikken din på diverse forumer osv for å knytte kontakter. Jobb gratis med artister du har trua på eller i andre situasjoner der det kan lønne seg. For det å knytte bånd med noen som kansje en dag blir den neste store vil du tjene mere penger på.

Hvis du vil plassere musikken din i spill,filmer osv er det egne licensing selskaper du kan melde deg inn i. Men det er ikke så veldig mye penger i det, forde man får bare en engangsum. Det du tjener mest på er å produserer for andre artister, hvis du i tillegg skriver tekst og kan levere fulle sanger så har du gode muligheter til å tjene mye penger.

Men uansett hvor talentfull du er så er det til syvende å sist kontakter og flaks som er avgjørende så dont quitt your dayjob until u make it